Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Mangoness » 26. jul 2020, 10:33

Den sidste måned er det ikke gået så godt med at holde sig fra junk food.

Vi er åbenbart bedre til at holde os fra det, hvis vi siger, at det er "no junk food måned", og at vi kun må købe det, hvis andre spørger, om vi vil med ud.

Hvis vi derimod siger, at vi godt må få det én gang om ugen, så bliver det hurtigt en glidebane for os.

Så den næste måned bliver no junk food-måned :-D
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Temja
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19. jan 2019, 09:21
Kort karma: 0
Likede indlæg: 3

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Temja » 26. jul 2020, 11:06

Mit mål er at leve for 6000 (mad og diverse), opspare 2500 til ferie, og så købe aktier for 12.500 kroner om måneden.

Corona har gjort, at jeg har haft et lidt større forbrug på diverseposten, hvorimod jeg har brugt færre penge på at rejse. Jeg har i 2020 købt aktier for 73.000 kroner, og det passer næsten med mit samlede mål.
1
Cbas
Indlæg: 525
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:41
Kort karma: 15
Likede indlæg: 214

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Cbas » 26. jul 2020, 12:19

Temja skrev:Mit mål er at leve for 6000 (mad og diverse), opspare 2500 til ferie, og så købe aktier for 12.500 kroner om måneden.

Corona har gjort, at jeg har haft et lidt større forbrug på diverseposten, hvorimod jeg har brugt færre penge på at rejse. Jeg har i 2020 købt aktier for 73.000 kroner, og det passer næsten med mit samlede mål.


Må jeg spørge om hvilke aktier, du har købt?0
0
Brugeravatar
Umulius
Indlæg: 215
Tilmeldt: 2. apr 2019, 11:58
Kort karma: 20
Likede indlæg: 251

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Umulius » 26. jul 2020, 12:32

Hunkat skrev:Vi skal i banken i morgen og snakke boliglån.
I den forbindelse brugte jeg min spiir app til at tracke vores forbrug på mad/diverse de sidste tre år. Og det er helt klart gået den forkerte vej og kammet helt over i år. Corona eller ej, 5300 på mad for to mennesker (og vi tæller ikke fastfood og restaurant) er bare så meget fråseri at det ikke engang er sjovt :S


Spiir er bare ubarmhjertigt ærlig. Jeg har brugt den og bruger den stadig utrolig meget. Udover at bruge mange penge i kategorier jeg ikke anede jeg brugte mange penge i, så bliver jeg altid overrasket over hvor mange gange på en måned jeg bruger mit dankort. Det er mit indsatsområde. At bruge mit dankort sjældnere og ikke bare ved at snyde og hæve kontanter i større portioner.
1
Temja
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19. jan 2019, 09:21
Kort karma: 0
Likede indlæg: 3

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Temja » 26. jul 2020, 17:36

Cbas skrev:
Temja skrev:Mit mål er at leve for 6000 (mad og diverse), opspare 2500 til ferie, og så købe aktier for 12.500 kroner om måneden.

Corona har gjort, at jeg har haft et lidt større forbrug på diverseposten, hvorimod jeg har brugt færre penge på at rejse. Jeg har i 2020 købt aktier for 73.000 kroner, og det passer næsten med mit samlede mål.


Må jeg spørge om hvilke aktier, du har købt?0

Jeg har både investeringsforeninger og individuelle danske og udenlandske aktier. Investeringsforeningen er Sparindex Globale Aktier, og i 2020 har jeg købt blandt andet Danske Bank, Ørsted, Coca Cola og Heinz.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Daine » 27. jul 2020, 09:15

Jeg har lige siddet og regnet sammen, hvad de første 14 dages ferie har kostet. Damn det er lidt af en øjenåbner, for når jeg bruger kort har jeg ingen fornemmelse af at bruge penge. Men jeg har ført beløbene ind i 3 kolonner, én der hed Billetter, én Shopping og én Forplejning. Og det er klart shopping der stikker lidt af, selvom jeg ikke synes jeg har købt noget :sarkasme:
Men i år har også været lidt speciel, iogmed jeg både har haft rejsepas en uge (og har set en masse) + været 4 dage i København, hvor jeg også fik set en masse. Normalt er min ferie noget mindre hektisk.

Men jeg gemmer regnearket til næste år, hvor jeg på magisk vis sikkert har glemt hvor dyr ferien var. Og så jeg har heldigvis stadig mulighed for at smide 5500~6000 over på opsparingen, dem skal jeg bruge i september hvor jeg kun får udbetalt 14 dages løn (pga sommerferien, har ikke ferie med løn).
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Nesnay » 31. jul 2020, 12:52

Nesnay skrev:I juni har jeg haft 12.400 i overskud, så totalen for i år er nu på 73.900 :)
Og i juli kan jeg lægge 11.300 oveni, så nu er jeg på 85.200 for i år.

Jeg kører samtidig et par minichallenges på Spiir (max 1400,- på husholdning og max 4000,- på privatforbrug (inkl. gaver)), og det går også fremragende. Specielt sidstnævnte challenge får mig til at overveje en ekstra gang, om jeg skal sende fx et stykke tøj tilbage, hvis det ikke er lige i øjet.
3
Brugeravatar
klumphen
Indlæg: 1682
Tilmeldt: 1. jan 2016, 17:57
Kort karma: 288
Likede indlæg: 3215

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf klumphen » 3. aug 2020, 19:04

I juli har jeg har haft et overskud på 12.735 kroner. Det er vel sådan set okay.
Opsparingen ville dog have været 775 kroner større, hvis jeg ikke skulle betale negative renter! :wacko:
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. aug 2020, 16:38

Jeg er ved at evaluere på min første måned med orlovsbudget. Udgangspunktet var 10.000 kr. fordelt på rundt regnet 5000 kr. til faste udgifter, 2500- til mad og diverse og en buffer på ligeledes 2500-.

Der er ved at være brugt op, men jeg har ikke på noget tidspunkt følt, at jeg har manglet noget. Det meste af bufferen er gået til et uventet storkøb af mundbind som følge af de nye regler samt en planlagt ferie, og det er helt, som det skal være. Men der er samtidig blevet købt for meget take away, hvilket nok er en vane fra fire år med et potentielt tre gange så stort rådighedsbeløb. På nær én måned har jeg altid sparet op, så det er ikke fordi, jeg reelt har været vant til at bruge 15.000 kr., men jeg har da haft mindre behov for lige præcis at holde mig på max. 5000-.

Jeg har ikke været på toppen mentalt i store dele af august, så måneden har langtfra været optimal i forhold til planlægning og overblik, men jeg har det heldigvis bedre og glæder mig til at komme i gang med efteråret og mit kunstneriske projekt, så når budgettet har fungeret i lidt modvind, skal det nok også gøre det fremover.
7
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Nesnay » 31. aug 2020, 07:43

Nesnay skrev:Og i juli kan jeg lægge 11.300 oveni, så nu er jeg på 85.200 for i år.

Jeg kører samtidig et par minichallenges på Spiir (max 1400,- på husholdning og max 4000,- på privatforbrug (inkl. gaver)), og det går også fremragende. Specielt sidstnævnte challenge får mig til at overveje en ekstra gang, om jeg skal sende fx et stykke tøj tilbage, hvis det ikke er lige i øjet.
I august har jeg lagt 13.400 oveni, så det bliver til 98.600 i alt i år. Der er ikke langt til målet på 100.000, og det oprindelige mål på mindst 5000 opsparet hver måned er for længst nået på året (i snit). Jeg tænker, jeg går efter 125.000 nu, der skal også være plads til at bruge lidt ekstra til jul.
4
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Neenah » 31. aug 2020, 08:06

Jeg har fået et fast job med en løn, der ikke er meget lavere end på mit gamle arbejde, så nu kan vi rigtig få banket noget gæld af. Men vi skal nok ud at købe en ny (måske brugt) bil snart, så der bliver også noget at overveje der.

Men med mit job kommer også en mere stabil indtægt, og det betyder at vi kan banke vores banklån på huset af en del hurtigere - og motivationen er stor, for vi betaler pt. 18.000 kr. i renter om året, og det er helt vildt, synes jeg. Men nu er der gået et år med afdrag, og udover de ca. 36000 kr i faste afdrag, så har vi formået at komme af med yderligere 45.000 kr. Det er vildt fedt!
2
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Hunkat » 31. aug 2020, 08:46

Jeg synes det er vildt imponerende at I kan spare så meget op. Så meget kan vi slet, slet ikke lægge til side. Jeg er også lidt misundelig.

Vores arbejde ligger primært i at skære ned på et overforbrug (heldigvis ikke for lånte penge). Vi har skåret ca. 3000 af i denne måned, så nu ligger vi på vores egentlige rådighedsbeløb... målet er at komme 2000 længere ned, til 9000 kr./m. Nu må vi se om det kan lade sig gøre. Vi er ret glade for især mad og oplevelser.
3
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Spjaerten » 31. aug 2020, 08:50

Jeg har godt og vel 5000kr om måneden. Når alt er betalt, til mad, forbrug, sjov, ferie, gaver.
Jeg har deraf ingen opsparing ;)
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Nesnay » 31. aug 2020, 09:07

Hunkat skrev:Jeg synes det er vildt imponerende at I kan spare så meget op. Så meget kan vi slet, slet ikke lægge til side. Jeg er også lidt misundelig.

Vores arbejde ligger primært i at skære ned på et overforbrug (heldigvis ikke for lånte penge). Vi har skåret ca. 3000 af i denne måned, så nu ligger vi på vores egentlige rådighedsbeløb... målet er at komme 2000 længere ned, til 9000 kr./m. Nu må vi se om det kan lade sig gøre. Vi er ret glade for især mad og oplevelser.

Jeg forbruger virkelig heller ikke særlig meget for tiden, der er lidt gået sport i det. Jeg har et rådighedsbeløb på ca. 16.400 efter overførsel til budgetkonto, men jeg har reelt ikke behov for at købe ret meget, da jeg har store lagre af tøj, plejeprodukter mv., så det arbejder jeg på at lade være med.

Normalt ville en del penge gå til rejser, men det er jo heller ikke relevant p.t. Og så bruger jeg ikke voldsomt mange penge på mad - morgenmad og frokost betales over lønnen for 350 kr./måned. Jeg går en del i biografen, men meget af det er via Biografklub Danmark, så det er jo ikke voldsomt dyrt, og mange af mine teaterbilletter er købt til forpremierer (=1/3 af normalprisen). Ellers ser jeg primært mine venner hjemme, spiser max ude en gang om måneden, tror jeg.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Madam Pomfrey » 31. aug 2020, 09:11

jeg er back on track...
Et halvt år hvor corona satte dagsorden, ikke for økonomien som sådan, den har været som den plejer - og indtægts mæssig også bedre, da jeg skiftede job og derfor fik noget merarbejde udbetalt,og jeg har ca. 1000 kr mere udbetalt end jeg plejede (kørselsfradrag spiller også ind)
Men ja, hele situationen tærede bare lidt på overskud og overblik, og der røg lidt mere junk og nemme løsninger end normalt.

Jeg købte bil af min eksmand, og skulle lægge realkredit om - og det fik lov at ligge til slut juli, da kurserne blev presset af corona også.
og så havde jeg lige et par måneder hvor "alt gik i stykker" - så der bl.a. måtte bruges penge på ny ovn, ny kogeplade, nyt tv.
og jeg har brugt penge på at renovere entre.


Men NU er jeg i mål med det hele.
Realkredit omlagt, Jeg lånte i friværdien, og fik 180.000 kr i hånden, fra 2% til 1%, løbetiden ændret fra de resterende 27 år til 30 år, og jeg kommer til at sidde for stort set samme beløb som før. Pengene er brugt til
- at betale bilen ud, så nu har jeg kun udgiften til forsikring, grøn afgift, brændstof og vedligehold
- at betale et privatlån til min mor, hvor jeg før corona/bilkøb afdrog med 2000 kr/mdr, efter 1000 kr/mdr.
resten er sat på min opsparing.

Den prioritering frigiver i afrundede tal 3500 kr/mdr i mit budget. Og planen er at opsparingen skal vokse med 5000 kr/mdr.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Privatøkonomi"