Regler for gavekort

Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Regler for gavekort

Indlægaf Mi55y » 5. nov 2019, 09:53

Jeg er i den situation, at jeg har et gavekort til El-giganten på 1.600,-. Min kæreste har snart fødselsdag og ønsker sig en nintendo switch, så det vil jeg selvfølgelig købe til ham og bruge gavekortet. Men El-giganten har fået nyt betalingssystem, og der er gået noget galt, så de kan ikke indløse gavekort. Da jeg forsøgte i fredags, havde det stået på i en uge - og der var ingen tidshorisont for, hvornår det kom op at køre igen. De kunne så tilbyde at udbetale gavekortet kontant, når systemet kom op at køre igen. Hvis ikke lige det var fordi, at mit gavekort er sådan et printet et fra nettet og ikke et, der fysisk er købt i butikken. :rulle:

Må de det? Bare sådan ikke kunne indløse et gavekort på ubestemt tid? Jeg kan selvfølgelig godt se problemet i at udbetale et gavekort, der kan være printet i mange kopier uden et system at registrere det i - men heller ikke at ville udbetale det, når systemet kører igen, det forstår jeg ikke.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Regler for gavekort

Indlægaf JoyNips » 5. nov 2019, 11:00

Der er ingen regler, der forbyder butikken at have tekniske problemer. Det er dog åbenbart, at du kan klage hvis butikken nægter at indløse gavekortet.

I forhold til udbetaling, så afhænger det af om gavekortet er elektronisk eller ej.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Regler for gavekort

Indlægaf DenBruneMunk » 5. nov 2019, 11:10

Jeg havde ingen problemer med at gå direkte til kassen og få indløst/omsat mit gavekort til kontanter.

Der er dog ingen regler for at omsætte gavekort til kontanter, det troede jeg også først elgiganten kunne argumentere, da jeg ingen regler fandt, og troede jeg var bundet af køb hos dem. Så du får nok svært ved at gøre andet end vente.

Kan ikke se problemet længere i, at bruge gavekort som betaling i butik, eller at de udbetaler pengene, når man først når dertil, når de alligevel godt vil med trykte kort.

Et lille trick: Jeg fik en anden gang løst gavekort problematikken ved at købe noget til kortets værdi, gå hen efter kort tid , til deres retur skranke som er andet sted, returnede det uåbnet produkt, og fik kontanterne udbetalt :) Måske virker den lige så godt nu.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Regler for gavekort

Indlægaf Mi55y » 5. nov 2019, 11:30

JoyNips skrev:Der er ingen regler, der forbyder butikken at have tekniske problemer. Det er dog åbenbart, at du kan klage hvis butikken nægter at indløse gavekortet.

I forhold til udbetaling, så afhænger det af om gavekortet er elektronisk eller ej.


Forbrugerombudsmanden omtaler elektroniske gavekort som f.eks. et kort med magnetstribe og gavebeviser modtaget på mail og sms. Mit falder jo ind under det sidste. Der står i øvrigt, at man skal kunne få pengene udbetalt op til et år efter udløb. Før udløb må de opkræve et gebyr for udbetaling. Men der står intet om, når de bare ikke kan indløse det :gruble: Jeg vil jo få pengene udbetalt og så bruge dem hos dem, så jeg kan virkelig ikke se problemet :rulle:

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/hv ... -gavekort/
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Regler for gavekort

Indlægaf Daine » 5. nov 2019, 12:04

Mi55y skrev:
JoyNips skrev:Der er ingen regler, der forbyder butikken at have tekniske problemer. Det er dog åbenbart, at du kan klage hvis butikken nægter at indløse gavekortet.

I forhold til udbetaling, så afhænger det af om gavekortet er elektronisk eller ej.


Forbrugerombudsmanden omtaler elektroniske gavekort som f.eks. et kort med magnetstribe og gavebeviser modtaget på mail og sms. Mit falder jo ind under det sidste. Der står i øvrigt, at man skal kunne få pengene udbetalt op til et år efter udløb. Før udløb må de opkræve et gebyr for udbetaling. Men der står intet om, når de bare ikke kan indløse det :gruble: Jeg vil jo få pengene udbetalt og så bruge dem hos dem, så jeg kan virkelig ikke se problemet :rulle:

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/hv ... -gavekort/

Problemet er vel at selvom de kunne modtage gavekortet manuelt/udbetale dig penge for det, så kan de ikke registrere det nogen steder centralt i systemet. Så - i princippet - kunne du printe en stak gavekort ud og så tage på Elgiganten rundtur og få penge for dem alle, de kan jo ikke at det allerede er indløst/udbetalt. Så derfor er det ikke en mulighed, de ved jo ikke du er ærlig og ikke ville gøre sådan noget.

Tekniske problemer er en bitch, men tro mig det er den aller dårligste tid på året til ikke at kunne indløse (og sikkert heller ikke udstede) gavekort, så jeg vil tro at tidshorisonten ikke bliver vildt lang. Kunne du evt købe den vare du skal have kontant, og når så deres system er oppe at køre igen, aflevere den retur, få dine penge igen og så købe den med gavekortet?
Det kræver selvfølgelig at du løbende holder dig i kontakt med butikken (tvivler på du kan få dem til at ringe når systemet fungerer), men det kunne måske være et alternativ?
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Regler for gavekort

Indlægaf Mi55y » 5. nov 2019, 12:19

Daine skrev:
Mi55y skrev:
JoyNips skrev:Der er ingen regler, der forbyder butikken at have tekniske problemer. Det er dog åbenbart, at du kan klage hvis butikken nægter at indløse gavekortet.

I forhold til udbetaling, så afhænger det af om gavekortet er elektronisk eller ej.


Forbrugerombudsmanden omtaler elektroniske gavekort som f.eks. et kort med magnetstribe og gavebeviser modtaget på mail og sms. Mit falder jo ind under det sidste. Der står i øvrigt, at man skal kunne få pengene udbetalt op til et år efter udløb. Før udløb må de opkræve et gebyr for udbetaling. Men der står intet om, når de bare ikke kan indløse det :gruble: Jeg vil jo få pengene udbetalt og så bruge dem hos dem, så jeg kan virkelig ikke se problemet :rulle:

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/hv ... -gavekort/

Problemet er vel at selvom de kunne modtage gavekortet manuelt/udbetale dig penge for det, så kan de ikke registrere det nogen steder centralt i systemet. Så - i princippet - kunne du printe en stak gavekort ud og så tage på Elgiganten rundtur og få penge for dem alle, de kan jo ikke at det allerede er indløst/udbetalt. Så derfor er det ikke en mulighed, de ved jo ikke du er ærlig og ikke ville gøre sådan noget.

Tekniske problemer er en bitch, men tro mig det er den aller dårligste tid på året til ikke at kunne indløse (og sikkert heller ikke udstede) gavekort, så jeg vil tro at tidshorisonten ikke bliver vildt lang. Kunne du evt købe den vare du skal have kontant, og når så deres system er oppe at køre igen, aflevere den retur, få dine penge igen og så købe den med gavekortet?
Det kræver selvfølgelig at du løbende holder dig i kontakt med butikken (tvivler på du kan få dem til at ringe når systemet fungerer), men det kunne måske være et alternativ?


Men spørgsmålet er, om tekniske problemer skal komme kunden til last - og især på ubestemt tid?

Det er jo til en gave, så når jeg ikke har en tidshorisont, så vil jeg ikke indlade mig på at skulle give en gave men bede modtageren om ikke at tage den i brug på ubestemt tid.

Personalet oplyste mig om, at de havde fejlmeldt det mandag men de havde ikke fået noget svar tilbage endnu i fredags. Jeg kontaktede dem så på FB, hvor de heller ikke kunne give en tidshorisont. Så jeg ved ikke helt, om jeg tror på en snarlig løsning.

Jeg har nu kontaktet den portal, jeg har fået gavekortet igennem, så må jeg se, hvad de siger.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Chatsy
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 1. nov 2015, 09:30
Kort karma: 212
Likede indlæg: 4669

Re: Regler for gavekort

Indlægaf Chatsy » 5. nov 2019, 12:31

Når det nu er fordi, du gerne vil bruge pengene hos dem og købe en bestemt vare - til en evt. bestemt pris? - kan du så ikke høre dem ad, om de ikke vil stille varen til side til dig og garantere dig det til en bestemt pris (evt. argumentere for lidt rabat som et plaster på såret) så det bliver knap så presserende med at vente på, at deres system kommer op at køre igen? Afhængigt af, selvfølgelig, hvor tæt på din kærestes fødselsdag ligger.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Regler for gavekort

Indlægaf Mi55y » 5. nov 2019, 12:55

Chatsy skrev:Når det nu er fordi, du gerne vil bruge pengene hos dem og købe en bestemt vare - til en evt. bestemt pris? - kan du så ikke høre dem ad, om de ikke vil stille varen til side til dig og garantere dig det til en bestemt pris (evt. argumentere for lidt rabat som et plaster på såret) så det bliver knap så presserende med at vente på, at deres system kommer op at køre igen? Afhængigt af, selvfølgelig, hvor tæt på din kærestes fødselsdag ligger.


Det er på lørdag :wacko:
Eller det er på mandag, men vi holder den på lørdag.
Jeg prøver at køre derud igen i morgen og høre, om systemet skulle være oppe igen.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Regler for gavekort

Indlægaf fisken80 » 5. nov 2019, 15:50

DenBruneMunk skrev:Jeg havde ingen problemer med at gå direkte til kassen og få indløst/omsat mit gavekort til kontanter.

Der er dog ingen regler for at omsætte gavekort til kontanter, det troede jeg også først elgiganten kunne argumentere, da jeg ingen regler fandt, og troede jeg var bundet af køb hos dem. Så du får nok svært ved at gøre andet end vente.

Kan ikke se problemet længere i, at bruge gavekort som betaling i butik, eller at de udbetaler pengene, når man først når dertil, når de alligevel godt vil med trykte kort.

Et lille trick: Jeg fik en anden gang løst gavekort problematikken ved at købe noget til kortets værdi, gå hen efter kort tid , til deres retur skranke som er andet sted, returnede det uåbnet produkt, og fik kontanterne udbetalt :) Måske virker den lige så godt nu.


Men problemet er jo, at hun ikke kan indløse sit gavekort overhovedet. Hun kan heller ikke købe en vare for det.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Regler for gavekort

Indlægaf DenBruneMunk » 5. nov 2019, 16:02

fisken80 skrev:
DenBruneMunk skrev:Jeg havde ingen problemer med at gå direkte til kassen og få indløst/omsat mit gavekort til kontanter.

Der er dog ingen regler for at omsætte gavekort til kontanter, det troede jeg også først elgiganten kunne argumentere, da jeg ingen regler fandt, og troede jeg var bundet af køb hos dem. Så du får nok svært ved at gøre andet end vente.

Kan ikke se problemet længere i, at bruge gavekort som betaling i butik, eller at de udbetaler pengene, når man først når dertil, når de alligevel godt vil med trykte kort.

Et lille trick: Jeg fik en anden gang løst gavekort problematikken ved at købe noget til kortets værdi, gå hen efter kort tid , til deres retur skranke som er andet sted, returnede det uåbnet produkt, og fik kontanterne udbetalt :) Måske virker den lige så godt nu.


Men problemet er jo, at hun ikke kan indløse sit gavekort overhovedet. Hun kan heller ikke købe en vare for det.

ja, det ser jeg nu, spørgsmål misforstået..
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20968

Re: Regler for gavekort

Indlægaf Misantropen » 5. nov 2019, 16:45

Er det et generelt problem for alle deres butikker eller kun en enkelt?

Hvis det kun er det sidste ville jeg kontakte dem via kundeservice, ikke den konkrete butik eller via Facebook. Det må kunne løses på en eller anden måde, så det gavekort du har kan blive annulleret eller registreret manuelt.

Kan de ikke gøre noget synes jeg ikke det vil være urimeligt at bede om en form for kompensation. Det ville ikke være uhøfligt at spørge om, de giver i forvejen gerne mængderabat osv.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Regler for gavekort

Indlægaf Mi55y » 8. nov 2019, 12:25

Har fået svar, at El-gigantens system skulle være oppe at køre igen. Så jeg når akkurat lige, at få gaven købt.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:

Tilbage til "Privatøkonomi"