Ikke flere 1000kr sedler?

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25011
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30006

Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf Wizzze » 29. nov 2023, 09:35

Nationalbanken vil afskaffe 1000kr. sedlen, og reducere hvor store kontantbetalinger man kan gennemføre, fra i dag 50.000kr til 20.000kr

https://borsen.dk/nyheder/finans/nation ... ix_seven_1

Tusindkrone sedlen kom i omløb i 1975 i forbindelse med den høje inflation udløst af oliekrisen. Værdien af tusindkrone sedler i omløb, udgør ca en tredjedel af den samlede pengemængde. Hvis det bliver vedtaget at afskaffe sedlen, så vil man i en periode kunne ombytte den store pengeseddel til sedler med lavere værdi i bankerne. Men mon ikke man vil blive stillet spørgsmål, hvis man kommer med alt for mange? :gruble:

Hvad mener I, god idee, eller skal det bare fortsætte som nu?
Hvornår har du sidst selv betalt for noget med en 1000kr. seddel?
0
Do as I say! :whip:
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf 1234 » 29. nov 2023, 10:47

Så vidt jeg ved er de store sedler ofte brugt i forbindelse med kriminalitet, sådan er det i hvert fald med euro.
Så der vel ikke rigtig nogen grund til at have den, når almindelig mennesker næsten ikke bruger den.
0
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3076
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 42
Likede indlæg: 5309

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf AFK » 29. nov 2023, 11:25

Hvad er det første kriminelle beder om i filmene? En kuffert fuld af kontanter i SMÅ, umærkede sedler! Det hjælper ikke en skid mod kriminalitet, at afskaffe store sedler. Så afregner de bare i mindre sedler eller i noget andet. Det er et håbløst forslag.

Jeg har 1.000-kronesedler (og 50-, 100-, 200-, og 500-kronesedler) i hånden hver eneste måned. Det er der mange lægfolk, der har. Det rager ikke samfundet hvorfor, men typisk er det fordi de foretrækker at betale med kontanter. Og i begyndelsen af måneden har de nu engang 1.000-kronesedler, som der skal slås hul på, og det får de gjort ved alle mulige steder så som dagligvarebutikker, når de tanker bilen, når de tager en taxa hjem fra byen eller går i byen, osv..
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Akehurst2
Indlæg: 14203
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1268
Likede indlæg: 40853

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf Akehurst2 » 29. nov 2023, 11:57

AFK skrev:Hvad er det første kriminelle beder om i filmene? En kuffert fuld af kontanter i SMÅ, umærkede sedler! Det hjælper ikke en skid mod kriminalitet, at afskaffe store sedler. Så afregner de bare i mindre sedler eller i noget andet. Det er et håbløst forslag.



Kriminelle elsker store sedler, jo større, jo bedre. Det er langt mere praktisk - og 500 euro-sedlen er da også vildt populær hos kriminelle. Man kunne også se, at Europol var godt tilfredse med at sedlen holdt op med at blive udstedt: https://www.europol.europa.eu/media-pre ... -500-notes Uanset, hvad du ser i film.

TV2 lavede på et tidspunkt en fin oversigt over, hvor meget penge vejer: https://nyheder.tv2.dk/business/2011-10 ... ion-kroner Om du bruger 500- eller 1000-kronesedler går ikke kæmpe forskel, men derfra begynder det at betyde noget.
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14838
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1183
Likede indlæg: 24971

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf sigge » 29. nov 2023, 12:07

Jeg kan virkelig ikke huske, hvornår jeg sidst har haft en 1000 krone seddel i hånden. Måske til min konfirmation i 1992? De sidste 5 år er det virkelig sjældent, jeg har brugt kontanter. Jeg har et par gange haft en 500 krone seddel, fordi jeg har lagt ud for en veninde og fået kontanter retur. Senest brugte jeg en for ca. 3 år siden, da jeg skulle handle en fredag eftermiddag og dankortsystemet var nede. Lige nu har jeg stadig den seddel, jeg fik af en veninde tilbage i februar, og jeg overvejer, om jeg skal beholde den i reserve til en lignende situation eller se at få den brugt, så jeg ikke ender med at glemme den.

Så som en, der aldrig har brug for at have større beløb i kontanter, er det helt fint med mig at udfase 1000 krone sedler. For langt de fleste mennesker gør det nok heller ikke den store forskel, om de skal have dobbelt så mange sedler med for at betale for en vare.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1629
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2706

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf KIM K » 29. nov 2023, 12:28

Beløbsgrænsen er i dag på sølle kr. 19.999,- for kontantbetalinger. Det er denne i forvejen meget lave grænse de vil sænke yderlige så man efterhånden kun kan købe et halvt pund smør og lignende, inden de planmæssigt agter at afskaffe danske kontanter fuldkommen.

Jeg mener slet ikke der bør være en øvre grænse for kontant betaling, ligesom (hvis ellers behovet var der) man sagtens kunne udstede 10.000-kronesedler etc.

Der er mange lovtiltag man kan og har indført i kriminalitetsbekæmpelsens hellige navn. Den form for forsimplet bodegaargumentation giver jeg ikke en dyt for. Jeg kan huske SF’s retsordfører en gang foreslog at sætte checkpoints op ved Storebæltsbroen og landets jernbanestationer hvor myndighederne uden retskendelse kunne tjekke borgernes biler og tasker, formentlig stærkt inspireret af Pinochets Chile og andre Syd- og Mellemamerikanske militærjuntaer i 1980’erne :puke:

For mig handler det om privatlivets fred.
Jeg vil strække mig relativt langt for at forbeholde mig retten til at kunne bevæge mig frit og handle frit uden myndigheders og større virksomheders ustandselige snagen og overvågning.

I øvrigt vil tiltaget have meget begrænset effekt over for organiseret kriminalitet. Der vil opstå en parallelvaluta til gennemførelse af sorte transaktioner, Euro og US. dollars vil relativt ubesværet tage over når fysiske danske kroner er udfaset, det har de allerede delvist.
3
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3076
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 42
Likede indlæg: 5309

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf AFK » 29. nov 2023, 13:05

Akehurst2 skrev:
AFK skrev:Hvad er det første kriminelle beder om i filmene? En kuffert fuld af kontanter i SMÅ, umærkede sedler! Det hjælper ikke en skid mod kriminalitet, at afskaffe store sedler. Så afregner de bare i mindre sedler eller i noget andet. Det er et håbløst forslag.



Kriminelle elsker store sedler, jo større, jo bedre.


De elsker bl.a. store sedler. De elsker også små sedler, naturalier, modydelser, bitcoins, ædelmetaller, juveler, narko, fast ejendom, osv..

Dette forslag vil ikke forhindre en eneste kriminel handling. Men det vil besværliggøre livet for en masse lægfolk.
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
fisken80
Indlæg: 22406
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 52709

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf fisken80 » 29. nov 2023, 14:18

AFK skrev:
Akehurst2 skrev:
AFK skrev:Hvad er det første kriminelle beder om i filmene? En kuffert fuld af kontanter i SMÅ, umærkede sedler! Det hjælper ikke en skid mod kriminalitet, at afskaffe store sedler. Så afregner de bare i mindre sedler eller i noget andet. Det er et håbløst forslag.



Kriminelle elsker store sedler, jo større, jo bedre.


De elsker bl.a. store sedler. De elsker også små sedler, naturalier, modydelser, bitcoins, ædelmetaller, juveler, narko, fast ejendom, osv..

Dette forslag vil ikke forhindre en eneste kriminel handling. Men det vil besværliggøre livet for en masse lægfolk.


Hvorfor vil afskaffelsen af en pengeseddel medføre besvær for en masse? Hvis det er så vigtigt med sedler så brug 2 500-krone-sedler i stedet for.
De fleste pengeautomater spytter slet ikke 1000-krone-sedler ud mere, for de bliver ikke puttet i den jo.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
abcd
Indlæg: 6215
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10177

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf abcd » 29. nov 2023, 15:00

Jeg bruger ikke kontanter, men jeg er generelt meget skeptisk over for alle tiltag der veksler frihed for mere statslig kontrol. Hvis man gerne vil betale uden at betalingen kan spores digitalt, skal man have lov til det.
5
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4942
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 290
Likede indlæg: 7960

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf Nicolait » 29. nov 2023, 15:49

Jeg er mere skeptisk over, at man nedsætter hvor stor et beløb man betale kontant med.

Jeg er ikke tryg ved at staten kan følge det digitale pengespor, og vi mister frihed, hvis vi overgår til et kontantløst samfund.
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
MrMister
Indlæg: 2399
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6952

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf MrMister » 29. nov 2023, 15:51

Dem, der brokker sig over dette og kontantbetalinger, gør sig enten i sort arbejde eller handler med folk med blakket ry. Normale mennesker har så absolut ikke brug for hverken tusind sedler eller kontantbetalinger over 20.000 kr. Da slet ikke når man er forsikret ved kortbetaling og bankindestående.

Nej, men staten burde sætte krav til bankerne om et gratis betalingskort uden gebyrer og som modydelse afskaffe endnu flere kontanter.
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf landsbytossen » 29. nov 2023, 16:33

MrMister skrev:Dem, der brokker sig over dette og kontantbetalinger, gør sig enten i sort arbejde eller handler med folk med blakket ry. Normale mennesker har så absolut ikke brug for hverken tusind sedler eller kontantbetalinger over 20.000 kr. Da slet ikke når man er forsikret ved kortbetaling og bankindestående.

Nej, men staten burde sætte krav til bankerne om et gratis betalingskort uden gebyrer og som modydelse afskaffe endnu flere kontanter.

Tyv tror, hver mand stjæler
3
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1574
Likede indlæg: 23518

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf Aragorn » 29. nov 2023, 17:42

abcd skrev:Jeg bruger ikke kontanter, men jeg er generelt meget skeptisk over for alle tiltag der veksler frihed for mere statslig kontrol. Hvis man gerne vil betale uden at betalingen kan spores digitalt, skal man have lov til det.


200% enig.

Men altså, bankerne og internationale svindlere og kæmpestore virksomheder har lavet hvidvask af uhyrlige summer, nogle gange hver for sig, nogle gange i samarbejde med hinanden, så du kan nok forstå at SKAT skal kunne vide om du legalt har købt en røv af silikone til 5000 kroner incl moms i den lokale sexshop eller om du ikke kan fremvise en kvittering på monteringen af dit nye vindue.

Du er jo en trussel mod samfundskontrakten når du får en tømrer til at gå i 8 timer til 250 kroner på en lørdag (selv om I begge har fri og I har svaret skat af jeres 37+ timer i de foregående 5 dage).
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1574
Likede indlæg: 23518

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf Aragorn » 29. nov 2023, 17:44

MrMister skrev:Dem, der brokker sig over dette og kontantbetalinger, gør sig enten i sort arbejde eller handler med folk med blakket ry. Normale mennesker har så absolut ikke brug for hverken tusind sedler eller kontantbetalinger over 20.000 kr. Da slet ikke når man er forsikret ved kortbetaling og bankindestående.

Nej, men staten burde sætte krav til bankerne om et gratis betalingskort uden gebyrer og som modydelse afskaffe endnu flere kontanter.


Hvis du ikke kan se problemet har du ikke tænkt godt nok over det.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
MrMister
Indlæg: 2399
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6952

Re: Ikke flere 1000kr sedler?

Indlægaf MrMister » 29. nov 2023, 18:10

Aragorn skrev:
MrMister skrev:Dem, der brokker sig over dette og kontantbetalinger, gør sig enten i sort arbejde eller handler med folk med blakket ry. Normale mennesker har så absolut ikke brug for hverken tusind sedler eller kontantbetalinger over 20.000 kr. Da slet ikke når man er forsikret ved kortbetaling og bankindestående.

Nej, men staten burde sætte krav til bankerne om et gratis betalingskort uden gebyrer og som modydelse afskaffe endnu flere kontanter.


Hvis du ikke kan se problemet har du ikke tænkt godt nok over det.


Udover problematikken ved elektronisk nedbrud, som er mere teoretisk end praktisk, da butikker allerede ikke kan modtage eller returnere på 1000 kr, så er hele ideen om statslig kontrol vs frihed også en teoretisk diskussion mere end en praktisk diskussion. Staten ved mere om den gennemsnitlige dansker end de fleste stater, men tusind kr fra eller til ændrer ikke betragteligt i den problematik.

Og så er sort arbejde et træls prisoners dilemma. Hvis ingen benyttede sig af sort arbejde, ville skatten jo vitterligt kunne sættes ned. Istedet undskylder man sig med den høje skat, når man entrerer med sort arbejde. (Men ja, det er nu også komisk, at arbejderne repræsenteres af politikere, der nægter ideen om økonomisk incitament, men alligevel kan lokkes til weekendarbejde, hvis blot pengene er høje nok :lol:)
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill

Tilbage til "Privatøkonomi"