Pensionsindberetning til Skat

Brugeravatar
Medd
Indlæg: 130
Tilmeldt: 24. aug 2015, 12:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 130

Pensionsindberetning til Skat

Indlægaf Medd » 29. mar 2016, 20:40

Skattekyndige, kom hid! :blomst:

Jeg har lige fået en betydelig lønstigning og er derfor igang med at rette min forskudsopgørelse til. Så faldt jeg over punkterne med pension, og jeg må indrømme at jeg efter 1,5 times googling blot er blevet mere forvirret. Jeg håber nogen herinde måske kan forklare tingene for mig.

Jeg har to rubrikker som er udfyldt af skat:
- Indskud til arbejdsgiveradministreret rateforsikring/opsparing og ophørende alderspension felt nummer (629)
- Indskud på arbejdsgiveradministreret alderspension, gruppeliv m.v., fratrukket i din løn felt nummer (347)

Jeg har forstået så meget, at det er noget med, at alderspension ikke er fradragsberettiget, og fordi nogle arbejdsgivere giver fradrag for det, betales det tilbage via skatten - altså rubrik 347? Den første rubrik 629, hvad er det så? Er det den normale indbetaling til pension via arbejdsgiver. F.eks. har jeg en pensionsordning hvor arbejdsgiver betaler 8% og jeg betaler 4%. Er det de 4% der skal skrives i rubrik 629?

Så lyder det måske dumt, men jeg aner faktisk ikke hvilke type pensioner jeg har. Jeg tænkte, at jeg kunne opklare det ved at logge ind på PFA, og der har jeg fået følgende info:
"Din pension består i øjeblikket af:
- Ratepension
- Kapitalpension
- Livsvarig Livspension

Skattekode 1
Pensionsordning med løbende
udbetalinger, bortset fra ophø-
rende livrenter

Skattekode 2
Rateforsikring i pensionsøjemed

Skattekode 3
Kapitalforsikring i pensionsøjemed

Skattekode 5
Livsforsikring* uden fradragsret"

Jeg kan ikke finde rundt i hvad de forskellige skattekoder dækker over, men umiddelbart skal skattekode 1 og 2 ikke noteres på forskudsopgørelsen fordi de allerede er trukket via lønnen? Kapitalpensionen bliver der ikke indbetalt til længere (PFA skriver i hvert fald at forventet indbetaling er 0 kr.), så den skal heller ikke opgives? Så er der livsforsikringen (skattekode 5) som jeg ikke ved hvad jeg skal gøre med.

For mig virker det bare som om jeg ikke skal angive noget (eller meget lidt), men der er forskudsangivet hhv. 21.600 og 10.800 på de rubrikker. Kan det så bare slettes? Så bliver mit fradrag meget højt, og jeg vil jo nødigt have et skattesmæk næste år. :mellow:
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Pensionsindberetning til Skat

Indlægaf Wizzze » 29. mar 2016, 21:55

Medd skrev:Skattekyndige, kom hid! :blomst:

Jeg har lige fået en betydelig lønstigning og er derfor igang med at rette min forskudsopgørelse til. Så faldt jeg over punkterne med pension, og jeg må indrømme at jeg efter 1,5 times googling blot er blevet mere forvirret. Jeg håber nogen herinde måske kan forklare tingene for mig.

Jeg har to rubrikker som er udfyldt af skat:
- Indskud til arbejdsgiveradministreret rateforsikring/opsparing og ophørende alderspension felt nummer (629)
- Indskud på arbejdsgiveradministreret alderspension, gruppeliv m.v., fratrukket i din løn felt nummer (347)

Jeg har forstået så meget, at det er noget med, at alderspension ikke er fradragsberettiget, og fordi nogle arbejdsgivere giver fradrag for det, betales det tilbage via skatten - altså rubrik 347? Den første rubrik 629, hvad er det så? Er det den normale indbetaling til pension via arbejdsgiver. F.eks. har jeg en pensionsordning hvor arbejdsgiver betaler 8% og jeg betaler 4%. Er det de 4% der skal skrives i rubrik 629?

Så lyder det måske dumt, men jeg aner faktisk ikke hvilke type pensioner jeg har. Jeg tænkte, at jeg kunne opklare det ved at logge ind på PFA, og der har jeg fået følgende info:
"Din pension består i øjeblikket af:
- Ratepension
- Kapitalpension
- Livsvarig Livspension

Skattekode 1
Pensionsordning med løbende
udbetalinger, bortset fra ophø-
rende livrenter

Skattekode 2
Rateforsikring i pensionsøjemed

Skattekode 3
Kapitalforsikring i pensionsøjemed

Skattekode 5
Livsforsikring* uden fradragsret"

Jeg kan ikke finde rundt i hvad de forskellige skattekoder dækker over, men umiddelbart skal skattekode 1 og 2 ikke noteres på forskudsopgørelsen fordi de allerede er trukket via lønnen? Kapitalpensionen bliver der ikke indbetalt til længere (PFA skriver i hvert fald at forventet indbetaling er 0 kr.), så den skal heller ikke opgives? Så er der livsforsikringen (skattekode 5) som jeg ikke ved hvad jeg skal gøre med.

For mig virker det bare som om jeg ikke skal angive noget (eller meget lidt), men der er forskudsangivet hhv. 21.600 og 10.800 på de rubrikker. Kan det så bare slettes? Så bliver mit fradrag meget højt, og jeg vil jo nødigt have et skattesmæk næste år. :mellow:


Du skal slet ikke skrive noget på forskudsopgørelsen. Det du har er en typisk arbejdsmarkedspension, hvor virksomheden trække din del af betalingen før virksomheden oplyser din løn til Skat. Du kommer således ikke til at betale skat af den del. Pensionsselskabet søger i deres ende så for at trække de 8% i arbejdsmarkedsbidrag til skat. Så din pension som de fleste andres, går så at sige udenom forskudsopgørelsen og årsopgørelsen.

De rubrikker du henviser til bruges typisk hvis du selv har oprettet en ekstra pension, f.eks. i banken, og så beder din arbejdsgiver om at overføre penge til den pensionsordning udover det der indbetales på arbejdsmarkedspensionen.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Medd
Indlæg: 130
Tilmeldt: 24. aug 2015, 12:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 130

Re: Pensionsindberetning til Skat

Indlægaf Medd » 29. mar 2016, 22:10

Wizzze - tusind tak!
Det vil så sige, at jeg godt kan skrive 0 i begge rubrikker, selvom skat har registreret nogle beløb der?
0

Tilbage til "Privatøkonomi"