Testamente

Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Testamente

Indlægaf Danseprinsesse » 6. apr 2016, 16:52

Har du oprettet et testamente og med hvilket formål?

Vi har været ved at få tilpasset vores testamente til ny livssituation - barn på vej - og synes det kunne være spændende at høre, hvilke overvejelser I har gjort/hvilke beslutninger I har truffet i den henseende.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Testamente

Indlægaf Sophies-mor » 6. apr 2016, 17:00

Vi har.
Faktisk er mine stedbørn også arveberettigede efter mig.
Vi fik det lavet pga hans to børn og har så ikke fået det rettet.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Testamente

Indlægaf landsbytossen » 6. apr 2016, 17:04

Jeg oprettede testamente for mange år siden. Det hele går til kræftsyge børn. De, der ellers ville arve, fortjener ikke en eneste krone.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Testamente

Indlægaf LadyFox » 6. apr 2016, 17:24

Nej. Men før eller siden bliver jeg nok nødt til at tage stilling. Jeg regner med at både min kæreste og min mor dør før jeg gør, og så er der ligesom ikke nogen tilbage jeg synes at jeg skylder noget. Så umildbart tror jeg at jeg sender min fiktive formue til noget velgørenhed f.eks. Pindsvinevennerne.
1
...
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Testamente

Indlægaf Danseprinsesse » 6. apr 2016, 17:25

Vi var egentlig ret afklarede med formålet, da vi kontaktede advokaten, men under mødet dukkede der nogle ting op, vi skulle tage stilling til, som vi slet ikke havde tænkt over. Så vi lyttede til advokatens forslag og råd her og har så efterfølgende læst det igennem og talt om det hjemme.

Det væsentligste for os var, at testamentet skal sørge for, at den længstlevende af os arver mest muligt efter den anden, dvs. vi har reduceret vores kommende barns arv til tvangsarven.

Det vi ikke lige havde talt om inden var, hvad vi ønsker der skal ske, hvis vi begge dør, inden han er blevet voksen. Jeg er glad for, vi har taget stilling til det nu.
Vi har fået lavet et børnetestamente og haft nogle rigtig gode snakke om det - vi mangler bare at tale med min bror og søster, som vi har valgt skal stå i testamentet, inden de endeligt bliver skrevet i.

Hvis vi begge dør, vil vores barn stå til at arve omkring 5 mio., og det havde vi en god snak med advokaten om. På den baggrund har vi valgt at båndlægge arven, til han fylder 25 år. Han skal dog havde mulighed for at hæve et beløb pr. måned, fra han fylder 18 år - et beløb der skal være en støtte, men som man ikke kan leve af alene.
Vi har talt om, hvorvidt det er "barsk" at styre arven på den måde - det er jo umuligt at vide på forhånd, om det nu også er den rigtige løsning, og hvordan vores barn ville forvalte sådan en formue som helt ung. Men vi synes begge, det er en god beslutning. Det mest tungvejende for mig er, at jeg ønsker, han får en almindelig ungdom/studietid - også økonomisk - og de erfaringer, det bringer med sig.
3
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Testamente

Indlægaf Aesel82 » 6. apr 2016, 17:35

Ja, det har vi.

Jeg er advokatsekretær og arbejder med familieret, herunder testamenter, så jeg kender vigtigheden af at få dem lavet - også selvom man er gift.

Vores er i øvrigt meget lig jeres, danseprinsesse. Vi arver mest muligt efter hinanden, og vores børn arver så det hele efter længstlevende. Vi har desuden bestemt, at vores respektive arv efter hinanden skal være længstlevendes særeje, mens børnenes arv bliver dere skilsmissesæreje (eller kombinationssæreje, det kan jeg ikke lige huske).
Senest rettet af Aesel82 6. apr 2016, 17:39, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Testamente

Indlægaf Danseprinsesse » 6. apr 2016, 17:36

Nå ja, min kæreste har lige sagt, at han gerne vil have tilføjet, at jeg ikke skal arve ham, hvis jeg slår ham ihjel. :ninja:
1
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Testamente

Indlægaf Aesel82 » 6. apr 2016, 17:38

Danseprinsesse skrev:Nå ja, min kæreste har lige sagt, at han gerne vil have tilføjet, at jeg ikke skal arve ham, hvis jeg slår ham ihjel. :ninja:


Er du lidt hormonella :P :D
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Testamente

Indlægaf Danseprinsesse » 6. apr 2016, 17:38

Aesel82 skrev:Ja, det har vi.

Jeg er advokatsekretær og arbejder med familieret, herunder testamenter, så jeg kender vigtigheden af at få dem lavet - også selvom man er gift.

Vores er i øvrigt meget lig jeres, danseprinsesse. Vi arver mest muligt efter hinanden, og vores børn arver så det hele efter længstlevende. Vi har desuden bestemt, at vores respektive arv efter hinanden skal være længstlevendes særeje, mens børnenes arv bliver dere skilsmissesæreje (eller kombinationsdæreje, det kan jeg ikke lige huske).


Ja, det med arven som særeje har vi også med.
Og så har vi valgt, at den længstlevende kan ændre testamentet frit.
0
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Testamente

Indlægaf Elvispop » 6. apr 2016, 17:40

Nope.
Der er intet at arve.
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Testamente

Indlægaf JoyNips » 7. apr 2016, 07:04

Danseprinsesse skrev:Nå ja, min kæreste har lige sagt, at han gerne vil have tilføjet, at jeg ikke skal arve ham, hvis jeg slår ham ihjel. :ninja:


Det er ikke nødvendigt, jf. AL § 48, stk. 1. ;)
4
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Testamente

Indlægaf MissDitte » 7. apr 2016, 07:12

Vi er netop i gang med det. Vi skal underskrive i retten i næste uge.
Baggrunden er, at vi har hver vores børn og når vi så indgår ægteskab kan arven blive noget ulige fordelt afhængig af hvem der dør først. Så jeg har sikret, at mine børn får, hvad jeg synes er rimeligt, hvis jeg dør. Håber bare jeg lige kan vente et par uger med at dø, for hvor vil det være ærgerligt, at dø lige før testamentet bliver underskrevet!
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Testamente

Indlægaf Akehurst2 » 7. apr 2016, 08:34

Vi har - for sat bestemme, hvad der sker, når vi begge er væk.

Før vi blev gift havde vi et testamente til at sikre, at vi arvede hinanden, og særligt for at vi hver især arvede den andens del af huset (vi fik lavet testamentet i forbindelse med at vi købte hus).

Nu er vi gift, og eftersom vi ikke har børn eller skal have det, har vi egentlig ikke brug for det, men vi synes nu, at det er rart nok. Vi har valgt, at når den længstlevende går bort, fordeles arven på nevøer og niecer på begge sider (så der ikke er forskel på, om det er min mand eller jeg, der dør først).
1
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Testamente

Indlægaf MOGA » 7. apr 2016, 09:46

Indtil videre har jeg kun lavet børnetestamente.
Dog skal jeg have kigget på resten, for selvom jeg kun har mine to børn som arvinger, så skal der alligevel lige nedskrives nogle rammer, fx om båndlæggelse, hvem jeg ønsker der skal forvalte for min ældste søn, når han bliver voksen (kan man det? Eller kræver det værgemål?), skilsmissesæreje osv. Selvom jeg ikke er velhavende, så løber det jo alligevel med forsikringer, pension osv. op i et anseligt beløb.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Testamente

Indlægaf Danseprinsesse » 7. apr 2016, 11:58

Aesel82 skrev:
Danseprinsesse skrev:Nå ja, min kæreste har lige sagt, at han gerne vil have tilføjet, at jeg ikke skal arve ham, hvis jeg slår ham ihjel. :ninja:


Er du lidt hormonella :P :D


Jeg har måske ladet en enkelt uskyldig bemærkning falde...
2

Tilbage til "Privatøkonomi"