abcd skrev:MrMister skrev:abcd skrev:Det er klart at hvis det står på et stykke papir i en skuffe i et arkivskab i kælderen på rådhuset i Esbjerg at Mogens ejendom i Esbjerg ikke kan udstykkes, så kan det ikke komme med i nogen automatisk beregning, men det burde man vel så fikse. Alle relevante data skal være digitale, men det kan være at det er den opgave man burde løfte først.
Præcis. De startede det forkerte sted
Jeg vil dog omvendt sige at min erfaring med at samarbejde med kommuner også siger, at nogle gange kan det være en god strategi at sige "vi sætter systemet i drift d. 1. marts", og så lade dem reagere på de problemer det giver - fordi det er den eneste måde at få dem til at reagere i det hele taget. Så længe idriftsættelse af et IT-system udskydes og udskydes indtil alle interessenter er klar, er det ikke sikkert det nogensinde kommer i drift.
Eller det er sådan set ikke bare kommuner, det er organisationer i almindelighed. Man kan ikke altid bare vente på at interessenter får sig forberedt, for der er altid et eller andet drifts-problem der tager forrang over et udviklingsproblem. Det kan man så fikse ved at skifte fra udvikling til drift...
Enig. Men 4 mia i ét (fejlslagent) produkt er simpelthen tåbeligt og klassisk offentlig ligegyldighed med andres midler.
Omvendt, på Handelshøjskolen blev man undervist i, at indtage (over)optimistiske antagelser ved offentlige projekter. Som underviseren sagde: “når først hullet er gravet eller første bropille er oppe, kan man ikke stoppe.” Og så tilføjer de konstant nye krav til evigt foranderlige projekter.
Jeg har set nok private IT projekter kuldsejle, men der stopper man op tidligere, eller accepterer systemets nødvendige begrænsninger. Særligt SAP implementeringer gik notorisk galt. I starten. Men ret hurtigt kom de på plads. For ingen professionel organisation accepter, at kernedrift ikke fungerer upålideligt.
Men sådan er det offentlige bare ikke. Vi har smidt 4 gode milliarder efter et elendigt produkt og en skat, der indbringer vel omkring 20-25 mia årligt.
Man kunne i princippet blot have sat systemet efter beskatning af kreditvurdering, salgspris eller lignende og lavet en 3 eller 5-årig karensperiode mellem ændringer uden salg, og undtage alt andet end rene salg udbudt via mægler. Eller baseret det på realkreditselskabernes vurderinger.
De sparede ~4 mia kunne dække det evt tab i beskatning. Sammen med nedlæggelsen af nærmest hele vurderingsstyrelsen i en tid, hvor arbejdsløsheden er rekordlav og arbejdsmanglen enorm.