Hvad ville det betyde for dig, hvis befordringsfradraget afskaffes?

Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Hvad ville det betyde for dig, hvis befordringsfradraget afskaffes?

Indlægaf LadyFox » 23. nov 2019, 18:01

Det ville ikke ændre noget for mig. Men hvis jeg var blandt dem på mit hold der var sendt i praktik 60 km væk, så ville min økonomi ikke kunne holde til det uden befordringsfradrag.
0
...
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24622
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36768

Re: Hvad ville det betyde for dig, hvis befordringsfradraget afskaffes?

Indlægaf Daine » 23. nov 2019, 19:37

Lige pt betyder det ingenting for jeg har 600 meter på arbejde. Men skal jeg væk fra byen her og arbejde på et tidspunkt, så har det betydning også selvom det muligvis kun er småpenge. Men overenskomstlønnen i min branche er ikke høj, så jeg tager alt jeg kan få ekstra.
Og eftersom jeg ville skulle tage offentligt transport, som er både dyrt og besværligt, så synes jeg egenligt et fradrag er ok. Hvis de gerne vil have bilerne væk fra vejene, så skulle de måske overveje at gøre fradraget for offentligt transport højere end bil transport - eller bare offentligt transport væsentlig billigere. Jeg kan godt forstå dem der foretrækker bil.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15168

Re: Hvad ville det betyde for dig, hvis befordringsfradraget afskaffes?

Indlægaf Zonta » 24. nov 2019, 15:42

Altså tanken bag er vel, at flere skal tage det offentlige. Det ville jeg ikke komme til at gøre. Det vil tage mig ca. 20 minutter ekstra hver vej og den bus, jeg ville kunne tage, bliver nedlagt snart. Så skal jeg ud og bruge 35-40 minutter ekstra hver vej og det ville jeg have svært ved at passe ind med familieliv og det hele.
Jeg får et fradrag på knap 7.500 årligt, så i kroner og ører er det ikke dét vores økonomi står og falder på.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvad ville det betyde for dig, hvis befordringsfradraget afskaffes?

Indlægaf DenBruneMunk » 24. nov 2019, 17:01

San.Dee skrev:De vil afskaffe det fordi de mener at folk kører for meget bil - Men samtidig rammer det også dem der bruger offentlig transport fordi de mener det er for besværligt at skelne.

Det giver ikke mening.

Nej, de har skam været på TV2 News og forklare sig, og de ved godt det kunne ramme skævt hvis man bare sådan sprang ud og fjernede det, så derfor mener de også at man skal finde en metode til at skelne mellem den ene type pendlere og de andre, så man altså kan få det højere befordringsfradrag eller intet eller hvordan de kommer frem til det. Problemet er jo man kan sidde på skateboard, eller køre med en kollega eller cykle eller gå. De kan simpelthen ikke lave et system bredt nok til at fange alle undtagelserne, og så kan de ikke begrunde at nogle skal stadig fortsætte hvor andre i biler eller andet uønsket ikke skal.

Så det er og bliver en døgnflue , i næste uge tænker vi jul og flæskesteg og and, og julefrokost og en masse folk som tages i spirituskørsel fordi de ikke kan finde ud af det, og dette er glemt :)

(De=Det økologiske råd)
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvad ville det betyde for dig, hvis befordringsfradraget afskaffes?

Indlægaf DenBruneMunk » 24. nov 2019, 21:01

San.Dee skrev:
DenBruneMunk skrev:
San.Dee skrev:De vil afskaffe det fordi de mener at folk kører for meget bil - Men samtidig rammer det også dem der bruger offentlig transport fordi de mener det er for besværligt at skelne.

Det giver ikke mening.

Nej, de har skam været på TV2 News og forklare sig, og de ved godt det kunne ramme skævt hvis man bare sådan sprang ud og fjernede det, så derfor mener de også at man skal finde en metode til at skelne mellem den ene type pendlere og de andre, så man altså kan få det højere befordringsfradrag eller intet eller hvordan de kommer frem til det. Problemet er jo man kan sidde på skateboard, eller køre med en kollega eller cykle eller gå. De kan simpelthen ikke lave et system bredt nok til at fange alle undtagelserne, og så kan de ikke begrunde at nogle skal stadig fortsætte hvor andre i biler eller andet uønsket ikke skal.

Så det er og bliver en døgnflue , i næste uge tænker vi jul og flæskesteg og and, og julefrokost og en masse folk som tages i spirituskørsel fordi de ikke kan finde ud af det, og dette er glemt :)

(De=Det økologiske råd)

Det er de færreste der sidder på et skateboard.

Og alligevel får du befordringsfradrag, også selvom du stod op :) Det er det som var det sjove, ligemeget hvordan man gør, så er fradraget tilgængelig og de kan ikke se hvordan du kommer frem.
0
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 93
Likede indlæg: 2304

Re: Hvad ville det betyde for dig, hvis befordringsfradraget afskaffes?

Indlægaf Elverpigen » 29. nov 2019, 23:20

Artem skrev:Helt generelt er jeg en stor fortaler for et meget mere enkelt skattesystem uden alle mulige mærkelige fradrag, hvor jeg feks gerne vil have fjernet en hver form for rentefradrag.
Men befordringsfradraget har jeg altid ment man skal bevare. Da den for mig at se er med til at gøre det attraktivt at bo i de mindre bysamfund, uden for de store byer, sammen med at jeg tror på at det øger mobiliteten på arbejdsmarkedet.

Synes det er noget sludder at sige man bare kan flytte efter jobbet, jeg kender feks mange højtuddannede par der har bosat sig midt i mellem hver deres job, hvor den ene feks er arkæolog, og den anden biolog, og der er bare ikke så mange af de jobs så begge kan få job samme sted.

Omvendt kender jeg da også til en del medarbejdere som burde bytte job, hvor de har samme uddannelse og erfaring. Men bor feks 60 km fra hinanden, og ligger og pendler til den andens by for at arbejde.
Men hvordan får vi lige organiseret det med at de 2 medarbejdere bytter job så de kan arbejde i deres egen by?

Ja og så er der også nogle jobs som feks kommunal sagsbehandler hvor jeg ved at en del ser det som en fordel at de bor i en anden kommune, og derfor ikke møder de borgere de arbejder med i deres fritid.


Enig.

Langt de fleste job, som jeg har haft, har været inden for cykel- eller tog-afstand, så i første omgang ville det ikke betyde noget for mig personligt.

Erhvervslivet uden for de store byer jamrer i forvejen over, at folk ikke vil køre flere km for et trin op ad karrierestigen. Realiteten er træls offentlig transport uden for de større byer, så hvis folk skal have deres liv til at hænge sammen, har de desværre ofte brug for en bil. Jeg har så sent som i denne uge besøgt en arbejdsplads angående et job, hvor jeg klart overvejer, om anskaffelsen af en bil er en mere holdbar løsning end den tur, jeg blev udsat for med det offentlige, selv om jeg et eller andet sted synes, at der er ressourcespild.
0
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Hvad ville det betyde for dig, hvis befordringsfradraget afskaffes?

Indlægaf flicka » 1. dec 2019, 13:50

Det ville betyde meget for mig, for jeg pendler næsten 135 km om dagen. Så det er et pænt fradrag, jeg får og det gør det lettere at acceptere at pendle så langt.

Hvis jeg ikke kunne få fradraget, så ville jeg nok seriøst overveje at skifte job til noget tættere på. Men det betyder så bare at jeg skal køre i den forkerte retning (ind til hovedstadsområdet) og sidde i kø om morgenen. Hvilket vil tage lige så lang tid som at pendle den strækning, jeg gør nu.
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3476

Re: Hvad ville det betyde for dig, hvis befordringsfradraget afskaffes?

Indlægaf Torn » 1. dec 2019, 14:07

En forenkling af vores skattesystem er mig kærkommen, så jeg ser positivt på forslaget.

Det ville ikke ramme mig, jeg cykler dagligt 15 km på arbejde, men det ville ramme min mand, der dagligt har 100 km i bil.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad ville det betyde for dig, hvis befordringsfradraget afskaffes?

Indlægaf Fru Sunshine » 1. dec 2019, 14:38

Det ville betyde en hel del. Jeg er nødt til at køre bil på arbejde, da offentlig transport nærmest ikke eksisterer på den strækning, og jeg har ret langt.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12460

Re: Hvad ville det betyde for dig, hvis befordringsfradraget afskaffes?

Indlægaf IrmaPigen » 17. dec 2019, 16:32

Wizzze skrev:Det økologiske råd vil have befordringsfradraget afskaffet, så vi ikke kører så meget i bil.

https://nyheder.tv2.dk/politik/2019-11- ... gsomt-boer

Hvad ville det betyde for dig, hvis fradraget faktisk forsvandt?


Befordringsfradraget er da ikke knyttet op på man kører i bil eller om man tager offentlig transport.

Mine transportudgifter er i øvrigt højere med tog, end hvis jeg tog bilen. Så det giver da kun et incitament til at fastholde befordringsfradraget - og evt forhøje det hvis man anvender offentlig transport i forlhold til at køre i egen bil.
Senest rettet af IrmaPigen 18. dec 2019, 06:28, rettet i alt 2 gange.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12460

Re: Hvad ville det betyde for dig, hvis befordringsfradraget afskaffes?

Indlægaf IrmaPigen » 17. dec 2019, 18:56

Torn skrev:En forenkling af vores skattesystem er mig kærkommen, så jeg ser positivt på forslaget.

Det ville ikke ramme mig, jeg cykler dagligt 15 km på arbejde, men det ville ramme min mand, der dagligt har 100 km i bil.


Jeg, som den konservative liberalist jeg er, går all in for en forenkling af skattesystemet.

Men så skal skatten jo nedsættes. Hvis man isoleret fjerner befordringsfradraget uden at gøre andet, så er der jo tale om en skattestigning (edit: der alene rammer det arbejdende folk). Og det er jeg bestemt ikke fortaler for.
3

Tilbage til "Privatøkonomi"