Tråden om privatinvestering

godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf godtnavn » 14. sep 2022, 17:43

Elverpigen skrev:Jeg har lidt overvejelser om en aktiesparekonto (med den milde beskatning), men er endnu et stykke fra at prioritere handling.

Nu kommer de kloge med endnu en risikofaktor ved at investere: https://jyllands-posten.dk/indland/ECE1 ... ptovaluta/ sådan noget gris skulle man jo nødigt rode sig ud i.


Jeg tænker man vel har en idé om man kan håndterer det eller ej. Handler man langsigtet og køber og kigger ikke på det tænker jeg risikoen er nærmest ikke eksisterende.
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1621
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2677

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf KIM K » 16. sep 2022, 14:14

Har udnyttet dagens fald til at føje DSV til porteføljen i kurs 966.
Det er en aktie jeg har haft mange gange tidligere, og gennem et stykke tid gerne ville have tilbage igen, da jeg anser virksomheden som et særdeles veldrevet kvalitetsselskab.

Det er lidt risikabelt at købe op i markedet på nuværende tidspunkt, til lyden af recessionsklokkerne bimlende i baggrunden. Men det helt store recessionssignal lader altså stadig stadig vente på sig, omend det meget tæt på at indfinde sig. Men jeg håber USA enten helt undgår en recession, eller at den bliver mild og relativt hurtigt overstået.

Jeg følger lidt Buffets filosofi her, med at være frygtsom når de andre er grådige, og grådig når de andre er frygtsomme.
2
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf godtnavn » 17. sep 2022, 21:51

Efter en lidt hård 1½ måned er det meget rart at få godnatbesked fra Nordnet om at der er gået 720 kr ind i udbytte, ender med at få cirka 1000 kr i udbytte denne måned :banan:
2
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1621
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2677

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf KIM K » 7. okt 2022, 15:13

Endnu en møgdag på aktiemarkedet, hvor bjørnen fortsat viser sig fra sine værste sider.
Når forbrugertilliden bunder er det traditionelt et godt tidspunkt at købe op i markedet. Det er dog ingenlunde sikkert forbrugertilliden har nået sin bund endnu. Men den er altså lav i øjeblikket som det fremgår af øverste billede. De to nederste billeder er den aktuelle værdiansættelse.

I snit er aktierne steget 24,9 % de følgende 12 måneder efter forbrugertilliden har ramt bunden, mens de kun er steget 4,1 % efter den har ramt toppen (gennemsnit af de seneste 8 toppe og 8 bunde for forbrugertilliden i USA).
Falder USA ned i en recession kan aktierne dog sagtens falde yderligere 20-30 %.
Jeg vil tro det er nogenlunde ligeså svært at forudse forbrugertillidens bund, som det er at forudse aktiemarkedets ditto, så dette indlæg skal ikke tolkes som en anbefaling til at købe op i markedet.

Det helt store recessionssignal lader imidlertid vente på sig, og personligt har jeg hånden på købsknappen. Det mest pålidelige recessionssignal er rentekurven som stadig ikke er slået ud, omend det er tæt på, og har været det siden juli (for USA).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 7. okt 2022, 20:13

Altså jeg ignorerer bare mine investeringer. Det virker som den bedste strategi (i hvert fald i forhold til ens nattesøvn :lol: )
5
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Knirkemis » 12. okt 2022, 10:59

avdotja skrev:Altså jeg ignorerer bare mine investeringer. Det virker som den bedste strategi (i hvert fald i forhold til ens nattesøvn :lol: )

Jeg ignorerer de røde tal, som er på ca halvdelen af mine aktier i øjeblikket (jeg køber kun enkeltaktier), men jeg holder også øje med priserne på nogle, som jeg gerne vil have i min portefølje.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf JoyNips » 13. okt 2022, 18:02

avdotja skrev:Jeg har det helt modsat, tænker det der corona-pjat er stærk overdrevet.

Der er knap 500 som er døde af coronavirussen nu, ikke? Malaria slår 400-500.000 ihjel på årsplan. I USA døde mere end 40.000 i trafikken i 2016. Yderlig 20-30.000 dør typisk af skud (hvilket dog også inkluderer selvmord).


Sidder og genlæser denne tråd fra ende til anden for sjov og jeg vil bare lige hive det her indlæg frem :-D
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1621
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2677

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf KIM K » 24. okt 2022, 06:51

Søger man inspiration til at eksponere sig mod en sektor, er det måske tid at kaste et blik på Telecom (Communication Services).
Ifølge Morningstar har denne sektor ikke været mere undervurderet siden begyndelsen af 2007 hvor nedenstående graf går tilbage til. Det vil sige inklusiv da det så mørkest ud under finanskrisen.
Sektoren har i øjeblikket en prisfastsættelse på 58 % af sin fair value jf. Morningstar.

I bagklogskabens lys ærgrer det mig, jeg ikke slog til og købte op i energisektoren da jeg var inde og se på selvsamme graf for et par år siden. Dengang var det energisektoren der lå underdrejet, for siden at stige voldsomt. Det var dengang ingen ville røre sort energi med en ildtang. I dag er denne sektor overvurderet, prisfastsat 12 % over sin fair value.

Man kan selv vælge sektorer ude i venstre side, hvis man vil holde sig orienteret om hvordan de forskellige sektorer er prisfastsat for tiden, og følge udviklingen tilbage til 2007 på grafen.

https://www.morningstar.com/market-fair-value
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Little_Woman » 3. nov 2022, 10:50

Har nogen herinde holdninger/erfaringer/viden om June, Danske Banks investeringsselvbetjening?
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf JoyNips » 3. nov 2022, 11:39

Little_Woman skrev:Har nogen herinde holdninger/erfaringer/viden om June, Danske Banks investeringsselvbetjening?


Jeg synes det var for fesent et afkast så jeg hev mine penge ud efter et år og investerede selv i stedet.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Little_Woman » 3. nov 2022, 17:09

JoyNips skrev:
Little_Woman skrev:Har nogen herinde holdninger/erfaringer/viden om June, Danske Banks investeringsselvbetjening?


Jeg synes det var for fesent et afkast så jeg hev mine penge ud efter et år og investerede selv i stedet.


Tak for input. Jeg har umiddelbart en pæn sum og en lang tidshorisont, men ikke hverken evner eller interesse i at gå ind i investering, sådan, meget aktivt.

Hmm, må lige tygge på det - der er også det med beskatning, som er lagerbeskatning i June, frem for realisationsbeskatning.
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf godtnavn » 3. nov 2022, 17:50

Little_Woman skrev:
JoyNips skrev:
Little_Woman skrev:Har nogen herinde holdninger/erfaringer/viden om June, Danske Banks investeringsselvbetjening?


Jeg synes det var for fesent et afkast så jeg hev mine penge ud efter et år og investerede selv i stedet.


Tak for input. Jeg har umiddelbart en pæn sum og en lang tidshorisont, men ikke hverken evner eller interesse i at gå ind i investering, sådan, meget aktivt.

Hmm, må lige tygge på det - der er også det med beskatning, som er lagerbeskatning i June, frem for realisationsbeskatning.


Hvis jeg ikke gad bruge lang tid på det ville jeg lave en ask og et alm depot f.eks. på nordnet eller saxo. Der ville jeg købe nogle brede akkumelerende fonde og lade det passe sig selv. Eneste er at man lige skal tjekke sin ask i januar når skatteopgørelsen kommer.
5
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Little_Woman » 3. nov 2022, 19:24

Godtnavn: allerede det du skriver dér, gør at jeg står af :genert:
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21227

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Nesnay » 4. nov 2022, 10:25

Little_Woman skrev:Godtnavn: allerede det du skriver dér, gør at jeg står af :genert:
Er det det med skatteopgørelsen, du ikke orker?

For så ville jeg nok bare sætte en månedsopsparing op på Nordnet. Du kan fx sætte den til at købe et verdensindex i en fond (fx Sparindex) - så får du den helt brede investering og tilhørende risikospredning, og du sparer kurtagen ved køb. Hvis du ikke gider, behøver du ikke forholde dig til den, når den først er sat op - hvis du får lyst senere, er det let at ændre beløb samt hvad der købes op i. Skatten kører automatisk på udbytte, hvis du vælger en fond som foreslået, og også automatisk på afkast, når du engang sælger.
1
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf girl_beat » 4. nov 2022, 13:36

Little_Woman skrev:Godtnavn: allerede det du skriver dér, gør at jeg står af :genert:

Overvej evt. bogen ‘Klar - Parat - Investér’ af Emma Bitz (en af founderne af Female Invest) - hvis altså du har tid og interesse i at lære det grundlæggende :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D

Tilbage til "Privatøkonomi"