Forskudsopgørelsen 2024

Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5799

Re: Forskudsopgørelsen 2024

Indlægaf Tux » 16. dec 2023, 15:35

Wizzze skrev:
abcd skrev:Får I lønforhøjelse til gengæld for afskaffelsen af Store Bededag?
Jeg har lige fået at vide at jeg får knap 450 kroner i månedlig lønforhøjelse for Store Bededag og har i den forbindelse justeret min forskudsopgørelse. Af de ekstra penge skal jeg betale 8% i AM-bidrag, 12,06% i bundskat, 14,32% i topskat (her sparer jeg lidt i forhold til de normale 15% på grund af skatteloftet), og 25,69% i kommuneskat.

Regne, regne, regne, 180 kroner til mig, og 270 kroner til det offentlige. Smart. Jeg håber de vil gøre nytte... Det burde være en menneskeret at beholde minimum halvdelen af udbyttet af den ekstra arbejdsindsats selv. 225 til mig og 225 til staten, der burde grænsen simpelthen gå. Vi tager din fridag, og så tager vi 60% af værdien af det arbejde du leverer på den ekstra dag. Tak stat.


Alle får lønforhøjelse pga St. Bededag afskaffelsen. Mere præcist 0,45% af årslønnen, men den enkelte virksomhed kan vælge hvordan de vil udbetale stigningen. Enten som hos jer, hvor stigningen fordeles udover alle 12 måneder, med en tolvtedel hver måned, eller de kan vælge en model hvor de 0,45% udbetales i to portioner i maj og august, sammen med ferietillægget.
Hos os har ledelsen valgt model nummer 2, tænkningen er at folk “føler” det mere, når pengene kommer som 2 portioner, fremfor en lille lønstigning hver måned. Personligt ville jeg bare hellere have fri.

Hos os kommer der månedligt - jeg ville også hellere holde fri i stedet for de småpenge det beløber sig til.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Forskudsopgørelsen 2024

Indlægaf Artem » 16. dec 2023, 15:40

Wizzze skrev:Alle får lønforhøjelse pga St. Bededag afskaffelsen. Mere præcist 0,45% af årslønnen, men den enkelte virksomhed kan vælge hvordan de vil udbetale stigningen. Enten som hos jer, hvor stigningen fordeles udover alle 12 måneder, med en tolvtedel hver måned, eller de kan vælge en model hvor de 0,45% udbetales i to portioner i maj og august, sammen med ferietillægget.
Hos os har ledelsen valgt model nummer 2, tænkningen er at folk “føler” det mere, når pengene kommer som 2 portioner, fremfor en lille lønstigning hver måned. Personligt ville jeg bare hellere have fri.

Har fået et tillæg til min kontrakt for en måned siden som jeg har underskrevet digitalt med de 0,45%

Ved at alle i ledelsen ved os synes det er dumt, og hvor vi hellere ville have beholdt den fridag.
Men Mette og Lykke ville jo noget andet, som regeringen forbliver evigt upopulært på.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
abcd
Indlæg: 6223
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10184

Re: Forskudsopgørelsen 2024

Indlægaf abcd » 16. dec 2023, 15:41

Tux skrev:Når du får 100.000 i løn om måneden (det må du jo få hvis tillægget er 450kr), så tænker jeg du har fint råd til at betale 50+% i marginalskat.


En anden mulighed er at min arbejdsgiver har valgt at kompensere lidt ekstra for feriedagen ud over de krævede 450 kroner. Men jo, jeg har da råd, jeg synes bare det er moralsk forkert at kræve mere end 50% i marginalskat. Det bør altid være den der udfører arbejdet, som beholder størstedelen af aflønningen, det er trods alt den person der har arbejdet for at værdien blev skabt.

Men når regeringens ændring af topskat går igennem, kommer marginalskatten for ret mange mennesker ned fra ca. 60% til ca. 52%, så der er da en markant forbedring på vej.
4
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1574
Likede indlæg: 23522

Re: Forskudsopgørelsen 2024

Indlægaf Aragorn » 16. dec 2023, 16:04

Jeg ville ønske at jeg forstod mig på skat, jeg er evigt utryg ved om jeg har tastet det rigtige og jeg evner ikke at kontrollere det. Jeg er altid nervøs ved om der kommer et girokort på 100.000 der skal betales i løbet af en uge.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Forskudsopgørelsen 2024

Indlægaf Artem » 16. dec 2023, 16:29

Aragorn skrev:Jeg ville ønske at jeg forstod mig på skat, jeg er evigt utryg ved om jeg har tastet det rigtige og jeg evner ikke at kontrollere det. Jeg er altid nervøs ved om der kommer et girokort på 100.000 der skal betales i løbet af en uge.

Det er jo grunden til at jeg er vildt stor fortaler for et mere enkelt skattesystem.

For det er for indviklet når selv skatteeksperter siger at de ikke manuelt vil kunne beregne nøjagtigt hvor meget en person skal betale i skat.
For når de ikke kan det, så er det jo logisk at vi andre heller ikke kan det. Men alene må stole på at Skat regner rigtigt.
Senest rettet af Artem 16. dec 2023, 18:03, rettet i alt 1 gang.
4
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
abcd
Indlæg: 6223
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10184

Re: Forskudsopgørelsen 2024

Indlægaf abcd » 16. dec 2023, 16:58

Artem skrev:
Aragorn skrev:Jeg ville ønske at jeg forstod mig på skat, jeg er evigt utryg ved om jeg har tastet det rigtige og jeg evner ikke at kontrollere det. Jeg er altid nervøs ved om der kommer et girokort på 100.000 der skal betales i løbet af en uge.

Det er jo grunden til at jeg er vildt stor fortaler for et mere enkelt skattesystem.

For det er for indviklet når selv skatteeksperter siger at de ikke vil manuelt vil kunne beregne nøjagtigt hvor meget en person skal betale i skat.
For når de ikke kan det, så er det jo logisk at vi andre heller ikke kan det. Men alene må stole på at Skat regner rigtigt.


Det kan være svært på forhånd fordi man skal vide præcis hvor mange dage man er mødt på arbejde og præcis hvor mange renter man skal betale på sit lån i banken og præcis hvor meget man tjener og så videre. Men når året er gået, og man har alle tallene, synes jeg nu det er rimelig lige ud ad landevejen, man skal bare taste tallene ind i en stribe formler.

Men bortset fra det er jeg enig i at det kunne være endnu simplere. Fradrag er klart den største kompleksitet for en almindelig lønmodtager.
2
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5799

Re: Forskudsopgørelsen 2024

Indlægaf Tux » 16. dec 2023, 17:04

abcd skrev:
Tux skrev:Når du får 100.000 i løn om måneden (det må du jo få hvis tillægget er 450kr), så tænker jeg du har fint råd til at betale 50+% i marginalskat.


En anden mulighed er at min arbejdsgiver har valgt at kompensere lidt ekstra for feriedagen ud over de krævede 450 kroner. Men jo, jeg har da råd, jeg synes bare det er moralsk forkert at kræve mere end 50% i marginalskat. Det bør altid være den der udfører arbejdet, som beholder størstedelen af aflønningen, det er trods alt den person der har arbejdet for at værdien blev skabt.

Men når regeringens ændring af topskat går igennem, kommer marginalskatten for ret mange mennesker ned fra ca. 60% til ca. 52%, så der er da en markant forbedring på vej.

Nådada 100.000kr i månedsløn plus et ekstra tillæg plus topskattelettelser - ja så har du vist rigeligt råd til at bidrage med 50+% i marginalskat.
0
abcd
Indlæg: 6223
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10184

Re: Forskudsopgørelsen 2024

Indlægaf abcd » 16. dec 2023, 17:21

Tux skrev:
abcd skrev:
Tux skrev:Når du får 100.000 i løn om måneden (det må du jo få hvis tillægget er 450kr), så tænker jeg du har fint råd til at betale 50+% i marginalskat.


En anden mulighed er at min arbejdsgiver har valgt at kompensere lidt ekstra for feriedagen ud over de krævede 450 kroner. Men jo, jeg har da råd, jeg synes bare det er moralsk forkert at kræve mere end 50% i marginalskat. Det bør altid være den der udfører arbejdet, som beholder størstedelen af aflønningen, det er trods alt den person der har arbejdet for at værdien blev skabt.

Men når regeringens ændring af topskat går igennem, kommer marginalskatten for ret mange mennesker ned fra ca. 60% til ca. 52%, så der er da en markant forbedring på vej.

Nådada 100.000kr i månedsløn plus et ekstra tillæg plus topskattelettelser - ja så har du vist rigeligt råd til at bidrage med 50+% i marginalskat.


Det jeg mente var, at arbejdsgiverne vel godt kan give mere end 0,45% som kompensation for bededag. Det kunne være de havde givet mig 0,6%. Jeg snakkede ikke om andre tillæg.

Men skat skal vel heller ikke sættes efter hvad man har råd til, men hvad der er rimeligt. Jeg har svært ved at se det rimelige i at når nogen tjener 100 kroner ekstra, tager staten 60 kroner. Man burde have ret til broderparten af sin løn.
2
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Forskudsopgørelsen 2024

Indlægaf Myresluger » 16. dec 2023, 20:29

Tux skrev:
abcd skrev:
Tux skrev:Når du får 100.000 i løn om måneden (det må du jo få hvis tillægget er 450kr), så tænker jeg du har fint råd til at betale 50+% i marginalskat.


En anden mulighed er at min arbejdsgiver har valgt at kompensere lidt ekstra for feriedagen ud over de krævede 450 kroner. Men jo, jeg har da råd, jeg synes bare det er moralsk forkert at kræve mere end 50% i marginalskat. Det bør altid være den der udfører arbejdet, som beholder størstedelen af aflønningen, det er trods alt den person der har arbejdet for at værdien blev skabt.

Men når regeringens ændring af topskat går igennem, kommer marginalskatten for ret mange mennesker ned fra ca. 60% til ca. 52%, så der er da en markant forbedring på vej.

Nådada 100.000kr i månedsløn plus et ekstra tillæg plus topskattelettelser - ja så har du vist rigeligt råd til at bidrage med 50+% i marginalskat.

Hold da op!?! Misundelselig much? Så hvis nogen har en god løn skal man bare betale ved kasse 1?
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5799

Re: Forskudsopgørelsen 2024

Indlægaf Tux » 16. dec 2023, 20:44

Myresluger skrev:
Tux skrev:
abcd skrev:
Tux skrev:Når du får 100.000 i løn om måneden (det må du jo få hvis tillægget er 450kr), så tænker jeg du har fint råd til at betale 50+% i marginalskat.


En anden mulighed er at min arbejdsgiver har valgt at kompensere lidt ekstra for feriedagen ud over de krævede 450 kroner. Men jo, jeg har da råd, jeg synes bare det er moralsk forkert at kræve mere end 50% i marginalskat. Det bør altid være den der udfører arbejdet, som beholder størstedelen af aflønningen, det er trods alt den person der har arbejdet for at værdien blev skabt.

Men når regeringens ændring af topskat går igennem, kommer marginalskatten for ret mange mennesker ned fra ca. 60% til ca. 52%, så der er da en markant forbedring på vej.

Nådada 100.000kr i månedsløn plus et ekstra tillæg plus topskattelettelser - ja så har du vist rigeligt råd til at bidrage med 50+% i marginalskat.

Hold da op!?! Misundelselig much? Så hvis nogen har en god løn skal man bare betale ved kasse 1?

Jeg mener progressiv skat er et rimeligt princip, og hvis man er i den indkomstgruppe med top 2-3% indkomst i landet (det er man med 100.000 i indkomst om måneden), mener jeg ikke at en marginalskat på 52,07% er urimeligt.

Du skal være velkommen til at mene noget andet.

Det er i øvrigt også min personlige marginalskat…
1
abcd
Indlæg: 6223
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10184

Re: Forskudsopgørelsen 2024

Indlægaf abcd » 17. dec 2023, 06:52

Tux skrev:Jeg mener progressiv skat er et rimeligt princip, og hvis man er i den indkomstgruppe med top 2-3% indkomst i landet (det er man med 100.000 i indkomst om måneden), mener jeg ikke at en marginalskat på 52,07% er urimeligt.


Det er i den forbindelse lidt spøjst at man udelader AM-bidraget når man taler om marginalskat og skatteloft. Skatteloftet er 52,07% som du skriver, men den reelle marginalskat er jo inklusive AM-bidrag, så først betaler man 8% og dernæst 52,07% af resten, så man står tilbage med 100*0,92*0,4793 = 44%. Det er et mærkeligt trick.
1
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4898
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6492

Re: Forskudsopgørelsen 2024

Indlægaf Stars » 17. dec 2023, 07:18

abcd skrev:
Tux skrev:Jeg mener progressiv skat er et rimeligt princip, og hvis man er i den indkomstgruppe med top 2-3% indkomst i landet (det er man med 100.000 i indkomst om måneden), mener jeg ikke at en marginalskat på 52,07% er urimeligt.


Det er i den forbindelse lidt spøjst at man udelader AM-bidraget når man taler om marginalskat og skatteloft. Skatteloftet er 52,07% som du skriver, men den reelle marginalskat er jo inklusive AM-bidrag, så først betaler man 8% og dernæst 52,07% af resten, så man står tilbage med 100*0,92*0,4793 = 44%. Det er et mærkeligt trick.


Jeg finder i det hele taget AM-bidrag tosset:
Først betaler du AM-bidrag af din løn og bagefter får du et beskæftigelsesfradrag. Hvorfor ikke bare samle det i et beløb?
3
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5799

Re: Forskudsopgørelsen 2024

Indlægaf Tux » 17. dec 2023, 08:13

abcd skrev:
Tux skrev:Jeg mener progressiv skat er et rimeligt princip, og hvis man er i den indkomstgruppe med top 2-3% indkomst i landet (det er man med 100.000 i indkomst om måneden), mener jeg ikke at en marginalskat på 52,07% er urimeligt.


Det er i den forbindelse lidt spøjst at man udelader AM-bidraget når man taler om marginalskat og skatteloft. Skatteloftet er 52,07% som du skriver, men den reelle marginalskat er jo inklusive AM-bidrag, så først betaler man 8% og dernæst 52,07% af resten, så man står tilbage med 100*0,92*0,4793 = 44%. Det er et mærkeligt trick.

Ah min fejl, AM-bidrag skal selvfølglig være med i marginalskatten.
0
abcd
Indlæg: 6223
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10184

Re: Forskudsopgørelsen 2024

Indlægaf abcd » 17. dec 2023, 09:39

Tux skrev:
abcd skrev:
Tux skrev:Jeg mener progressiv skat er et rimeligt princip, og hvis man er i den indkomstgruppe med top 2-3% indkomst i landet (det er man med 100.000 i indkomst om måneden), mener jeg ikke at en marginalskat på 52,07% er urimeligt.


Det er i den forbindelse lidt spøjst at man udelader AM-bidraget når man taler om marginalskat og skatteloft. Skatteloftet er 52,07% som du skriver, men den reelle marginalskat er jo inklusive AM-bidrag, så først betaler man 8% og dernæst 52,07% af resten, så man står tilbage med 100*0,92*0,4793 = 44%. Det er et mærkeligt trick.

Ah min fejl, AM-bidrag skal selvfølglig være med i marginalskatten.


Jeg mente det generelt, ikke bare dig. Når man taler om skatteloft, er det 52,07%, men det er lidt noget snyd, for marginalskatten er højere. Man kunne mistænke at nogen gerne vil sminke på de høje skatteprocenter.
1

Tilbage til "Privatøkonomi"