Bil til 18-årigt barn af huset?

mufle
Indlæg: 85
Tilmeldt: 13. jun 2016, 13:45
Kort karma: 4
Likede indlæg: 28

Bil til 18-årigt barn af huset?

Indlægaf mufle » 5. sep 2019, 12:10

Jeg overvejer meget at købe bil (billig brugt) til min datter, der snart fylder 18.

Før byboerne farer til tasterne og kalder forkælet curlingbarn, så skal I vide at offentlig transport er skåret næsten helt væk, når man bor på landet, vores afstande til alting er lange - og selvom hun har knallert, så dækker det ikke altid, det er også et problem om vinteren.

I weekender kører der ingen busser, som i INGEN, det gør der heller ikke hele sommerferien og de andre ferier, og da min datter nu går på gym langt væk og derudover har fået et fedt fritidsjob, så ville det gøre mit liv meget, meget nemmere hvis hun også havde bil.

Jeg tænker at vi kunne betale forsikring, vægtafgift, reparation (min kæreste kan lave det meste), og så sige at hun selv skulle betale benzin.

Men forsikring er jo svinedyr. Jeg har talt med flere forsikringsselskaber og er stadig forvirret. Tænker at købe bilen i mit navn og registrere hende som primær bruger, men jeg synes det er svært at gennemskue hvad der er den bedste måde for at få det til at hænge sammen, og også så det er lovligt.

Hvad ville I gøre - der må da være nogen, der har stået i samme situation? Gode råd modtages meget gerne!
1
Kirstenkp
Indlæg: 587
Tilmeldt: 16. aug 2015, 18:27
Kort karma: 30
Likede indlæg: 962

Re: Bil til 18-årigt barn af huset?

Indlægaf Kirstenkp » 5. sep 2019, 12:38

Jeg har flere gange læst at den billigste måde at holde bil på er en af de små mikrobiler - enten med serviceaftale eller som leasing.
Med mindre man har gode forbindelser til en mekaniker altså ;-)
0
mufle
Indlæg: 85
Tilmeldt: 13. jun 2016, 13:45
Kort karma: 4
Likede indlæg: 28

Re: Bil til 18-årigt barn af huset?

Indlægaf mufle » 5. sep 2019, 12:49

Kirstenkp skrev:Jeg har flere gange læst at den billigste måde at holde bil på er en af de små mikrobiler - enten med serviceaftale eller som leasing.
Med mindre man har gode forbindelser til en mekaniker altså ;-)


Det er der heller ingen tvivl om normalt, men når min kæreste kan lave rigtig meget på en bil, kan det virkelig ikke betale sig andet end at købe en bil til en 20.000, så det er planen ;-)
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Bil til 18-årigt barn af huset?

Indlægaf Tobywan » 5. sep 2019, 12:55

mufle skrev:
Kirstenkp skrev:Jeg har flere gange læst at den billigste måde at holde bil på er en af de små mikrobiler - enten med serviceaftale eller som leasing.
Med mindre man har gode forbindelser til en mekaniker altså ;-)


Det er der heller ingen tvivl om normalt, men når min kæreste kan lave rigtig meget på en bil, kan det virkelig ikke betale sig andet end at købe en bil til en 20.000, så det er planen ;-)


Kan det også svare sig sikkerhedsmæssigt? En bil til 20k er nok trods alt en del generationer bagud.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Bil til 18-årigt barn af huset?

Indlægaf vibbsen » 5. sep 2019, 14:03

Forsikring vil altid blive beregnet på baggrund af alderen på brugeren. Og dette skal jvf. registrerings lovningen være den person som bruger bilen. I dette tilfælde er det jeres datter som er bruger af bilen. Og derfor er det sådan bilen skal indregistreres. Altså hende som bruger og jer som ejer.
Der findes INGEN måder at komme udenom dette på (Siger den venlige men bestemte forsikringsdame)

Så lige meget hvordan og hvorledes, så kommer I ikke uden om den dyre forsikring. Og på sigt kan det heller ikke betale sig at lade være....Hun kan ligeså godt komme i gang med at optjene anciennitet nu....Ellers så står hun bare med problemet senere....Det gør man nemlig kun hvis man står som bruger/forsikringstager af bilen.

Til gengæld, så kan I måske overveje om I kan nøjes med en ansvarsforsikring. Kaskoforsikringer til unge ER dyre. Og når der er tale om ældre biler, så kan det ofte ikke svare sig.
4
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
mufle
Indlæg: 85
Tilmeldt: 13. jun 2016, 13:45
Kort karma: 4
Likede indlæg: 28

Re: Bil til 18-årigt barn af huset?

Indlægaf mufle » 6. sep 2019, 09:24

vibbsen skrev:Forsikring vil altid blive beregnet på baggrund af alderen på brugeren. Og dette skal jvf. registrerings lovningen være den person som bruger bilen. I dette tilfælde er det jeres datter som er bruger af bilen. Og derfor er det sådan bilen skal indregistreres. Altså hende som bruger og jer som ejer.
Der findes INGEN måder at komme udenom dette på (Siger den venlige men bestemte forsikringsdame)

Så lige meget hvordan og hvorledes, så kommer I ikke uden om den dyre forsikring. Og på sigt kan det heller ikke betale sig at lade være....Hun kan ligeså godt komme i gang med at optjene anciennitet nu....Ellers så står hun bare med problemet senere....Det gør man nemlig kun hvis man står som bruger/forsikringstager af bilen.

Til gengæld, så kan I måske overveje om I kan nøjes med en ansvarsforsikring. Kaskoforsikringer til unge ER dyre. Og når der er tale om ældre biler, så kan det ofte ikke svare sig.


Jeg vil heller ikke udenom noget, jeg vil bare gøre det, der bedst kan betale sig - og som sagt, stadig er lovligt.
Hvad så, hvis hun er ejer OG bruger - er der nogen forskel dér, så? I forhold til at jeg er ejer og hun er bruger?

Og ja, vi havde allerede besluttet at vælge kasko fra. Det har vi også på vores andre biler.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bil til 18-årigt barn af huset?

Indlægaf Slettet bruger » 6. sep 2019, 09:52

Har du talt med if? Mit indtryk er at de er gode på bilforsikringer til yngre mennesker. Jeg startede med motorcykel da jeg var i midten af 20'erne, uden at have anciennitet af nogen art fra bil eller motorcykel, og det var ikke dyrt.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Bil til 18-årigt barn af huset?

Indlægaf vibbsen » 6. sep 2019, 10:38

mufle skrev:
vibbsen skrev:Forsikring vil altid blive beregnet på baggrund af alderen på brugeren. Og dette skal jvf. registrerings lovningen være den person som bruger bilen. I dette tilfælde er det jeres datter som er bruger af bilen. Og derfor er det sådan bilen skal indregistreres. Altså hende som bruger og jer som ejer.
Der findes INGEN måder at komme udenom dette på (Siger den venlige men bestemte forsikringsdame)

Så lige meget hvordan og hvorledes, så kommer I ikke uden om den dyre forsikring. Og på sigt kan det heller ikke betale sig at lade være....Hun kan ligeså godt komme i gang med at optjene anciennitet nu....Ellers så står hun bare med problemet senere....Det gør man nemlig kun hvis man står som bruger/forsikringstager af bilen.

Til gengæld, så kan I måske overveje om I kan nøjes med en ansvarsforsikring. Kaskoforsikringer til unge ER dyre. Og når der er tale om ældre biler, så kan det ofte ikke svare sig.


Jeg vil heller ikke udenom noget, jeg vil bare gøre det, der bedst kan betale sig - og som sagt, stadig er lovligt.
Hvad så, hvis hun er ejer OG bruger - er der nogen forskel dér, så? I forhold til at jeg er ejer og hun er bruger?

Og ja, vi havde allerede besluttet at vælge kasko fra. Det har vi også på vores andre biler.


Det ved jeg godt. Jeg oplever bare tit at folk måske tror at der findes en eller anden smart finte som forsikringsselskaberne ikke fortæller om :lol: :lol: Men det gør der altså ikke....Ellers så kan jeg love dig for at vi selv brugte den. Og sørgede for at dele den. Så vi kunne drikke vores vin i fred til sociale sammenkomster, og med slet skjult skadefryd betragte hvordan Vores Fætter Anders som er læge afholder konsultation for Tante Gerda som har noget udslet på sine fødder ude ved toilettet.....Og se hvordan Kusine Trine, som er ansat i Danske Bank, har tænkt sig at sno sig ud af at skulle forsvare hvorfor Onkel Niels ikke kunne låne 250.000 hos Nordea :-D :-D :-D :-D

Det gør ingen forskel rent forsikringsmæssigt hvordan I indretter selve EJERforholdet eftersom forsikringen udelukkende forholder sig til bruger forholdet. Eftersom det er brugeren de beregner risikoen udfra. Rent lovgivningsmæssigt er der heller ikke noget som forhindrer, at du er ejer af bilen selvom hun er bruger.

Hvis I har brug for hjælp til at finde ud af hvordan I nemmest skruer forsikringen billigst sammen så smid mig en PB...Så skal jeg nok lave lidt reseach for jer....Jeg skal bruge bilens mærke, model og årgang samt motorstørrelse....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Bil til 18-årigt barn af huset?

Indlægaf vibbsen » 6. sep 2019, 12:05

Tobywan skrev:
mufle skrev:
Kirstenkp skrev:Jeg har flere gange læst at den billigste måde at holde bil på er en af de små mikrobiler - enten med serviceaftale eller som leasing.
Med mindre man har gode forbindelser til en mekaniker altså ;-)


Det er der heller ingen tvivl om normalt, men når min kæreste kan lave rigtig meget på en bil, kan det virkelig ikke betale sig andet end at købe en bil til en 20.000, så det er planen ;-)


Kan det også svare sig sikkerhedsmæssigt? En bil til 20k er nok trods alt en del generationer bagud.


Det er vel i bund og grund underordnet hvad der kan svare sig sikkerhedsmæssigt......For i den sidste ende så er det et spørgsmål om økonomi.

Det kan da godt være at det sikkerhedsmæssigt bedst kan svare sig at købe en ny microbil med serviceaftale eller på leasing....Men det ændrer jo ikke på at det faste beløb man skal have op af lommen hver måned til afdrag/serviceaftale eller leasingudgift, er noget højere med sådan en, end det er hvis man køber en brugt bil til 20.000 for penge man har på sin opsparing,selv laver de ting der løbende kommer. Og derfor kun skal afholde en fast udgift til forsikring og vægtafgift hver måned.

Vi har en leaset microbil. Og den står os alligevel i noget der ligner 1800 kroner i fast beløb (leasing/forsikring/Grøn afgift) pr. måned.....En bil som vores, som skal forsikres til en 18 årig vil koste noget der ligner 2300 kroner om måneden for leasing og forsikring.

Jeg er helt med på at der sidder nogen for hvem "principper" altid komme før økonomi..Og al respekt for det.....Men hvis man bor ude på Lars Tyndskids 7.kartoffelrevle (Undskyld, TS...Det er bare en talemåde) hvor der kommer bus en gang om ugen, og har brug for en ekstra bil så ens 18 årige datter kan komme rundt, så er det ikke nødvendigvis en luksus man kan tillade sig. For hvis ikke man lever i en virkelighed, hvor man har 2300 kroner i sit budget som det koster at vælge den løsning som bedst kan svare sig sikkerhedsmæssigt....Jamen, så er man jo lige vidt....Så kan man enten vælge at lade sit barn gå. Eller man kan vælge en løsning som passer til den virkelighed som man lever i....
6
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Gospel'
Indlæg: 6
Tilmeldt: 5. sep 2019, 16:16
Kort karma: 0
Likede indlæg: 5

Re: Bil til 18-årigt barn af huset?

Indlægaf Gospel' » 7. sep 2019, 08:40

Jeg har aldrig haft en bil, der sammenlagt har kostet mindre end 2000 kr. i måneden (værditab og løbende udgifter, selvom man selv kan lave det meste)... Det er i reglen tættere på 3000 kr. eller derover. Men det er jo også et spørgsmål om følelsen i maven. Jeg køber ikke noget jeg ikke har råd til, og er jeg nødt til at afdrage på det hver måned, så er det jo fordi jeg ikke har råd til det. Hvis i køber en bil til de 20.000 kr. kontant, så kan man smide den udover Møns Klint, når datteren er færdig med at bruge den, den er betalt og der kommer ikke flere løbende udgifter. Så kan hun jo selv købe en nye og bedre bil, når hun tjener sine egne penge og selv hænger på de løbende udgifter.
1
mufle
Indlæg: 85
Tilmeldt: 13. jun 2016, 13:45
Kort karma: 4
Likede indlæg: 28

Re: Bil til 18-årigt barn af huset?

Indlægaf mufle » 8. sep 2019, 07:05

vibbsen skrev:Hvis I har brug for hjælp til at finde ud af hvordan I nemmest skruer forsikringen billigst sammen så smid mig en PB...Så skal jeg nok lave lidt reseach for jer....Jeg skal bruge bilens mærke, model og årgang samt motorstørrelse....


Det er rigtig pænt af dig :love:

Jeg prøver lige at finde et konkret eksempel på den slags, bil vi havde tænkt og sender til dig. Det ville være rigtig dejligt, hvis du tog et kig - jeg bliver bare mere forvirret for hver gang jeg ringer til et forsikringsselskab :nerve:
0
mufle
Indlæg: 85
Tilmeldt: 13. jun 2016, 13:45
Kort karma: 4
Likede indlæg: 28

Re: Bil til 18-årigt barn af huset?

Indlægaf mufle » 8. sep 2019, 07:06

vibbsen skrev:Det kan da godt være at det sikkerhedsmæssigt bedst kan svare sig at købe en ny microbil med serviceaftale eller på leasing....Men det ændrer jo ikke på at det faste beløb man skal have op af lommen hver måned til afdrag/serviceaftale eller leasingudgift, er noget højere med sådan en, end det er hvis man køber en brugt bil til 20.000 for penge man har på sin opsparing,selv laver de ting der løbende kommer. Og derfor kun skal afholde en fast udgift til forsikring og vægtafgift hver måned.

Vi har en leaset microbil. Og den står os alligevel i noget der ligner 1800 kroner i fast beløb (leasing/forsikring/Grøn afgift) pr. måned.....En bil som vores, som skal forsikres til en 18 årig vil koste noget der ligner 2300 kroner om måneden for leasing og forsikring.

Jeg er helt med på at der sidder nogen for hvem "principper" altid komme før økonomi..Og al respekt for det.....Men hvis man bor ude på Lars Tyndskids 7.kartoffelrevle (Undskyld, TS...Det er bare en talemåde) hvor der kommer bus en gang om ugen, og har brug for en ekstra bil så ens 18 årige datter kan komme rundt, så er det ikke nødvendigvis en luksus man kan tillade sig. For hvis ikke man lever i en virkelighed, hvor man har 2300 kroner i sit budget som det koster at vælge den løsning som bedst kan svare sig sikkerhedsmæssigt....Jamen, så er man jo lige vidt....Så kan man enten vælge at lade sit barn gå. Eller man kan vælge en løsning som passer til den virkelighed som man lever i....


Jeg kunne ikke have skrevet det bedre selv! Og ja, vi bor på Lars Tyndskids 7. kartoffelrevle, det udtryk kunne jeg godt selv have brugt :D
0

Tilbage til "Privatøkonomi"