Hvordan holder I budgettet?

Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf DenBruneMunk » 30. mar 2019, 11:23

Jeg lever 1 dag af gangen på lønkontoen, udover en budgetkonto, er der lidt opsparing. Bufferen er på lønkonto, så er den tom, så lever jeg på knækbrød efterfølgende. Jeg elsker at se andres budget og luksusfælden er en måde at få indblik men jeg er ikke særlig fornuftig når det kommer til eget overblik, måske er der for mange rutiner i ens hverdag og få variabler som ændres.

Jeg forsøger at have et overordnet overblik men ikke et som gør jeg passer særligt på, hvis jeg vil købe tøj, spille lotto, gå ud og spise osv. Så galt står det ikke til.

Jeg går budget igennem en gang årligt, eller når større ændringer laves, som årlig forsikrings evaluering eller el regning eller andre faste som ændres når man skifter osv.
1
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf MOGA » 30. mar 2019, 12:14

Mangoness skrev:
MOGA skrev:Jeg er et kassemenneske.
Jeg har en budgetkonto, en opsparingskonto, en konfirmationsopsparing, en madkonto (med dankort) og en lønkonto (med dankort).
Den 1. bliver alt fordelt ud, og det der står på lønkontoen må jeg bruge til tøj, frisør, biograf, svømmehal, gaver, kort sagt alt muligt. Madkontoen giver sig selv, men det giver et rigtig fint overblik.


Jeg overvejer lidt samme model.

Lige pt har jeg en lønkonto (med dankort), en konto til faste udgifter og en opsparingskonto. Pengene fordeles hver måned.

Faste udgifter fungerer fint. Den rører jeg ikke.

Problemet er mere min lønkonto. I løbet af måneden overfører jeg tit penge fra opsparingskontoen til lønkontoen, som pt er en god blanding mellem mad og fornøjelser (tøj, frisør, biograf, svømmehal og lignende ting). Så jeg overvejer at oprette en ekstra konto med dankort, så jeg får skilt mad og fornøjelser fra hinanden, så jeg får et bedre overblik :gruble:

Jeg kan nemlig også godt lide kasser :genert: :D


Det var præcis årsagen til, at jeg gjorde det. Lønkontoen var til alt muligt, og det var svært at holde overblik. Så når kontoen var tom den 25. (eller 20. :genert: ), overførte jeg fra budgetkontoen, det var sikkert som amen i kirken. For mad skulle der være til, jo...

Nu har jeg en konto til mad, og det budget holder fint. På lønkontoen er der det beløb jeg har bestemt mig for at måtte bruge, og den løber sjovt nok langt sjældnere tør nu, hvor jeg har overblik.
1
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6506
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14439

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf Mangoness » 30. mar 2019, 15:30

MOGA skrev:
Mangoness skrev:
MOGA skrev:Jeg er et kassemenneske.
Jeg har en budgetkonto, en opsparingskonto, en konfirmationsopsparing, en madkonto (med dankort) og en lønkonto (med dankort).
Den 1. bliver alt fordelt ud, og det der står på lønkontoen må jeg bruge til tøj, frisør, biograf, svømmehal, gaver, kort sagt alt muligt. Madkontoen giver sig selv, men det giver et rigtig fint overblik.


Jeg overvejer lidt samme model.

Lige pt har jeg en lønkonto (med dankort), en konto til faste udgifter og en opsparingskonto. Pengene fordeles hver måned.

Faste udgifter fungerer fint. Den rører jeg ikke.

Problemet er mere min lønkonto. I løbet af måneden overfører jeg tit penge fra opsparingskontoen til lønkontoen, som pt er en god blanding mellem mad og fornøjelser (tøj, frisør, biograf, svømmehal og lignende ting). Så jeg overvejer at oprette en ekstra konto med dankort, så jeg får skilt mad og fornøjelser fra hinanden, så jeg får et bedre overblik :gruble:

Jeg kan nemlig også godt lide kasser :genert: :D


Det var præcis årsagen til, at jeg gjorde det. Lønkontoen var til alt muligt, og det var svært at holde overblik. Så når kontoen var tom den 25. (eller 20. :genert: ), overførte jeg fra budgetkontoen, det var sikkert som amen i kirken. For mad skulle der være til, jo...

Nu har jeg en konto til mad, og det budget holder fint. På lønkontoen er der det beløb jeg har bestemt mig for at måtte bruge, og den løber sjovt nok langt sjældnere tør nu, hvor jeg har overblik.


Har du egentlig nogen abonnementer, og hvad gør du med dem? :gruble:

F.eks. kører rejsekortet på en tank-op-aftale, og mit fitnesscenter kører også som abonnement og ikke betalingsservice. Så umiddelbart skal jeg også have et dankort på kontoen til faste udgifter, hvis pengene skal trækkes fra den konto hver måned :gruble:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
klumphen
Indlæg: 1695
Tilmeldt: 1. jan 2016, 17:57
Kort karma: 289
Likede indlæg: 3243

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf klumphen » 30. mar 2019, 20:35

Jeg kan godt li’ en simpel stil, så jeg har bare en lønkonto med dankort. Hver måned kigger jeg hvad jeg har fået i løn, og hvilke faste udgifter der er. Og så kigger jeg et par gange om måneden, for at se hvad jeg har brugt penge på, og hvor mange jeg har brugt.

På magisk vis bliver min opsparing ved med at vokse :D
1
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf MOGA » 30. mar 2019, 22:28

Mangoness skrev:
MOGA skrev:
Mangoness skrev:
MOGA skrev:Jeg er et kassemenneske.
Jeg har en budgetkonto, en opsparingskonto, en konfirmationsopsparing, en madkonto (med dankort) og en lønkonto (med dankort).
Den 1. bliver alt fordelt ud, og det der står på lønkontoen må jeg bruge til tøj, frisør, biograf, svømmehal, gaver, kort sagt alt muligt. Madkontoen giver sig selv, men det giver et rigtig fint overblik.


Jeg overvejer lidt samme model.

Lige pt har jeg en lønkonto (med dankort), en konto til faste udgifter og en opsparingskonto. Pengene fordeles hver måned.

Faste udgifter fungerer fint. Den rører jeg ikke.

Problemet er mere min lønkonto. I løbet af måneden overfører jeg tit penge fra opsparingskontoen til lønkontoen, som pt er en god blanding mellem mad og fornøjelser (tøj, frisør, biograf, svømmehal og lignende ting). Så jeg overvejer at oprette en ekstra konto med dankort, så jeg får skilt mad og fornøjelser fra hinanden, så jeg får et bedre overblik :gruble:

Jeg kan nemlig også godt lide kasser :genert: :D


Det var præcis årsagen til, at jeg gjorde det. Lønkontoen var til alt muligt, og det var svært at holde overblik. Så når kontoen var tom den 25. (eller 20. :genert: ), overførte jeg fra budgetkontoen, det var sikkert som amen i kirken. For mad skulle der være til, jo...

Nu har jeg en konto til mad, og det budget holder fint. På lønkontoen er der det beløb jeg har bestemt mig for at måtte bruge, og den løber sjovt nok langt sjældnere tør nu, hvor jeg har overblik.


Har du egentlig nogen abonnementer, og hvad gør du med dem? :gruble:

F.eks. kører rejsekortet på en tank-op-aftale, og mit fitnesscenter kører også som abonnement og ikke betalingsservice. Så umiddelbart skal jeg også have et dankort på kontoen til faste udgifter, hvis pengene skal trækkes fra den konto hver måned :gruble:


Jeg har kun ét abonnement, mit telefonabonnement, det kører bare over lønkontoen.
1
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf MrMister » 30. mar 2019, 22:45

Har for mange konti. Men skal snart have en mere. Her køres med fælles økonomi.

1) Lønkonto (som skal splittes til mad- & diversekonto med tilhørende kort til os begge). Pt visa/dankort til begge hertil.
2) Masterkort (reserve - bruges primært til rejse & arbejdsrelaterede udlæg)
3) Budgetkonto
4) Opsparingskonto
5) Terminskonto
6) Feriekonto

Tjekker netbank mindst ugentligt for at følge budgetkontobevægelser - og tracke kones forbrug.

Vi handler 1x ugentligt med fuld madplan, inkl frysermad (vi laver altid mindst dobbelt af frikadeller osv).

Vi kan stadig ikke holde et budget. Bruger altid for meget. Derfor sparer vi op hos skat.dk via overdreven lønestimater :s
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf Æble » 31. mar 2019, 05:25

Sådan her :genert:

Ja det er mange konti, men sådan holder jeg bedst styr på det (det et mig der er økonomiminister herhjemme). Min mand har også sin egen “private” konto.

Vi får “lommepenge” som går til egne fornøjelser/opsparing.

Husholdning bruges til mad og husholdning og tøj til børnene.

Budget til alle de faste/forudsigelige udgifter inkl tandlægebesøg og sådan noget.

Løn til alt der kommer ind. Når alt er trukket overfører jeg overskuddet il vore “hus” opsparing som er opsparing til alt muligt (helst fornuftige ting).

Ferieopsparing er penge øremærket til at holde ferie for.

Jeg ved ikke hvordan jeg uden at dele det op sådan ved hvor mange penge der er til de forskellige ting. Nu skal vi sådan set bare ikke overtrække de konti.

Jeg har to kort, til min egen konto og til husholdningen.

Udover disse har børnene hver en børneopsparing og de to store har en konto til lommepenge hvor den store har et Visa-debit til.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 31. mar 2019, 06:29

Vi har også en del konti
Privat x 2 hvor vi har egne lommepenge
Kost- bruger vi kun i Dk, mad, spise ude, diesel
Budget- faste udgifter
Myanmar- der overføres til lokal konto hver 2. Mdr
Opsparring- giver sig selv
Ferie- specifik opsparring til ferier
Skole- vi betaler hver 4. Måned, sætter ind hver måned.
Børn- der sættes ind hver måned til en lille opsparring så der er til f.eks. ny cykel, iPad, klapvogn osv.
1
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5085
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9838

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf Tilly » 31. mar 2019, 09:04

Jeg reviderer mit budget hver gang der sker ændringer i min økonomi.

Jeg har 4 forskellige konti: lønkonto, budget, opsparing og bil.

Og så har jeg rigtig god gavn af at bruge den budgetapp der hedder Spiir, jeg har lavet budgetmål i appen for henholdsvis husholdning og diverse forbrug, og appen hjælper mig virkelig med at holde overblik.

Jeg får dog ikke overholdt mit budget for diverse forbrug hver måned, men til gengæld bruger jeg altid mindre på husholdning end det jeg afsætter til det.
2
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3440
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3074

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf Alphilia » 31. mar 2019, 09:42

Jeg/vi holder budgettet lidt på gefühl -ikke det mest optimale sikkert.
Vi har en budgetkonto til alle faste udgifter, den går jeg igennem og justerer 1-2 gange årligt.

Derudover har vi hver vores lønkonto som vi selv administrerer. Vi har ikke fælles madbudget eller laver madplaner.
Jeg holder øje med kontoen løbende og justerer mit forbrug efter det. Ingen af os har et kæmpe forbrug og sker det at der kommer uventede større udgifter tages de typisk fra lønkontoen.

Hvis jeg/vi gad kunne vi uden tvivl godt skære ned på vores madforbrug og op for opsparing, men modellen med mange konti tror jeg ikke ville fungere
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25613

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf Madam Pomfrey » 31. mar 2019, 10:44

Åh jeg har også været ret god til at bruge penge på det sidste, så der skal også lige strammes lidt op...
Jeg har et fint overblik over hvor meget jeg må/bør bruge månedtligt på kost/husholdning, tøj til børn og mig selv, hygge og fornøjelser.

Jeg kører en model der hedder

nemkonto/budget, her går alt ind, og alle faste betalinger trækkes herfra.
opsparing, her sætter jeg overskud over, og min sikkerhedsbuffer står på den konto, fungerer også som opsparing til ferie og store fester.
dankort, - her sætter jeg månedens beløb til mad osv. over. jeg "lægger ud" for tøj, fornøjelser etc. som så overføres fra budget, hvor overførslen noteres med hvad og hvem, på den måde har jeg et fint overblik over hvor mange penge jeg bruger på hver af mine børn, fornøjelser, tøj og sko osv.

ungerne har hver en alm. konti, plus børne opsparing.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf godtnavn » 31. mar 2019, 13:04

Vi har selvfølgelig en budgetkonto til faste regnigner.

Derudover har vi en madkonto hvor der går et beløb ind hver mandag, det har vi fundet ud af fungerer bedre end når det var én gang om måneden. Her bestræber vi os på at handle 2 gange om ugen, det gør at vi altid har overblik, vi ved jo nemt om vi har brugt havldelen af ugebudgettet elelr ej når vi handler. Hverdagene er billigere end wekeenden fordi barn og mand spiser i dagpleje/arbejde, så vi handler søndag til 4 hverdage og så torsdag eller fredag handler vi til weekenden, de to indkøbsture ender i cirka samme beløb selvom det ene er 4 og det andet 3 dage :)

Madbudgettet tilpasses løbende hvis det er for højt/lavt og det giver så mere eller mindre på opsparingen. F.eks. satte vi det op i januar da vi måtte indse at med mig som gravid og sygemeldt var der ikke samme overskud til madlavning, så pt prioriterer vi at kunne købe god færdig mad 1-2 gange om ugen, når jeg har født og får det bedre sætter vi så madbudgettet ned igen så vi igen sparer lidt mere op. Så er ikke noget vi justerer ofte, men kigge rpå det et par gange om året og ser om vi er tilfredse med hvad vi bruger :)

Med normalt forbug har vi så hver vores konto hvor der går et fast beløb ind en gang om måneden, altså har vi ikke et kort til alle vores epnge. Dvs. at vores nemkonto faktisk er vores opsparing, her går alle pengene ind, og der betales så ud til budgetkonto, madkonto og forbrugskonto. I min gamle bank havde jeg sat det op så jeg fik en sms når min saldo på forbrugskontoen røg under 500 kr, så vidste jeg at jeg skulle til at holde øje ;) Det ved ejg ikke om er en mulighed i min nye bank, men pt bruger jeg så lidt at der altid er et stort plsu og ikke noget jeg tænker over.


Vi har så et excel ark hvor vi har årets indtægter og udgifter skrevet ind, så vi kan se fremadrettet hvad opsparingen vil være forskellige måneder og udfra det beslutte større køb. F.eks. vil vi gerne have en ny sofa, og selvom vi har mere end nok på opsparingen føler vi ikke det kan prioriteres lige nu, for kigger vi frem til december står der 10.000 kr mindre end i dag, fordi manden ryger på barselsdagpenge en stor del af efteråret og vi derfor har langt lavere indtægt, samt vi skal holde barnedåb, og har derudover sat ekstra af til nogle andre ting i løbet af året, f.eks. sommerferie der selvom den holdes hjemme ikke bliver helt billig. Det giver en ro at vide at vi har rigelig penge selvom der er disse kommende udgifter, men også rart at kunne se frem så vi ikke abre købe den sofa nu, den elcykel vi mere akut mangler (bliver dog købt i løbet af foråret da vi har brug for den ekstra cykel til sommer), tager en rejse osv..
1
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 205
Likede indlæg: 2922

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf Kilix » 31. mar 2019, 20:11

Vi har hver vores loenkonto hvorfra penge bliver overfoert til budget kontoen. Derfra bliver der overfoert til Hus, Ferie-, og Bil opsparinger.
Der er kalkuleret saadan at resterne paa loenkontoen er til 100% forbrug.
Kaeresten skal dog ogsaa betale benzin og husleje i lejligheden i Lux fra hans egen konto, men det er der saa ogsaa 'overskydende' penge til.

Jeg ELSKER at noerde vores budget i et excel ark. Det giver ro laaaangt ind i sjaelen at der er styr paa vores oekonomi!
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf DetSorteCirkus » 31. mar 2019, 20:57

Når det, der primært holder dig fra at følge dit budget, er impulskøb af mad, tænker jeg umiddelbart to ting:

- Du sidder for hårdt i det, hvis lidt mad her og der kan påvirke dine pengesager så meget, og det vil derfor være nødvendigt, at du ser hele din økonomi igennem og skaber mere luft, hvis det overhovedet er muligt.

eller

- Du køber virkelig meget mad ude og bliver derfor nødt til at tage en kold tyrker, prioritere altid at have de forventelige måltider og/eller snacks på dig og se, om det reelt er der, problemet ligger.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf Fru Sunshine » 1. apr 2019, 06:37

Når de faste udgifter inklusive til opsparing er betalt, så har vi ikke noget budget.
Vi køber ind efter behov og det plejer at gå op.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Privatøkonomi"