Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Hunkat » 26. aug 2015, 16:33

Jeg spare op til et lille bryllup. Forhåbentlig er der lidt tilbage bagefter, de skal så spares op til sikkerhedsstillelse ved familiesammenføring.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf dykkersild » 2. sep 2015, 09:40

Vi sparer op - alt hvad vi har til overs på lønkonto og budget, sættes over på en pluskonto. Den bruges til uforudsete, rejser, praktiske ting som hårde hvidvare, bil, fornøjelser m.m. Vi køber alt kontant bortset fra bolig - så der står en del.
0
Brugeravatar
Tiranas
Indlæg: 3
Tilmeldt: 1. sep 2015, 20:23
Kort karma: 0
Likede indlæg: 2

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Tiranas » 2. sep 2015, 14:46

Vi sparer op. Nogle gange med et formål, andre gange bare fordi.

Vi har næsten lige købt hus og er dermed flyttet; der var det virkelig rart at have en opsparing at tage fra for hold nu op det kan hurtigt blive dyrt at flytte.
Og med et hus er der stort set altid noget at bruge penge på - så vi sparer stadig op :)
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Planten » 4. sep 2015, 20:59

Nåh ja, jeg sparer også op til næste ferieår, hvor jeg kun har to ugers ferie med løn.
0
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Aquadorable » 6. sep 2015, 09:44

Vi sparer 8000-8500,- op om måneden, som skal dække udgifter til bryllup og udbetaling på bolig inden for de næste to år.
0
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf flicka » 11. sep 2015, 18:03

Ja, jeg sparer op.

Jeg vil gerne have en god opsparing til uforudsete regninger. Fx. har vi indenfor de sidste par mdr. været ude for at skulle betale 9500 kr i mekanikerregninger og har måttet smide 6500 kr efter nye dæk :tie:

Heldigvis har opsparingen betydet at jeg bare kunne betale dem kontant. Den ene bil er også købt kontant. Det er rart med den slags frihed. Men nu håber jeg, at der ikke kommer flere åndssvage regninger, så opsparingen kan blive større igen.
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Joe » 11. sep 2015, 18:53

Jeg sparer op, for at have god samvittighed. Hvad pengene så bliver brugt til, ved jeg ikke endnu. Forhåbentlig udbetalingen på et hus om et par år.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf sigge » 15. sep 2015, 13:59

Jeg sparer op til buffer/uforudsete udgifter, evt. fremtidig flytning (selvom man bor til leje, er sådan en flytning lidt af en udskrivning), nye ting til boligen og rejser. Lige pt. sparer jeg meget specifikt op til en rejse til New Zealand i februar-marts næste år. Derefter står en ny sofa højt på ønskesedlen, og så varer det nok ikke vildt mange år, før min bil skal skiftes ud (hvis jeg ikke vælger at flytte tættere på mit job).

Og så har min søster og jeg en fælles gaveopsparing, som vi hver sætter 100 kr. ind på om måneden. Den dækker gaver til vores forældre.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Wizzze » 19. sep 2015, 07:10

0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Persnikedy » 19. sep 2015, 08:41

Jeg har en opsparing, med penge på :8: . Da jeg blev 18 stiftede jeg gæld, og den blev kun stører som årene gik. Kassekreditter er fandens værk. Nu blev jeg endelig gældfri første juli og har allerede sparet over 5000 op.
De skal bruges på min første ferie nogenside her til foråret hvor næsen er rettet imod England. Jeg skal prøve at flyve :banan: !
7
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf lillebjoern » 20. sep 2015, 13:37

Jeg har en opsparingskonto, som jeg smider penge ind på hver måned. Jeg sparer ikke op til noget bestemt, men nogen af pengene bliver fx brugt til et kørekort, som jeg tager her om lidt. Så jeg sparer vel op til lidt af hvert – men primært til uforudsete udgifter, regninger til de hårde måneder og ferie i fremtiden.

Jeg har altid været meget sparsommelig, og det er nok derfor jeg overhovedet har en opsparing på så mange penge når jeg er studerende. Jeg får forhåbentligt et job efter endt uddannelse til sommer, og der kan jeg så spare ca. 3 gange så meget op, som jeg gør nu, så planen er i løbet af det næste år virkelig at få nydt livet og ikke stresse over at bruge penge – lige pt. sparer jeg meget, og det virker så dumt at jeg om et år bare kan kaste de samme beløb ovre på opsparingskontoen og ikke mærke noget til det i økonomien. Det er lidt tragikomisk :lol:
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf avdotja » 11. okt 2015, 19:11

Ikke specifikt, men da jeg tjener (en del) mere end jeg bruger på en gennemsnitlig måned, så vokser overskuddet selvfølgelig. Har dog ikke pengene stående på en bankkonto, men leger med dem på aktiemarkedet.

EDIT: mit formål med pengene er først og fremmest uafhængighed og frihed. Jeg elsker tanken om at kunne booke en 3 ugers rejse 5 sekunder efter at have fået tanken, at kunne købe en ny computer, sofa, vaskemaskine, opvaskemaskine og cykel i samme måned uden problemer hvis jeg skulle få den lyst og ikke mindst at kunne sige mit job op uden at være afhængig af dagpenge - ikke at jeg ville kunne få mig selv til at gøre nogen af tingene når det endelig kom til stykket, men i princippet :lol2:
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Filipai » 11. okt 2015, 19:15

Vi sparer op til et hus... Det er svært at spare en halv million op på SU. Og slet ikke særligt sjovt faktisk. Så jeg krydser for at min mor vinder i lotto. :D
0
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Sukisaki » 9. jan 2016, 13:23

Jeg sparer op for at have ro i hovedet, for bare at kunnne købe en ny "whatever", hvis den jeg har går i stykker, og så er den også været rigtig rar at have når jeg nu har besluttet at sige mit mit job op, uden at have et nyt...
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf billiebean » 9. jan 2016, 13:53

Jeg har vist ikke en særlig rationel tilgang til opsparing. Har bare en fornemmelse af at jeg har det bedre, når jeg har penge i banken?

Min bankrådgiver har godt nok sagt, at inflationen gnaver i min opsparing, men samtidig har jeg ikke mulighed for at binde penge, for mine livsomstændigheder ændrer sig jo hurtigt her i slut 20erne-start 30erne. Og jeg har kunnet forstå at investering i værdipapirer også har omkostninger, og hvis man vil have sikkerhed, er afkastet mindre. Så hellere have dét mindre at bekymre sig om, har min "logik" været.

Men jeg sparer dels op til en udbetaling på fast ejendom en dag og dels for at have mulighed for at forbruge på fx rejser, bil og andre større ting. Og så er jeg på dagpenge pt, så det er rart at vide, at jeg i nødstilfælde kan klare mig i noget tid uden indkomst, hvis jeg ikke finder noget job (det gør jeg sikkert. Men det er en god tanke alligevel).

Når jeg HAR et fast job, så er planen, at opsparingen skal omsættes i fast ejendom. Men jeg vil altid blive ved at lægge til side. Det virker forkert at gøre andet?! Det sidder vist bare i mig via min opdragelse. :gruble:
0

Tilbage til "Privatøkonomi"