Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Brugeravatar
Umulius
Indlæg: 215
Tilmeldt: 2. apr 2019, 11:58
Kort karma: 20
Likede indlæg: 251

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Umulius » 5. jan 2020, 11:22

Sangius skrev:For mig er det nemmest at kontrollere økonomien ved at hæve de penge man mener der er brug for, og så lægge dankort af derhjemme.
I kunne bruge Mambeno - de laver madplaner og indkøbslister til både aftensmad og frokost.


Problemet er, at jeg er fuldstændig urealistisk i forhold til min kunnen. Jeg forestiller mig, at vi kan spise (inkl. alt der bliver handlet i dagligvarebutikker) for 800 kr pr uge. Det er sikkert også fint for nogen, men jeg har altså et mad (inkl. andet i dagligvarebutikker) på 8000-10000 kr pr måned. Og så er der er langt stykke vej. Måske jeg skulle prøve med 1500 kr pr uge. Jeg synes bare, det er vildt mange penge. Men jeg kan godt se, at ved at sætte så stramt et budget for mig selv, som jeg ikke kan holde, så kommer jeg til at fejle igen og igen.
Men jeg synes jo, at jeg burde kunne. Jeg er en intelligent kvinde, så hvorfor fejler jeg igen og igen?

Nå men, jeg må prøve.

Ang. madplan, så har jeg prøvet mambeno, men stoppede, da der koster penge hver måned at være medlem. Jeg følger en blog, der hedder mad for fattigrøve og den synes jeg faktisk er god og inspirerende.

Men jeg tror, at jeg er bange for at løbe tør for madvarer, hvis jeg ikke køber virkelig meget ind. Jeg er også bange for at mangle et eller andet til den ret, jeg skal lave. (Og jeg bor ca. 200 m. fra 3-4 forskellige madbutikker). Det bunder nok i manglende overblik og planlægning. Vi har mange forkromede fortsæt omkring at sætte os sammen og lave en god og grundig madplan, men vi bliver hurtigt ukoncentrerede og så får vi ikke gennemtjekket om vi har alting. Og så ender jeg med lige at købe lidt ekstra, for hvis vi nu mangler. Det ekstra bliver så selvfølgelig smit ud. Suk.
0
Brugeravatar
Umulius
Indlæg: 215
Tilmeldt: 2. apr 2019, 11:58
Kort karma: 20
Likede indlæg: 251

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Umulius » 5. jan 2020, 11:31

DetSorteCirkus skrev:Umulius, jeg kan anbefale at skrive alle behov og vaner op og så prøve at se, om de kan "oversættes" til et billigere alternativ. For medmindre økonomien ligger i ruiner, synes jeg ikke, at der er nogen grund til at skære ind til benet og stille så høje krav til sig selv, at det hele bare bliver surt og tungt.
Jeg har flere gange prøvet at skifte indkomst og dermed rådighedsbeløb, og jeg har altid haft fokus på, at det helst skulle ske uden de store ændringer i livsnyderi. Det kan give overraskende meget luft i økonomien fx. at skifte abonnementer ud med gratis magasiner og portaler, at gå ud og spise på deals, at bruge rabatordninger til biograf, hotel mm, at gå på biblioteket i stedet for at købe bøger, at tage til et gratis arrangement eller ud i naturen i stedet for at bruge shopping som social aktivitet, at vælge billigere rejsedestinationer og transportformer, osv
Og på samme måde se madvaner igennem og fx. blive bedre til at bruge rester og datovarer.

Jeg kender ikke jeres livsstil, og hvad der gør jeg glade i hverdagen, så det er bare eksempler.

Du skriver et sted noget med at impulsshoppe i Netto og give børnene det, de peger på. Der vil jeg virkelig anbefale at lægge madplan og få varer bragt, så man slet ikke kommer ind i supermarkeder i en periode.


Du beskriver så fint, hvad jeg mangler: kendskab til mig selv og overblik/planlægning.

Min mands løsning er at arbejde mere og det er også luksus, at vi kan øge vores indkomst på det.
Jeg prøver at sige, at de første 10.000 kr. kan vi komme “gratis” til, hvis vi kunne hjælpes ad med at planlægge. Det håber jeg, han vil være med til.

Det der gør mig glad er: tid med mine børn og at de har ALT, hvad de gerne vil have. Altså de er smask forkælede. Det er ikke deres eget ønske. De spørger sjældent om noget. Men det er mit behov for at de har nye telefoner, store computere osv. De skal også gerne have en del tøj, men her er det primært H&M indtil videre. At de har så meget tøj bunder helt sikkert også i manglende overblik over hvad de har. Det bunder også i, at der nogle gange kan gå et par dage uden at vi vasker tøj og så skal der være rent i stavet alligevel.

Men det er altså meget terapeutisk at skrive om, for det tvinger mig til at tænke over mine vaner. Det er faktisk ikke så rart.
0
Brugeravatar
Umulius
Indlæg: 215
Tilmeldt: 2. apr 2019, 11:58
Kort karma: 20
Likede indlæg: 251

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Umulius » 5. jan 2020, 11:32

DetSorteCirkus skrev:Og lige mht. frokost. Hvis frokost ude altid koster 30-50 kr. pr. person pr. dag, så ville det være noget, jeg skar helt fra. Som i: det er slet ikke en mulighed det næste lange stykke tid frem, og det er ikke til diskussion.
Man kommer hurtigt til at bruge tid og kræfter på at diskutere med sig selv, hvis man siger "kun i nødstilfælde" eller "kun to gange om ugen" i stedet for at skære punktet helt væk.
Jeg kan anbefale at kigge på food prep-videoer på YouTube og i det hele taget se på, hvordan madpakke-opgaven kan gøres simplere.


Du har ret. Det vil jeg gøre. Jeg gjorde det faktisk et par mdr sidste år og det kunne faktisk mærkes på min konto.
0
Brugeravatar
Umulius
Indlæg: 215
Tilmeldt: 2. apr 2019, 11:58
Kort karma: 20
Likede indlæg: 251

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Umulius » 5. jan 2020, 11:33

DetSorteCirkus skrev:Jeg skal hjem til min far i morgen, og der plejer jeg ofte at tage kage med. I stedet for at købe noget på vejen, vil jeg denne gang lave romkugler af nogle gamle tørre honningkager, der er tilovers fra julen.

Vi har i øvrigt planlagt at lave burgere og fritter til aftensmad, fordi vi tilsammen har boller i fryseren, og tomat, agurk, salat, løg, ost og kartofler, der trænger til at blive brugt.


Er din far lige så god til at planlægge som dig? Jeg synes simpelthen I lyder som om I hygger jer Max sammen.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Slettet bruger » 5. jan 2020, 14:01

Umulius skrev:Problemet er, at jeg er fuldstændig urealistisk i forhold til min kunnen. Jeg forestiller mig, at vi kan spise (inkl. alt der bliver handlet i dagligvarebutikker) for 800 kr pr uge. Det er sikkert også fint for nogen, men jeg har altså et mad (inkl. andet i dagligvarebutikker) på 8000-10000 kr pr måned. Og så er der er langt stykke vej. Måske jeg skulle prøve med 1500 kr pr uge. Jeg synes bare, det er vildt mange penge. Men jeg kan godt se, at ved at sætte så stramt et budget for mig selv, som jeg ikke kan holde, så kommer jeg til at fejle igen og igen.
Men jeg synes jo, at jeg burde kunne. Jeg er en intelligent kvinde, så hvorfor fejler jeg igen og igen?.


800 om ugen synes jeg lyder helt urealistisk for en familie på 5. Til sammenligning bruger vi - en familie på to voksne og to børn - ca. 7000 om måneden i dagligvarebutikker, og vi spiser helt almindeligt (økologisk), og jeg kan ikke se vi skulle have noget overforbrug, og vi smider ikke ting væk, bare almindelig mad og husholdning. Så jeg synes ikke 8000 lyder vildt.
6
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Wizzze » 5. jan 2020, 14:37

Umulius skrev:
Sangius skrev:For mig er det nemmest at kontrollere økonomien ved at hæve de penge man mener der er brug for, og så lægge dankort af derhjemme.
I kunne bruge Mambeno - de laver madplaner og indkøbslister til både aftensmad og frokost.


Problemet er, at jeg er fuldstændig urealistisk i forhold til min kunnen. Jeg forestiller mig, at vi kan spise (inkl. alt der bliver handlet i dagligvarebutikker) for 800 kr pr uge. Det er sikkert også fint for nogen, men jeg har altså et mad (inkl. andet i dagligvarebutikker) på 8000-10000 kr pr måned. Og så er der er langt stykke vej. Måske jeg skulle prøve med 1500 kr pr uge. Jeg synes bare, det er vildt mange penge. Men jeg kan godt se, at ved at sætte så stramt et budget for mig selv, som jeg ikke kan holde, så kommer jeg til at fejle igen og igen.
Men jeg synes jo, at jeg burde kunne. Jeg er en intelligent kvinde, så hvorfor fejler jeg igen og igen?

Nå men, jeg må prøve.

Ang. madplan, så har jeg prøvet mambeno, men stoppede, da der koster penge hver måned at være medlem. Jeg følger en blog, der hedder mad for fattigrøve og den synes jeg faktisk er god og inspirerende.

Men jeg tror, at jeg er bange for at løbe tør for madvarer, hvis jeg ikke køber virkelig meget ind. Jeg er også bange for at mangle et eller andet til den ret, jeg skal lave. (Og jeg bor ca. 200 m. fra 3-4 forskellige madbutikker). Det bunder nok i manglende overblik og planlægning. Vi har mange forkromede fortsæt omkring at sætte os sammen og lave en god og grundig madplan, men vi bliver hurtigt ukoncentrerede og så får vi ikke gennemtjekket om vi har alting. Og så ender jeg med lige at købe lidt ekstra, for hvis vi nu mangler. Det ekstra bliver så selvfølgelig smit ud. Suk.


Tror måske I er lidt som os, at man godt kan blive lidt "luksusblinde" i hverdagen, og opfatte et forbrug som normalt, fordi det ikke er nødvendigt at spare/tænke over hvad man køber, og har man lyst til bøf og rødvin på en dødelig tirsdag, så er det da det vi gør. Det er da ikke luksus, det er da helt normalt... Og hov der var da lige en 2 kilos oksemørbrad til 300kr. den napper vi da lige med, den skal nok blive brugt til et eller andet... og hey 6 flasker vin til xyz kr. det ER da et godt tilbud, og vin bliver jo ikke for gammel, så dem køber vi da lige....

Vi bekæmper "luksushverdagen" på et par forskellige måder. Vi kører altid skrabet februar, hvor vi lever så skrabet og billigt som vi kan, bare for at finde ud af forskellen på nødvendigt og luksus.
De andre måneder så læser vi tilbudsaviser og laver madplaner ud fra dem, men ikke for en hel uge, kun 4-5 dage, for livet sker, planer ændrer sig, og der skal være lidt fleksibilitet. Så for ikke at brænde inde med indkøb eller skulle smide ud, så planlægger vi ikke alle måltider for en hel uge, men efterlader til luft til "jeg har lyst til..." "veninde har inviteret på cafe" "skat, det bliver sent, jeg skal lige have projekt færdigt..." osv.
Men det vigtigste vi gør, er det Cirkus allerede har nævnt, vi undgår butikker! Læs tilbudsaviserne, planlæg indkøb og så 1 indkøbstur og ellers online levering, "så kommer man ikke lige til ..." Det er dyrt at handle hver eller hver anden dag, for butikkerne er dygtige til at lokke, men kommer man ikke i butikken, så er det svært at blive fristet :genert:
8
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Umulius
Indlæg: 215
Tilmeldt: 2. apr 2019, 11:58
Kort karma: 20
Likede indlæg: 251

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Umulius » 5. jan 2020, 17:05

abcd skrev:
Umulius skrev:Problemet er, at jeg er fuldstændig urealistisk i forhold til min kunnen. Jeg forestiller mig, at vi kan spise (inkl. alt der bliver handlet i dagligvarebutikker) for 800 kr pr uge. Det er sikkert også fint for nogen, men jeg har altså et mad (inkl. andet i dagligvarebutikker) på 8000-10000 kr pr måned. Og så er der er langt stykke vej. Måske jeg skulle prøve med 1500 kr pr uge. Jeg synes bare, det er vildt mange penge. Men jeg kan godt se, at ved at sætte så stramt et budget for mig selv, som jeg ikke kan holde, så kommer jeg til at fejle igen og igen.
Men jeg synes jo, at jeg burde kunne. Jeg er en intelligent kvinde, så hvorfor fejler jeg igen og igen?.


800 om ugen synes jeg lyder helt urealistisk for en familie på 5. Til sammenligning bruger vi - en familie på to voksne og to børn - ca. 7000 om måneden i dagligvarebutikker, og vi spiser helt almindeligt (økologisk), og jeg kan ikke se vi skulle have noget overforbrug, og vi smider ikke ting væk, bare almindelig mad og husholdning. Så jeg synes ikke 8000 lyder vildt.


Godt at høre. Jeg synes bare alle jeg taler med bliver nærmest harme, når jeg taler om mit madbudget. Jeg synes, de lever af caviar og champagne for 2,75 kr om ugen. Eller sådan føles det, når jeg hører dem tale.
0
Brugeravatar
Umulius
Indlæg: 215
Tilmeldt: 2. apr 2019, 11:58
Kort karma: 20
Likede indlæg: 251

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Umulius » 5. jan 2020, 17:09

Wizzze skrev:
Umulius skrev:
Sangius skrev:For mig er det nemmest at kontrollere økonomien ved at hæve de penge man mener der er brug for, og så lægge dankort af derhjemme.
I kunne bruge Mambeno - de laver madplaner og indkøbslister til både aftensmad og frokost.


Problemet er, at jeg er fuldstændig urealistisk i forhold til min kunnen. Jeg forestiller mig, at vi kan spise (inkl. alt der bliver handlet i dagligvarebutikker) for 800 kr pr uge. Det er sikkert også fint for nogen, men jeg har altså et mad (inkl. andet i dagligvarebutikker) på 8000-10000 kr pr måned. Og så er der er langt stykke vej. Måske jeg skulle prøve med 1500 kr pr uge. Jeg synes bare, det er vildt mange penge. Men jeg kan godt se, at ved at sætte så stramt et budget for mig selv, som jeg ikke kan holde, så kommer jeg til at fejle igen og igen.
Men jeg synes jo, at jeg burde kunne. Jeg er en intelligent kvinde, så hvorfor fejler jeg igen og igen?

Nå men, jeg må prøve.

Ang. madplan, så har jeg prøvet mambeno, men stoppede, da der koster penge hver måned at være medlem. Jeg følger en blog, der hedder mad for fattigrøve og den synes jeg faktisk er god og inspirerende.

Men jeg tror, at jeg er bange for at løbe tør for madvarer, hvis jeg ikke køber virkelig meget ind. Jeg er også bange for at mangle et eller andet til den ret, jeg skal lave. (Og jeg bor ca. 200 m. fra 3-4 forskellige madbutikker). Det bunder nok i manglende overblik og planlægning. Vi har mange forkromede fortsæt omkring at sætte os sammen og lave en god og grundig madplan, men vi bliver hurtigt ukoncentrerede og så får vi ikke gennemtjekket om vi har alting. Og så ender jeg med lige at købe lidt ekstra, for hvis vi nu mangler. Det ekstra bliver så selvfølgelig smit ud. Suk.


Tror måske I er lidt som os, at man godt kan blive lidt "luksusblinde" i hverdagen, og opfatte et forbrug som normalt, fordi det ikke er nødvendigt at spare/tænke over hvad man køber, og har man lyst til bøf og rødvin på en dødelig tirsdag, så er det da det vi gør. Det er da ikke luksus, det er da helt normalt... Og hov der var da lige en 2 kilos oksemørbrad til 300kr. den napper vi da lige med, den skal nok blive brugt til et eller andet... og hey 6 flasker vin til xyz kr. det ER da et godt tilbud, og vin bliver jo ikke for gammel, så dem køber vi da lige....

Vi bekæmper "luksushverdagen" på et par forskellige måder. Vi kører altid skrabet februar, hvor vi lever så skrabet og billigt som vi kan, bare for at finde ud af forskellen på nødvendigt og luksus.
De andre måneder så læser vi tilbudsaviser og laver madplaner ud fra dem, men ikke for en hel uge, kun 4-5 dage, for livet sker, planer ændrer sig, og der skal være lidt fleksibilitet. Så for ikke at brænde inde med indkøb eller skulle smide ud, så planlægger vi ikke alle måltider for en hel uge, men efterlader til luft til "jeg har lyst til..." "veninde har inviteret på cafe" "skat, det bliver sent, jeg skal lige have projekt færdigt..." osv.
Men det vigtigste vi gør, er det Cirkus allerede har nævnt, vi undgår butikker! Læs tilbudsaviserne, planlæg indkøb og så 1 indkøbstur og ellers online levering, "så kommer man ikke lige til ..." Det er dyrt at handle hver eller hver anden dag, for butikkerne er dygtige til at lokke, men kommer man ikke i butikken, så er det svært at blive fristet :genert:


Du har helt ret. Vi er totalt luksusblinde.
Og ikke kun med dagligvarer. Også med -specielt- elektronik. “En gamer-pc? Så gerne.” “Nårh, synes du, at du mangler en bærbar? Jamen det gør du da. Værsgo”. Osv.

Jeg vil prøve at undgå butikker. Og spare med min mand omkring mine meget “akutte” behov.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf avdotja » 6. jan 2020, 00:30

Umulius skrev:...
Det der gør mig glad er: tid med mine børn og at de har ALT, hvad de gerne vil have. Altså de er smask forkælede. Det er ikke deres eget ønske. De spørger sjældent om noget. Men det er mit behov for at de har nye telefoner, store computere osv. De skal også gerne have en del tøj, men her er det primært H&M indtil videre. At de har så meget tøj bunder helt sikkert også i manglende overblik over hvad de har. Det bunder også i, at der nogle gange kan gå et par dage uden at vi vasker tøj og så skal der være rent i stavet alligevel.

Men det er altså meget terapeutisk at skrive om, for det tvinger mig til at tænke over mine vaner. Det er faktisk ikke så rart.

Jeg synes heller ikke at 8-10.000 kr/måned til mad for 5 mennesker (hvor ingen har betalt frokost) lyder katastrofalt højt. Om noget ville jeg forsøge at holde det på 8.000 kr/måned og hvis det går fint, kan man så overveje at skære yderlig ned (det hjælper en hel del, hvis man indfører en ugentlig grød/suppedag og/eller 1-2 kødfrie dage).

Men det markerede synes jeg lyder problematisk. Både økonomisk, men også forhold til hvilken værdier der gives videre. Hvor gamle er dine børn (og sådan helt lavpraktisk: kan de ikke gå i det samme tøj (udover undertøj) flere gange før det skal vaskes :forvirret: )

Kunne det være en ide at se på dit forbrug i et lidt bredere perspektiv? Altså ikke kun fokusere på de økonomiske konsekvenser for din egen pengepung, men også på den rovdrift der finder sted på klodens ressourcer. Personligt gør det det, i hvert fald for mig, en hel del lettere at undlade at købe en ny computer “bare lige fordi”.
Jeg er blevet langt bedre til at bruge ting op, før jeg køber nyt, på trods af at jeg ellers fint har råd til et langt højere forbrug (min computer er feks snart 8 år. Kan godt blive lidt forelsket i alle de nye, smarte modeller, men da den gamle stadigvæk virker fortrinligt, går der nok yderlig 8 år, før jeg føler jeg kan tillade mig at overveje en ny :lol:).
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf sigge » 6. jan 2020, 09:18

Jeg synes faktisk, jeg blev bedre til ikke at købe ting - især tøj - i 2019. Men jeg har alligevel ikke øget min opsparing i løbet af året. Det skyldes primært, at jeg så har skruet op for budgettet til oplevelser i stedet. Jeg har planlagt en større rejse i foråret næste år, og jeg håber også, at jeg skal flytte engang i løbet af i år, så jeg får brug for at spare nogle flere penge op i løbet af 2020. Derfor vil jeg gerne blive endnu mere bevidst om mit forbrug i år.

Selvom jeg ikke har købt så meget nyt tøj sidste år, har jeg alligevel brugt en del penge på f.eks. Formel 1 merchandise, og det vil jeg gerne skære ned på i år. Jeg har ikke lyst til at skære for meget ned på oplevelser, men jeg vil alligevel forsøge at overveje lidt nærmere, om det er noget, jeg virkelig har lyst til, inden jeg bare smider mange hundrede kroner ud på diverse arrangementer. Og så skal jeg nok også skære lidt ned på budgettet til guf både for min økonomis og min sundheds skyld.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Umulius
Indlæg: 215
Tilmeldt: 2. apr 2019, 11:58
Kort karma: 20
Likede indlæg: 251

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Umulius » 6. jan 2020, 21:55

avdotja skrev:
Umulius skrev:...
Det der gør mig glad er: tid med mine børn og at de har ALT, hvad de gerne vil have. Altså de er smask forkælede. Det er ikke deres eget ønske. De spørger sjældent om noget. Men det er mit behov for at de har nye telefoner, store computere osv. De skal også gerne have en del tøj, men her er det primært H&M indtil videre. At de har så meget tøj bunder helt sikkert også i manglende overblik over hvad de har. Det bunder også i, at der nogle gange kan gå et par dage uden at vi vasker tøj og så skal der være rent i stavet alligevel.

Men det er altså meget terapeutisk at skrive om, for det tvinger mig til at tænke over mine vaner. Det er faktisk ikke så rart.

Jeg synes heller ikke at 8-10.000 kr/måned til mad for 5 mennesker (hvor ingen har betalt frokost) lyder katastrofalt højt. Om noget ville jeg forsøge at holde det på 8.000 kr/måned og hvis det går fint, kan man så overveje at skære yderlig ned (det hjælper en hel del, hvis man indfører en ugentlig grød/suppedag og/eller 1-2 kødfrie dage).

Men det markerede synes jeg lyder problematisk. Både økonomisk, men også forhold til hvilken værdier der gives videre. Hvor gamle er dine børn (og sådan helt lavpraktisk: kan de ikke gå i det samme tøj (udover undertøj) flere gange før det skal vaskes :forvirret: )

Kunne det være en ide at se på dit forbrug i et lidt bredere perspektiv? Altså ikke kun fokusere på de økonomiske konsekvenser for din egen pengepung, men også på den rovdrift der finder sted på klodens ressourcer. Personligt gør det det, i hvert fald for mig, en hel del lettere at undlade at købe en ny computer “bare lige fordi”.
Jeg er blevet langt bedre til at bruge ting op, før jeg køber nyt, på trods af at jeg ellers fint har råd til et langt højere forbrug (min computer er feks snart 8 år. Kan godt blive lidt forelsket i alle de nye, smarte modeller, men da den gamle stadigvæk virker fortrinligt, går der nok yderlig 8 år, før jeg føler jeg kan tillade mig at overveje en ny :lol:).


Men du har simpelthen så meget ret. Jeg bevæger mig langsomt i den retning ved at tænke mere klima/miljø/overforbrug. Og måske kan det skubbe mig i den rigtige retning.

Det er da mega usundt for børnene at få så meget. Jeg tror, at jeg vil sætte fokus på, at at vi kan glæde os til noget i fremtiden og ikke bare få, få, få, nu, nu, nu. Jeg har gjort det i det små ved at invitere den mindste med legetøjsbutik og vise hende, hvad hun kan få om 3 uger, hvis vi ikke køber snacks i netto. Og hun knus glæder sig til at få den hest, hun har udset sig ❤️. Men da vi var i legetøjsbutikken havde jeg meget svært ved at lade være med bare lige at købe. Det var børnene meget bedre til. De tiggede ikke engang.

:banan: Og så har jeg brugt 0 kr i dag :banan: og det kan jeg ikke huske hvornår er sket sidst :gruble:
6
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Pandesteg » 7. jan 2020, 07:04

Jeg skal prøve at stramme lidt op på hvor meget jeg bruger på husholdningskontoen. Vi er 2 mennesker og sætter 3000 kr til side om måneden til mad og div. husholdningsprodukter. Jeg synes, det godt kan være lidt svært at få til at løbe rundt, især fordi jeg er ret god til at impulskøbe, når jeg er ude at handle ind. Før i tiden har jeg handlet på nemlig.com og det var fedt, fordi jeg netop slap for alt for mange fristelser, men de leverer desværre ikke dér hvor vi bor nu.

Vi spiser ikke rigtig kød fra supermarkedet, så det burde jo spare os for nogle penge. Til gengæld køber jeg oftest øko-produkter og det koster lidt ekstra. Jeg prøver at lave store portioner mad, så vi har et lager af nemme retter i fryseren. Overvejer også at prøve at købe nogle Too Good To Go-poser med grøntsager for at se, hvor meget vi kan få ud af det.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Stars » 7. jan 2020, 07:30

Pandesteg skrev:Jeg skal prøve at stramme lidt op på hvor meget jeg bruger på husholdningskontoen. Vi er 2 mennesker og sætter 3000 kr til side om måneden til mad og div. husholdningsprodukter. Jeg synes, det godt kan være lidt svært at få til at løbe rundt, især fordi jeg er ret god til at impulskøbe, når jeg er ude at handle ind. Før i tiden har jeg handlet på nemlig.com og det var fedt, fordi jeg netop slap for alt for mange fristelser, men de leverer desværre ikke dér hvor vi bor nu.

Vi spiser ikke rigtig kød fra supermarkedet, så det burde jo spare os for nogle penge. Til gengæld køber jeg oftest øko-produkter og det koster lidt ekstra. Jeg prøver at lave store portioner mad, så vi har et lager af nemme retter i fryseren. Overvejer også at prøve at købe nogle Too Good To Go-poser med grøntsager for at se, hvor meget vi kan få ud af det.


Jeg er ikke specielt vild med Coop.dk - men de leverer i mit sommerhus i modsætning til Nemlig.com.
Kunne det være en mulighed?
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Pandesteg » 7. jan 2020, 07:43

Stars skrev:
Pandesteg skrev:Jeg skal prøve at stramme lidt op på hvor meget jeg bruger på husholdningskontoen. Vi er 2 mennesker og sætter 3000 kr til side om måneden til mad og div. husholdningsprodukter. Jeg synes, det godt kan være lidt svært at få til at løbe rundt, især fordi jeg er ret god til at impulskøbe, når jeg er ude at handle ind. Før i tiden har jeg handlet på nemlig.com og det var fedt, fordi jeg netop slap for alt for mange fristelser, men de leverer desværre ikke dér hvor vi bor nu.

Vi spiser ikke rigtig kød fra supermarkedet, så det burde jo spare os for nogle penge. Til gengæld køber jeg oftest øko-produkter og det koster lidt ekstra. Jeg prøver at lave store portioner mad, så vi har et lager af nemme retter i fryseren. Overvejer også at prøve at købe nogle Too Good To Go-poser med grøntsager for at se, hvor meget vi kan få ud af det.


Jeg er ikke specielt vild med Coop.dk - men de leverer i mit sommerhus i modsætning til Nemlig.com.
Kunne det være en mulighed?


Ja det har jeg også overvejet, synes bare ikke deres udvalg er så godt... Men det kunne være jeg skulle prøve alligevel i en periode og se om det gav mening :) Tak!
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf avdotja » 7. jan 2020, 15:05

Jeg sidder netop og spiser hjemmelavet makrel i tomat; er temmelig sikker på at jeg ikke har sparet noget på den konto :D

Men fisken er fanget i de danske farvande med bundgarn og når man er selektiv med de fangstmetoder man støtter op om (både af hensyn til havmiljøet og fiskevelfærd - mener ikke at MSCI-mærket er godt nok), må man jo betale det det koster :fløjt:

Til gengæld var det virkelig let at lave og smager rent faktisk som en (god) købe variant. Brugte den her opskrift: Makrel i tomat fra Aarstiderne
1

Tilbage til "Privatøkonomi"