Re: Hvorfor er det egentlig et tabu at tale om penge og løn?

admin
Admin
Indlæg: 116
Tilmeldt: 1. dec 2014, 12:41
Kort karma: 0
Likede indlæg: 134

Re: Hvorfor er det egentlig et tabu at tale om penge og løn?

Indlægaf admin » 22. jun 2016, 18:00

Startindlæg er blevet slettet, da brugeren har fået sin profil slettet. Dette indlæg er ikke trådstarters.
Senest rettet af Anonymous 7. jul 2016, 15:05, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvorfor er det egentlig et tabu at tale om penge og løn?

Indlægaf Kattefjæs » 22. jun 2016, 18:06

Jeg har ikke noget problem med at tale om penge (og karakterer) overordnet set, men synes det er uinteressant at tale om i detaljen. Og ja, det gælder også karakterer. :lol: Det er bare ikke et emne som jeg finder interessant. Man kan da godt fortælle mig om det, men jeg kan nok ikke mønstre den vilde interesse. :)

Jeg synes dog ikke at det er tabu - og oplever da andre tale om emnet ganske meget. Altså med andre som også er interesserede i emnet, ik'. :D
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvorfor er det egentlig et tabu at tale om penge og løn?

Indlægaf Wizzze » 22. jun 2016, 18:14

Samano skrev:Jeg vil starte med at sige at tabu måske er et stærkt ord, men jeg oplever bare at løn og penge mere og mere er noget man ikke taler om.
Da jeg var yngre (er 25 år) var det helt normalt at snakke om løn, SU, lån osv. Der var selvfølgelig heller ikke så meget at snakke om dengang, men det blev nu snakket ivrigt om hvor meget man fik i hjemmeboende SU på trods af det jo er baseret på ens forældres indkomst.
Jeg oplever dog bare, at jo mere etableret folk bliver jo mindre er det noget man snakker om.
Jeg har for eksempel en ven, der ikke engang ved hvor meget hans kæreste tjener på trods af de bor sammen og skal have en baby om lidt :nerve: :forvirret:
Jeg har også oplevet at folk pralede, fordi jeg snakkede om, hvad jeg fik et løn på mit studiejob, hvor jeg egentlig bare gerne ville vide, hvad normen var. For finde ud af om der var grund til søge videre efter et andet job med bedre løn.

Jeg synes det er sjovt, fordi jeg selv virkelig ingen problemer med at snakke om penge og synes det er ligesom naturligt at snakke som alt andet, der har indflydelse på ens liv. Altså jeg gider heller ikke høre på folk, der skal prale helt vild og længe om deres høje løn eller sådan noget, men jeg har lidt svært ved se hvorfor det nærmest er et forbudt emne. Jeg har også oplevet at min svigerfar spurgt om vi manglede penge siden jeg snakkede så meget om dem i en samtale og jeg havde vitterligt ikke snakket ret meget om penge bare om vores boligtilskud eller sådan noget :lol:

Så hvad er jeres oplevelse?
Er penge noget man taler om I jeres omgangskreds?
Eller er det noget man holder for sig selv?
Hvordan har I det selv med at tale om penge?
Og hvorfor tror I det er som det er?


Jeg har selv tit undret mig over det, også fordi folk jo rask væk taler om sygdomme, familieproblemer osv. som jeg finder meget mere privat end løn.

Jeg har ingen problemer med at tale om løn, goder osv. Men det er ikke et emne der tales meget om i omgangskredsen. Tror det skyldes nogle sociale konventioner, og så at løn/penge bruges som en eller anden målestok, og vi kan ikke lide at blive målt, tænk hvis naboen, vennen eller kollegaen blev målt som "bedre" :8:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Hvorfor er det egentlig et tabu at tale om penge og løn?

Indlægaf BlueBunny » 22. jun 2016, 18:34

Jeg er helt enig i at løn er tabu.
Jeg fortæller de færreste min løn.
Oplever at flere siger "det betyder ikke noget", men jeg bemærker at lønnen jo alligevel ikke bare nævnes. Det lyder godt at sige det ikke rører en at tale om det. Jeg tror bare at inden for det private hvor det er en konkurrence faktor, så er det tys tys.

Jeg spørger ikke andre. Og jeg vil ikke have et problem med at sige at jeg ikke ønsker at dele det.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvorfor er det egentlig et tabu at tale om penge og løn?

Indlægaf Sangius » 22. jun 2016, 18:38

Jeg tjener ikke særlig meget, og har ingen problemer med at fortælle, hvor meget jeg tjener.
Hvis jeg tjente mere, ville jeg ikke bryde mig om at fortælle det. Jeg bryder mig meget lidt om, at få folk til at føle sig 'mindre', hvilket jeg nogen gange godt kan være bange for. :)
Senest rettet af Sangius 24. jun 2016, 06:37, rettet i alt 1 gang.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4586
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 666
Likede indlæg: 21021

Re: Hvorfor er det egentlig et tabu at tale om penge og løn?

Indlægaf catnip » 22. jun 2016, 18:44

Dem der spørger til min løn, gør det oftest for at snage. Fx min mor. Jeg oplever meget sjældent at folk er interesserede i hvad jeg tjener. Jeg er heller ikke specielt interesseret i hvad andre tjener...det er sådan ret sekundært for mig.
0
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvorfor er det egentlig et tabu at tale om penge og løn?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 22. jun 2016, 19:01

Samano skrev:Så hvad er jeres oplevelse?
Er penge noget man taler om I jeres omgangskreds?
Eller er det noget man holder for sig selv?
Hvordan har I det selv med at tale om penge?
Og hvorfor tror I det er som det er?


Jeg synes penge og løn er et pivspændende emne at diskutere. Der er ikke så mange i min kreds, der bringer det på bane af sig selv, men jeg spørger dem gerne direkte, hvis snakken kommer ind på det spor. Jeg oplever som regel at de også synes det er spændende, og synes det er lidt befriende at nogen prikkede hul på bylden, for i løbet af ingen tid får de rablet en masse af om emnet.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvorfor er det egentlig et tabu at tale om penge og løn?

Indlægaf Kattefjæs » 22. jun 2016, 19:07

Samano skrev:
Kattefjæs skrev:Jeg har ikke noget problem med at tale om penge (og karakterer) overordnet set, men synes det er uinteressant at tale om i detaljen. Og ja, det gælder også karakterer. :lol: Det er bare ikke et emne som jeg finder interessant. Man kan da godt fortælle mig om det, men jeg kan nok ikke mønstre den vilde interesse. :)

Jeg synes dog ikke at det er tabu - og oplever da andre tale om emnet ganske meget. Altså med andre som også er interesserede i emnet, ik'. :D

Nu der også langt fra ikke at finde det interessant til ikke engang have en cirka fornemmelse af ens kæreste tjener, når man skal til at have børn :8:
Jeg ved godt det et ekstremt tilfælde, men det afspejler alligevel en tendens jeg kan observere rundt omkring.


Jeg ved egentlig ikke hvad min kæreste tjener, nu jeg tænker over det. Jeg ved heller ikke hvad han har på opsparingen.

Men vi bor heller ikke sammen (endnu) og skal ikke have børn, så det er vel tilgiveligt... :lol:

Det er aldrig faldet mig ind at spørge.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Hvorfor er det egentlig et tabu at tale om penge og løn?

Indlægaf girl_beat » 22. jun 2016, 19:17

Jeg er fra en familie, hvor økonomi var MEGET privat og kun noget, der blev talt om for lukkede døre. Hvorfor ved jeg egentlig ikke :gruble:

Selv er jeg mere åben omkring det og fortæller også gerne, hvad jeg tjener, hvis jeg bliver spurgt. Efter vi fx er blevet boligejere er det gået op for mig, hvor meget prioriteter betyder for ens økonomi og hvad man får for sine penge. Selvom man tjener det samme hver måned, kan pengene jo forvaltes vidt forskelligt, hvilket for andre kan se ud som om at nogen har mere mellem hænderne end andre.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Hvorfor er det egentlig et tabu at tale om penge og løn?

Indlægaf Lulu » 22. jun 2016, 19:19

Kattefjæs skrev:Jeg har ikke noget problem med at tale om penge (og karakterer) overordnet set, men synes det er uinteressant at tale om i detaljen. Og ja, det gælder også karakterer. :lol: Det er bare ikke et emne som jeg finder interessant. Man kan da godt fortælle mig om det, men jeg kan nok ikke mønstre den vilde interesse. :)

Jeg synes dog ikke at det er tabu - og oplever da andre tale om emnet ganske meget. Altså med andre som også er interesserede i emnet, ik'. :D


Enig.
Jeg er ligeglad med hvad andre tjener (og hvilke karakterer de fik), jeg kan jo ikke bruge oplysningen til særlig meget. Er det en med samme uddannelse og ca anciennitet som mig ville jeg kunne bruge det til en ca indikator på hvad jeg måske kunne få (eller får mere) i løn, men det er da også det.

Jeg spørger ikke andre om hvad de tjener, da jeg oplever at folk synes det er meget privat, er der en jeg ikke oplever det ved, taler jeg gerne om det, hvis de ønsker, men igen dybest set er jeg ligeglad.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Hvorfor er det egentlig et tabu at tale om penge og løn?

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. jun 2016, 22:56

I min vennekreds kan snakken godt falde på forvaltningen af indtægt, mens indtjeningen i sig selv er et noget nær ikke-eksisterende emne. Jeg fornemmer ikke, at det skyldes, at folk/vi lægger meget i et menneskes løn og derfor går om emnet som katten om den varme grød; det handler om, at interessen ikke er der. Personligt kan jeg ikke komme på en relevant anledning til at få oplyst, hvad mine venner tjener, og det pirrer ikke i sig selv min nysgerrighed.

Når jeg en sjælden gang har fundet det brugbart i hvert fald at få en ide om råderummet hos en anden, har det skyldtes, at jeg i en sparringssituation gerne har ville undgå at komme til at virke helt ignorant og som typen, der mener, at den anden part da "bare lige kan..."
1
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Hvorfor er det egentlig et tabu at tale om penge og løn?

Indlægaf Joe » 22. jun 2016, 23:47

Jeg er rimeligt åben omkring det, i hvert fald hvis jeg kender folk godt. Sådan er det egentlig med de fleste andre emner end lige vejret.
Jeg synes det er interessant at tale om med tidligere studiekammerater, fordi det viser hvor forskelligt det er i vores branche.

Kun en gang har jeg haft en ubehagelig oplevelse med at sige det. Det var lige efter jeg var startet i job efter endt uddannelse, hvor en bekendt lød helt fornærmet over at vi tjente det samme ca., fordi noget med at hun havde en uddannelse, der var et svimlende år længere end min.
Det kunne jeg ikke rigtigt tage seriøst.

Men folk der er søde og åbne, ikke bruger det i deres bedømmelse af min person, og som mere er sådan "godt for dig"-agtig, hvis det kommer frem at jeg tjener mere end dem, dem vil jeg da gerne tale med om det. Ligesom jeg gerne taler om alle mulige andre aspekter af folks ansættelser med dem, jeg synes bare arbejdsforhold og overenskomster er et spændende emne. Og der er lønnen også en del af det.

Men jeg har prøvet at være opmærksom på ikke at tale for meget om penge tidligere. Der var lige et halvt års tid hvor jeg lige var gået fra aldrig rigtigt at have haft penge, til at have en ganske pæn indtjening, i forhold til alder og de udgifter, jeg har. Og der kunne jeg mærke at det kom til at fylde meget i mine samtaler med mine nærmeste. Ikke at de nogensinde nævnte det, men jeg kom bare til at tænke over at det måske blev for meget. Selvom det da var værd at fejre at jeg på kort tid gik fra jævnligt at have ondt i maven over at være løbet tør for penge, til at der absolut ikke er grund til nogen form for bekymring. Men jeg er bange for, at jeg levede lidt op til fordommen om såkaldte "nyrige", selvom det i mit tilfælde nok nærmere var "ny-ganske-almindelig-indkomst". Så spændende er penge altså heller ikke. Det er jo bare tal, og i alle andre sammenhænge finder jeg tal ret kedelige.
2
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvorfor er det egentlig et tabu at tale om penge og løn?

Indlægaf Karkluden » 23. jun 2016, 00:12

Jeg har aldrig oplevet det som tabu. Hverken på arbejdspladser, i min familie, svigerfamilie, vennekreds eller kærestens "solovenner". Jeg kan slet ikke genkende, at det skulle være tabu.
Vi spænder fra folk på su og kontanthjælp til folk, der tjener over en million om året.
Det er ikke noget, vi altid taler om, for så spændende er det jo heller ikke at konstatere, at jeg tjener "xxx + tillæg og pension hvilket ender ud i ca yyy pr måned" særligt ofte, medmindre der sker ændringer. Men det er ikke tabu, og jeg ville virkelig undre mig, hvis nogen blev flove/stødte over, at jeg spurgte til deres løn.
Altså at nogen ser det som privat på linje med sex fx. Det synes jeg er decideret fjollet. Jeg ville respektere det, men jeg synes, det er tosset.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvorfor er det egentlig et tabu at tale om penge og løn?

Indlægaf Karkluden » 23. jun 2016, 00:13

Altså jeg har hjulpet flere med at lave budget. Der sender jeg vores eget budget rundt, hvor der både står indkomster og hvad vi i øvrigt bruger på alt fra medicin over mad til faste udgifter og sjove og ballade.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvorfor er det egentlig et tabu at tale om penge og løn?

Indlægaf Wizzze » 23. jun 2016, 04:28

Joe skrev:Jeg er rimeligt åben omkring det, i hvert fald hvis jeg kender folk godt. Sådan er det egentlig med de fleste andre emner end lige vejret.
Jeg synes det er interessant at tale om med tidligere studiekammerater, fordi det viser hvor forskelligt det er i vores branche.

Kun en gang har jeg haft en ubehagelig oplevelse med at sige det. Det var lige efter jeg var startet i job efter endt uddannelse, hvor en bekendt lød helt fornærmet over at vi tjente det samme ca., fordi noget med at hun havde en uddannelse, der var et svimlende år længere end min.
Det kunne jeg ikke rigtigt tage seriøst.

Men folk der er søde og åbne, ikke bruger det i deres bedømmelse af min person, og som mere er sådan "godt for dig"-agtig, hvis det kommer frem at jeg tjener mere end dem, dem vil jeg da gerne tale med om det. Ligesom jeg gerne taler om alle mulige andre aspekter af folks ansættelser med dem, jeg synes bare arbejdsforhold og overenskomster er et spændende emne. Og der er lønnen også en del af det.

Men jeg har prøvet at være opmærksom på ikke at tale for meget om penge tidligere. Der var lige et halvt års tid hvor jeg lige var gået fra aldrig rigtigt at have haft penge, til at have en ganske pæn indtjening, i forhold til alder og de udgifter, jeg har. Og der kunne jeg mærke at det kom til at fylde meget i mine samtaler med mine nærmeste. Ikke at de nogensinde nævnte det, men jeg kom bare til at tænke over at det måske blev for meget. Selvom det da var værd at fejre at jeg på kort tid gik fra jævnligt at have ondt i maven over at være løbet tør for penge, til at der absolut ikke er grund til nogen form for bekymring. Men jeg er bange for, at jeg levede lidt op til fordommen om såkaldte "nyrige", selvom det i mit tilfælde nok nærmere var "ny-ganske-almindelig-indkomst". Så spændende er penge altså heller ikke. Det er jo bare tal, og i alle andre sammenhænge finder jeg tal ret kedelige.


Jeg tror det er ret almindeligt for alle der går fra SU til fuld løn, at føle sig sådan lidt "nyrig" eller som kong gulerod :D bøfferne og rødvinen sidder lidt løsere nede i supermarkedet og der bliver nok også shoppet lidt mere tøj, sko, elektronik eller lign. Det er næsten en slags rite of passage for overgangen mellem ung og så "voksen" :gruble:
Senest rettet af Wizzze 23. jun 2016, 07:05, rettet i alt 1 gang.
1
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Privatøkonomi"