Livsforsikring: hvad er forskellen?

Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Livsforsikring: hvad er forskellen?

Indlægaf Ficus » 20. aug 2019, 18:12

Jeg tror jeg har fået stirret mig total blind på det her.

Sagen er at jeg (min lille familie) tidligere har været sikret lidt skejser ved min død og sikkert også nogle andre ting, via en pension jeg havde på min tidligere arbejdsplads, efter jeg er stoppet er aftalen ophørt og nu leder jeg så efter en løsning, da jeg på mit nuværende arbejde ikke har mulighed for samme.

De to muligheder jeg umiddelbart har er:

Letsikring/Letpension, som vores bank bruger https://www.letpension.dk/produktet/letsikringveddoed#

Derudover er vi forsikret ved Alka, som har en gruppelivsforsikring https://www.alka.dk/gruppelivsforsikring

De koster nærmest det samme, LP har død inden 67 år og Alka “kun” 60 år, til gengæld er der noget der med kritisk sygdom.

Men hvad er ellers forskellen?

Når jeg spørger hos hhv bank og forsikring får jeg rimelig sælgeragtige svar, så synes efterhånden at jeg er mere forvirret end mit udgangspunkt.


Hvis det gør nogen forskel er jeg 30, studerende med studiejob og kommer ikke til at have et job hvor det (pension) er inkluderet de næste 3 års tid.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Livsforsikring: hvad er forskellen?

Indlægaf DenBruneMunk » 20. aug 2019, 18:30

Kritisk sygdom
Denne udbetales, når man fejler en af de sygdomme som står i betingelser af police, som forskellige former for cancer osv..
Det er en engangsudbetaling og udbetales efter diagnose og operation, så man kender prøver osv. Det er vigtigt at man søger dette efter operation, da en diagnose uden væv ikke er nok, det vil de nok fortælle.

Det betyder du får en sum penge, skattefrit udbetalt som hjælp til den kommende tid. Man skal ikke være døende, som man måske kunne tro.
De indhenter papir og dokumentation fra hospitals journal og du skal sikre dig de også indhenter fra de rigtige steder, eller så indhenter man det selv og sender til selskabet. De kan nemlig godt ringe forkert :( (Altså operation i Roskilde , men de kontakter Frederiksberg,Riget og Næsted) Så ved de intet om det.

Så den er da ok at have med. Og måske lidt for mange detaljer her :)
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Livsforsikring: hvad er forskellen?

Indlægaf Ficus » 20. aug 2019, 19:03

DenBruneMunk skrev:Kritisk sygdom
Denne udbetales, når man fejler en af de sygdomme som står i betingelser af police, som forskellige former for cancer osv..
Det er en engangsudbetaling og udbetales efter diagnose og operation, så man kender prøver osv. Det er vigtigt at man søger dette efter operation, da en diagnose uden væv ikke er nok, det vil de nok fortælle.

Det betyder du får en sum penge, skattefrit udbetalt som hjælp til den kommende tid. Man skal ikke være døende, som man måske kunne tro.
De indhenter papir og dokumentation fra hospitals journal og du skal sikre dig de også indhenter fra de rigtige steder, eller så indhenter man det selv og sender til selskabet. De kan nemlig godt ringe forkert :( (Altså operation i Roskilde , men de kontakter Frederiksberg,Riget og Næsted) Så ved de intet om det.

Så den er da ok at have med. Og måske lidt for mange detaljer her :)


Tak.

Det sidste her forstår jeg ikke lige :gruble:

Men alt i alt, så er det ca. det jeg selv er kommet frem til. Altså at den egentlige forskel er punktet med kritisk sygdom.
0
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4051

Re: Livsforsikring: hvad er forskellen?

Indlægaf Fynerfin82 » 20. aug 2019, 19:08

Produkterne ligner jo hinanden temmelig meget. Det var svært at se priser og vilkår på Letpensions side, så jeg har lidt svært ved at sammenligne.

Fordele og ulemper KAN være:
Muligvis er Letpensions produkter bundet op på et engagement i banken. Det kan være svært at skifte bank på en senere tidspunkt og få forsikringen med, især hvis din helbredsmæssige situation har ændret sig. Det undgår du umiddelbart ved Alka, hvor der vist ikke er krav til øvrige forsikringer.

Letpension står lidt til ansvar overfor bankerne og du kan få bankens hjælp, hvis der er problemer med at få udbetalt pengene. Ved Alka står du mere alene og skal igennem et klagenævn, hvis I bliver uenige om en dækning.

Du er meget ung endnu, men det kan være en fordel at den ene løber til 67 år fremfor 60 år. Sker der noget i morgen, der gør at dine helbredsoplysning bliver for dårlige til nytegning, er det rart med den ekstra løbetid.

Kritisk sygdom er en rigtig fin dækning at have, men vær opmærksom på at den er meget diagnosespecifik. Det er ikke nok at få en kritisk sygdom, den skal også være af den slags, der står i policen.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Livsforsikring: hvad er forskellen?

Indlægaf DenBruneMunk » 20. aug 2019, 19:18

Ficus skrev:Det sidste her forstår jeg ikke lige :gruble:

Tænk ikke mere på det, det var indlægget som gik i mange detaljer, som måske nok er vigtigst hvis det blev aktuelt og ikke andet.
1
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Livsforsikring: hvad er forskellen?

Indlægaf Ficus » 20. aug 2019, 19:19

Fynerfin82 skrev:Produkterne ligner jo hinanden temmelig meget. Det var svært at se priser og vilkår på Letpensions side, så jeg har lidt svært ved at sammenligne.

Fordele og ulemper KAN være:
Muligvis er Letpensions produkter bundet op på et engagement i banken. Det kan være svært at skifte bank på en senere tidspunkt og få forsikringen med, især hvis din helbredsmæssige situation har ændret sig. Det undgår du umiddelbart ved Alka, hvor der vist ikke er krav til øvrige forsikringer.

Letpension står lidt til ansvar overfor bankerne og du kan få bankens hjælp, hvis der er problemer med at få udbetalt pengene. Ved Alka står du mere alene og skal igennem et klagenævn, hvis I bliver uenige om en dækning.

Du er meget ung endnu, men det kan være en fordel at den ene løber til 67 år fremfor 60 år. Sker der noget i morgen, der gør at dine helbredsoplysning bliver for dårlige til nytegning, er det rart med den ekstra løbetid.

Kritisk sygdom er en rigtig fin dækning at have, men vær opmærksom på at den er meget diagnosespecifik. Det er ikke nok at få en kritisk sygdom, den skal også være af den slags, der står i policen.


Tak.

Letpensions er 77 kr. billigere end Alkas for samme forsikringssum.

De to gange jeg har snakket med banktyper om Letpension, har jeg/vi ikke rigtig kunne få mere at vide udover det der står på hjemmesiden og i en folder. De snakker afsted, men det er som sagt meget sælgeragtigt og ret “lad os sige at du dør i morgen, så får din baby INTET!!!!!!!!!!! Køb køb køb”. At jeg heller ikke rigtig “kender” Letpension, på samme måde som man gør de store selskaber, gør mig måske lidt afholdende fra at hoppe på. På den anden side kan jeg godt se fidusen i at bank(erne) er bag.

Vi skal formentlig ikke købe nyt hus de næste par år, hvorfor jeg heller ikke umiddelbart tænker vi skifter bank (vi er i øvrigt også rigtig glade for den).

Ved Alka er der krav om at man har andre forsikringer med dem. Det var mit indtryk at det var sådan de fleste steder og vi står ikke overfor et skifte her heller.


Dumt spørgsmål - men hvis jeg regner med at om 3-4 år at have en arbejdsgiver læsning og det her mere er en slags lappeløsning, så er det ligemeget med om det er 60 eller 67, ik?


Det virker som om jeg måske bare skal være *noget* og få det overstået.
0
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4051

Re: Livsforsikring: hvad er forskellen?

Indlægaf Fynerfin82 » 20. aug 2019, 19:24

Ficus skrev:
Fynerfin82 skrev:Produkterne ligner jo hinanden temmelig meget. Det var svært at se priser og vilkår på Letpensions side, så jeg har lidt svært ved at sammenligne.

Fordele og ulemper KAN være:
Muligvis er Letpensions produkter bundet op på et engagement i banken. Det kan være svært at skifte bank på en senere tidspunkt og få forsikringen med, især hvis din helbredsmæssige situation har ændret sig. Det undgår du umiddelbart ved Alka, hvor der vist ikke er krav til øvrige forsikringer.

Letpension står lidt til ansvar overfor bankerne og du kan få bankens hjælp, hvis der er problemer med at få udbetalt pengene. Ved Alka står du mere alene og skal igennem et klagenævn, hvis I bliver uenige om en dækning.

Du er meget ung endnu, men det kan være en fordel at den ene løber til 67 år fremfor 60 år. Sker der noget i morgen, der gør at dine helbredsoplysning bliver for dårlige til nytegning, er det rart med den ekstra løbetid.

Kritisk sygdom er en rigtig fin dækning at have, men vær opmærksom på at den er meget diagnosespecifik. Det er ikke nok at få en kritisk sygdom, den skal også være af den slags, der står i policen.


Tak.

Letpensions er 77 kr. billigere end Alkas for samme forsikringssum.

De to gange jeg har snakket med banktyper om Letpension, har jeg/vi ikke rigtig kunne få mere at vide udover det der står på hjemmesiden og i en folder. De snakker afsted, men det er som sagt meget sælgeragtigt og ret “lad os sige at du dør i morgen, så får din baby INTET!!!!!!!!!!! Køb køb køb”. At jeg heller ikke rigtig “kender” Letpension, på samme måde som man gør de store selskaber, gør mig måske lidt afholdende fra at hoppe på. På den anden side kan jeg godt se fidusen i at bank(erne) er bag.

Vi skal formentlig ikke købe nyt hus de næste par år, hvorfor jeg heller ikke umiddelbart tænker vi skifter bank (vi er i øvrigt også rigtig glade for den).

Ved Alka er der krav om at man har andre forsikringer med dem. Det var mit indtryk at det var sådan de fleste steder og vi står ikke overfor et skifte her heller.


Dumt spørgsmål - men hvis jeg regner med at om 3-4 år at have en arbejdsgiver læsning og det her mere er en slags lappeløsning, så er det ligemeget med om det er 60 eller 67, ik?


Det virker som om jeg måske bare skal være *noget* og få det overstået.


Jo, som er her og nu løsning er det nærmest ligegyldigt med løbetiden. Den jeg lige har fået gennem arbejde, har jeg ikke engang skullet aflevere helbredsoplysning til.

Bankrådgiveren ved sikkert ikke ret meget om produktet, han har bare fået besked på at sælge det. Men tror nu at Letpension er meget fornuftigt og ville helt sikkert være mit førstevalg.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"