Når det offentlige giver med en hånd og tager med den anden

Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1386
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 334
Kontakt:

Når det offentlige giver med en hånd og tager med den anden

Indlægaf EmoJanice » 13. jun 2022, 15:20

Så skal jeg på sygehuset og besøge en gammel skolekammerat.

En gammel skolekammerat som jeg stødte på da jeg arbejdede i supermarkedet, har efter lang tids sygdom hvor hun behandles for sin sygdom på et hospital og et andet hospital for bivirkningerne fik bevilliget en bolig et på et bosted. Hun bruger ingenting på hendes budget. Hun kommer ikke engang ud (i bivirkning på grund af sygdommen) og ser kun sin familie samt personalet på bostedet. Hun måtte opgive sit studie og flyttede hjem til sine gamle forældre. Efter nogen tid fandt kommunen et bosted da det står klart at hun ikke kommer til at arbejde eller studere i den nærmeste fremtid. Blandt andet er bivirkningerne ikke under kontrol.

Kommunen har nu lagt den plan at hun skal testes med henblik på flexjob. Det kan der gå 2 år med. Hun er på ungdomsydelse. Hun har udgifter til stedet, mad (hun tåler ikke laktose), 500 kroner i medicin, et brille-abonnement (da hendes syn ændrer sig på grund af bivirkninger af medicinen. tiks osv.), transport til to sygehuse og så tilbagebetaler hun SU på grund af et studie som gik i vasken da hun blev syg.

Hun fik bevilliget ekstra 700 kroner jævnfør paragraf 34. Det gav et budget overskud på 3 kroner, især fordi jeg hjælper hende med tip om ulåste containere (fra min tid i supermarkedet), så hun kan skralde. Nu har hun fået brev om hun fra Juli skal forvente at det tilskud hun har fået, bortfalder på grund af kontanthjælpsloftet. Det fik hende til at gøre noget dumt og nu er hun indlagt.

Så står hun med næste 700 i underskud hver måned uden formue. Skal venner og forældre betale? Hvorfor giver de pengene og anviser til et bosted hun ikke har råd til?

Nu skal der selvfølgelig møder til. De andre beboere kunne få støtte efter paragraf 100, men det kunne hun af mærkelige grunde ikke. Personalet har lovet at hjælpe da de kan se at møder kommende beboere samme behandling så er det på sigt slut med bostedet.

Jeg undres bare over hvordan sådan noget kan ske. Har I en ide?
0
Fruity
Indlæg: 4014
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7267

Re: Når det offentlige giver med en hånd og tager med den anden

Indlægaf Fruity » 13. jun 2022, 19:22

https://www.retsinformation.dk/eli/accn/W20181004325
Udsættelse af tilbagebetaling af SU-lånet virker som et godt sted at begynde.

Måske der er andre af posterne, der kan rykkes ved også?
0
Fruity
Indlæg: 4014
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7267

Re: Når det offentlige giver med en hånd og tager med den anden

Indlægaf Fruity » 13. jun 2022, 19:24

Vil du linke til den sats, hun er sat på? Jeg kan ikke umiddelbart finde en ungdomsydelse
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6554

Re: Når det offentlige giver med en hånd og tager med den anden

Indlægaf Stars » 14. jun 2022, 04:19

Fruity skrev:Vil du linke til den sats, hun er sat på? Jeg kan ikke umiddelbart finde en ungdomsydelse


Mens vi venter på TS. - mit bedste gæt:

2-årigt forløb mhp flexjob = ressourceforløb.
Ydelsen er så vidt jeg husker afhængig af tidligere indtægt, men ud fra oplysningerne ville jeg sige svarende til kontanthjælp for unge ikke-forsørgere under 25.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1386
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 334
Kontakt:

Re: Når det offentlige giver med en hånd og tager med den anden

Indlægaf EmoJanice » 14. jun 2022, 07:16

Fruity skrev:Vil du linke til den sats, hun er sat på? Jeg kan ikke umiddelbart finde en ungdomsydelse


Uddannelseshjælp er det korrekt ord. 14.171 før skat må hun maksimalt modtage

https://www.borger.dk/arbejde-dagpenge- ... elpsloftet

Der hvor kommunen går galt er ved undtagelsen:

er visiteret til og anvist en almen ældrebolig eller lignende boligtype på grund af en fysisk eller psykisk funktionsevnenedsættelse.


Der er ingen tvivl om at hun er syg. Stedet hun bor, er hun visisteret til af sagsbehandleren efter at have boet i et værelse på et midlertidigt sted, hvor alle mulige boede. Der var blandt blod på væggene i gangen en dag da jeg fulgte hende hjem fordi en nabo havde forsøgt selvmord. Det var ikke et trygt sted imodsætning til det sted hvor hun bor i dag. De bor cirka 10 mennesker i et hus hvor alle har deres egne lejligheder og så er der personale på da hun før har haft tanker om at gå ud i søen for at slutte det hele.
0
Fruity
Indlæg: 4014
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7267

Re: Når det offentlige giver med en hånd og tager med den anden

Indlægaf Fruity » 14. jun 2022, 07:30

Har hun søgt ressourceydelse i stedet?
Og hvad koster bostedet om måneden?
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6554

Re: Når det offentlige giver med en hånd og tager med den anden

Indlægaf Stars » 14. jun 2022, 07:35

EmoJanice skrev:
Fruity skrev:Vil du linke til den sats, hun er sat på? Jeg kan ikke umiddelbart finde en ungdomsydelse


Uddannelseshjælp er det korrekt ord. 14.171 før skat må hun maksimalt modtage

https://www.borger.dk/arbejde-dagpenge- ... elpsloftet

Der hvor kommunen går galt er ved undtagelsen:

er visiteret til og anvist en almen ældrebolig eller lignende boligtype på grund af en fysisk eller psykisk funktionsevnenedsættelse.


Der er ingen tvivl om at hun er syg. Stedet hun bor, er hun visisteret til af sagsbehandleren efter at have boet i et værelse på et midlertidigt sted, hvor alle mulige boede. Der var blandt blod på væggene i gangen en dag da jeg fulgte hende hjem fordi en nabo havde forsøgt selvmord. Det var ikke et trygt sted imodsætning til det sted hvor hun bor i dag. De bor cirka 10 mennesker i et hus hvor alle har deres egne lejligheder og så er der personale på da hun før har haft tanker om at gå ud i søen for at slutte det hele.


Nu spørger jeg lige dumt, fordi noget siger mig, jeg har hørt noget om det i radioen:

Er man ikke fritaget kontanthjælpsloftet, hvis man er i ressourceforløb ( = ikke arbejdsmarkeds- og uddannelsesparat)?
2
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Fruity
Indlæg: 4014
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7267

Re: Når det offentlige giver med en hånd og tager med den anden

Indlægaf Fruity » 14. jun 2022, 07:36

Stars skrev:
EmoJanice skrev:
Fruity skrev:Vil du linke til den sats, hun er sat på? Jeg kan ikke umiddelbart finde en ungdomsydelse


Uddannelseshjælp er det korrekt ord. 14.171 før skat må hun maksimalt modtage

https://www.borger.dk/arbejde-dagpenge- ... elpsloftet

Der hvor kommunen går galt er ved undtagelsen:

er visiteret til og anvist en almen ældrebolig eller lignende boligtype på grund af en fysisk eller psykisk funktionsevnenedsættelse.


Der er ingen tvivl om at hun er syg. Stedet hun bor, er hun visisteret til af sagsbehandleren efter at have boet i et værelse på et midlertidigt sted, hvor alle mulige boede. Der var blandt blod på væggene i gangen en dag da jeg fulgte hende hjem fordi en nabo havde forsøgt selvmord. Det var ikke et trygt sted imodsætning til det sted hvor hun bor i dag. De bor cirka 10 mennesker i et hus hvor alle har deres egne lejligheder og så er der personale på da hun før har haft tanker om at gå ud i søen for at slutte det hele.


Nu spørger jeg lige dumt, fordi noget siger mig, jeg har hørt noget om det i radioen:

Er man ikke fritaget kontanthjælpsloftet, hvis man er i ressourceforløb ( = ikke arbejdsmarkeds- og uddannelsesparat)?


Jo. Så i første omgang er det der, indsatsen skal lægges.
0
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1386
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 334
Kontakt:

Re: Når det offentlige giver med en hånd og tager med den anden

Indlægaf EmoJanice » 14. jun 2022, 07:44

Fruity skrev:Har hun søgt ressourceydelse i stedet?
Og hvad koster bostedet om måneden?


Hun var i et ressourceforløb som var sat midlertidigt på pausen under flytningen, da økonomien resulterede i indlæggelse. Hun vil selv igang igen, da hun godt kunne lide at være ude på en arbejdsplads en gang om ugen og vil gerne over tid teste sig selv med flere dage.

Bostedet koster cirka 6050 om måneden inklusive varme og el. Stedet er hun blevet visisteret til og der var jævnfør sagsbehandleren ingen alternativer.

Hvad han siger, gør hun. Jeg vil kalde hende en mønster klient i systemet. Beder de hende om at hoppe så spørger hun blot om hvor langt.
0
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1386
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 334
Kontakt:

Re: Når det offentlige giver med en hånd og tager med den anden

Indlægaf EmoJanice » 14. jun 2022, 07:49

Det største problem lige nu er at sagsbehandleren hverken besvarer bostedets personale eller hendes opkald. Den ansvarlige for den indsats som behandlede paragraf 34 vil heller ikke svare, så personalet på bostedet vil få hende ud fra hospitalet idag så de kan aflevere en formel anke og så køre hende tilbage til hospitalet.

Hendes pause fra ressource-forløbet blev ensidigt vedtaget af arbejdsgiver og personen fra det kontor som står formidle ressource-forløbet da hun brød sammen under mødet på grund af problemerne med økonomien. Det var måske en fejl at de gjorde det. Jeg håber at de sætter noget igang igen hvis det kan stoppe hende fra at ramme kontanthjælpsloftet. Der har været TV-programmer om at folk mistede ydelser fordi IT-systemerne er så komplicerede at de bare skal glemme at sætte en markering og så er folk faldet ud af systemet.
0
Fruity
Indlæg: 4014
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7267

Re: Når det offentlige giver med en hånd og tager med den anden

Indlægaf Fruity » 14. jun 2022, 07:58

Jeg tænker, hun skal på ressourceydelsen igen.

Hun behøver ikke forlade hospitalet for at anke. Det kan sendes elektronisk.
0
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1386
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 334
Kontakt:

Re: Når det offentlige giver med en hånd og tager med den anden

Indlægaf EmoJanice » 14. jun 2022, 11:02

Fruity skrev:Jeg tænker, hun skal på ressourceydelsen igen.

Hun behøver ikke forlade hospitalet for at anke. Det kan sendes elektronisk.


Det var korrekt antaget at udbetaling Danmark ikke kunne se at der var tale om en anvist bolig i et bosted, så det skal kommunen nu bruge nogle dage på at få kodet ind i IT-systemerne.

Følger man klagevejledningen på borger.dk, så havner mani hos Udbetaling Danmark som så henviser til kommunen. Men hun kom da et langt stykke idag. Den ene anke blev afleveret indenfor tidsfristen og den anden skyldes en ting med kommunens IT.

Så læser jeg iøvrigt at der lige idag er lavet et forlig som gør at kontanthjælpsloftet afløses af noget andet.
0
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1386
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 334
Kontakt:

Re: Når det offentlige giver med en hånd og tager med den anden

Indlægaf EmoJanice » 15. jun 2022, 13:39

Resultatet er blevet et tab og et vind, men vi er videre. Kommunen har fået sat en markering i systemet så Udbetaling Danmark kan se at der er tale om et visiteret bosted. Det betyder intet kontanthjælpsloft. Et plus.

Dagens minus var så at sagsbehandleren bad hende om at trække en klage over en afgørelse vedrørende paragraf 34 tilbage "fordi hun ville tabe den alligevel i ankestyrelsen". Kommunen må jævnfør sagsbehandleren ikke tage hensyn til medicinudgifter, men alene boligudgifter. Min veninde trak den tilbage. Skal hun bruge medicin skal hun hver gang hun går på apoteket anmode om enkeltydelse. På den måde skabes der selvfølgelig mere beskæftigelse. Det kan jeg godt se. Det er ikke praktisk, men hvornår har det offentlige tænkt i de baner. Jeg er blot lidt ked af at hun over telefonen blev presset til at trække klagen tilbage. Det kunne have været rart med et skriftligt svar som man så kunne vende og måske anke. Det er ikke muligt nu.

Et andet problem er at kommunen har solgt sine bosteder til leaseback. Der er nogle ting som kan lade sig gøre hvis beboerne er i kommunens ejede bygninger, hvor andre regler gælder hvis kommunen lejer sig ind. Det gør det svært at få tingene til at hænge sammen. Jeg vil give hende et kursus i at skralde mens hun skal igennem 2 job-prøvninger mere inden at de kan finde ud af om der er mulighed for flexjob eller ej. Jeg er meget glad for at jeg aldrig har været en del af det system men altid har arbejdet også selvom nogle af stederne har været nogle rimelig slemme arbejdspladser hvor kollegaer har begået selvmord.
1
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1386
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 334
Kontakt:

Re: Når det offentlige giver med en hånd og tager med den anden

Indlægaf EmoJanice » 6. jul 2022, 14:48

Så kom der endnu et brev om at kontanthjælpsloftet skal træde i kraft. Samme begrundelse. Samme procedure med at få det afvist. Jeg kan ikke forstå at det sker flere gange. Det er jo noteret en gang for alle at det er kommunen som har sendt hende til det sted at bo og det er netop det som afgører at kontakthjælpsloftet ikke gælder.

Andre af beboerne har oplevet flere gange at få dette brev selvom det ikke gælder for dem. Hvad går galt? Er det sagsbehandlerne som ikke magter at betjene IT-systemerne?
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7594
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1587
Likede indlæg: 23877

Re: Når det offentlige giver med en hånd og tager med den anden

Indlægaf Aragorn » 6. jul 2022, 18:29

EmoJanice skrev:Så kom der endnu et brev om at kontanthjælpsloftet skal træde i kraft. Samme begrundelse. Samme procedure med at få det afvist. Jeg kan ikke forstå at det sker flere gange. Det er jo noteret en gang for alle at det er kommunen som har sendt hende til det sted at bo og det er netop det som afgører at kontakthjælpsloftet ikke gælder.

Andre af beboerne har oplevet flere gange at få dette brev selvom det ikke gælder for dem. Hvad går galt? Er det sagsbehandlerne som ikke magter at betjene IT-systemerne?


I guder hvor bliver man harm af at læse sådan noget. Ligesom ham den unge mand der døde af kræft og så blev hans familie ellers lige gjort opmærksom på at de skulle tilbagebetale for meget udbetalt førtidspension.

Det er sjovt som fejl tages meget mere alvorligt når det er betalende kunder der brokker sig.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.

Tilbage til "Privatøkonomi"