Pension og skatteregler

godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Pension og skatteregler

Indlægaf godtnavn » 31. mar 2019, 16:12

Nogen der har styr på dem? Jeg har netop kigget på pension, lige nu indbetaler jeg ikke de store beløb (da jeg studerer) og er derfor ikke vildt meget inde i alle reglerne. Men med min alder er det nok på tide at få bedre styr på det :genert:

Første spørgsmål:
Er det rigtig forstået at man ikke kan overfører fradrag fra pensionsindbetaling til sin ægtefælle? Så hvis jeg i et år ingne indtægt har så kan det bedst betale sig for os at indbetale i mandens navn (med et dokument om at dele pensionen) da vi så får skattefradrag?

Andet spørgsmål:
Kan det overhovedet betale sig at indbetale mere end 55.900 kr om året på sin pensionsopsparing? Beløb over dette giver jo intet skattefradrag, og så skal vi betale fuld skat af pengene nu, og fuld skat igen når vi er gamle og får dem udbetalt. Er det så ikke økonomisk bedre at sætte dem ind på en anden opsparing som vi bare kan hæve når vi er gamle uden at skulle betale skat?
55.900 kr er jo ikke meget at indbetale 2 personer til pension, det er jo kun 2300 kr per person om måneden... Men når der ikke er skattefradrag for højere beløb tænker jeg det måske er bedst at lave en anden form for låst opsparring/investering? Eller er der andre fordele ved pension der er så store at de gør det op for at skulle betale skat af pengene to gange?
0
Fynerfin82
Indlæg: 1483
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4065

Re: Pension og skatteregler

Indlægaf Fynerfin82 » 31. mar 2019, 17:39

Jeg er ret sikker på at du har forstået det korrekt ift. dit første spørgsmål. Men jeg ville nok tage fat i skat, for at være helt sikker.