Pengene i banken bliver mindre værd

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Pengene i banken bliver mindre værd

Indlægaf Wizzze » 20. maj 2016, 08:19

Hver dansker over 17år har i gennemsnit 185.000 stående i banken, men de bliver hele tiden mindre værd!

"Sætter du flere og flere penge ind på din bankkonto? Også selv om du ved, at renten er stort set nul, og pengene risikerer at blive spist stille og roligt af inflationen?

Så kan du trøste dig med, at du ikke er alene.

Danskerne har rekordhøje beløb stående på bankbogen, viser nye beregninger fra bankernes organisation Finansrådet.
Hver dansker over 17 år har i gennemsnit 185.000 kr. stående i banken, og det er en fordobling over de seneste 13 år.
Men renten er historisk lav - tæt på nul - og derfor er det værd at overveje, om det nu også er klogt, vurderer Finansrådet.

"Det er bemærkelsesværdigt, at danskerne har så store beløb stående kontant, når renten på indlån er historisk lav. Vi kan se, at rentefaldet åbenbart ikke har medført, at danskerne har flyttet penge væk fra deres bankkonti," siger Niels Storm Stenbæk, cheføkonom i Finansrådet.
Han fortsætter: "Danskerne har ganske naturligt og fornuftigt haft et fokus på at styrke privatøkonomien oven på finanskrisen. Men hvad der i 2003 blev anset som et passende beløb at have stående til eventuelle uforudsete udgifter er jo næsten fordoblet i dag."
I alt løber danskernes indlån i de danske banker op i 770 mia. kr.

Niels Storm Stenbæk erkender, at der kan være logiske forklaringer på de svulmende bankkonti. For eksempel usikre tider på aktiemarkedet eller de lave renter på obligationer. Og så kan nulrente-konti være det mindst ringe alternativ. Men alligevel:
"Lige nu tyder intet på, at det generelt lave renteniveau vil ændre sig foreløbigt. Enhver bør derfor gøre op med sig selv, hvor stor en del af ens opsparing, som skal kunne hæves fra dag til dag. Pengene kan alternativt bindes i en længere periode, eller hvad med at afdrage gæld noget hurtigere," siger Niels Storm Stenbæk.
Og når arbejdsløsheden har bevæget sig ned på et lavt niveau, og usikkerheden om privatøkonomien er faldende - og mange endda har benyttet de lave renter til at få luft i økonomien med billigere boliglån, så burde der være plads til at øge forbrug eller investeringer, mener Finansrådet.
Heldigvis for danskerne er inflationen også helt i bund, så det ikke æder alt for store lunser af værdien af bankkontiene. Gennem det meste af 2015 lå prisstigningerne på omkring 0,5 pct.
Men på en typisk lønkonto er renten nul, hvor forbrugerpriserne trods alt har ligget lidt over det seneste år. Og hvis der er en lillebitte positiv rente på kontoen, skal rentegevinsten beskattes. Dermed er tendensen, at pengene stille og roligt har mistet værdi på bankkontoen."
http://penge.borsen.dk/artikel/1/324752 ... vaerd.html

Fortsætter du med at sætte penge i banken, selvom de bliver mindre og mindre værd?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Pengene i banken bliver mindre værd

Indlægaf Rapfisk » 20. maj 2016, 08:27

Jeg har en del penge i banken, og jeg er glad for den tryghed, at de kan hæves.

Som single - og den situation er jeg jo ikke ene om - er jeg ret udsat i forhold til at miste min indtægt eller uforudsete udgifter på boligen, og så er det rart at have opsparingen i ryggen.
0
Livslinjen: 70 201 201
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Pengene i banken bliver mindre værd

Indlægaf JoyNips » 20. maj 2016, 08:45

Men hvis man så skylder banken penge, bliver de så mere mindre værd eller mindre mindre?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Pengene i banken bliver mindre værd

Indlægaf Wizzze » 20. maj 2016, 09:43

Skumfidusen skrev:
JoyNips skrev:Men hvis man så skylder banken penge, bliver de så mere mindre værd eller mindre mindre?


Det kommer an på renteniveauet. Hvis du kan låne til en lavere rente en inflationen, så æder gælden sig selv op, på sin vis.


Ahh de lykkelige 70´ere :lol:
1
Do as I say! :whip:
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Pengene i banken bliver mindre værd

Indlægaf JoyNips » 20. maj 2016, 09:54

Wizzze skrev:
Skumfidusen skrev:
JoyNips skrev:Men hvis man så skylder banken penge, bliver de så mere mindre værd eller mindre mindre?


Det kommer an på renteniveauet. Hvis du kan låne til en lavere rente en inflationen, så æder gælden sig selv op, på sin vis.


Ahh de lykkelige 70´ere :lol:


Det var bare et forsøg på at være Lars Løkke-morsom...
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Pengene i banken bliver mindre værd

Indlægaf Maoam » 20. maj 2016, 10:05

Wizzze skrev:Hver dansker over 17år har i gennemsnit 185.000 stående i banken, men de bliver hele tiden mindre værd!

Enhver bør derfor gøre op med sig selv, hvor stor en del af ens opsparing, som skal kunne hæves fra dag til dag.


Der er jo stor forskel på, hvad gennemsnittet er, og hvad hver enkelt person har.

Jeg krummer altid tær over den slags artikler, der forsimpler folks økonomi og eventuelle økonomiske problemer så voldsomt.

Jeg er studerende med en usikker fremtid p.g.a. sygdom, så det er slet ikke relevant for mig.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Pengene i banken bliver mindre værd

Indlægaf IrmaPigen » 21. maj 2016, 06:29

Rapfisk skrev:Jeg har en del penge i banken, og jeg er glad for den tryghed, at de kan hæves.

Som single - og den situation er jeg jo ikke ene om - er jeg ret udsat i forhold til at miste min indtægt eller uforudsete udgifter på boligen, og så er det rart at have opsparingen i ryggen.


Det er lige præcis, sådan jeg tænker.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Pengene i banken bliver mindre værd

Indlægaf Tux » 21. maj 2016, 07:02

Min opsparing giver samme rente som mit boliglån, så det er en fin forretning at have dem stående..
0

Tilbage til "Privatøkonomi"