Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 449
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 19
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 498

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Lover-Moses » 20. jun 2019, 15:07

girl_beat skrev:
Lover-Moses skrev:Jeg har længe gået og spekuleret i at få afviklet prioritetslånet på mit hus, der er på 135.000kr. Realkreditlånet er på 576.000kr med 27 år tilbage. Så jeg var i banken igår for at snakke om det, og der kom det ud af det, at jeg fik afviklet prioritetslånet, som frigiver lidt over 10.000 om året, samtidigt fik jeg omlagt realkreditlånet, så det kommer ned på 15 år istedet for 27 år, med en rente på 0.5% istedet for 2%. Og jeg betaler kun ca. 500kr mere om måneden end jeg gør nu, da det andet lån er væk.

Jeg er ikke så god til det, men her må jeg gerne klappe mig selv lidt på skulderen, med tanke på at jeg er alene om at betale gildet :D

Det lyder meget fornuftigt :-D

Vi har lige omlagt til samme type lån, det er dog ikke effektueret endnu, og det må siges at være et scoop med en så lav fast rente. Vi strammer ballerne og øger terminen med ca. 2000 kr om måneden, til gengæld sparer vi et 7-cifret beløb på den lange bane. Det er næsten bedre end at investere :engel:


Jeg havde også muligheden for at gå ned til 10 år med 0% i rente, men så ville jeg skulle betale næsten 2000kr mere om måneden end jeg gør nu. Jeg kunne godt, men så bliver det en anelse stramt, især hvis jeg skulle gå hen og blive arbejdsløs. Men det er da helt sikkert at hvis der var to om at betale, var det blevet til 10 år. Men jeg sparer alligevel 100.000kr, så det er ganske fint.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf girl_beat » 20. jun 2019, 15:25

Lover-Moses skrev:
girl_beat skrev:
Lover-Moses skrev:Jeg har længe gået og spekuleret i at få afviklet prioritetslånet på mit hus, der er på 135.000kr. Realkreditlånet er på 576.000kr med 27 år tilbage. Så jeg var i banken igår for at snakke om det, og der kom det ud af det, at jeg fik afviklet prioritetslånet, som frigiver lidt over 10.000 om året, samtidigt fik jeg omlagt realkreditlånet, så det kommer ned på 15 år istedet for 27 år, med en rente på 0.5% istedet for 2%. Og jeg betaler kun ca. 500kr mere om måneden end jeg gør nu, da det andet lån er væk.

Jeg er ikke så god til det, men her må jeg gerne klappe mig selv lidt på skulderen, med tanke på at jeg er alene om at betale gildet :D

Det lyder meget fornuftigt :-D

Vi har lige omlagt til samme type lån, det er dog ikke effektueret endnu, og det må siges at være et scoop med en så lav fast rente. Vi strammer ballerne og øger terminen med ca. 2000 kr om måneden, til gengæld sparer vi et 7-cifret beløb på den lange bane. Det er næsten bedre end at investere :engel:


Jeg havde også muligheden for at gå ned til 10 år med 0% i rente, men så ville jeg skulle betale næsten 2000kr mere om måneden end jeg gør nu. Jeg kunne godt, men så bliver det en anelse stramt, især hvis jeg skulle gå hen og blive arbejdsløs. Men det er da helt sikkert at hvis der var to om at betale, var det blevet til 10 år. Men jeg sparer alligevel 100.000kr, så det er ganske fint.

Det hører jo fint til i en tråd om økonomiske mål og resultater, at det ikke kun går på opsparing, men langsigtet tænkning der gør det muligt at spare flere hundrede tusind kroner. Det kan de fleste vist tage og føle på :)

Det ville være super nice med et 0% lån! Men den tidshorisont er også for stram for os, når vi i forvejen har høje boligudgifter (ejerlejl. midt i Kbh).
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. jun 2019, 09:13

Det er ikke ligefrem gået strålende i juni :tie:
Der er overskud på 4000-5000 kr., men det er bare ikke en forbedring.
Det har primært handlet om tre ting: for meget mad udefra på dovne/travle dage, impulskøb (fx. et spontant polterabend for min veninde) og manglen på budget.
Især det sidste vil jeg gerne gøre noget ved lige nu. Det er jo dumt at slå sig selv i hovedet over fråds, hvis det faktisk er de faste udgifter, der er højere, end jeg går og tror. Og det kunne også være smart hver måned at tage højde for forventede engangsudgifter, som i juni bl.a. var en tur til Aarhus, kage og bidrag til morgenmad på arbejdet og bryllupsgave.

Jeg tror egentlig, at manglen på budget har meget at gøre med, at jeg ikke sparer op til noget konkret. Overskuddet kommer automatisk, da min livsstil i disse år i grunden er overfinansieret. En ferie betyder mindre sat over på opsparingen ved månedens afslutning, ikke at der bliver taget fra den.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. jul 2019, 07:21

Min far og jeg skal senere på ugen afsted på den årlige sommerhusferie, og eftersom det foregår på en meget lille ø med beskedne og uforudsigelige indkøbsmuligheder, medbringer vi stort set alle fødevarer. Da min mor levede, kørte vi altid forbi en Bilka og købte ind fra bunden. Kun få ting var med helt hjemmefra.
I år har vi prøvet noget lidt nyt. Vi har lavet en madplan ud fra det, vi hver især har på lager, og er derfor endt op med kun at skulle købe en række varer, der er så almindelige, at de kan fås hvor som helst. Så i stedet for Bilka bliver det Lidl eller Rema, vi tager forbi.

Som jeg husker det, plejede vi at komme ud af butikken med en kvittering på omkring 2000 kr. Ud fra årets indkøbsseddel at dømme bliver det beløb noget mindre. Selvfølgelig skal vores medbragte varer også tælles med, men da mange af dem er købt på tilbud eller er grøntsager i stedet for kød, kommer vi alligevel til at spare en del uden at få dårligere mad.

Den anderledes menu, hvor færre varer er sensible overfor temperaturen, og hvor kun et lille stop i et supermarked er nødvendigt, har i øvrigt den sidegevinst, at vi får tid til og mulighed for en kulturel oplevelse på vej til øen.
8
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2348
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 93
Likede indlæg: 2306

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Elverpigen » 29. jul 2019, 16:03

Hmm, siden jeg var fattig studerende og kørte stram økonomi med opgørelse af hver en kvittering, har jeg overordnet trives bedst med en slags bufferøkonomi:

Jeg har lidt ekstra på kontoen og tjekker, om der er en opadgående eller nedadgående tendens :-D Det har virket ret godt for mig. Måske fordi jeg generelt er vant til at prioritere løbende. Med et par års mellemrum tjekker jeg så, om jeg kan få noget ud af at justere forsikringer, abonnementer, bank etc.

På denne loose måde er det lykkedes mig alligevel at downsize min økonomi med ca 25-30 % for tiden, hvor jeg er på en lidt længere tur igennem Dagpengeland end forventet :engel:

Bl.a. har jeg:

  • Styret min pensionsindbetaling væsentlig bedre end sidst, hvilket ca betyder 2k/md
  • Justeret forsikring ½ k/år
  • Ferien blev ca 6k billigere en sidst - god blanding af heldige omstændigheder og målrettet jagt på billige billetter
  • Været efter mit teleselskab, der varslede en ændring af abonnementet, så irriterende tjenester nu blev automatisk inkluderet. Måske er det ikke mere end en 20'er pr måned i første runde, men nu har jeg undersøgt andre muligheder og flytter snart mobildelen til et selskab, der både sender overskuddet i ansvarlig-grøn retning OG lige er endnu en 10'er billigere pr måned.
  • Intensiveret jagten på tilbud og gode datovarer og stort set udryddet forbrug af takeaway & convenience. Her anslår jeg, at det ca sparer 500 kr/måned
  • Transport via Rejsekort bearbejder jeg mine vaner på især de kortere ture, når det passer med at jeg kan bruge lidt mere tid og lade cyklen tage slæbet = mange bække små á 15-30 kr. F.eks. var der fin gratis motion i at tulle 10 km hjem fra Ikea med en bette ny topmadras á 9 kg på bagagebæreren :-D

Jeg synes, at det trykker lidt mere at spare på de sociale ting, for jeg er i en alder, hvor folk ofte har job og økonomi til det. Biograf har jeg aldrig været storforbruger af, men det er mere eller mindre bevidst skåret væk p.t.. Jeg spiser stadig ude med venner en gang i mellem, men er mere bevidst om kun at kaste penge efter det, hvis jeg føler, at jeg har overskuddet til at nyde det rigtigt.

To Do:
  • Gennemgå banksager igen (det er et par år siden)
  • Gennemføre skiftet af mobilselskab
  • Få solgt diverse sager på DBA, som jeg ikke bruger. Her skal jeg nok bruge lidt tid på at kigge ekstra efter i alt det, jeg er vant til at have i gemmerne :whip:
2
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1833
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 636
Likede indlæg: 8693

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf englishchannel » 27. aug 2019, 04:55

englishchannel skrev:TS begynder: Min mand og jeg fokuserer i øjeblikket på at betale vores boliglån i banken ud. Vi har betalt 300.000 af i år, og jeg satser på at der ryger yderligere 50.000 efter sommerferien.

Vi har tidligere haft et højt forbrug, men af både økonomiske og klimahensyn vil især jeg gerne skære ned. Så der er boliglånet også en god motivationsfaktor til at blive bedre til at bruge de ting, vi har, i stedet for at købe nyt hele tiden.


Nu hvor sommerferien er overstået, er det tid til at opdatere tråden.

Det er gået over al forventning at skære ned på forbruget. Over de tre seneste måneder har vi udelukkende købt nyt, hvis det gamle gik i stykker, og tilmed oftest på tilbud. Jeg er blevet enormt god til at kigge bagerst i skabet og bruge noget tøj som jeg ellers ikke har gået i i evigheder, hvor jeg for et halvt år siden bare ville købe noget tilsvarende. Jeg troede at det ville blive surt og hårdt, men det har faktisk været en god oplevelse.

En anden ting, vi har skåret markant ned på, er take away. Det skyldes dels at vores favoritsted holdt ferielukket i to måneder, men alligevel :lol: Det har gjort, at vi har fået en god vane med altid at have nem mad i fryseren, så vi ikke forfalder til take away, hvis vi ikke får handlet eller kommer sent hjem.

Vi har også skåret ned på nogle andre ting, men de to øverste har været de største aha-oplevelser for mig.

Målet var at vi skulle betale 50.000 af på boliglånet i slutningen af august, men vi ender faktisk med at komme af med hele 65.000 :8: Hvilket betyder at banklånet nu er på under 100.000 :banan: :banan2:
14
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf avdotja » 1. sep 2019, 13:41

Jeg har også brugt klart færre penge på takeaway og usund mad i det hele taget det sidste halve års tid. Synes min dagligvarerpost er overraskende lav og lever samtidig sundere end jeg har gjort længe!

Synes faktisk ikke at mine budgetmål begrænser mine sociale aktiviteter (hvilket jeg ellers havde frygtet). Der er stadigvæk fin plads til at tage ud og spise brunch eller gå i biografen.

Men jeg får problemer med at overholde de oprindelige mål, både pga ferier og sløseri de første af årets måneder. Det gør sjovt nok en kæmpe forskel med 4 måneder hvor man brugte 8.000 om måneden istedet for 3-4.000 :rulle:
1
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6506
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14440

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Mangoness » 1. sep 2019, 16:12

Mig og min kæreste forsøger at spare på madbudgettet. Så i denne måned laver vi madplan ud fra ugens tilbud og det, vi har i skabene.

I øjeblikket bruger vi rundt regnet 4000 kr på mad (inklusiv take away) og husholdning, og det vil vi gerne have ned på omkring de 3000 :)
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Yossarian
Indlæg: 481
Tilmeldt: 25. nov 2015, 16:21
Kort karma: 23
Likede indlæg: 922

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Yossarian » 5. sep 2019, 16:32

Mit mål er egentlig ikke ret konkret, ud over at forsøge at optimere min økonomi og min opsparing, så jeg har langt om længe fået taget mig sammen til at samle alle mine indtægter og udgifter i et regneark, måned for måned. Det er meget mere overskueligt at have det samlede overblik på den måde og f.eks. se hvor meget mit dagligvareforbrug varierer hver måned og have alle de faste udgifter kortlagt. Indtil videre er der ikke så meget, der har overrasket mig, men at jeg har droppet TV-pakken kan helt sikkert mærkes. Det er nok først og fremmest, når det handler om at købe ting på nettet, jeg ikke altid har lige meget brug for, at der kan fanges nogle tyveknægte. :jule:
0
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6506
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14440

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Mangoness » 5. sep 2019, 16:38

Mangoness skrev:Mig og min kæreste forsøger at spare på madbudgettet. Så i denne måned laver vi madplan ud fra ugens tilbud og det, vi har i skabene.

I øjeblikket bruger vi rundt regnet 4000 kr på mad (inklusiv take away) og husholdning, og det vil vi gerne have ned på omkring de 3000 :)


Fortsættelse:

I øjeblikket har vi helt konkret gjort det, at vi hver fredag laver en ny madplan ud fra ugens og næste uges tilbud, og så handler vi lørdag og søndag. Resten af ugen er det kun småting såsom mælk, der handles ind, så vi laver færre impulskøb.

Og så har jeg gjort det, at jeg har lavet forbrugsmål på Spiir. Pt har jeg sat mit ugentlige forbrugsmål på 400 kr. og take away på 80 kr. :)
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Gospel'
Indlæg: 6
Tilmeldt: 5. sep 2019, 16:16
Kort karma: 0
Likede indlæg: 5

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Gospel' » 5. sep 2019, 16:51

Jeg bor meget billigt og har en forholdvis fornuftig indtjening, hvilket giver luft til andre ting... Jeg giver minimum 20% af min indtægt til velgørenhed og spare en del op. Udover det jeg giver væk, så bruger jeg stort set kun penge på mad, da jeg bor på 15 m2, sætter det en naturlig grænse for, hvad det kan betale sig at købe ind. Jeg har ikke et egentlig mål med det, udover at rejse let og leve nøjsom.
3
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19606

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Animi » 20. sep 2019, 09:25

Jeg har i denne her måned lavet en madplan for hver uge og hævet et bestemt antal beløb til mine indkøb for hver uge. Indtil videre har jeg pr uge max brug 600kr på mad og husholdning. Udover det har jeg også brugt penge på en fødselsdagsgave og biograftur, men det var noget jeg havde planlagt på forhånd.

Men jeg kan virkelig se, at jeg bruger mere færre penge, når det er kontanter jeg betaler med. Tror det visuelle med, at jeg kan se pengene forsvinde ud af min pung og følge med i forbruget er rigtig godt. Før klattede jeg ret mange penge væk på dit og dat og selvom det var små beløb, løb det jo ret hurtigt op. Jeg kunne ofte tjekke min netbank og tænke "Wtf, hvor er de 400kr blevet af?". Men så opdage, at det var alle de småbeløb, der var skylden i det.

Går den sidste uge af september lige sådan, kan jeg sætte ca 1000kr ind på min opsparing! Dét, synes jeg, er ret sejt :-D
7
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6506
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14440

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Mangoness » 27. sep 2019, 12:22

Den anden dag lavede mig og min kæreste en oversigt over de sidste måneders forbrug af mad og husholdning. Forbruget var noget højere, end vi troede :tie: :nerve:

Til gengæld har det i denne måned gået godt. Specielt eTilbudsavisen har været en kæmpe hjælp.

Den sidste måneds tid har vi lavet madplan ud fra eTilbudsavisens tilbud, så vidt muligt købt ind en gang om ugen og lavet forbrugsmål på Spiir, så vi løbende kan holde øje med vores forbrug. Indtil videre er vores forbrug faldet meget (heldigvis :D )
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19606

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Animi » 27. sep 2019, 19:31

Mangoness skrev:Den anden dag lavede mig og min kæreste en oversigt over de sidste måneders forbrug af mad og husholdning. Forbruget var noget højere, end vi troede :tie: :nerve:

Til gengæld har det i denne måned gået godt. Specielt eTilbudsavisen har været en kæmpe hjælp.

Den sidste måneds tid har vi lavet madplan ud fra eTilbudsavisens tilbud, så vidt muligt købt ind en gang om ugen og lavet forbrugsmål på Spiir, så vi løbende kan holde øje med vores forbrug. Indtil videre er vores forbrug faldet meget (heldigvis :D )


Hvis du har brug for inspiration til billige retter, kan jeg anbefale denne blog :-D https://madforfattigroeve.dk/
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf avdotja » 28. sep 2019, 13:06

Har brugt alt for mange penge i september og når helt sikkert ikke mit (stramt satte) årsmål. Nu skal jeg så bare sørge for at det ikke betyder at jeg nu smider ALT på jorden, fordi det hele alligevel kan være ligemeget... Det er faktisk præcis som at være på slankekur, er man først faldet i, er det noget sværere at holde fast :genert:
4

Tilbage til "Privatøkonomi"