Jeg er blevet snydt. Hvad kan jeg gøre?

Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: Jeg er blevet snydt. Hvad kan jeg gøre?

Indlægaf lillebjoern » 28. dec 2016, 16:10

Jasmin skrev:Jeg tror du kan skyde en hvid pil efter dine penge.
Tvivler på at politiet anvender ressourcer på at efterforske et muligt bedrageri til 5000 kr.
Du kan så anlægge civilt søgsmål mod personen, men for at vinde en sådan sag kræver det at man kan bevise at han havde til hensigt at begå bedrageri.



Men det er jo ikke et muligt bedrageri. Det er bedrageri. Og jeg har al bevismaterialet - kan det virkelig være rigtigt? Så kan man jo leve af det ret nemt. Køb et taletidskort og opret en konto hos Sparekassen Vendsyssel = uendelige penge uden at røre en finger?
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Jeg er blevet snydt. Hvad kan jeg gøre?

Indlægaf JoyNips » 28. dec 2016, 16:39

lillebjoern skrev:Men det er jo ikke et muligt bedrageri. Det er bedrageri. Og jeg har al bevismaterialet - kan det virkelig være rigtigt? Så kan man jo leve af det ret nemt. Køb et taletidskort og opret en konto hos Sparekassen Vendsyssel = uendelige penge uden at røre en finger?


Bedrageri er relevant for straffesagen, men bliver en sådan ikke anlagt, er det en småsag på manglende opfyldelse af aftale, der giver bedst mening for dig.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Jeg er blevet snydt. Hvad kan jeg gøre?

Indlægaf MOGA » 28. dec 2016, 23:35

Du virker ret optaget af politiet, men her og nu ændrer det intet.
Hvis politiet sender sagen i retten, så bliver manden formentlig dømt for bedrageri og dømt til at betale pengene tilbage - men hvis manden ikke har de penge stående på en bankkonto, hvilket han med al sandsynlighed ikke har, så får du jo ikke pengene alligevel.

Så - lær af din fejl, men skyd en hvid pil efter pengene, dem ser du ikke igen.
1
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: Jeg er blevet snydt. Hvad kan jeg gøre?

Indlægaf lillebjoern » 28. dec 2016, 23:49

MOGA skrev:Du virker ret optaget af politiet, men her og nu ændrer det intet.
Hvis politiet sender sagen i retten, så bliver manden formentlig dømt for bedrageri og dømt til at betale pengene tilbage - men hvis manden ikke har de penge stående på en bankkonto, hvilket han med al sandsynlighed ikke har, så får du jo ikke pengene alligevel.

Så - lær af din fejl, men skyd en hvid pil efter pengene, dem ser du ikke igen.


Ja, selvfølgelig – de er jo min eneste mulige redning.

Jeg tror bare jeg er overrasket over, at man så let kan leve af at narre og svindle folk. Altså, sat lidt på spidsen, undrer det mig, at der ikke er flere der gør det, hvis der vitterligt intet er at gøre ved det. Læste mig lige til at småtingssager er sager, der vedører beløb under 50.000. Jeg er klar over, at politiet har travlt, men jeg er godt nok overrasket over hvor let det er at svindle for relativt høje beløb.
3
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Jeg er blevet snydt. Hvad kan jeg gøre?

Indlægaf kidkomb » 29. dec 2016, 00:23

lillebjoern skrev:
MOGA skrev:Du virker ret optaget af politiet, men her og nu ændrer det intet.
Hvis politiet sender sagen i retten, så bliver manden formentlig dømt for bedrageri og dømt til at betale pengene tilbage - men hvis manden ikke har de penge stående på en bankkonto, hvilket han med al sandsynlighed ikke har, så får du jo ikke pengene alligevel.

Så - lær af din fejl, men skyd en hvid pil efter pengene, dem ser du ikke igen.


Ja, selvfølgelig – de er jo min eneste mulige redning.

Jeg tror bare jeg er overrasket over, at man så let kan leve af at narre og svindle folk. Altså, sat lidt på spidsen, undrer det mig, at der ikke er flere der gør det, hvis der vitterligt intet er at gøre ved det. Læste mig lige til at småtingssager er sager, der vedører beløb under 50.000. Jeg er klar over, at politiet har travlt, men jeg er godt nok overrasket over hvor let det er at svindle for relativt høje beløb.

Jeg er helt enig. Det virker fuldkommen vanvittigt. Og vanvittig nemt!
Øv, hvor er det ærgerligt for dig :ae:
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Jeg er blevet snydt. Hvad kan jeg gøre?

Indlægaf Filipai » 29. dec 2016, 07:55

Det er en rigtigt skod situation. Jeg har selv været i noget lig din situation, dog med køb over facebook og et mindre beløb. Jeg har anmeldt det til politiet, og de fik udleveret oplysningerne på gutten der snød, via banken. Han er nu blevet dømt. At han straf så bare er at betale tilbage er jeg lidt træt af. Især fordi det nu er endt i fogedretten, som vurderer han ikke lige pt har mulighed for at betalt MINE penge tilbage.
Her gik det hurtigt, en uges tid, og det var trods jeg ikke havde min egen bankrådgiver inden over.
1
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: Jeg er blevet snydt. Hvad kan jeg gøre?

Indlægaf lillebjoern » 29. dec 2016, 09:28

Filipai skrev:Det er en rigtigt skod situation. Jeg har selv været i noget lig din situation, dog med køb over facebook og et mindre beløb. Jeg har anmeldt det til politiet, og de fik udleveret oplysningerne på gutten der snød, via banken. Han er nu blevet dømt. At han straf så bare er at betale tilbage er jeg lidt træt af. Især fordi det nu er endt i fogedretten, som vurderer han ikke lige pt har mulighed for at betalt MINE penge tilbage.
Her gik det hurtigt, en uges tid, og det var trods jeg ikke havde min egen bankrådgiver inden over.


Okay, det giver mig da lidt håb! Tak :kys: Men ja, det er faktisk også noget, der ryster mig. Man kan lige nappe 5-10.000 kr. fra en ærlig og redelig borger, og så lige nå at bruge dem, så man ikke kan betale dem tilbage. Wtf :forvirret:
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Yuna
Indlæg: 450
Tilmeldt: 13. maj 2016, 15:51
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1527

Re: Jeg er blevet snydt. Hvad kan jeg gøre?

Indlægaf Yuna » 29. dec 2016, 09:31

Politiet er heldigvis begyndt at tage disse sager mere seriøst end før hen, da mange har fået øjnene op for, hvor nemt det egentlig er.

Til andre der sidder i den her situation - uanset størrelsen på beløbet der er mistet - så meld folk lige meget hvad (selvfølgelig kun hvis du er 100 % sikker på at du er blevet snydt og kan bevise det) og bliv ved med at følge op på kravet.

Meldte en for det åndsvage beløb af 160 kr (dog også fordi han trak sin mor ind i diskussionen og hun begyndte at anklage mig for latterlige ting som der ikke var hold i), men det viste sig så, at han var storsvindler - det sidte jeg hørte til sagen var at han havde fået 9 mdr i fængsel, som han dog havde anket.

Han blev selvf. også dømt til at betale tilbage - det gjorde han ikke - videre til fogedretten, hvor han erklærede sig insolvent, og så kan jeg fremsende mit krav efter 6 mdr igen, og så bliver han indkaldt igen

Måske stort tidsspilde fra min side, men sådan en snothvalp skal ikke bare slippe, så selv om jeg skal sende mit krav til ham hvert halve år de næste 10 år, så bliver det gjort :P
5
Pille, pille ned...så har man taget nej-hatten på igen...
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Jeg er blevet snydt. Hvad kan jeg gøre?

Indlægaf fisken80 » 29. dec 2016, 09:38

lillebjoern skrev:
Filipai skrev:Det er en rigtigt skod situation. Jeg har selv været i noget lig din situation, dog med køb over facebook og et mindre beløb. Jeg har anmeldt det til politiet, og de fik udleveret oplysningerne på gutten der snød, via banken. Han er nu blevet dømt. At han straf så bare er at betale tilbage er jeg lidt træt af. Især fordi det nu er endt i fogedretten, som vurderer han ikke lige pt har mulighed for at betalt MINE penge tilbage.
Her gik det hurtigt, en uges tid, og det var trods jeg ikke havde min egen bankrådgiver inden over.


Okay, det giver mig da lidt håb! Tak :kys: Men ja, det er faktisk også noget, der ryster mig. Man kan lige nappe 5-10.000 kr. fra en ærlig og redelig borger, og så lige nå at bruge dem, så man ikke kan betale dem tilbage. Wtf :forvirret:


Det kan man jo også kun fordi folk lader sig narre. Ikke at det gør det mere i orden, overhovedet. Men det er præcist årsagen til, at jeg helt konsekvent ikke overfører mere end maks 1000 kroner når jeg handler med private på nettet. Jeg er nemlig virkelig dårlig til at gennemskue om folk er nogle bedragere.

Så mit bedste råd er egentlig, at du opgiver at se de penge igen, ærgrer dig gul og grøn over det og i fremtiden undlader at overføre så store beløb til private.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Jeg er blevet snydt. Hvad kan jeg gøre?

Indlægaf MOGA » 29. dec 2016, 22:30

lillebjoern skrev:
MOGA skrev:Du virker ret optaget af politiet, men her og nu ændrer det intet.
Hvis politiet sender sagen i retten, så bliver manden formentlig dømt for bedrageri og dømt til at betale pengene tilbage - men hvis manden ikke har de penge stående på en bankkonto, hvilket han med al sandsynlighed ikke har, så får du jo ikke pengene alligevel.

Så - lær af din fejl, men skyd en hvid pil efter pengene, dem ser du ikke igen.


Ja, selvfølgelig – de er jo min eneste mulige redning.

Jeg tror bare jeg er overrasket over, at man så let kan leve af at narre og svindle folk. Altså, sat lidt på spidsen, undrer det mig, at der ikke er flere der gør det, hvis der vitterligt intet er at gøre ved det. Læste mig lige til at småtingssager er sager, der vedører beløb under 50.000. Jeg er klar over, at politiet har travlt, men jeg er godt nok overrasket over hvor let det er at svindle for relativt høje beløb.


Grunden til, at der ikke er flere der gør det, er selvfølgelig, at langt de fleste bliver dømt for bedrageri, og det er nok de færreste, som synes, at dét er attraktivt at have stående på straffeattesten. Men om han dømmes, hænger jo ikke direkte sammen med, om du får dine penge retur, deraf mit råd om at skyde en hvid pil efter dem.
0
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: Jeg er blevet snydt. Hvad kan jeg gøre?

Indlægaf lillebjoern » 1. jan 2017, 21:23

Tak for jeres svar. Har nu fundet ud af at han desværre er en ludoman, som spiller sine penge op lige så hurtigt han får dem. Efter meget lang tids søgen på hans telefonnummer fandt jeg frem til at han (desværre) har så stor gæld, at folk, han snyder, aldrig får deres penge tilbage. Han har fået op til flere domme, men han sidder ikke i fængsel og snyder derfor flere mennesker om måneden. Der blev endda lavet en dokumentar om ham i Kontant på DR, og har fundet ud af, at han har snydt folk siden 2010. :(

Men er stadig chokeret over, at han på trods af flere domme, får lov til at sidde og bedrage folk som han har lyst til. Hvordan kan det lade sig gøre?
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Jeg er blevet snydt. Hvad kan jeg gøre?

Indlægaf JoyNips » 1. jan 2017, 21:35

lillebjoern skrev:Tak for jeres svar. Har nu fundet ud af at han desværre er en ludoman, som spiller sine penge op lige så hurtigt han får dem. Efter meget lang tids søgen på hans telefonnummer fandt jeg frem til at han (desværre) har så stor gæld, at folk, han snyder, aldrig får deres penge tilbage. Han har fået op til flere domme, men han sidder ikke i fængsel og snyder derfor flere mennesker om måneden. Der blev endda lavet en dokumentar om ham i Kontant på DR, og har fundet ud af, at han har snydt folk siden 2010. :(

Men er stadig chokeret over, at han på trods af flere domme, får lov til at sidde og bedrage folk som han har lyst til. Hvordan kan det lade sig gøre?


Hvordan mener du da, at det skulle forhindres?

Men når han er kendt for bedrageri, så burde det ikke være det store problem at få ham dømt. Formentlig kan han endda få en straksdom. Ikke at det giver dig pengene retur, man kan ikke plukke håret af en skaldet, men det kan da trods alt give dig en følelse af retfærdighed.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: Jeg er blevet snydt. Hvad kan jeg gøre?

Indlægaf lillebjoern » 1. jan 2017, 21:51

JoyNips skrev:
lillebjoern skrev:Tak for jeres svar. Har nu fundet ud af at han desværre er en ludoman, som spiller sine penge op lige så hurtigt han får dem. Efter meget lang tids søgen på hans telefonnummer fandt jeg frem til at han (desværre) har så stor gæld, at folk, han snyder, aldrig får deres penge tilbage. Han har fået op til flere domme, men han sidder ikke i fængsel og snyder derfor flere mennesker om måneden. Der blev endda lavet en dokumentar om ham i Kontant på DR, og har fundet ud af, at han har snydt folk siden 2010. :(

Men er stadig chokeret over, at han på trods af flere domme, får lov til at sidde og bedrage folk som han har lyst til. Hvordan kan det lade sig gøre?


Hvordan mener du da, at det skulle forhindres?

Men når han er kendt for bedrageri, så burde det ikke være det store problem at få ham dømt. Formentlig kan han endda få en straksdom. Ikke at det giver dig pengene retur, man kan ikke plukke håret af en skaldet, men det kan da trods alt give dig en følelse af retfærdighed.


Jeg mener at man – hvis man har flere domme for bedrageri og skylder mere end 500.000 væk – burde forhindres adgang til at administre sine egne penge. Jeg ved ikke særlig meget om vores retssystem i Danmark, men jeg synes det er for vildt at man bare kan dømmes uden at det gør nogen forskel for ham overhovedet.

Og jeg ved det ikke er sådan ment, men hvordan giver det folk en følelse af retfærdighed at han bare får en dom føjet til de ander? Han bliver jo ikke straffet for det. Han får jo netop lov til at gøre som han har lyst til.
2
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Jeg er blevet snydt. Hvad kan jeg gøre?

Indlægaf JoyNips » 1. jan 2017, 22:07

Han bliver netop straffet, i og med at han får en dom. Og før eller senere skal han jo afsone, han kan ikke fortsætte i evighed uden at lande ubetingede eller have overtrådt betingelserne for de betingede.
Måske er det bare mig som jurist, men i mine øjne er det en straf at sidde i fængsel. Det er mindre festligt end mange tror.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: Jeg er blevet snydt. Hvad kan jeg gøre?

Indlægaf lillebjoern » 1. jan 2017, 23:43

JoyNips skrev:Han bliver netop straffet, i og med at han får en dom. Og før eller senere skal han jo afsone, han kan ikke fortsætte i evighed uden at lande ubetingede eller have overtrådt betingelserne for de betingede.
Måske er det bare mig som jurist, men i mine øjne er det en straf at sidde i fængsel. Det er mindre festligt end mange tror.


Det ville da også være at foretrække.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:

Tilbage til "Privatøkonomi"