Pension og skatteregler

godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Pension og skatteregler

Indlægaf godtnavn » 31. mar 2019, 16:12

Nogen der har styr på dem? Jeg har netop kigget på pension, lige nu indbetaler jeg ikke de store beløb (da jeg studerer) og er derfor ikke vildt meget inde i alle reglerne. Men med min alder er det nok på tide at få bedre styr på det :genert:

Første spørgsmål:
Er det rigtig forstået at man ikke kan overfører fradrag fra pensionsindbetaling til sin ægtefælle? Så hvis jeg i et år ingne indtægt har så kan det bedst betale sig for os at indbetale i mandens navn (med et dokument om at dele pensionen) da vi så får skattefradrag?

Andet spørgsmål:
Kan det overhovedet betale sig at indbetale mere end 55.900 kr om året på sin pensionsopsparing? Beløb over dette giver jo intet skattefradrag, og så skal vi betale fuld skat af pengene nu, og fuld skat igen når vi er gamle og får dem udbetalt. Er det så ikke økonomisk bedre at sætte dem ind på en anden opsparing som vi bare kan hæve når vi er gamle uden at skulle betale skat?
55.900 kr er jo ikke meget at indbetale 2 personer til pension, det er jo kun 2300 kr per person om måneden... Men når der ikke er skattefradrag for højere beløb tænker jeg det måske er bedst at lave en anden form for låst opsparring/investering? Eller er der andre fordele ved pension der er så store at de gør det op for at skulle betale skat af pengene to gange?
0
Fynerfin82
Indlæg: 1483
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4065

Re: Pension og skatteregler

Indlægaf Fynerfin82 » 31. mar 2019, 17:39

Jeg er ret sikker på at du har forstået det korrekt ift. dit første spørgsmål. Men jeg ville nok tage fat i skat, for at være helt sikker.

Det kommer an på hvilken type pension der indbetales til. Det er korrekt at der ikke kan indbetales alverden på ratepensionen. Men hvis man vælger (eller er tvunget ind i) et livrente produkt, får du fuldt fradrag på din arbejdsgiverordning. Nogen vælger at få lavet en ratepension med overløb, det vil sige at man først fylder ratepensionen op og derefter sætter det overskydende ind på en livrente.
0
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Pension og skatteregler

Indlægaf godtnavn » 31. mar 2019, 19:18

Fynerfin82 skrev:Jeg er ret sikker på at du har forstået det korrekt ift. dit første spørgsmål. Men jeg ville nok tage fat i skat, for at være helt sikker.

Det kommer an på hvilken type pension der indbetales til. Det er korrekt at der ikke kan indbetales alverden på ratepensionen. Men hvis man vælger (eller er tvunget ind i) et livrente produkt, får du fuldt fradrag på din arbejdsgiverordning. Nogen vælger at få lavet en ratepension med overløb, det vil sige at man først fylder ratepensionen op og derefter sætter det overskydende ind på en livrente.


Det må vi kigge på, for synes det ville være i underkanten kun at kunne sparer 55000 kr op om året til 2 personer, omvendt lød det også fjollet at skulle betale dobbelt skat... Må få styr på hvordan mandens pension er sat sammen, det er vi jo også nødt til hvis vi skal have lavet dokumenter om delt pension :)
0
Aesel82
Indlæg: 2648
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4250

Re: Pension og skatteregler

Indlægaf Aesel82 » 31. mar 2019, 20:37

Husk, at I ikke kan aftale deling af livrente i en ægtepagt.
0
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Pension og skatteregler

Indlægaf godtnavn » 1. apr 2019, 19:55

Aesel82 skrev:Husk, at I ikke kan aftale deling af livrente i en ægtepagt.


Men man må vel godt dele skævt? Så hvis vi nu siger vi (for at tage nemme tal) indbetaler 50.000 på ratepension og 30.000 på livsrente kan man så ikke dele ratepensionen 80-20 således at vi begge får indbetalt 40.000 på vores pension om året?

Eller giver det bedre mening bare at opsparer alt over de 55.000 kr på en anden opsparing end en pension?
0
Aesel82
Indlæg: 2648
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4250

Re: Pension og skatteregler

Indlægaf Aesel82 » 1. apr 2019, 21:29

Jeg er ikke så meget inde i de forskellige pensionsformer (synes pension er noget af det mest røvkedelige :blush:), men det er ikke sikkert, at det vil være smart for din mand, at han risikerer at skulle aflevere en større portion af sin ratepension og beholde hele sin livrente.

I kan i øvrigt godt aftale i en bodeling, at I skal dele livrenten, men det kan ikke gøres “på forhånd” i en ægtepagt (spørg mig ikke hvorfor), så den løsning kræver, at man stoler på, at manden opfører sig ordentligt i en skilsmissesituation.

Jeg tænker, at det vil være smart at tage en snak med din mands pensionsrådgiver/en advokat eller begge, for at I træffer det smarteste valg, hvis det bliver aktuelt.
0
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Pension og skatteregler

Indlægaf godtnavn » 2. apr 2019, 13:57

Aesel82 skrev:Jeg er ikke så meget inde i de forskellige pensionsformer (synes pension er noget af det mest røvkedelige :blush:), men det er ikke sikkert, at det vil være smart for din mand, at han risikerer at skulle aflevere en større portion af sin ratepension og beholde hele sin livrente.

I kan i øvrigt godt aftale i en bodeling, at I skal dele livrenten, men det kan ikke gøres “på forhånd” i en ægtepagt (spørg mig ikke hvorfor), så den løsning kræver, at man stoler på, at manden opfører sig ordentligt i en skilsmissesituation.

Jeg tænker, at det vil være smart at tage en snak med din mands pensionsrådgiver/en advokat eller begge, for at I træffer det smarteste valg, hvis det bliver aktuelt.


Jeg er overhovedet heller ikke inde i det, har en pension hvor der går lidt ind hver måned, og så regner jeg med at det er fint :lol: Jeg ved godt der pt går for lidt ind hver måned, men det er fordi jeg studerer. Men manden nævnte faktisk lige der var en pensionsrådgiver tilknyttet hans arbejde som skulle være god, så måske vi skal tage en snak med ham og hører hvad han gør.

Jeg ville ikke være bekymret for at manden snyder mig ved skilsmisse, så hvis man kan ved en evt skilsmisse er jeg ikke så bange for det. Ved dødsfald går den så også til mig eller vil det så være vores børn der arver pensionen, ved du det? Må få snakket med en der har forstand på det, jeg synes det er en jungle.

Uanset hvad skal vi have lavet et dokument ang pension, for vi er enige om at dele al pension der bliver indbetalt nu, og manden indbetaler jo mere end mig for tiden :) Må få snakket emd en advokat om hvordan og hvorledes, nu er vi snart begge på barsel og har mere tid til at ordne den slags :)
0
Aesel82
Indlæg: 2648
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4250

Re: Pension og skatteregler

Indlægaf Aesel82 » 2. apr 2019, 14:09

I kan få lavet en begunstigelsesklausul på forsikringerne/pensionerne, så det er dig, der får det hele udbetalt ved død.
1

Tilbage til "Privatøkonomi"