Regler for boliglån

Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Regler for boliglån

Indlægaf ina » 28. maj 2020, 17:56

Kan man låne penge til bolig ved at låne i en realkredit udelukkende eller skal man igennem banken og tage banklån også?

Hvis man nu har de 20% selv i enten formue eller via fx et familielån, kan man så bare kontakte en realkredit og forhøre sig om lån af de sidste 80%?
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Regler for boliglån

Indlægaf Artem » 28. maj 2020, 17:58

Ja i princippet. Dog er der jo nærmest ingen rene realkreditter mere, normalt skal man gennem banken, og hvor det er ens bankrådgiver der står for realkreditlånet.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Regler for boliglån

Indlægaf Mani » 28. maj 2020, 18:02

Ja, vi har kun realkredit på både hus & sommerhus og har aldrig haft banklån. Men vores realkredit er optaget gennem vores bank.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Regler for boliglån

Indlægaf ina » 28. maj 2020, 18:07

Men kan banken så sige at man SKAL tage lån hos dem også for at give adgang til realkreditten?
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Regler for boliglån

Indlægaf Artem » 28. maj 2020, 18:11

Nej har aldrig haft et banklån. Du kan låne op til 80% af vurderingen i realkredit, og hvis du selv har opsparing ud over det så er der ingen behov for banklånet.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Regler for boliglån

Indlægaf Aesel82 » 28. maj 2020, 18:16

ina skrev:Men kan banken så sige at man SKAL tage lån hos dem også for at give adgang til realkreditten?


Nej, det kan de ikke.
0
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Regler for boliglån

Indlægaf fisken80 » 28. maj 2020, 18:17

ina skrev:Men kan banken så sige at man SKAL tage lån hos dem også for at give adgang til realkreditten?


Nej da. Hvis det ikke er nødvendigt med et banklån så skal man selvfølgelig ikke have et. Vi har ikke banklån.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Regler for boliglån

Indlægaf ina » 28. maj 2020, 18:36

Tak for jeres svar.

Vi havde kontaktet vores bank angående boliglån. Vi kunne låne et beløb, som var ret lavt, grundet su-lån.

Nu vil mine svigerforældre låne os (en del) penge for at hjælpe os. Rente- og afdragsfrit. Da jeg skriver og spørger bankrådgiveren hvad vi så kan finde ud af, skriver hun at det ikke er en fordel med familielånet, da det øger vores samlede gæld. Jeg forstår det som om hun skriver, at det beløb vi kan låne til bolig falder, da familielånet øger vores samlede gæld - dvs det lyder som om hun tænker at vi skal have familielån + banklån til bolig + realkredit.
Hun skrev i hvert fald ikke noget om at vi med familielånet kunne slippe for banklånet til boligkøb og nøjes med realkredit.

Jeg ved selvfølgelig ikke om det er fordi hun mener at vi stadig ikke kan låne nok i realkreditten til det vi gerne vil (med su-lånet i mente) eller hvad..
0
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Regler for boliglån

Indlægaf Aesel82 » 28. maj 2020, 18:49

ina skrev:Tak for jeres svar.

Vi havde kontaktet vores bank angående boliglån. Vi kunne låne et beløb, som var ret lavt, grundet su-lån.

Nu vil mine svigerforældre låne os (en del) penge for at hjælpe os. Rente- og afdragsfrit. Da jeg skriver og spørger bankrådgiveren hvad vi så kan finde ud af, skriver hun at det ikke er en fordel med familielånet, da det øger vores samlede gæld. Jeg forstår det som om hun skriver, at det beløb vi kan låne til bolig falder, da familielånet øger vores samlede gæld - dvs det lyder som om hun tænker at vi skal have familielån + banklån til bolig + realkredit.
Hun skrev i hvert fald ikke noget om at vi med familielånet kunne slippe for banklånet til boligkøb og nøjes med realkredit.

Jeg ved selvfølgelig ikke om det er fordi hun mener at vi stadig ikke kan låne nok i realkreditten til det vi gerne vil (med su-lånet i mente) eller hvad..


Det gør det jo desværre også.

Banken vil låne jer et lille beløb pga. SU-gælden. Hvis I får et lån af dine svigerforældre, så øger I jo jeres gæld med mere, end det, banken mener, at I kan låne, og derfor kan I låne mindre.

Fx hvis jeres studielån er på 100.000, og hvis banken ville låne jer 100.000 ud over realkredit, og dine svigerforældre vil låne jer 500.000, så vil jeres gæld være 600.000, hvor banken kun mener, at I kan “klare” en gæld på 200.000 - derfor kan I låne mindre i realkredit.

Det er sådan, fordi et rente- og afdragsfrit familielån skal kunne opsiges til fuld indfrielse uden varsel af långiver, for at det kan være rentefrit (ellers er det at betragte som en gave, som I skal beskattes af).
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Regler for boliglån

Indlægaf ina » 28. maj 2020, 19:19

Aesel82 skrev:
ina skrev:Tak for jeres svar.

Vi havde kontaktet vores bank angående boliglån. Vi kunne låne et beløb, som var ret lavt, grundet su-lån.

Nu vil mine svigerforældre låne os (en del) penge for at hjælpe os. Rente- og afdragsfrit. Da jeg skriver og spørger bankrådgiveren hvad vi så kan finde ud af, skriver hun at det ikke er en fordel med familielånet, da det øger vores samlede gæld. Jeg forstår det som om hun skriver, at det beløb vi kan låne til bolig falder, da familielånet øger vores samlede gæld - dvs det lyder som om hun tænker at vi skal have familielån + banklån til bolig + realkredit.
Hun skrev i hvert fald ikke noget om at vi med familielånet kunne slippe for banklånet til boligkøb og nøjes med realkredit.

Jeg ved selvfølgelig ikke om det er fordi hun mener at vi stadig ikke kan låne nok i realkreditten til det vi gerne vil (med su-lånet i mente) eller hvad..


Det gør det jo desværre også.

Banken vil låne jer et lille beløb pga. SU-gælden. Hvis I får et lån af dine svigerforældre, så øger I jo jeres gæld med mere, end det, banken mener, at I kan låne, og derfor kan I låne mindre.

Fx hvis jeres studielån er på 100.000, og hvis banken ville låne jer 100.000 ud over realkredit, og dine svigerforældre vil låne jer 500.000, så vil jeres gæld være 600.000, hvor banken kun mener, at I kan “klare” en gæld på 200.000 - derfor kan I låne mindre i realkredit.

Det er sådan, fordi et rente- og afdragsfrit familielån skal kunne opsiges til fuld indfrielse uden varsel af långiver, for at det kan være rentefrit (ellers er det at betragte som en gave, som I skal beskattes af).


Argh, jeg forstår det simpelthen ikke.

Eksempel med fiktive tal. Vi har su-lån for 300.000. Banken vil derfor låne os 1,3 mio. - 260.000kr i banken, resten i realkredit. Samlet gæld bagefter 1,6 mio.

Hvis vi så i stedet låner 1 mio af mine svigerforældre, så kan vi altså ikke låne mere af realkreditten af den grund?

Hvis vi slipper for banklånet, så slipper vi for fradrag og renter og det er billigere for os på sigt. = vi kan hurtigere give realkreditten pengene tilbage.

Altså, regler er jo regler, men det er virkelig dumt.

Så ville det være bedre for os at låne de 1,3 mio af bank og realkredit og så efterfølgende låne 1 mio af mine svigerforældre. Så skal vi bare finde en billig gammel lorte bolig og sætte den i stand for en mio, i stedet for at købe noget ordentligt for 2,5.

Hvis jeg lyder bitter, så er det fordi jeg er det
0
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Regler for boliglån

Indlægaf Aesel82 » 28. maj 2020, 19:28

Nej, for hvis I låner 1 mio. af svigerforældrene, så vil jeres gæld inden I begynder at låne til huset allerede være 1,3 mio.

Det er ikke sikkert, at I vil kunne lave det nummer med at købe et renoveringsmodent hus. Selvom banken siger, at de vil låne jer x antal tusinde, så kommer det i høj grad an på huset, hvor meget I kan låne. Så hvis huset nærmest ikke er beboeligt/er meget dyrt i varme el.lign., så er det ikke sikkert, at banken vil låne jer pengene, selvom de har sagt, at I kan.

I kan jo prøve at spørge en anden bank - måske vil de låne jer mere.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Regler for boliglån

Indlægaf avdotja » 28. maj 2020, 19:30

I skal ikke betale af på lånet fra svigerforældrene?

Er det et afdragsfrit lån, ville jeg slet ikke blande bankdamen ind i familielånet, men bare sige at I kunne ligge 1 mio selv og så høre hvad I kunne låne for.
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Regler for boliglån

Indlægaf ina » 28. maj 2020, 19:33

avdotja skrev:I skal ikke betale af på lånet fra svigerforældrene?

Er det et afdragsfrit lån, ville jeg slet ikke blande bankdamen ind i familielånet, men bare sige at I kunne ligge 1 mio selv og så høre hvad I kunne låne for.


Nej, ingen afdrag.

Men vil hun ikke undre sig over hvor vi pludselig har en mio fra? :gruble:
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Regler for boliglån

Indlægaf ina » 28. maj 2020, 19:36

Aesel82 skrev:Nej, for hvis I låner 1 mio. af svigerforældrene, så vil jeres gæld inden I begynder at låne til huset allerede være 1,3 mio.

Det er ikke sikkert, at I vil kunne lave det nummer med at købe et renoveringsmodent hus. Selvom banken siger, at de vil låne jer x antal tusinde, så kommer det i høj grad an på huset, hvor meget I kan låne. Så hvis huset nærmest ikke er beboeligt/er meget dyrt i varme el.lign., så er det ikke sikkert, at banken vil låne jer pengene, selvom de har sagt, at I kan.

I kan jo prøve at spørge en anden bank - måske vil de låne jer mere.


Det kan jeg godt se. Men jeg forstår bare ikke hvordan det kan være en ulempe at låne penge af familien, fremfor banken. Altså, jeg forstår godt hvad du skriver og alt det, jeg synes bare det er underligt.

Hvis mine svigerforældre kunne give os det beløb de gerne vil hjælpe os med, så ville de jo gøre det. Men det kan de ikke uden vi betaler afgifter eller skat af det.

Og de har ikke sagt det, men vi er ret sikre på at de ikke vil betale min mands dumme su-lån ud. Og det kan jeg egentlig godt forstå.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Regler for boliglån

Indlægaf avdotja » 28. maj 2020, 19:37

ina skrev:
avdotja skrev:I skal ikke betale af på lånet fra svigerforældrene?

Er det et afdragsfrit lån, ville jeg slet ikke blande bankdamen ind i familielånet, men bare sige at I kunne ligge 1 mio selv og så høre hvad I kunne låne for.


Nej, ingen afdrag.

Men vil hun ikke undre sig over hvor vi pludselig har en mio fra? :gruble:

Jo, nu hvor du har fortalt hende at I ikke har nogen penge, så måske nok :D

Ville sige det som det er, at I har fået dem af svigerforældrene.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"