Tråden om privatinvestering

TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf TomKah » 6. nov 2019, 19:36

Hvis jeg skal anbefale noget ville det være at lytte til et program som millionærklubben eller lign og følge med i hvad du tror på.

Jeg har selv investeret alt for smalt men langsigtet. Jeg synes personligt ikke der er vildt meget frihed i at investere, for man tjener måske, men der er fandme også meget arbejde i at følge med. Så indexinvesteringer ville for mig være at foretrække for at undgå at bruge for meget tid på det.

Men jeg synes det er svært.
1
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 6. nov 2019, 19:51

Kilix skrev:Jeg kunne virkeligt godt taenke mig at starte med at investere, med formaalet "langsigtet opsparing" (10+ aar), da min opsparing lige nu bare staar stille grundet meeeeget lav rente, og reelt kun gror med de penge jeg selv saetter ind - et sted mellem 600 og 1000 euro per maaned.
Jeg er 36 nu, med en (rigtig) fin loen, har ikke nogen gaeld udover vores hus, bor i Holland, og har ikke en fis forstand paa investering, men jeg vil gerne laere!
Jeg downloadede for et aars tid siden 'Degiro' appen men har ikke sat mig ind i det - nok mest fordi det hele staar paa Hollandsk, og saa staerk i sproget er jeg heller ikke.

Jeg har overvejet at overfoere penge til min gamle bank i .dk (Sparnord) da de har noget investerings raadgivning, men jeg er ogsaa bange for bare at blive malket for penge 'for det gik ikke lige saa godt med din portefoelje og gebyrerne spiste resten'. Jaja, jeg er en smule paranoid, men jeg har sgi arbejdet haardt for min opsparing!

Er der nogen gode raad som jeg boer foelge? Kan jeg godt starte helt for mig selv, ogsaa med langsigtet investering? Er der en bedre app en Degiro?
Jeg kunne virkeligt godt bruge nogen gode raad :)


Jeg vil mene at det i sær er på den langsigtede investering at alle kan være med.
På den lange bane betyde recession og lignende nemlig ingenting.
Det eneste der betyder noget er en diversificeret portefølje.
Jeg har læst flere bøger om investering, men husker stadig bedst Boost din opsparing af Karsten Engmann Jensen. Det var så simpel en fremgangsmåde hvor alle kunne være med.
Hvis man ikke rigtig orker at skulle sætte sig ind i det og aktivt passe sine investeringer, findes der også flere tilbud fra både Saxo og Nordnet, så vidt jeg husker, hvor man forholdsvis passivt kan investere.
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 6. nov 2019, 20:07

Xnaiv skrev:Jeg overvejer stærkt at droppe børneopsparingen til vores datter og istedet for oprette en aktiesparekonto ved Nordnet.

Er vi ikke enige om, at hvis jeg udelukkende investerer dem i akkumulerende ETF’ere - så vil beskatningen gå under hendes frikort?

Og ja, så overvejer jeg også stærkt bare at smide 50k ind på kontoen her fra start frem for at spare løbende op, for at kunne hente mest på “renters rente” henover den lange årrække.

Hvor meget tænker I egentlig man som udgangspunkt skal have stående kontant? Egentlig burde vi begynde at investere noget af vores opsparing tænker jeg. Vi har ikke nogen gæld udover et mindre realkreditlån med årlige omkostninger før skat på ca 4-5.000kr., så det kan ikke rigtig svare sig at afdrage mere ekstraordinært på det. Imens jeg går hjemme har vi et månedligt likviditetsoverskud på ca 4.000kr.

Jeg ved ikke noget om børneopsparing, men personligt er det nok for mig at have 3-4 måneders forbrug stående i kontanter.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 6. nov 2019, 20:15

TomKah skrev:Hvis jeg skal anbefale noget ville det være at lytte til et program som millionærklubben eller lign og følge med i hvad du tror på.

Jeg har selv investeret alt for smalt men langsigtet. Jeg synes personligt ikke der er vildt meget frihed i at investere, for man tjener måske, men der er fandme også meget arbejde i at følge med. Så indexinvesteringer ville for mig være at foretrække for at undgå at bruge for meget tid på det.

Men jeg synes det er svært.

Jeg har hverken læst bøger om investeringsstrategier eller følger specielt meget med i markedet. Hvis jeg tilfældigvis læser om en dansk virksomhed i business-sektionen, kan det være jeg tjekker dets kursudvikling og måske køber lidt i den, men det er også det. Og jeg har altså mere eller mindre hele min opsparing investeret direkte i aktier. Så det behøver ikke være et kæmpe arbejde :)
0
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf MrMister » 6. nov 2019, 20:36

Men er aktier ikke pt voldsomt overpriset pga QE?

Omend han er gammel, er Buffets pengetank bugnende fordi han venter på nedturen. Samme tendens ses i mange virksomheder; de brænder inde med en sindsyg mængde penge fordi prissætningen er helt sindsyg pt (samtlige børser er jo i historiske højder, selv om en recession længe har ladet vente på sig)?
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 6. nov 2019, 20:46

MrMister skrev:Men er aktier ikke pt voldsomt overpriset pga QE?

Omend han er gammel, er Buffets pengetank bugnende fordi han venter på nedturen. Samme tendens ses i mange virksomheder; de brænder inde med en sindsyg mængde penge fordi prissætningen er helt sindsyg pt (samtlige børser er jo i historiske højder, selv om en recession længe har ladet vente på sig)?


Jeg vil også mene at hvis man endelig vil købe aktier i de her år, så skal det være temmelig langsigtet.
Selvfølgelig bliver man også nødt til at have sine penge i arbejde. Netop derfor har jeg haft meget fokus på andre typer investeringer end aktier den seneste tid.
0
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf TomKah » 6. nov 2019, 20:52

avdotja skrev:
TomKah skrev:Hvis jeg skal anbefale noget ville det være at lytte til et program som millionærklubben eller lign og følge med i hvad du tror på.

Jeg har selv investeret alt for smalt men langsigtet. Jeg synes personligt ikke der er vildt meget frihed i at investere, for man tjener måske, men der er fandme også meget arbejde i at følge med. Så indexinvesteringer ville for mig være at foretrække for at undgå at bruge for meget tid på det.

Men jeg synes det er svært.

Jeg har hverken læst bøger om investeringsstrategier eller følger specielt meget med i markedet. Hvis jeg tilfældigvis læser om en dansk virksomhed i business-sektionen, kan det være jeg tjekker dets kursudvikling og måske køber lidt i den, men det er også det. Og jeg har altså mere eller mindre hele min opsparing investeret direkte i aktier. Så det behøver ikke være et kæmpe arbejde :)


Jeg synes det er skønt du har det sådan. Jeg kan bare huske jeg så et program på DR hvor folk var holdt op med at arbejde og der var en dem der investerede i stedet. På mig virkede hun ret stresset og som om det var et fuldtidsarbejde.

De investeringer jeg selv har passer sig selv. Men hvis jeg havde investeret hele min formue så tror jeg at jeg ville have svært ved at sove om natten.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 6. nov 2019, 21:11

Nu er det heller ikke noget jeg lever af :D Har et ganske normalt job, som sikrer mig en stabil indtægt :).

Jeg synes bare der er en tendens til at investering blevet kørt op til noget vildt svært og kompliceret som kræver at man læser flere bøger om emnet og aktivt nærstuderer firmaernes årsregnskaber og langsigtede strategier.

Fint nok, hvis det er ens professionelle opgave, men som alm dødelig kan man godt slippe af sted med væsentlig mindre.
0
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf TomKah » 6. nov 2019, 21:28

avdotja skrev:Nu er det heller ikke noget jeg lever af :D Har et ganske normalt job, som sikrer mig en stabil indtægt :).

Jeg synes bare der er en tendens til at investering blevet kørt op til noget vildt svært og kompliceret som kræver at man læser flere bøger om emnet og aktivt nærstuderer firmaernes årsregnskaber og langsigtede strategier.

Fint nok, hvis det er ens professionelle opgave, men som alm dødelig kan man godt slippe af sted med væsentlig mindre.


For mig er det overhovedet ikke et spørgsmål om hvorvidt man skal læse en bog. Det er egentlig et spørgsmål om at føler det er nemmest at investere hvis man har en forståelse for hvad man investerer i. Hvis vi tager Lego eksemplet, så er Lego friends jo fuldkommen værdiløst som investeringsobjekt fordi det ikke tiltaler AFOLs. På samme måde med et hus i Brovst, mens et hus på Islands Brygge kan være en ok investering.
Hvis man vil flippe ting og tjene på det så kræver det hvordan man vender og drejer det tid og interesse.
Som jeg ikke rigtig har.

Så jeg nøjes med at have aktier i firmaer jeg kender og tror på, så længe jeg iķke er rig nok til at være filantrop.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 6. nov 2019, 21:52

Altså jeg er absolut enig i at man ikke skal kaste sig ud i samler-verdenen uden at have en vis forståelse af hvad der foregår. Men nu er det typisk heller ikke den slags helt almindelige danskere er interesseret i, når de spørger ind til om man måske kunne gøre noget andet med opsparingen, end bare at have den i banken.

Her vil man typisk koncentrere sig om aktier i velkendte firmaer, udbudt på velregulerede markeder. Og det kan man altså godt eksperimentere med i det små, selvom man ikke har nogen specielle forudsætninger.
0
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf MrMister » 6. nov 2019, 22:13

avdotja skrev:Altså jeg er absolut enig i at man ikke skal kaste sig ud i samler-verdenen uden at have en vis forståelse af hvad der foregår. Men nu er det typisk heller ikke den slags helt almindelige danskere er interesseret i, når de spørger ind til om man måske kunne gøre noget andet med opsparingen, end bare at have den i banken.

Her vil man typisk koncentrere sig om aktier i velkendte firmaer, udbudt på velregulerede markeder. Og det kan man altså godt eksperimentere med i det små, selvom man ikke har nogen specielle forudsætninger.


Og hvis man går efter de store dogs, så er man næsten så tæt på at være Home Safe.

Hvis jeg skulle smide penge efter aktier nu, ville jeg sætte på indeks, 5 dogs eller gå stort og langt i danske bank. Bankaktier får kronede dage den dag renten stiger. Indtil da har alle de store stadig absurd gode rater.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf fisken80 » 7. nov 2019, 05:30

MrMister skrev:Men er aktier ikke pt voldsomt overpriset pga QE?

Omend han er gammel, er Buffets pengetank bugnende fordi han venter på nedturen. Samme tendens ses i mange virksomheder; de brænder inde med en sindsyg mængde penge fordi prissætningen er helt sindsyg pt (samtlige børser er jo i historiske højder, selv om en recession længe har ladet vente på sig)?


Du lyder som min kæreste nu... han har nemlig sat sig en del ind i det, og siger, at jeg skal vente med at investere, fordi nedturen næsten med sikkerhed kommer inden for en overskuelig fremtid.
Så måske er det bare det jeg skal gøre - vente og have tålmodighed.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 7. nov 2019, 17:41

fisken80 skrev:
MrMister skrev:Men er aktier ikke pt voldsomt overpriset pga QE?

Omend han er gammel, er Buffets pengetank bugnende fordi han venter på nedturen. Samme tendens ses i mange virksomheder; de brænder inde med en sindsyg mængde penge fordi prissætningen er helt sindsyg pt (samtlige børser er jo i historiske højder, selv om en recession længe har ladet vente på sig)?


Du lyder som min kæreste nu... han har nemlig sat sig en del ind i det, og siger, at jeg skal vente med at investere, fordi nedturen næsten med sikkerhed kommer inden for en overskuelig fremtid.

Så måske er det bare det jeg skal gøre - vente og have tålmodighed.

Nedturen kan komme i næste måned, til næste år, om 5 år eller endnu senere. Der var et mindre dyk i efteråret 2018, men det er vi mere end forbi nu.

Stod jeg i dine sko og troede på at en nedtur var lige om hjørnet, ville jeg stadigvæk investere en mindre del (måske 20%) af opsparingen henover de næste par måneder. På den måde kommer du i gang og hvis nedturen nu lader vente på sig - eller markedet ligefrem tager et kæmpe skridt op - så er du med og får trods alt en fortjeneste på en del af opsparingen. Kommer der modsat en nedtur, har du stadigvæk en større sum penge at købe op for.

Det er overordnet min strategi: sørg for at have noget at glæde dig over når markedet går ned, og sørg for at have dig noget at glæde dig over når det går op :)
1
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf MrMister » 7. nov 2019, 18:33

Hele aktiemarkedet er pt højrisiko imo. Der er massere af ekspansion for lånte penge - og for mange penge i markedet pga QE. Reelt kan eks pensionsselskaber og andre investorer ikke forrente sikkert mere i obligationer. De er tvunget i aktier.

Jeg frygter lidt om vi kan få japanske deflationske tilstande. Ja, jeg er pessimist.
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 7. nov 2019, 18:48

avdotja skrev:
fisken80 skrev:
MrMister skrev:Men er aktier ikke pt voldsomt overpriset pga QE?

Omend han er gammel, er Buffets pengetank bugnende fordi han venter på nedturen. Samme tendens ses i mange virksomheder; de brænder inde med en sindsyg mængde penge fordi prissætningen er helt sindsyg pt (samtlige børser er jo i historiske højder, selv om en recession længe har ladet vente på sig)?


Du lyder som min kæreste nu... han har nemlig sat sig en del ind i det, og siger, at jeg skal vente med at investere, fordi nedturen næsten med sikkerhed kommer inden for en overskuelig fremtid.

Så måske er det bare det jeg skal gøre - vente og have tålmodighed.

Nedturen kan komme i næste måned, til næste år, om 5 år eller endnu senere. Der var et mindre dyk i efteråret 2018, men det er vi mere end forbi nu.

Stod jeg i dine sko og troede på at en nedtur var lige om hjørnet, ville jeg stadigvæk investere en mindre del (måske 20%) af opsparingen henover de næste par måneder. På den måde kommer du i gang og hvis nedturen nu lader vente på sig - eller markedet ligefrem tager et kæmpe skridt op - så er du med og får trods alt en fortjeneste på en del af opsparingen. Kommer der modsat en nedtur, har du stadigvæk en større sum penge at købe op for.

Det er overordnet min strategi: sørg for at have noget at glæde dig over når markedet går ned, og sørg for at have dig noget at glæde dig over når det går op :)


Enig. Så længe ens penge bare står på en konto tjener man ingenting. Men omvendt gider man heller ikke at få barberet 20% af hele opsparingen hvis krisen kommer om 2 måneder.
Så læg lidt penge i aktier nu og sørg for at holde fast, selvom det hele pludselig styrtdykker. Få god bredde på porteføljen og kig evt. på lidt guld/sølv miner for at skabe lidt balance.
Når aktierne falder vil minerne med garanti stige.

Jeg ville nok også fokusere lidt på aktier der giver udbytte, for på den måde får man stadig lidt ud af det selvom aktien går i minus. Bl.a de tidligere nævnte REITs er det jeg ville satse på i en usikker tid som nu.
De lader sig ikke påvirke meget på kursen, men giver til gengæld op til 10% i udbytte.
Min plan er at 15-20% af min samlede portefølje skal være REITs.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"