Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Hunkat » 10. jun 2020, 17:59

Nesnay skrev:
Hunkat skrev:[Du må bare tænke at for hvert 100.000 du sparer op har du til udbetalingen til 2 mio :) Mange bække små
Udbetalingen bliver ikke et problem, jeg har til udbetalingen for et godt stykke mere end jeg nogensinde får lov til at låne :) Problemet er mere, at man ikke får meget lejlighed for 2-2,5 mio. her i området.


Heh, ja, det problem kender jeg godt. Men det er en meget rar tanke at man er XX% tættere på drømmen. :genert:
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
LidtLakrids
Indlæg: 304
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf LidtLakrids » 12. jun 2020, 18:07

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få et nybygget hus engang, men det koster jo mange penge :rulle: Jeg synes det er svært at spare op når det er så langsigtet et projekt. Hvordan gør man dog det? Gider jo ikke at leve på en sten i årevis :genert:
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Neenah » 12. jun 2020, 20:27

LidtLakrids skrev:Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få et nybygget hus engang, men det koster jo mange penge :rulle: Jeg synes det er svært at spare op når det er så langsigtet et projekt. Hvordan gør man dog det? Gider jo ikke at leve på en sten i årevis :genert:

Man kan jo nøjes med at spare op så der også er råd til det sjove. Det er federe at spare op end at betale af...
0
LidtLakrids
Indlæg: 304
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf LidtLakrids » 12. jun 2020, 20:31

Neenah skrev:
LidtLakrids skrev:Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få et nybygget hus engang, men det koster jo mange penge :rulle: Jeg synes det er svært at spare op når det er så langsigtet et projekt. Hvordan gør man dog det? Gider jo ikke at leve på en sten i årevis :genert:

Man kan jo nøjes med at spare op så der også er råd til det sjove. Det er federe at spare op end at betale af...

Det er også planen at spare op stille og roligt. Synes bare det er svært at holde fokus og ikke finde på alt muligt andet at bruge pengene på i mellemtiden :lol:
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf avdotja » 12. jun 2020, 20:34

LidtLakrids skrev:Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få et nybygget hus engang, men det koster jo mange penge :rulle: Jeg synes det er svært at spare op når det er så langsigtet et projekt. Hvordan gør man dog det? Gider jo ikke at leve på en sten i årevis :genert:

Jeg er enig med Neenah. Det er bedre med en realistisk opsparingsplan, man kan overholde, end en stram en som man ender med at bryde efter 2 måneder.

Hvad gør du i dag? Sparer du et fast beløb op hver måned? Sparer det op der nu engang er tilovers når måneden er over? Eller bruger du rub og stub?

Personligt tror jeg at det er en hjælp at trække pengene til opsparingen allerede når pengene går ind. Så står de ikke der og frister.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf avdotja » 12. jun 2020, 20:37

LidtLakrids skrev:
Neenah skrev:
LidtLakrids skrev:Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få et nybygget hus engang, men det koster jo mange penge :rulle: Jeg synes det er svært at spare op når det er så langsigtet et projekt. Hvordan gør man dog det? Gider jo ikke at leve på en sten i årevis :genert:

Man kan jo nøjes med at spare op så der også er råd til det sjove. Det er federe at spare op end at betale af...

Det er også planen at spare op stille og roligt. Synes bare det er svært at holde fokus og ikke finde på alt muligt andet at bruge pengene på i mellemtiden :lol:

Ville det hjælpe at lave et regneark, hvor du kan se hvordan opsparingen vokser, hvis du overholder planen? Altså et regneark hvor du kan se hvor mange penge du vil have om 6, 12, 18 måneder, som du så kan sammenholde med hvad huset vil koste?
0
LidtLakrids
Indlæg: 304
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf LidtLakrids » 12. jun 2020, 20:42

avdotja skrev:
LidtLakrids skrev:Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få et nybygget hus engang, men det koster jo mange penge :rulle: Jeg synes det er svært at spare op når det er så langsigtet et projekt. Hvordan gør man dog det? Gider jo ikke at leve på en sten i årevis :genert:

Jeg er enig med Neenah. Det er bedre med en realistisk opsparingsplan, man kan overholde, end en stram en som man ender med at bryde efter 2 måneder.

Hvad gør du i dag? Sparer du et fast beløb op hver måned? Sparer det op der nu engang er tilovers når måneden er over? Eller bruger du rub og stub?

Personligt tror jeg at det er en hjælp at trække pengene til opsparingen allerede når pengene går ind. Så står de ikke der og frister.

Bor i eget hus i dag og lige pt. går pengene til at betale lån af - med fast beløb. Desuden går der penge til at forbedre huset, så som det er lige nu foregår "opsparingen" ved at betale af/øge værdien af huset. Hvilket jo er lidt en fluffy ting for hvis huspriserne falder, så er der ingen opsparing ;)
0
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7722
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 589
Likede indlæg: 11407

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Kerrigan » 12. jun 2020, 21:37

Kerrigan skrev:Vi vil gerne spare op til udbetaling af et hus.
Min mand har en god løn, men jeg er studerende (med lang tid tilbage og lige påbegyndt barsel), så vores maks for et hus er relativt lavt.

Vi stiller efter at spare de obligatoriske 5% op af vores maksimum, dvs. 125.000 kroner, gerne i år og gerne mere!

Vi har sparet 67000 kroner op på fællesopsparingskontoen.
Det ser ud til at vi når det. :kryds:
4
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf avdotja » 12. jun 2020, 21:39

LidtLakrids skrev:
avdotja skrev:
LidtLakrids skrev:Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få et nybygget hus engang, men det koster jo mange penge :rulle: Jeg synes det er svært at spare op når det er så langsigtet et projekt. Hvordan gør man dog det? Gider jo ikke at leve på en sten i årevis :genert:

Jeg er enig med Neenah. Det er bedre med en realistisk opsparingsplan, man kan overholde, end en stram en som man ender med at bryde efter 2 måneder.

Hvad gør du i dag? Sparer du et fast beløb op hver måned? Sparer det op der nu engang er tilovers når måneden er over? Eller bruger du rub og stub?

Personligt tror jeg at det er en hjælp at trække pengene til opsparingen allerede når pengene går ind. Så står de ikke der og frister.

Bor i eget hus i dag og lige pt. går pengene til at betale lån af - med fast beløb. Desuden går der penge til at forbedre huset, så som det er lige nu foregår "opsparingen" ved at betale af/øge værdien af huset. Hvilket jo er lidt en fluffy ting for hvis huspriserne falder, så er der ingen opsparing ;)

Ah ja, det kan jeg godt se er lidt svært at følge med i så :lol:
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. jun 2020, 08:20

DetSorteCirkus skrev:Jeg har sparet 45.000 kr. op siden 28. januar :8:
Det er på baggrund af tre lønudbetalinger, hvilket vi sige, at jeg reelt kun har brugt den ene af dem.
Så er karantæne da godt for noget.


Status er nu 68.700 opsparet siden 28. januar.
Deri ligger godt nok ca. 7000 kr. fra skat, overarbejde og varmepenge retur, men jeg har også haft uforudsete udgifter på ca. 4000.

Jeg har regnet mig frem til, at jeg dermed har levet for ca. 8500 kr. pr. måned alt inklusiv, og det giver ro at vide, når jeg nu har lavet et månedligt budget på 10.000 - for min orlovsperiode. Coronakrisen har helt klart spillet en positiv rolle her i form af færre fristelser, men det er nu ikke fordi, jeg den seneste måned er styrtet ud og har brugt penge.
Jeg kunne i princippet godt sætte beløbet højere end 10.000, men det ser jeg ingen grund til, og hvis jeg holder mig indenfor rammerne, vil jeg udover min orlov også have råd til at få sat en altan på min lejlighed, hvilket der er planer om at gøre i ejendommen næste sommer, og stadig have en solid opsparing efter orlov og altan.
Det er ellers ikke mig med store faste udgifter, men en altan kunne jeg faktisk godt tænke mig, og når nu chancen for grupperabat er til stede, og jeg kan betale kontant og stadig ikke udhuler min opsparing, giver det mening.
7
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Hunkat » 13. jun 2020, 08:59

Altså, jeg synes det er svært st spare op når universet tydeligvis er imod mig!

Min yndlingsforfatter har startet en auktion for velgørenhed og nyeste item er retten til at navngive en bifigur. Bud starter ved 250$... :whine:
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf avdotja » 14. jun 2020, 06:32

DetSorteCirkus skrev:...
Jeg kunne i princippet godt sætte beløbet højere end 10.000, men det ser jeg ingen grund til, og hvis jeg holder mig indenfor rammerne, vil jeg udover min orlov også have råd til at få sat en altan på min lejlighed, hvilket der er planer om at gøre i ejendommen næste sommer, og stadig have en solid opsparing efter orlov og altan.
Det er ellers ikke mig med store faste udgifter, men en altan kunne jeg faktisk godt tænke mig, og når nu chancen for grupperabat er til stede, og jeg kan betale kontant og stadig ikke udhuler min opsparing, giver det mening.

Jeg læste en periode en blog skrevet af en FIRE*-agtig kvinde (mener jeg har linket til den før, kan især anbefale billederne af hendes udklædte (nu desværre afdøde) greyhound :D https://www.frugalwoods.com/); men i modsætning til andre FIRE folk, gjorde hun meget ud af at understrege at det for hende snarere var en prioriterings- og bevidsthedsøvelse end en spareøvelse: er det vigtigere for mig at bo centralt end at arbejde deltid? Hvad giver mest kvalitet, en kop dyre morgenkaffe fra den gode bager hver morgen eller en ferie til Australien?

I hendes verden var der intet der var forbudt, så længe man købte med åbne øjne og var bevidst om det fravalg, det (også) medførte. I sidste ende er hele ideen med at spare op, vel at få det bedst mulige liv; inkl en evt altan :)

*FIRE: financial independence, retire early
8
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Hunkat » 23. jun 2020, 08:43

Vi skal i banken i morgen og snakke boliglån.
I den forbindelse brugte jeg min spiir app til at tracke vores forbrug på mad/diverse de sidste tre år. Og det er helt klart gået den forkerte vej og kammet helt over i år. Corona eller ej, 5300 på mad for to mennesker (og vi tæller ikke fastfood og restaurant) er bare så meget fråseri at det ikke engang er sjovt :S
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. jul 2020, 07:57

Status er nu omkring 80.000 kr. sparet op siden 28. januar.
Jeg har samtidig passeret mit oprindelige mål med +10.000 kr.

De sidste par uger har været lidt dyrere end normalt, hvilket har skyldtes indkøb af kage, chokolade og små gaver i forbindelse med min afsked med jobbet. Oveni det er kommet lidt sommertøj, sushi og togbilletter.

Til gengæld tegner juli til at blive billig. Jeg skal rutinetestes for corona på mandag og går derfor i karantæne i dag over middag. Sidenhen tager jeg i sommerhus midt i ingenting. Alle indkøb til den tur er allerede bestilt og betalt hos Nemlig, og jeg er først hjemme igen i slutningen af juli.
I går kiggede jeg mit madlager igennem og vurderede, at det nok skulle kunne dække mine behov under mini-karantænen og resten af tiden frem, til vi tager i sommerhus, så jeg burde heller ikke komme til at bruge penge her i månedens første del.
6
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Nesnay » 3. jul 2020, 07:06

Nesnay skrev:
Nesnay skrev:På de første fire måneder har jeg sparet 46.000 op indtil videre, så jeg opjusterer mit samlede opsparingsmål for i år til 100.000 :)
Og i maj lagde jeg 15.500 oveni (men jeg har så heller ikke brugt nogen penge overhovedet), så jeg er på 61.500 nu. 100.000 er helt sikkert inden for rækkevidde :)
I juni har jeg haft 12.400 i overskud, så totalen for i år er nu på 73.900 :)
6

Tilbage til "Privatøkonomi"