Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Brugeravatar
Umulius
Indlæg: 215
Tilmeldt: 2. apr 2019, 11:58
Kort karma: 20
Likede indlæg: 251

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Umulius » 7. jan 2020, 18:46

Vi har slet ikke købt plastikbæreposer i år (eller andre bæreposer :lol: ).

Og så har jeg brugt 800 kr i dag. 250 kr til vin/slik/kage til en undervisningssession med en superdygtige underviser, som bruger sin fritid på det. Der var rester tilbage, som jeg selv tog med hjem (havde ikke helt alt op). Tidligere ville jeg aldrig have taget noget med hjem. Nu har jeg så til fredagsslik. Det er næsten som om fredsgsslikket så er gratis.
Og så har jeg handlet efter indkøbsliste til de næste 4 dage ca. Det blev 550 kr. Så selvom jeg har handlet 2 gange i dag og brugt 800 kr. så er jeg ok tilfreds.
2
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17196
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41845

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf LaMariposa » 11. jan 2020, 06:21

Her går det egentlig ganske godt. Vi er begyndt at lave madplaner og få leveret fra Nemlig, og det spiller bare. Derudover er jeg pt på en kost, som kræver ret meget styring med det resultat, at togo latte, takeaway, slik og alt mulig andet ikke er aktuelt i øjeblikket. Så indtil nu har jeg i januar kun brugt 150 kroner, som ikke er på enten benzin eller fødevarer eller den ferie, som vi planlægger.

Det er rart :D
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Umulius
Indlæg: 215
Tilmeldt: 2. apr 2019, 11:58
Kort karma: 20
Likede indlæg: 251

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Umulius » 11. jan 2020, 07:53

Her får der meget bedre end der plejer. Jeg er faldet i en gang og har købt pizza til aftensmad.
Til gengæld har vi kun brugt 1700 kr på mad og 600 kr på diverse indtil nu og det er MEGET mindre end vanligt. Vi har haft 2 eller 3 dage, hvor dankortet ikke har været i brug, bl.a. i går.
Vi har spist rester til den store guldmedalje og har ikke købt en eneste bærepose endnu i 2020.
I dag lægger vi en madplan og så håber jeg, at vi kan holde den gode start.
6
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf LaScrooge » 11. jan 2020, 08:22

Jeg fryder mig dagligt over hvor mange penge jeg sparer på ikke at ryge. Jeg plejede at ryge en pakke om dagen, flere til fester, og har trappet ned over længere tid. Den sidste måned inden stop røg jeg tilsammen 2 pakker = 82 kroner. Det er minimum en besparelse på 1100 kroner. I år har jeg ikke købt cigaretter overhovedet og har således ikke brugt 440 kroner på dem.

Og nu regnede jeg det lige ud på årsbasis. 1 pakke om dagen beløber sig på intet mindre end 15.000 om året. :8:
4
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf DenBruneMunk » 11. jan 2020, 08:50

LaScrooge skrev:Jeg fryder mig dagligt over hvor mange penge jeg sparer på ikke at ryge.

Så skræmmer det dig nok endnu mere, at se tilbage på alle de penge spildt, hvis du lige har regnet ud det var 15.000 om året i dag, så bare 10.000 i hvor mange år?
Godt er du nu har stoppet vandhanen der, og forhåbentligt ikke falder tilbage i røgen, fordi andre lokker.

Jeg har ikke røget i 11 år nu, og hader røg, lugten og folk som skodder og sætter sig ved siden af dig og ånder på dig , og generelt bare ryger folk som ikke kan lade være nu. Sikke en morale :)
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf LaScrooge » 11. jan 2020, 09:12

DenBruneMunk skrev:
LaScrooge skrev:Jeg fryder mig dagligt over hvor mange penge jeg sparer på ikke at ryge.

Så skræmmer det dig nok endnu mere, at se tilbage på alle de penge spildt, hvis du lige har regnet ud det var 15.000 om året i dag, så bare 10.000 i hvor mange år?
Godt er du nu har stoppet vandhanen der, og forhåbentligt ikke falder tilbage i røgen, fordi andre lokker.

Jeg har ikke røget i 11 år nu, og hader røg, lugten og folk som skodder og sætter sig ved siden af dig og ånder på dig , og generelt bare ryger folk som ikke kan lade være nu. Sikke en morale :)


Jeg har absolut intet behov for at få ondt i maven over alle de penge, jeg har brugt på cigaretter gennem tiderne; jeg vil hellere dyrke den gode følelse jeg har over ikke at bruge flere :) Ingen jeg kender kunne finde på at lokke og langt de fleste i min omgangskreds er heldigvis ikke rygere, eller blot lejlighedsvise festrygere. I går drak jeg vin med en veninde, hvilket triggede min rygetrang, men hun havde en halv pakke i skabet som jeg vidste, jeg kunne få 1 af hvis jeg VIRKELIG havde trangen, og det beroligede mig nok at vide til, at jeg faktisk nemmere kunne slappe af i det og abstrahere fra det. Og selvom jeg havde lyst, havde jeg faktisk overhovedet ikke lyst - hverken til smagen eller fornemmelsen i lungerne og kroppen, eller til at ødelægge mit streak. Den sidste måned, mens jeg har trappet ud, har jeg røget 1-2 cigaretter til fester, hvilket også hjælper på fest-/alkoholtriggeren; normalt kunne det sagtens beløbe sig på en hel ekstra pakke.

Stort tillykke med dit rygestop!
8
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf girl_beat » 11. jan 2020, 11:38

Vi er stadig ret nye udi indkøb til småbørn, men havde en forventning om at de dyrere ting som overtøj, sko osv. aldrig rigtig kom på tilbud. Det gjorde det heldigvis. Her i januar har jeg brugt 1.100,- på junior og fået: 2 par lædersko/støvler, 6 mærkevare bodies, et par bukser og to lækre huer. Det synes jeg faktisk er lidt af et kup :)
2
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19615

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Animi » 11. jan 2020, 12:17

Umulius skrev:Her får der meget bedre end der plejer. Jeg er faldet i en gang og har købt pizza til aftensmad.
Til gengæld har vi kun brugt 1700 kr på mad og 600 kr på diverse indtil nu og det er MEGET mindre end vanligt. Vi har haft 2 eller 3 dage, hvor dankortet ikke har været i brug, bl.a. i går.
Vi har spist rester til den store guldmedalje og har ikke købt en eneste bærepose endnu i 2020.
I dag lægger vi en madplan og så håber jeg, at vi kan holde den gode start.


Det er altså virkelig godt gået :banan:

Og ift. at du synes, I kun burde bruge 800kr på indkøb om ugen, så kan jeg altså fortælle, at jeg om ugen bruger ca. 6-700kr. Og jeg bor alene - så det er kun for én person! Og jeg synes ikke, at jeg har et højt forbrug - det er faktisk endda mit forbrug, efter jeg er begyndt at tænke over penge og bruge mindre :-D
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Umulius
Indlæg: 215
Tilmeldt: 2. apr 2019, 11:58
Kort karma: 20
Likede indlæg: 251

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Umulius » 11. jan 2020, 17:02

Animi skrev:
Umulius skrev:Her får der meget bedre end der plejer. Jeg er faldet i en gang og har købt pizza til aftensmad.
Til gengæld har vi kun brugt 1700 kr på mad og 600 kr på diverse indtil nu og det er MEGET mindre end vanligt. Vi har haft 2 eller 3 dage, hvor dankortet ikke har været i brug, bl.a. i går.
Vi har spist rester til den store guldmedalje og har ikke købt en eneste bærepose endnu i 2020.
I dag lægger vi en madplan og så håber jeg, at vi kan holde den gode start.


Det er altså virkelig godt gået :banan:

Og ift. at du synes, I kun burde bruge 800kr på indkøb om ugen, så kan jeg altså fortælle, at jeg om ugen bruger ca. 6-700kr. Og jeg bor alene - så det er kun for én person! Og jeg synes ikke, at jeg har et højt forbrug - det er faktisk endda mit forbrug, efter jeg er begyndt at tænke over penge og bruge mindre :-D


Taaaak! Og ved du hvad? Vi får langt mere spændende, varieret og sund mad. Og så er det lidt hyggeligt at planlægge.

Når det så er sagt, så er jeg faktisk overrasket over, hvor afhængig jeg er af at købe. Jeg kan næsten ikke rumme, ikke at købe noget (lige meget hvad) hver dag. Det er så mærkeligt at mærke. Men hold da op, hvor bliver jeg stolt, når jeg ikke har haft dankortet oppe en hel dag.

Og så har jeg ikke købt frokost på arbejdet i år.
5
Brugeravatar
Umulius
Indlæg: 215
Tilmeldt: 2. apr 2019, 11:58
Kort karma: 20
Likede indlæg: 251

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Umulius » 11. jan 2020, 18:37

Og kender I så det? Man synes man er ultra sej og så vælder regningerne bare ind. Der er lige en ekstraregning fra ingeniør og en ekstraregning fra ridning osv.
og så var regningen fra ridning oven i købet 1200 kr for høj, så den er ikke betalt endnu, men venter til vi er nået til enighed.
De to regninger går så selvfølgelig ikke på diverse eller madkintoen - heldigvis.
0
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Stitch » 12. jan 2020, 01:13

Jeg er i Costa Rica med arbejdet frem til sommer og har i den forbindelse lidt færre udgifter til bolig etc. Jeg vil gerne prøve at spare de penge op.

Jeg har sat 2500 kr ind på opsparingen fast hidtil - vil gerne prøve om jeg kan sætte det dobbelte ind fremover.

Her er dog ikke specielt billigt, men vil nu alligevel prøve at spise hjemme så meget som muligt og spise så lokalt som muligt og spare penge på det.
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Wizzze » 12. jan 2020, 06:05

Stitch skrev:Jeg er i Costa Rica med arbejdet frem til sommer og har i den forbindelse lidt færre udgifter til bolig etc. Jeg vil gerne prøve at spare de penge op.

Jeg har sat 2500 kr ind på opsparingen fast hidtil - vil gerne prøve om jeg kan sætte det dobbelte ind fremover.

Her er dog ikke specielt billigt, men vil nu alligevel prøve at spise hjemme så meget som muligt og spise så lokalt som muligt og spare penge på det.


Bare nysgerrig, men hvad er ikke specielt billigt?

Som mange ville jeg nok naivt tro at Mellemamerika var ret billigt, men de importerer nok en hel del, som sikkert ikke er billigt, men hvad koster dagligdags ting som mælk, kød, frugt, grøntsager osv. ? Og er det lokale kæder/butikker som er de primære salgskanaler, eller er det store internationale kæder som sidder på salget?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1745
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 6029

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Ondemand » 12. jan 2020, 09:48

Stitch skrev:Jeg er i Costa Rica med arbejdet frem til sommer og har i den forbindelse lidt færre udgifter til bolig etc. Jeg vil gerne prøve at spare de penge op.

Jeg har sat 2500 kr ind på opsparingen fast hidtil - vil gerne prøve om jeg kan sætte det dobbelte ind fremover.

Her er dog ikke specielt billigt, men vil nu alligevel prøve at spise hjemme så meget som muligt og spise så lokalt som muligt og spare penge på det.


Hvad med skatten? Der må være noget at spare. Sørg for at få professionel rådgivning om nødvendigt.
1
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Stitch » 12. jan 2020, 12:46

Ondemand skrev:
Stitch skrev:Jeg er i Costa Rica med arbejdet frem til sommer og har i den forbindelse lidt færre udgifter til bolig etc. Jeg vil gerne prøve at spare de penge op.

Jeg har sat 2500 kr ind på opsparingen fast hidtil - vil gerne prøve om jeg kan sætte det dobbelte ind fremover.

Her er dog ikke specielt billigt, men vil nu alligevel prøve at spise hjemme så meget som muligt og spise så lokalt som muligt og spare penge på det.


Hvad med skatten? Der må være noget at spare. Sørg for at få professionel rådgivning om nødvendigt.



Vores CFO og advokat tager sig af det. Eller rettere: det er aftalen. Men bør nok også undersøge det på egen hånd. Man ved aldrig jo.

Tak for reminderen :)
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf TomKah » 12. jan 2020, 13:19

Wizzze skrev:
Stitch skrev:Jeg er i Costa Rica med arbejdet frem til sommer og har i den forbindelse lidt færre udgifter til bolig etc. Jeg vil gerne prøve at spare de penge op.

Jeg har sat 2500 kr ind på opsparingen fast hidtil - vil gerne prøve om jeg kan sætte det dobbelte ind fremover.

Her er dog ikke specielt billigt, men vil nu alligevel prøve at spise hjemme så meget som muligt og spise så lokalt som muligt og spare penge på det.


Bare nysgerrig, men hvad er ikke specielt billigt?

Som mange ville jeg nok naivt tro at Mellemamerika var ret billigt, men de importerer nok en hel del, som sikkert ikke er billigt, men hvad koster dagligdags ting som mælk, kød, frugt, grøntsager osv. ? Og er det lokale kæder/butikker som er de primære salgskanaler, eller er det store internationale kæder som sidder på salget?


Costa Rica er meget amerikaniseret. Så hvis Stitch er I San jose så er der Walmart, kæmpe indkøbscentre etc. Restauranter er også tæt på amerikanske priser.

Både Nicaragua lige nord for og Panama syd for er et andet prisleje.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"