Tråden om privatinvestering

Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Hunkat » 17. aug 2020, 19:11

kidkomb skrev:Jeg har 1 Tesla aktie.
Jeg sidder på hænderne lige nu.
Vi er enige om at prisen historisk set vil stige i en split, ikke?
Jeg vil egentlig gerne af med den, men jeg gider ikke at sælge den lige før split, SP500 og battery day.


Split er 31. august right? Jeg har nemlig også kig på tesla (og muligvis apple som laver samme stunt men jeg er mindre overbevist)
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf kidkomb » 17. aug 2020, 19:14

Hunkat skrev:
kidkomb skrev:Jeg har 1 Tesla aktie.
Jeg sidder på hænderne lige nu.
Vi er enige om at prisen historisk set vil stige i en split, ikke?
Jeg vil egentlig gerne af med den, men jeg gider ikke at sælge den lige før split, SP500 og battery day.


Split er 31. august right? Jeg har nemlig også kig på tesla (og muligvis apple som laver samme stunt men jeg er mindre overbevist)

Ja, det mener jeg. Men Tesla nåede all time high i dag.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf kidkomb » 21. aug 2020, 17:57

Argh Tesla, du driver mig til vanvid! Sælge eller holde?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf kidkomb » 22. aug 2020, 19:41

Santopia skrev:
kidkomb skrev:Argh Tesla, du driver mig til vanvid! Sælge eller holde?


Er stop loss så ikke svaret? :)

Tesla er faktisk måske det bedste eksempel på at stoploss ikke dur til alle aktier. Den er åndssvagt volatil, så det ville slet, slet ikke du.
Så det er det modsatte af svaret :lol:
Jeg valgte i øvrigt at holde. Når den er splittet sælger jeg formentlig 4 ud af 5 og lader være med at kigge på den. Jeg får mavesår af den aktie, fordi den er komplet naturstridig og fordi Elon Musk elsker at messe med shorterne.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf kidkomb » 22. aug 2020, 20:28

Santopia skrev:
kidkomb skrev:
Santopia skrev:
kidkomb skrev:Argh Tesla, du driver mig til vanvid! Sælge eller holde?


Er stop loss så ikke svaret? :)

Tesla er faktisk måske det bedste eksempel på at stoploss ikke dur til alle aktier. Den er åndssvagt volatil, så det ville slet, slet ikke du.
Så det er det modsatte af svaret :lol:
Jeg valgte i øvrigt at holde. Når den er splittet sælger jeg formentlig 4 ud af 5 og lader være med at kigge på den. Jeg får mavesår af den aktie, fordi den er komplet naturstridig og fordi Elon Musk elsker at messe med shorterne.


Nårh jeg ved godt at Tesla er ret gakket, men hvis du var i tvivl om du skulle beholde eller sælge - her går jeg ud fra at du frygter den måske falder en del på et tidspunkt samtidig med det ikke er en aktie du har noget særligt for - så ville stop loss sikre dig et overskud og du slap for at tænke mere over det. Men hvis du ønsker at malke den for al det den er værd, så er stop loss selvfølgelig ikke sagen, men så ville salg jo også være udelukket, og så er det jo slet ikke et spørgsmål? :gruble: eller hvad tænker du?

Jeg vil gerne malke den, men den er jo insanely overpriced. Min tanke er, nu hvor jeg ikke kom af med den i går (havde sat en limit-salgordre på 2117, men den nåede "kun 2096) at smide de 4 (på fredag bliver min ene aktie jo til 5) og aldrig se mig tilbage. Jeg kan rigtig godt lide swingtrading, men den er simpelthen for naturstridig til at jeg orker. Så det er fint at beholde 1 ud af de 5 og så vil jeg forsøge at kigge så lidt på den som muligt :lol:
Men den MÅ falde på et tidspunkt. Eller også er Elon dygtig nok til at holde den oppe..... Man ved virkelig aldrig med Tesla.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 23. aug 2020, 11:32

Tesla er den første aktie jeg rent faktisk overvejer at shorte...
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf kidkomb » 23. aug 2020, 11:33

avdotja skrev:Tesla er den første aktie jeg rent faktisk overvejer at shorte...

Det har jeg godt nok også været fristet af mange gange nu.
Set i bakspejlet var jeg blevet fattig af det dog.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 23. aug 2020, 11:34

kidkomb skrev:
avdotja skrev:Tesla er den første aktie jeg rent faktisk overvejer at shorte...

Det har jeg godt nok også været fristet af mange gange nu.
Set i bakspejlet var jeg blevet fattig af det dog.

Ja, det er jo lige det - det er jo ikke sådan at advarslerne om overvurdering er noget der først er startet i denne uge :D
1
Brugeravatar
Guru
Indlæg: 546
Tilmeldt: 5. jun 2016, 10:09
Kort karma: 19
Likede indlæg: 449

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Guru » 26. aug 2020, 18:29

Nogen der har overvejet at kigge på kryptovaluta igen?
Der sker ting og sager inden for den verden i øjeblikket. Jeg ved det er risikabelt, men tiden er måske ved at være moden til at kryptomarkedet kan stige eksplosivt endnu engang, og denne gang måske endnu mere end i 2017. Lad være med at sætte hele jeres opsparing i krypto, men det er værd at holde øje med, og i hvert fald en god idé at have med i sin portefølge.
0
“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way” – Alan Watts.
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 26. aug 2020, 18:35

Jeg overvejede krypto, men gik væk fra det igen da jeg ikke gad bøvlet med det.
0
Brugeravatar
Guru
Indlæg: 546
Tilmeldt: 5. jun 2016, 10:09
Kort karma: 19
Likede indlæg: 449

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Guru » 28. aug 2020, 05:18

avdotja skrev:
kidkomb skrev:
avdotja skrev:Tesla er den første aktie jeg rent faktisk overvejer at shorte...

Det har jeg godt nok også været fristet af mange gange nu.
Set i bakspejlet var jeg blevet fattig af det dog.

Ja, det er jo lige det - det er jo ikke sådan at advarslerne om overvurdering er noget der først er startet i denne uge :D


Tror det en virkelig dårlig idé at shorte Tesla. De er jo dårlig nok kommet i gang, og er først nu begyndt at give overskud. Til gengæld har de en solid fører position på el-bilmarkedet, og ja el-biler er jo fremtiden, så de har et stort marked de skal indtage i løbet af de næste 10-20 år. Vi taler om en udskiftning af bilparken, så der er et gigantisk potentiale. De har nu en Gigafactory i Kina, og en Tyskland er på vej. Så de vil altså indtage både Kina, Europa, og USA, og samtidig har de et brandt på linje med Apple. Alle vil have Tesla. Det efterlader ikke meget plads til de gamle bilmærker. Uanset hvor gode de er til at lave kvalitets benzin modeller. De har ikke en nogen historie med kvalitet på el-bilmarket.
2
“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way” – Alan Watts.
Brugeravatar
Guru
Indlæg: 546
Tilmeldt: 5. jun 2016, 10:09
Kort karma: 19
Likede indlæg: 449

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Guru » 31. aug 2020, 10:35

Santopia skrev:
Guru skrev:Nogen der har overvejet at kigge på kryptovaluta igen?
Der sker ting og sager inden for den verden i øjeblikket. Jeg ved det er risikabelt, men tiden er måske ved at være moden til at kryptomarkedet kan stige eksplosivt endnu engang, og denne gang måske endnu mere end i 2017. Lad være med at sætte hele jeres opsparing i krypto, men det er værd at holde øje med, og i hvert fald en god idé at have med i sin portefølge.


Jeg overvejer det, og kan forstå, at det også er blevet ret enkelt. Husker jeg korrekt her, hvis jeg tænker, at man faktisk kan trade fx bitcoin som aktier på de store børser? :Gruble: anyways.. Jeg kunne godt finde på at købe et frimærke i det, men det ville kræve, at jeg dykkede lidt ned i den del af markedet, og det har jeg ikke fået taget mig sammen til :D Er kryptovaluta ikke steget ret vildt her det sidste halve års tid ? :gruble: det synes jeg, at der har været lidt summen omkring..


Jo, den er nemlig steget helt enormt meget, og meget tyder på det kun lige er begyndelsen. Derudover er der jo diverse altcoins, som godt nok ikke er så meget værd endnu, men hvor nogen af dem har potentiale til at stige helt vildt, hvis bitcoin også stiger. De er billige at købe, og hvis bare en af dem som man har i sin portefølge eksploderer, som vi har set det før, så kan man tjene rigtig mange penge.

Jeg køber selv mine kryptoer på binance.com.
1
“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way” – Alan Watts.
Brugeravatar
Kasper
Indlæg: 285
Tilmeldt: 1. sep 2015, 21:50
Kort karma: 73
Likede indlæg: 837

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Kasper » 4. sep 2020, 17:56

kidkomb skrev:Jeg vil gerne malke den, men den er jo insanely overpriced. Min tanke er, nu hvor jeg ikke kom af med den i går (havde sat en limit-salgordre på 2117, men den nåede "kun 2096) at smide de 4 (på fredag bliver min ene aktie jo til 5) og aldrig se mig tilbage. Jeg kan rigtig godt lide swingtrading, men den er simpelthen for naturstridig til at jeg orker. Så det er fint at beholde 1 ud af de 5 og så vil jeg forsøge at kigge så lidt på den som muligt :lol:
Men den MÅ falde på et tidspunkt. Eller også er Elon dygtig nok til at holde den oppe..... Man ved virkelig aldrig med Tesla.


Hvis du tror på det elektriske bilmarked, kunne du også sælge de 4 TSLA-aktier og bruge pengene til at sprede din investering ud på andre el-firmaer.

F.eks. ser Workhorse, Lordstown Motors og QuantumScape ret interessante ud.

Workhorse er i spil til en kæmpe kontrakt med det amerikanske postvæsen, der skal have skiftet sine køretøjer ud med el-varevogne.

Lordstown har en tæt forbindelse til General Motors (og Workhorse, som kommer til at eje 10% af Lordstown), og skal producere elektriske trucks i en af GMs kæmpefabrikker i Ohio. Det er især interessant i forhold til at Ohio er en "swing state" i det kommende præsidentvalg, og at begge kandidater nok meget gerne så at den amerikanske bilindustri kom på fode igen - med jobs til følge... i Ohio. Der er teorier om, at hvis Workhorse får post-kontrakten, så vil de bl.a. bruge Lordstowns Ohio-fabrik til produktion.

QuantumScape er et batterifirma, som arbejder på solid-state batteriteknologi, som skal gøre dem billigere og mere effektive. Både Bill Gates og Wolkswagen er involverede.

De to sidstnævnte kører SPAC-modellen med reverse mergers, som Nikola også gjorde.

https://www.barrons.com/articles/ev-tru ... 1596455534

https://www.barrons.com/articles/quantu ... 1599129030
3
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf kidkomb » 4. sep 2020, 18:22

Kasper skrev:
kidkomb skrev:Jeg vil gerne malke den, men den er jo insanely overpriced. Min tanke er, nu hvor jeg ikke kom af med den i går (havde sat en limit-salgordre på 2117, men den nåede "kun 2096) at smide de 4 (på fredag bliver min ene aktie jo til 5) og aldrig se mig tilbage. Jeg kan rigtig godt lide swingtrading, men den er simpelthen for naturstridig til at jeg orker. Så det er fint at beholde 1 ud af de 5 og så vil jeg forsøge at kigge så lidt på den som muligt :lol:
Men den MÅ falde på et tidspunkt. Eller også er Elon dygtig nok til at holde den oppe..... Man ved virkelig aldrig med Tesla.


Hvis du tror på det elektriske bilmarked, kunne du også sælge de 4 TSLA-aktier og bruge pengene til at sprede din investering ud på andre el-firmaer.

F.eks. ser Workhorse, Lordstown Motors og QuantumScape ret interessante ud.

Workhorse er i spil til en kæmpe kontrakt med det amerikanske postvæsen, der skal have skiftet sine køretøjer ud med el-varevogne.

Lordstown har en tæt forbindelse til General Motors (og Workhorse, som kommer til at eje 10% af Lordstown), og skal producere elektriske trucks i en af GMs kæmpefabrikker i Ohio. Det er især interessant i forhold til at Ohio er en "swing state" i det kommende præsidentvalg, og at begge kandidater nok meget gerne så at den amerikanske bilindustri kom på fode igen - med jobs til følge... i Ohio. Der er teorier om, at hvis Workhorse får post-kontrakten, så vil de bl.a. bruge Lordstowns Ohio-fabrik til produktion.

QuantumScape er et batterifirma, som arbejder på solid-state batteriteknologi, som skal gøre dem billigere og mere effektive. Både Bill Gates og Wolkswagen er involverede.

De to sidstnævnte kører SPAC-modellen med reverse mergers, som Nikola også gjorde.

https://www.barrons.com/articles/ev-tru ... 1596455534

https://www.barrons.com/articles/quantu ... 1599129030

Tusind tak, Kasper :banan:
Jeg endte med at sælge 2 ud af 5 Tesla. Jeg har i forvejen GM og jeg har ikke super meget fidus til elbilsmarkedet faktisk. Jeg har hele vejen igennem haft en mavefornemmelse om at noget andet vil overhale indenom. Brint feks (Jeg har også NEL).
Jeg breder mig lidt over mange industrier faktisk.
Og er tungest i REIT og AI.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 11. sep 2020, 17:42

Jeg har netop været inde og kigge på min eksperimentelle pulje og det går ikke dårligt. Samlet har puljen haft et afkast på knap 60% i år, godt hjulpet på vej af at Monsenso er steget med mere end 200%(!) på knap 4 måneder.

Så er det at man ærger sig over at man, pga overtegning, kun blev tildelt aktier for knap 8.000 kr da den blev udbudt, og ikke de ønskede 25.000 kr :rulle:

(Min pexip beholdning, som også befinder sig i den eksperimentelle pulje, behøver vi derimod ikke dvæle for meget ved...)
0

Tilbage til "Privatøkonomi"