Hvor rig er du sammenlignet med jævnaldrende?

D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Hvor rig er du sammenlignet med jævnaldrende?

Indlægaf D.itsen » 23. dec 2020, 13:41

Jeg er økonomisk en håndfuld år foran. Primært pga pension.
Vi ejer ingenting, men har heller ingen gæld. Regner med begge dele ændre sig når vi kommer retur til dk.
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Hvor rig er du sammenlignet med jævnaldrende?

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. dec 2020, 13:55

Jeg er 39 og ligger i top 10.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvor rig er du sammenlignet med jævnaldrende?

Indlægaf JoyNips » 23. dec 2020, 13:58

Det kan jeg slet ikke overskue at finde ud af. Vi er sikkert ret gennemsnitlige, selvom vi føler os som nogle fattigrøve i vores kvarter :D
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Hvor rig er du sammenlignet med jævnaldrende?

Indlægaf Nesnay » 23. dec 2020, 14:07

Jeg er 3-4 år foran ift. gennemsnittet og 8-9 år foran ift. medianen. Det er ren opsparing og pension, jeg ejer ikke noget. Har til gengæld heller aldrig skyldt penge væk.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Hvor rig er du sammenlignet med jævnaldrende?

Indlægaf Spjaerten » 23. dec 2020, 14:18

Jeg ligger lige under gennemsnittet - skyldes jeg ingen bolig ejer
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hvor rig er du sammenlignet med jævnaldrende?

Indlægaf Artem » 23. dec 2020, 15:54

Jeg ligger tæt på de top 10% for min alder.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Hvor rig er du sammenlignet med jævnaldrende?

Indlægaf Purple Haze » 23. dec 2020, 17:33

Er vist et sted ml gennemsnittet og top 10.
Det kommer an på friværdien i min lejlighed,
den ligger et sted ml 200.000kr og 2.500.000kr.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hvor rig er du sammenlignet med jævnaldrende?

Indlægaf TomKah » 23. dec 2020, 18:03

SurSødSovs skrev:
TomKah skrev:
GuldPilen skrev:
TomKah skrev:Jeg finder ikke nogen glæde ved at bruge penge- slet ikke på dyrt snold, men heller ikke ret meget andet. Jeg er en puger. Jeg er 44 og ligger lunt. Men jeg forstår stadig ikke hvordan det gøres op. Det er jo ikke ulovligt at låne penge privat eller spare op i madrassen.

Man kan så spørge hvorfor? Tror du livet som 75 årig er sjovere end nu? Vil du gerne rejse til Hawaii som 68 årig og fælde alle de dejlige piger? Vil du ræse rundt som 82 årig og glædes over den formue på kontoen som arvinger skal hygge sig med?

Hvis du ikke lever i nuet, hvad lever du så for? Det er vel ikke for din lyst til at spare, for det er da ikke livet værd, hvis du dør inden du bruger dem og andre bruger dem for dig.



Jeg gemmer dem da ikke til noget. Du har helt ret i at livet ikke bliver bedre når jeg er 75. Men jeg vil helt sikkert hellere forære overskuddet til mine børn og sende dem godt ud i livet end at bruge dem på noget jeg ikke finder glæde ved. Så ja du har nok ret i det sidste - Jeg vil glædes over at mine arvinger skal bruge pengene. Jeg har dog nok tænkt mig at give dem pengene før jeg dør. Når de kommer ud over de første voksenår.

Det kan godt være det lød som kritik af nogle, men det er det nu egentlig ikke. Blot en konstatering.


Jeg tænker egentlig, du - overordnet set - har ret i din betragtning

For mig selv, kan jeg sige, jeg pt bruger virkelig mange af de penge, jeg kunne spare op på 3*børn og en bror, der har stor glæde af, vi bidrager med mere, end vi bør. Ud over de obligatoriske børnepenge, betaler vi ca 9000 (plus alt det løse) om måneden. Det ville da gøre en kæmpe forskel på en opsparing - men det gør det også i de her menneskers liv lige nu. Og det vurderer vi så er vigtigere.


Jeg synes ikke dit indlæg står i nogen modsætning til mit. Jeg synes da det lyder som nogle rigtig gode økonomiske prioriteringer I har lavet i jeres familie.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hvor rig er du sammenlignet med jævnaldrende?

Indlægaf TomKah » 23. dec 2020, 18:05

abcd skrev:
TomKah skrev:Næ omkring at man har forskellige forhold til penge. Nogle bruger og nogle puger. Begge dele er helt i orden og begge dele har forskellige grader.
Kaffen var såmænd ligegyldig. For mig er det bare et meget godt billede på forskellighederne.


Hvis man samler på penge bare for at samle på dem, er det samfundsmæssigt ikke så godt, ophobning af rigdom - særligt hvis man ophober så lang tid at den nedarves med lav skat imellem generationerne - er noget skrammel. Men om man bruger dem på 1000 kopper kaffe eller sparer op til et dyrt stereoanlæg kan være ligegyldigt. Men klart mest samfundssind i at få dem brændt af inden man dør - for nu at hive solidaritet ind, det er så moderne i forbindelse med corona.


Ja det har du ret i. Hvis man køber ind på den dagsorden omkring økonomisk vækst er en betingelse for vores samfund kan fortsætte med at udvikle sig.
Der er jeg nok lidt mere egoistisk og tænker at samfundet må nøjes med at vores familie lægger summer i indkomstskat som er over middel.
1
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Hvor rig er du sammenlignet med jævnaldrende?

Indlægaf Lurende Peber » 23. dec 2020, 18:11

Jeg er vist gennemsnitlig. Med friværdi og pension.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hvor rig er du sammenlignet med jævnaldrende?

Indlægaf TomKah » 23. dec 2020, 20:56

CuteNBad skrev:
TomKah skrev:Jeg så også den, og undrer mig over hvordan den er lavet. Har det offentlige alle de oplysninger om mig????

øhh ja.. :gruble:


Det forstår jeg simpelt hen ikke. Hvad hvis man har en aktiekonto i udlandet? Man skal indberette når man køber og sælger, men følger de med i hvordan kurserne udvikler sig på de aktier man ejer.
Og hvad med familielån og opsparing i madrassen?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvor rig er du sammenlignet med jævnaldrende?

Indlægaf Slettet bruger » 23. dec 2020, 20:59

TomKah skrev:
abcd skrev:
TomKah skrev:Næ omkring at man har forskellige forhold til penge. Nogle bruger og nogle puger. Begge dele er helt i orden og begge dele har forskellige grader.
Kaffen var såmænd ligegyldig. For mig er det bare et meget godt billede på forskellighederne.


Hvis man samler på penge bare for at samle på dem, er det samfundsmæssigt ikke så godt, ophobning af rigdom - særligt hvis man ophober så lang tid at den nedarves med lav skat imellem generationerne - er noget skrammel. Men om man bruger dem på 1000 kopper kaffe eller sparer op til et dyrt stereoanlæg kan være ligegyldigt. Men klart mest samfundssind i at få dem brændt af inden man dør - for nu at hive solidaritet ind, det er så moderne i forbindelse med corona.


Ja det har du ret i. Hvis man køber ind på den dagsorden omkring økonomisk vækst er en betingelse for vores samfund kan fortsætte med at udvikle sig.
Der er jeg nok lidt mere egoistisk og tænker at samfundet må nøjes med at vores familie lægger summer i indkomstskat som er over middel.


Hvis der ikke er vækst, er formueophobning endnu værre, for så holder den nedarvede formue værdien. Det er spøjst når samfundet går så meget op i social arv, at man ikke beskatter den helt håndgribelige fysiske arv hårdere. Det burde beskattes som indkomst.

Men mine økonomiske valg er selvfølgelig også styret af egoisme, ikke af hvad der er bedst for samfundet, og sådan har de fleste det nok.
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Hvor rig er du sammenlignet med jævnaldrende?

Indlægaf KIM K » 24. dec 2020, 05:07

abcd skrev:
TomKah skrev:Næ omkring at man har forskellige forhold til penge. Nogle bruger og nogle puger. Begge dele er helt i orden og begge dele har forskellige grader.
Kaffen var såmænd ligegyldig. For mig er det bare et meget godt billede på forskellighederne.


Hvis man samler på penge bare for at samle på dem, er det samfundsmæssigt ikke så godt, ophobning af rigdom - særligt hvis man ophober så lang tid at den nedarves med lav skat imellem generationerne - er noget skrammel. Men om man bruger dem på 1000 kopper kaffe eller sparer op til et dyrt stereoanlæg kan være ligegyldigt. Men klart mest samfundssind i at få dem brændt af inden man dør - for nu at hive solidaritet ind, det er så moderne i forbindelse med corona.


Det er korrekt at såfremt man begrænser sig til at sparre op i friværdi og kontanter bidrager man ikke meget til væksten.
Men en af de væsentligste årsager til vækst og samfundsudvikling er forøget produktivitet, og produktivitet drives i meget høj grad af adgang til kapital, reelt er kapital for alt væsentligt en forudsætning.
Hvad enten det drejer sig om udvikling af ny teknologi eller køb og implementering af allerede eksisterende teknologi, forhøjelse af uddannelsesniveauet etc. kræver det kapital.
Investerer man i virksomheder eller låner stat (eller virksomheder) penge, så bidrager man til vækst og forøget produktivitet, og det er næsten udelukkende udviklingen i produktiviteten der højner levestandarden.

Når Danmarks bruttonationalprodukt pr. indbygger er x antal gange højere end indernes skyldes det produktiviteten er markant højere på vore breddegrader. Vi formår simpelthen at få mere ud i den anden ende for hver arbejdstime vi lægger ind i produktionsapparatet. Vi har bedre infrastruktur, bedre teknologi og højere uddannelsesniveau. Alt sammen noget der har kostet massive investeringer at implementere.

Adgang til kapital fås via skatter eller risikovillige investorer.
Danske Investorer bidrager via begge spor. Dels ved at stille kapital til rådighed og dels ved efterfølgende at betale skat af provenuet.
0
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4051

Re: Hvor rig er du sammenlignet med jævnaldrende?

Indlægaf Fynerfin82 » 24. dec 2020, 07:23

Jeg ligger lige under top 10 for min aldersgruppe. Det stemmer meget godt overens med det jeg selv troede. Min formue er fordelt på friværdi i ejerbolig, gældfri bil og opsparing i banken på ca 1/3 del af formuen, de resterende 2/3 er pension, som jeg har prioriteret ret højt i en tidlig alder, for at kunne gå fra eller på meget nedsat tid, når jeg bliver ældre.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Hvor rig er du sammenlignet med jævnaldrende?

Indlægaf Daine » 24. dec 2020, 07:49

Jeg ligger lidt under gennemsnittet for min alder, det havde jeg også forventet.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.

Tilbage til "Privatøkonomi"