Tråden om privatinvestering

Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5236

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf girl_beat » 16. jan 2020, 08:00

Wizzze skrev:
girl_beat skrev:Et newbie-spørgsmål... Jeg har læst flere steder, at det er vigtigt at have en investeringsstrategi, men hvor specifik eller omfattende behøver sådan én at være?

Jeg kunne forestille mig at starte forsigtigt op og investere halvdelen i ETF og den anden halvdel i udvalgte udbyttegivende aktier. Og bare lade puljen passe sig selv i 8-10 år. Men er det en strategi? Og hvad tænker I om det? :)


Jøp, det er en strategi. Men har du tænkt den igennem? Hvis markedet falder 20% næste år, har du så roen til at lade investeringen stå og passe sig selv, også selvom det måske tager 3år at hente de tabte procenter hjem igen? Og har du en idee om hvilke ETF´er og udbyttebetalende aktier? bestemte brancher eller index du vil lægge dig op ad, eller er det mere lyst baseret, eller måske produkter du kender/køber eller arbejder med?

Gode spørgsmål :gogo:

Ja, til det første, i og med at det er en slat opsparing, der ikke er nogen planer for. Så planen var uanset at lade pengene stå passivt - i hvert fald indtil jeg er sikker nok til at lave handler løbende. Specifikke ETF’er har jeg ikke sat mig ind i endnu, men jeg har pejlet mig ind på brancher og virksomheder, der kunne være interessant at købe aktier hos.

Er der noget, jeg helt har overset? :genert:
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Hunkat » 16. jan 2020, 13:15

Jeg melder mig meget forsigtigt ind i tråden. Jeg er total nybegynder (har dog læst tråden igennem) og har en relativ lille start-kapital. Max. 50.000, nok lidt mindre for min sjælefreds skyld i starten.

Jeg har kigget lidt på et par af de crowdlending sites som er nævnt i tråden + det der hedder Lendio. Jeg har pt. en June konto hos Danske Bank som med en indbetaling på 250/m efterhånden ligger på små 10.000 som jeg i princippet godt kunne trække ud og geninvester.
Derudover tænker jeg at starte med Nordnet og Saxobank som også er nævnt, netop fordi vi snakker relativt små investeringer her i starten.
Til gengæld er jeg rimelig på det klare med at de skal stå og hygge sig 5-10 år for der for alvor skal realiseres noget.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Wizzze » 16. jan 2020, 13:51

Hunkat skrev:Jeg melder mig meget forsigtigt ind i tråden. Jeg er total nybegynder (har dog læst tråden igennem) og har en relativ lille start-kapital. Max. 50.000, nok lidt mindre for min sjælefreds skyld i starten.

Jeg har kigget lidt på et par af de crowdlending sites som er nævnt i tråden + det der hedder Lendio. Jeg har pt. en June konto hos Danske Bank som med en indbetaling på 250/m efterhånden ligger på små 10.000 som jeg i princippet godt kunne trække ud og geninvester.
Derudover tænker jeg at starte med Nordnet og Saxobank som også er nævnt, netop fordi vi snakker relativt små investeringer her i starten.
Til gengæld er jeg rimelig på det klare med at de skal stå og hygge sig 5-10 år for der for alvor skal realiseres noget.


Velkommen til den mørke side hos alle de grumme kapitalister, here have a cookie :-D

AE3D778F-C109-4712-BAB1-0AD4AA4BA184.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Hunkat » 16. jan 2020, 14:20

Wizzze skrev:
Hunkat skrev:Jeg melder mig meget forsigtigt ind i tråden. Jeg er total nybegynder (har dog læst tråden igennem) og har en relativ lille start-kapital. Max. 50.000, nok lidt mindre for min sjælefreds skyld i starten.

Jeg har kigget lidt på et par af de crowdlending sites som er nævnt i tråden + det der hedder Lendio. Jeg har pt. en June konto hos Danske Bank som med en indbetaling på 250/m efterhånden ligger på små 10.000 som jeg i princippet godt kunne trække ud og geninvester.
Derudover tænker jeg at starte med Nordnet og Saxobank som også er nævnt, netop fordi vi snakker relativt små investeringer her i starten.
Til gengæld er jeg rimelig på det klare med at de skal stå og hygge sig 5-10 år for der for alvor skal realiseres noget.


Velkommen til den mørke side hos alle de grumme kapitalister, here have a cookie :-D

AE3D778F-C109-4712-BAB1-0AD4AA4BA184.jpeg


:lol:
Jeg tror vist alligevel aldrig jeg har været erklæret marxist men jo tak. Jeg vil hellere ha' nogle råd til at tjene en formue, købe min egen ø et varmt sted og gå på pension som 45-årig :devil2:

Edit: Har I i øvrigt nogle gode bud på hvad der kunne været godt hvis man gerne vil realisere om 1-2 år? Vi skal nok købe noget at bo i til den tid, så det kunne da være rart hvis de penge kunne yngle lidt i mellemtiden.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Hunkat » 21. jan 2020, 08:24

Nå så fik jeg kastet mig ud i det. Tjente mine første 4 kr. i går og var rest stolt af mig selv. Her til morgen er det så -44 kr. men oh well :lol:

Foreløbig har vi besluttet os for Carlsberg, Jeudan og Tivoli. Og så lidt for sjov, Astralis Group som står bag flere danske E-sportshold. Det er lidt en joker men hvis det går godt så... ja.

VI har også kastet os ind i crowdlending, det er mere på den korte bane men ser spændende ud. Så ja, vi er optimistiske.
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6471

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Stars » 21. jan 2020, 09:27

Jeg var godt nok overrasket over en artikel i Politiken i lørdags.

Jaja, I HAR sagt, der er forskel på handelsomkostningerne de forskellige steder, men ...

Havde egentlig bare regnet med at oprette en aktiesparekonto i min egen bank, når jeg er klar, men Politiken havde lavet en beregning, hvor de købte for 100.000 kr fordelt på 6 danske, 2 amerikanske og 2 svenske aktier.

Min bank ville have 1.000 kr for sådan en handel :nerve: - Saxo Bank bare 200 kr. :8:
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 21. jan 2020, 15:32

Hunkat skrev:Nå så fik jeg kastet mig ud i det. Tjente mine første 4 kr. i går og var rest stolt af mig selv. Her til morgen er det så -44 kr. men oh well :lol:

Foreløbig har vi besluttet os for Carlsberg, Jeudan og Tivoli. Og så lidt for sjov, Astralis Group som står bag flere danske E-sportshold. Det er lidt en joker men hvis det går godt så... ja.

VI har også kastet os ind i crowdlending, det er mere på den korte bane men ser spændende ud. Så ja, vi er optimistiske.

Dem har jeg også en mindre portion af - også mest for sjov :) Men hvis e-sport bliver rigtig stort, tænker jeg der kunne være en pæn gevinst i vente.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Hunkat » 21. jan 2020, 15:34

avdotja skrev:
Hunkat skrev:Nå så fik jeg kastet mig ud i det. Tjente mine første 4 kr. i går og var rest stolt af mig selv. Her til morgen er det så -44 kr. men oh well :lol:

Foreløbig har vi besluttet os for Carlsberg, Jeudan og Tivoli. Og så lidt for sjov, Astralis Group som står bag flere danske E-sportshold. Det er lidt en joker men hvis det går godt så... ja.

VI har også kastet os ind i crowdlending, det er mere på den korte bane men ser spændende ud. Så ja, vi er optimistiske.

Dem har jeg også en mindre portion af - også mest for sjov :) Men hvis e-sport bliver rigtig stort, tænker jeg der kunne være en pæn gevinst i vente.


Altså, Dansk Idræt regner med at investere en pæn sum penge i området over de kommende år, så man kan da håbe at det fanger an. Jeg tror i hvert fald ikke det er en sportsgren som bliver mindre lige foreløbig men der er selvfølgelig kun penge i aktien hvis det konkrete hold kan holde sig konkurrencedygtigt.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 21. jan 2020, 16:09

avdotja skrev:Jeg vil gerne:
- have et afkast på 10% eller mere (men det kan jo være lidt svært at styre...)
- spare 180.000 op af lønindkomsten

Vi er nu 21 dage henne i det nye år og jeg har netop overskredet grænsen på de 10% - det er jo helt vildt!

Så er spørgsmålet bare om man skal realisere gevinsten eller satse på at det fortsætter :lol:
0
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 21. jan 2020, 16:21

Hunkat skrev:Nå så fik jeg kastet mig ud i det. Tjente mine første 4 kr. i går og var rest stolt af mig selv. Her til morgen er det så -44 kr. men oh well :lol:

Foreløbig har vi besluttet os for Carlsberg, Jeudan og Tivoli. Og så lidt for sjov, Astralis Group som står bag flere danske E-sportshold. Det er lidt en joker men hvis det går godt så... ja.

VI har også kastet os ind i crowdlending, det er mere på den korte bane men ser spændende ud. Så ja, vi er optimistiske.


Mht. crowdlending så vær meget opmærksom p.t. Markedet er rystet af en større skandale for et par uger siden, og i dag var der en nyhed ude fra endnu en af platformene. Endda en af de store. Og jeg synes det lugter lidt.
Jeg ville holde mig til Mintos hvis jeg kunne vælge nu.
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5868

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Velvet-Goldmine » 26. jan 2020, 07:30

Jeg har en mindre position 'frie midler' på min aktiekonto hver dag. Dvs. det er penge hvor jeg egentlig daytrader. Køber og sælger samme dag og derfor kigger nyheder grundigt igennem. Man går måske lige glip af morgenens hop efter gode nyheder, men der kommer altid et lille pullback, og hvis firmaet og nyheden er god nok, kan man godt hente ml. 2-5% over dagen. Jeg sælger altid inden lukketid og kigger så på et nyt emne dagen efter (eller hvornår jeg lige har tid).
Nu har jeg så lige set at kineserne har helbredt første offer for coronavirus hvor de bla. har brugt en HIV medicin, der også viste sig at have effekt på SARS og MERS, så jeg skal lige holde øje med hvordan firmaet der producerer denne medicin opfører sig i pre-marked på mandag. Der kunne godt være basis for en lille indtjening.
1
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 26. jan 2020, 09:22

Velvet-Goldmine skrev:Jeg har en mindre position 'frie midler' på min aktiekonto hver dag. Dvs. det er penge hvor jeg egentlig daytrader. Køber og sælger samme dag og derfor kigger nyheder grundigt igennem. Man går måske lige glip af morgenens hop efter gode nyheder, men der kommer altid et lille pullback, og hvis firmaet og nyheden er god nok, kan man godt hente ml. 2-5% over dagen. Jeg sælger altid inden lukketid og kigger så på et nyt emne dagen efter (eller hvornår jeg lige har tid).
Nu har jeg så lige set at kineserne har helbredt første offer for coronavirus hvor de bla. har brugt en HIV medicin, der også viste sig at have effekt på SARS og MERS, så jeg skal lige holde øje med hvordan firmaet der producerer denne medicin opfører sig i pre-marked på mandag. Der kunne godt være basis for en lille indtjening.

Altså hvis du kan få et afkast på mindst 2% om dagen (eller bare om ugen) burde du da ikke nøjes med at gøre det for en lille pose penge :D

Hvordan gør du helt konkret? Sidder du og holder øje med markedet hele dagen, for at finde ud af hvornår du skal sælge igen, sætter du en handelsgrænse op (ala “sælg igen når positionen er steget 3%) eller hvordan gør du?

Og hvor længe har du gjort det? Og har du en ide om hvor stort afkastet reelt er på årlig basis?

Gjorde mig lidt i det med at handle på mindre svingninger i begyndelsen af min investeringskarriere, for selvom det ikke lyder af meget, så bliver 1-2-3% om ugen, til et afkast på 50-100-150% om året (og det er uden at medregne rentes-rente), hvis man “bare” kan gøre det hver uge. Havde egenligt planlagt et eksperiment, hvor jeg havde to depoter: en der blev brugt til faste investeringer og en der blev brugt til svingtrading - efter et år, ville jeg så kunne se hvilken der havde klaret sig bedst. Men mageligheden vandt og kom aldrig i gang.
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5868

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Velvet-Goldmine » 26. jan 2020, 10:04

avdotja skrev:
Velvet-Goldmine skrev:Jeg har en mindre position 'frie midler' på min aktiekonto hver dag. Dvs. det er penge hvor jeg egentlig daytrader. Køber og sælger samme dag og derfor kigger nyheder grundigt igennem. Man går måske lige glip af morgenens hop efter gode nyheder, men der kommer altid et lille pullback, og hvis firmaet og nyheden er god nok, kan man godt hente ml. 2-5% over dagen. Jeg sælger altid inden lukketid og kigger så på et nyt emne dagen efter (eller hvornår jeg lige har tid).
Nu har jeg så lige set at kineserne har helbredt første offer for coronavirus hvor de bla. har brugt en HIV medicin, der også viste sig at have effekt på SARS og MERS, så jeg skal lige holde øje med hvordan firmaet der producerer denne medicin opfører sig i pre-marked på mandag. Der kunne godt være basis for en lille indtjening.

Altså hvis du kan få et afkast på mindst 2% om dagen (eller bare om ugen) burde du da ikke nøjes med at gøre det for en lille pose penge :D

Hvordan gør du helt konkret? Sidder du og holder øje med markedet hele dagen, for at finde ud af hvornår du skal sælge igen, sætter du en handelsgrænse op (ala “sælg igen når positionen er steget 3%) eller hvordan gør du?

Og hvor længe har du gjort det? Og har du en ide om hvor stort afkastet reelt er på årlig basis?

Gjorde mig lidt i det med at handle på mindre svingninger i begyndelsen af min investeringskarriere, for selvom det ikke lyder af meget, så bliver 1-2-3% om ugen, til et afkast på 50-100-150% om året (og det er uden at medregne rentes-rente), hvis man “bare” kan gøre det hver uge. Havde egenligt planlagt et eksperiment, hvor jeg havde to depoter: en der blev brugt til faste investeringer og en der blev brugt til svingtrading - efter et år, ville jeg så kunne se hvilken der havde klaret sig bedst. Men mageligheden vandt og kom aldrig i gang.


Jeg har ikke gjort det ret længe, og er endnu for meget kylling til at kaste et større beløb ind i det :lol:
Jeg har dog haft aktier et godt stykke tid og fulgt markedet både i Norden og lidt i USA. Det er for så vidt gået ok, men jeg har været for passiv i min tilgang til det, så selv om jeg fik indkomst, 'glemte' jeg også at sælge hvis det gik ned fordi jeg håbede at det gik op igen. Men alt i alt har jeg en positiv balance på de længere positioner, selv om jeg ikke synes det er ret meget.
Så fik jeg ideen til en lille position med en ny taktik. Første regel: Don't be greedy!! :lol:
Men ja, jeg tjekker nyheder inden børsåbning og vurderer om jeg tror at firmaet og nyheden kan give et godt hop. Så ser jeg åbningskursen og følger kursen og kigger candles for at se om buddene er generelt opadgående eller nedadgående og så hopper jeg ind når jeg synes. Jeg har solgt på de 2-3% selv om den måske steg mere i løbet af dagen, men igen - better safe than sorry, og jeg har da også oplevet at tabe lidt igen, men jeg sælger hurtigt hvis tendensen går ned.
Det er gået ok indtil videre (er oppe 15% på 2 uger hvor jeg dog ikke har gjort det hver dag), men alt for kort tid til at vurdere et årligt afkast. Lige nu er det på forsøgsbasis og så må vi se om jeg synes at jeg skal satse flere af mine aktiepenge på det senere hen.
2
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf MrMister » 26. jan 2020, 13:21

Hvad er jeres holdning til diverse realkredit-konsulenter med hyppige omlægninger?

Jeg kan simpelthen ikke lure, om det holder i et marked hvis renten eks ensidigt går op?
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Wizzze » 26. jan 2020, 14:07

avdotja skrev:
Velvet-Goldmine skrev:Jeg har en mindre position 'frie midler' på min aktiekonto hver dag. Dvs. det er penge hvor jeg egentlig daytrader. Køber og sælger samme dag og derfor kigger nyheder grundigt igennem. Man går måske lige glip af morgenens hop efter gode nyheder, men der kommer altid et lille pullback, og hvis firmaet og nyheden er god nok, kan man godt hente ml. 2-5% over dagen. Jeg sælger altid inden lukketid og kigger så på et nyt emne dagen efter (eller hvornår jeg lige har tid).
Nu har jeg så lige set at kineserne har helbredt første offer for coronavirus hvor de bla. har brugt en HIV medicin, der også viste sig at have effekt på SARS og MERS, så jeg skal lige holde øje med hvordan firmaet der producerer denne medicin opfører sig i pre-marked på mandag. Der kunne godt være basis for en lille indtjening.

Altså hvis du kan få et afkast på mindst 2% om dagen (eller bare om ugen) burde du da ikke nøjes med at gøre det for en lille pose penge :D

Hvordan gør du helt konkret? Sidder du og holder øje med markedet hele dagen, for at finde ud af hvornår du skal sælge igen, sætter du en handelsgrænse op (ala “sælg igen når positionen er steget 3%) eller hvordan gør du?

Og hvor længe har du gjort det? Og har du en ide om hvor stort afkastet reelt er på årlig basis?

Gjorde mig lidt i det med at handle på mindre svingninger i begyndelsen af min investeringskarriere, for selvom det ikke lyder af meget, så bliver 1-2-3% om ugen, til et afkast på 50-100-150% om året (og det er uden at medregne rentes-rente), hvis man “bare” kan gøre det hver uge. Havde egenligt planlagt et eksperiment, hvor jeg havde to depoter: en der blev brugt til faste investeringer og en der blev brugt til svingtrading - efter et år, ville jeg så kunne se hvilken der havde klaret sig bedst. Men mageligheden vandt og kom aldrig i gang.


En god tommelfinger regel er at holde øje med hvornår der kommer regnskabstal fra de forskellige selskaber, i tiden omkring kommer der som regel historier og teorier frem som bevæger kursen mere end normalt. Et godt eksempel fra denne uge er Novozymes. Tirsdag morgen åbner den i 327, bevæger sig ned i 323 op til 330, ned i 326 og ender dagen i 331. Onsdag er den kort oppe i 333, før den går ned i 327 og ender på 329. Efter lukketid kommer regnskabet så og er generelt positivt, så torsdag starter i 336, bevæger sig op i 364 inden den ender i 351.
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Privatøkonomi"