Nu betaler vi faktisk for at have penge i banken.

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30015

Nu betaler vi faktisk for at have penge i banken.

Indlægaf Wizzze » 22. apr 2021, 19:13

For et par år siden, da bankerne begyndte med negative renter, spurgte jeg om I ville betale for at have penge i banken
viewtopic.php?f=27&t=15471 nogen troede ikke på at det ville ske. I starten var det kun konti med flere millioner der blev berørt, men bankerne har løbende sænket loftet, senest har Nordea meldt ud at de vil begynde at opkræve negative renter, hvis man har mere end 100.000 i banken.
Nu er det så sket, det jeg spurgte om, for i første kvartal af 2021, har danskerne betalt mere i negative renter til banken, end de får.
https://borsen.dk/nyheder/finans/privat ... nd-de-faar

Så nu betaler vi rent faktisk for at have penge i banken.

Har nu måttet flytte rundt på dine konti, fået flere banker, overført til investering, købt goder/aktiver, eller på andre måder prøvet at slippe for at betale negative renter?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6554

Re: Nu betaler vi faktisk for at have penge i banken.

Indlægaf Stars » 22. apr 2021, 20:28

Well - i Coop bank er det af hele indeståendet, hvis det ikke er en nem-konto. Det var jeg ikke opmærksom på, så jeg har betalt 2,65 kr. :sur:

Min mor regnede ud, hun skulle betale 2.500 kr om året - det gad hun ikke, så alle hendes fem børnebørn får 10.000 kr hver :jule:
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8799
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 513
Likede indlæg: 7247

Re: Nu betaler vi faktisk for at have penge i banken.

Indlægaf Artem » 22. apr 2021, 20:32

Har mit boliglån som et prioritetslån, som bliver rentetilpasset 4 gange om året hvor jeg betaler CIBOR renten. Som pt er negativ.
Så får penge for at have gæld i min bolig, og har reelt ingen penge da det hele er gæld.
Det må siges at have været et meget godt valg jeg tog for nogle år siden. Et perfekt lån til en som mig.
3
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7698
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 770
Likede indlæg: 21546

Re: Nu betaler vi faktisk for at have penge i banken.

Indlægaf Nesnay » 22. apr 2021, 20:59

Jeg har flyttet det meste af min opsparing til hhv. Nordnet og Saxo og er godt i gang med at investere størstedelen.
3
Brugeravatar
GuldPilen
Indlæg: 623
Tilmeldt: 7. okt 2020, 08:05
Kort karma: 29
Likede indlæg: 254

Re: Nu betaler vi faktisk for at have penge i banken.

Indlægaf GuldPilen » 22. apr 2021, 21:28

Artem skrev:Det må siges at have været et meget godt valg jeg tog for nogle år siden. Et perfekt lån til en som mig.

Det kan vel aldrig være et godt valg at stifte gæld? Dit boliglån er vel først og fremmest gæld, og de andre taler om formue beskatning i banken?
Det er vel ikke fair at at se din gæld som formue? eller? Så må du gerne forklare nærmere.
0
Kakadu
Indlæg: 3515
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 573
Likede indlæg: 10352

Re: Nu betaler vi faktisk for at have penge i banken.

Indlægaf Kakadu » 22. apr 2021, 21:39

Vi har aldrig over 100k stående i banken, så det er ikke et issue her. Det er alligevel fjollet at have penge til at stå og dovne i banken, når de kan formere sig på aktiemarkedet.
0
Hvis hesten er død, så stå af.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8799
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 513
Likede indlæg: 7247

Re: Nu betaler vi faktisk for at have penge i banken.

Indlægaf Artem » 22. apr 2021, 22:28

GuldPilen skrev:
Artem skrev:Det må siges at have været et meget godt valg jeg tog for nogle år siden. Et perfekt lån til en som mig.

Det kan vel aldrig være et godt valg at stifte gæld? Dit boliglån er vel først og fremmest gæld, og de andre taler om formue beskatning i banken?
Det er vel ikke fair at at se din gæld som formue? eller? Så må du gerne forklare nærmere.

I stedet for et normalt realkredit boliglån. Har jeg i stedet et prioritetslån, der fungere som en form for kassekredit på 40% af min boligs værdi.
Jeg har på den måde ikke en indlånskonto, men alene denne ene udlånskonto.
Så hvis jeg går ud og køber en ny bil til. 200.000 kr stiger min gæld i boligen med det, og hvis jeg året efter sparer 100.000 kr, falder min gæld med det.
Jeg betaler ikke direkte afdrag eller lignende.

Virkelig et genialt lån som de dog kun giver til folk med en stor friværdi.
Eneste reelle ulempe er at Jyske bank reelt nærmest kan opsige mit lån fra dag til dag, men der er så ingen omkostninger ved det, da der ikke er kurstab osv. Jeg kan også selv bare opsige det og ændre lån uden omkostninger.

Jyske Q4 plus er baseret på CIBOR renten, som også er den rente bankerne betaler internt mellem hinanden, og som er den rente jeg betaler for de penge jeg skylder som pt er omkring 20% af min friværdi.
Tror bare aldrig at Jyske bank havde forudset at den rente kunne blive negativ, og at de af den grund betaler mig penge hvert kvartal for at have gæld ved dem.
Efter det jeg ved kan man ikke længere få det her lån ved Jyske bank da det er en dårlig forretning for dem i dag. Hvilket så også øger min risiko for at de en dag vælger at opsige lånet over for mig.
Men jeg nyder det så længe det varer, og tænker det aldrig kan gå helt galt for mig, for hvis renten bliver alt for høj negativ for banken og de opsiger det. Burde jeg jo kunne få et nyt realkreditlån med en meget lav rente.
Omvendt hvis renten stiger og de igen begynder med at tjene penge på mig, forventer jeg da at de forsætter med mit lån som stadig vil have en meget lav rente uden bidragssatser osv...
Hvis jeg gik efter det kunne jeg nok også have betalt mit hus ud om 5 år. Jeg er bare ikke sikker på at det er en fordel for mig at have et gældfrit hus, og som det er lige nu kan jeg godt lide friheden med at jeg reelt bare kan gå ud over hæve en halv mio i morgen hvis det var.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6200
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1452
Likede indlæg: 16221

Re: Nu betaler vi faktisk for at have penge i banken.

Indlægaf Urtekussen » 23. apr 2021, 03:29

I Sydbank er det negative renter på alle konti pånær én, så jeg betaler desværre for at have penge stående.

Selv mine børns børneopsparinger er der 0 rente på
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30015

Re: Nu betaler vi faktisk for at have penge i banken.

Indlægaf Wizzze » 23. apr 2021, 04:56

Vi har 3 banker i spil og har det sidste år måttet flytte penge rundt, så vi ingen steder havde over 250k stående, nu er grænsen efterhånden 100k alle steder, så nu skal der jongleres endnu mere.

Ja vi investerer også, men husk nu at aktier ikke bare går op, mange har allerede glemt marts 2020 eller året 2018. Og husk at realiserer man en gevinst så er det til kontant, og så kommer man hurtigt over 100k.
0
Do as I say! :whip:
fisken80
Indlæg: 22760
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1146
Likede indlæg: 53435

Re: Nu betaler vi faktisk for at have penge i banken.

Indlægaf fisken80 » 23. apr 2021, 05:14

Jeg har oprettet en konto i en anden bank end min "faste" for at slippe for negativ rente.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2579
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 352
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7635

Re: Nu betaler vi faktisk for at have penge i banken.

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 23. apr 2021, 05:39

Jeg har lige fået besked fra Nordea om at grænsen fra juni-juli hedder 100.000 kr. Så nu er det da endnu mere motiverende at få flyttet sine penge.
Jeg investerer allerede en del, og nu vil det jo så være mere motiverende at sende penge den vej.
Vi håber så også at vi måske kan lægge et beløb som afbetaling på huset når lånet skal omlægges indenfor et par år. Men lige meget hvad, så skal de røvhuller hvert fald ikke have renter af mine sparekroner.

Men egentlig kan man vel også bare overføre penge til sit aktiedepot uden at investere dem :gruble:
0
Kakadu
Indlæg: 3515
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 573
Likede indlæg: 10352

Re: Nu betaler vi faktisk for at have penge i banken.

Indlægaf Kakadu » 23. apr 2021, 05:48

Wizzze skrev:Vi har 3 banker i spil og har det sidste år måttet flytte penge rundt, så vi ingen steder havde over 250k stående, nu er grænsen efterhånden 100k alle steder, så nu skal der jongleres endnu mere.

Ja vi investerer også, men husk nu at aktier ikke bare går op, mange har allerede glemt marts 2020 eller året 2018. Og husk at realiserer man en gevinst så er det til kontant, og så kommer man hurtigt over 100k.

Langsigtet går aktiemarkedet kun op. I hvert glad indtil videre.

Hvis man realiserer en gevinst, er det vel fordi man skal bruge pengene, ikke for at sætte dem i banken? :)
0
Hvis hesten er død, så stå af.
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4165
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3759

Re: Nu betaler vi faktisk for at have penge i banken.

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 23. apr 2021, 05:51

Urtekussen skrev:I Sydbank er det negative renter på alle konti pånær én, så jeg betaler desværre for at have penge stående.

Selv mine børns børneopsparinger er der 0 rente på
0 rente of en (reel) inflation på 10-20%. Ikke mærkeligt at crypto & guld/sølv er så populært.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4431
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 491
Likede indlæg: 10889

Re: Nu betaler vi faktisk for at have penge i banken.

Indlægaf BlueBunny » 23. apr 2021, 05:55

Ja det er træls.
På den anden side forstår jeg godt bankerne og synes det et eller andet sted er fair for den ydelse og sikkerhed man får.

Men lidt dyrt for det er jo “luftpenge” de passer på. Så om der står 100 eller 100.000.000 burde ikke betyde noget for administrationen
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
JoyNips
Indlæg: 12154
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34196

Re: Nu betaler vi faktisk for at have penge i banken.

Indlægaf JoyNips » 23. apr 2021, 05:57

NejJegErIkkeAsiat skrev:Men egentlig kan man vel også bare overføre penge til sit aktiedepot uden at investere dem :gruble:


På Nordnet er der også negative renter over etellerandet beløb jeg ikke lige husker.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Privatøkonomi"