Hvordan holder I budgettet?

Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6505
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14439

Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf Mangoness » 29. mar 2019, 22:25

Jeg er sådan lidt halvdårlig til at holde mit budget :blush:

Jeg har allerede lavet en oversigt i et Excel ark, som viser, hvor mange penge, jeg har til rådighed, og hvad jeg bruger pengene på. Min største last er umiddelbart, at jeg nemt laver små impulskøb - typisk mad, når jeg går ude og pludselig bliver sulten :genert:

Sååå... Jeg håber lidt, at I har nogle gode fif :fløjt:


Hvordan overholder I jeres budget?

Har I flere kontoer og dankort til forskellige ting?

Har I altid snacks i tasken eller en madpakke? Hvilken type mad køber I på farten?

Laver i madplan? Eller måske meal-prepping? Bestiller I mad på nettet?

Hæver I pengene til mad hver måned, så i bedre kan forholde jer til beløbet?

Bruger I en app til at holde øje med jeres forbrug løbende?

Vælger I altid den billigste vare i butikken?

Har I nogle gode spare-råd?

Hvordan gør I det? Hilfe! :panik:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16949
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21067

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf Misantropen » 30. mar 2019, 00:41

Jeg laver et budget i Google sheets med faste udgifter. Løbende føjer jeg ting til en "nice to have and need to have" liste. Når alle vigtige og faste udgifter er betalt bliver uforudsete udgifter, "nice to have" og diverse ønsker taget af rådighedsbeløbet. Alle regninger bliver betalt fra en budgetkonto og de fleste regninger bliver betalt automatisk.

Ser jeg noget på nettet jeg gerne vil have prøver jeg at vente med at købe det til senere på dagen eller dagen efter, medmindre det er noget konkret jeg mangler eller venter på kommer på udsalg. Ellers bliver jeg ofte så ivrig at jeg får købt en masse fristelser jeg egentlig ikke ville købe :tie:

I forhold til mad planlægger jeg mine indkøb og holder øje med tilbud, men jeg køber ikke mere end hvad jeg ved jeg får brugt eller har planer om at bruge. Det er mest dagligdagsting med store besparelser(smør, kaffe osv.)

Jeg bestiller dagligvarer på nettet én gang om ugen ca, især hvis skabene skal fyldes op med store eller tunge ting der holder længe(dåsekonserves, mel, toiletpapir) Det er primært af praktiske årsager og så hjælper det selvfølgelig også i forhold til fristelser.

Jeg prøver at lade være med at købe ind når jeg er sulten eller købe mad når jeg er på farten, men det kan jo være nødvendigt.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf Wizzze » 30. mar 2019, 06:19

Meget som Misantropen, alt det faste kører via budget kontoen, og så 2 dankort til husholdningskontoen. Som vi prøver at planlægge uge for uge. Vi tjekker tilbudsaviser og finder de tilbud vi synes er gode, og det give også inspiration til madplanen. Dog har vi lært at en fuld 7 dages madplan kan vi ikke holde, så vi planlægger med 4 dage + at have et par flexible ting i reserve som kan holde lidt, men kan blive til et nemt hurtigt måltid. Det kan f.eks være æg, eller pitabrød, tun og peberfrugt, eller torskerogn som nemt kan ristes.
Er der gode tilbud på hk. kalv og flæsk og vi har en let uge, så køber vi ind til “fabrik”, hvor vi så producerer en masse frikadeller og kødboller til fryseren. Eller hvis tilbuddet går på hk. okse, så kan vi lave en masse lasagner, kødsovs, millionbøf. Shepherds pie, albondigas og lign. til fryseren. Så er der altid noget man kan tage ud til de dage hvor overskuddet er mindre, og man ellers er forfalden til nem takeaway og hurtig (læs dyr) mad.
Vi samler vores tilbudsshopping til en dag, og ud over det, køber vi stort ind online sådan hver 7-10. dag. Så lidt butikstid som muligt = færre fristelser, og så har vi altid noget i skabene som kan tage den lille/hurtige sult, så vi igen ikke fristes for meget. Men altså vi er ikke supermennesker, vi falder også i, planer ændres, osv. men det holdes på et niveau, hvor budgettet ikke stikker af.
Senest rettet af Wizzze 30. mar 2019, 07:23, rettet i alt 1 gang.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf Filipai » 30. mar 2019, 06:56

Vi har et dankort til husholdning, benzin og fælles udgifter, som takeaway Det er dog ikke rigtigt noget jeg rigtigt holder øje med. Da vi omtrent aldrig går over på budget. Vi kører heller ikke Excel ark.
Her kører det meget med at jeg har opstillet nogle “regler” (som er i mit hoved, er datter af en kok/økonoma) hvad jeg vil give pr kg for forskellige madvarer og husholdningsartikler, og kombineret med at bruge lige energi på at kigge i tilbudsaviser så lever vi meget fornuftigt budgetvise.

Vi køber klart ind efter tilbud, og kød bliver oftest købt som datovarer.
1
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf Sof » 30. mar 2019, 07:01

Vi er ved at spare en kæmpe bunke penge sammen til noget andet, så i november-ish begyndte vi at prøve at holde os til vores budget. Det er faktisk gået over al forventning, selvom vi i flere år mere eller mindre bare har brugt penge som det faldt os ind (take away, indkøb nærmest hver dag), så lykkedes det os allerede første måned at spare 3.000+ mere op end sædvanligt ved at have overblik i køkkenskabene og lave madplaner.

Helt konkret har vi:
- Næsten alle uger får vi 3-4 dages måltidskasse, nemlig.com eller aarstiderne. Det betyder at vi ikke har så mange dage hvor vi panik-indkøber et eller andet, plus alt det man lige “mangler” når man står nede i Føtex kl 17.
- Hver 3.-4. uge tjekker vi hvad der ligger i fryseren, både af rester og ting der skal laves noget ud af, så vi ikke køber så meget dobbelt. Fx havde vi nok 7 åbne poser edamamebønner, fordi vi købte en ny hver gang vi skulle bruge nogle før i tiden.
- Når nogen får lyst til en ret, så skriver vi det på en madplan, så vi kan tjekke “lageret” og ikke mangler inspiration de dage vi ikke har måltidskasser.
- Har et ok stort lager af nemme ting, så vi er mindre forfaldne til take away.
- Har en aftale, som selvfølgelig er fleksibel, om at vi ikke spiser take away mere end en gang hver anden uge. Tror faktisk det er her vi har sparet mest, før var det 1-2 gange om ugen, i marts har vi gjort det 1 gang på hele måneden.
- Vi handler stort set kun ind på nemlig, til de dage vi ikke får kasserne. Ca. hver 2-3. ug, for at komme op over minimumsgrænsen. Det har stort set sparet alle impulskøbene væk. Køber stadig mælk, rugbrød og lidt friske grøntsager hist og her, men som regel gør min kæreste det, for han er bedre til at modstå fristelserne i supermarkedet.


Ift bankdelen. Så har vi en fælles husholdningskonto med hvert sit kort, hvor vi har en fast overførsel til. Midt på måneden eller hvis vi har en fornemmelse af at vi har brugt flere penge, tjekker vi den og fylder den op hvis nødvendigt.
I starten af måneden flytter vi opsparing + lidt ekstra over på vores aktiedepot (de kan ligeså godt få 0 i rente der, som i banken), out of sight, out of mind fungerer ret godt for os. Så hvis de ikke står i netbanken når man tjekker der, så frister de heller ikke. Hvis vi så skal bruge lidt ekstra fælles, så tager vi det fra ekstra pengene der er overført dertil, i stedet for vores lønkonti.

Jeg gør faktisk det samme med min lønkonto, overfører det jeg ikke tænker jeg skal bruge, til to opsparinger jeg har andetsteds end i min bank.

Har et regneark hvor jeg kan holde styr på hvad der står hvor, samt budget og investeringer. Og så holder vi budgetmøde hvert kvartal. På den hyggelige måde, med ekstra lækker mad og en god drink :-D
5
didaa
Indlæg: 1710
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2347

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf didaa » 30. mar 2019, 07:42

Jeg tror vi kører en økonomisk model herhjemme som er forholdsvis sjælden, det kan jeg i hvertfald forstå på venner og familie. Vi har budgetkonto til alle faste udgifter, hvor der trækkes et fast beløb fra hver vores konto hver måned incl. til opsparing. Men derudover har vi ikke noget budget, heller ikke til mad. Jeg ved nogenlunde hvad vi bruger om måneden, men mere gider jeg ikke gå op i det. Vi køber måltidskasser engang imellem, men ellers handler vi et par gange om ugen. Laver ikke madplan, men tænker forud, og vi er gode til at bruge det vi får købt. Take away får vi et par gange om måneden ca. eller spiser ude.

Det er altså tilfældigt hvem der betaler hvad når de faste udgifter er betalt, og det fungerer rigtig fint. Ingen af os har nogensinde haft overtræk, og vi forbruger ikke over evne.

Edit: Til faste udgifter hører også investeringskonti, aktier og private pensionsopsparinger.
3
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf Tux » 30. mar 2019, 07:47

didaa skrev:Jeg tror vi kører en økonomisk model herhjemme som er forholdsvis sjælden, det kan jeg i hvertfald forstå på venner og familie. Vi har budgetkonto til alle faste udgifter, hvor der trækkes et fast beløb fra hver vores konto hver måned incl. til opsparing. Men derudover har vi ikke noget budget, heller ikke til mad. Jeg ved nogenlunde hvad vi bruger om måneden, men mere gider jeg ikke gå op i det. Vi køber måltidskasser engang imellem, men ellers handler vi et par gange om ugen. Laver ikke madplan, men tænker forud, og vi er gode til at bruge det vi får købt. Take away får vi et par gange om måneden ca. eller spiser ude.

Det er altså tilfældigt hvem der betaler hvad når de faste udgifter er betalt, og det fungerer rigtig fint. Ingen af os har nogensinde haft overtræk, og vi forbruger ikke over evne.

Edit: Til faste udgifter hører også investeringskonti, aktier og private pensionsopsparinger.

Sjælden ved jeg nu ikke, vi gør ca det samme. Hvad skulle gøre den speciel da?
0
didaa
Indlæg: 1710
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2347

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf didaa » 30. mar 2019, 08:18

Tux skrev:
didaa skrev:Jeg tror vi kører en økonomisk model herhjemme som er forholdsvis sjælden, det kan jeg i hvertfald forstå på venner og familie. Vi har budgetkonto til alle faste udgifter, hvor der trækkes et fast beløb fra hver vores konto hver måned incl. til opsparing. Men derudover har vi ikke noget budget, heller ikke til mad. Jeg ved nogenlunde hvad vi bruger om måneden, men mere gider jeg ikke gå op i det. Vi køber måltidskasser engang imellem, men ellers handler vi et par gange om ugen. Laver ikke madplan, men tænker forud, og vi er gode til at bruge det vi får købt. Take away får vi et par gange om måneden ca. eller spiser ude.

Det er altså tilfældigt hvem der betaler hvad når de faste udgifter er betalt, og det fungerer rigtig fint. Ingen af os har nogensinde haft overtræk, og vi forbruger ikke over evne.

Edit: Til faste udgifter hører også investeringskonti, aktier og private pensionsopsparinger.

Sjælden ved jeg nu ikke, vi gør ca det samme. Hvad skulle gøre den speciel da?


Jeg har ikke skrevet at modellen er speciel :) Men når jeg taler med kollegaer, venner og familie, så har langt de fleste et fast beløb til mange ting i budgettet, ligesom de fleste også har dankort til madbudget. Vi har intet af det.
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14589

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf Pjeps » 30. mar 2019, 08:56

Jeg har et ekstra kort til forbrug, hvor jeg smider det beløb jeg vil bruge den pågældende måned på alt udover diverse faste udgifter ( som trækkes fra budgetten).

I perioder har jeg kørt kuvertsystem, hvor jeg hver uge har et fast beløb i kontanter, jeg tænker åbenbart mere over hvad ting koster, når jeg skal betale med rigtige penge.
1
:ninja:
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf Jedi » 30. mar 2019, 09:29

Jeg kører nok samme model som didaa: budgetkonto til de faste udgifter og dankort/mobilepay/kontanthævninger for resten efter behov. Jeg forsøger at sanere i de faste udgifter jævnligt dvs. kigger forsikringen igennem osv. og danne mig et overblik over, om jeg har brug for at stramme mig lidt an eller være flyvsk.
Jeg har tidligere forsøgt mig med madplaner osv. men det er ikke et koncept, der fungerer for mig. Jeg bliver ærgerlig på mig selv, hvis jeg overskrider budgettet med bare en tier, og der går lidt nazi den med at gøre det så billigt som muligt, hvilket fjerner noget livsglæde i hverdagen.

Jeg kan leve på en sten, for det har jeg prøvet, hvilket er det mentalt vigtigste for mig ift. min økonomi, skulle jeg miste mit arbejde. Ellers går jeg på arbejde for at tjene penge, og de penge skal bruges på at jeg har en bedre hverdag.
1
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf MOGA » 30. mar 2019, 09:38

Jeg er et kassemenneske.
Jeg har en budgetkonto, en opsparingskonto, en konfirmationsopsparing, en madkonto (med dankort) og en lønkonto (med dankort).
Den 1. bliver alt fordelt ud, og det der står på lønkontoen må jeg bruge til tøj, frisør, biograf, svømmehal, gaver, kort sagt alt muligt. Madkontoen giver sig selv, men det giver et rigtig fint overblik.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf Mani » 30. mar 2019, 09:50

Budgetkonto til alt fast, madkonto til dagligvarer og opsparing der overføres fast til hver den 1. Derudover resterne fra de øvrige konti sidst på måneden.

Små indkøb begrænses ved vi hellere vil prioriterer de store oplevelser end småtterier i hverdagen. Omend der også skal være plads til hverdagsluksus ind i mellem.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6505
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14439

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf Mangoness » 30. mar 2019, 10:34

MOGA skrev:Jeg er et kassemenneske.
Jeg har en budgetkonto, en opsparingskonto, en konfirmationsopsparing, en madkonto (med dankort) og en lønkonto (med dankort).
Den 1. bliver alt fordelt ud, og det der står på lønkontoen må jeg bruge til tøj, frisør, biograf, svømmehal, gaver, kort sagt alt muligt. Madkontoen giver sig selv, men det giver et rigtig fint overblik.


Jeg overvejer lidt samme model.

Lige pt har jeg en lønkonto (med dankort), en konto til faste udgifter og en opsparingskonto. Pengene fordeles hver måned.

Faste udgifter fungerer fint. Den rører jeg ikke.

Problemet er mere min lønkonto. I løbet af måneden overfører jeg tit penge fra opsparingskontoen til lønkontoen, som pt er en god blanding mellem mad og fornøjelser (tøj, frisør, biograf, svømmehal og lignende ting). Så jeg overvejer at oprette en ekstra konto med dankort, så jeg får skilt mad og fornøjelser fra hinanden, så jeg får et bedre overblik :gruble:

Jeg kan nemlig også godt lide kasser :genert: :D
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf fisken80 » 30. mar 2019, 11:15

Jeg hæver et fast beløb hver uge til husholdning, og det er så det der er. Eneste undtagelse er når vi cirka hver anden måned er ved slagteren for at købe kød til fryseren.
For mig går der sport i, at der er penge tilbage når ugen er slut. Og det er der uden undtagelse altid. Nogle gange 400 kroner nogle gange 200 kroner, men der er altid penge tilbage. Simpelthen fordi jeg aldrig køber unødvendige ting som tingeltangel fra nonfoodafdelingerne eller mad i kantinen eller lignende.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf fisken80 » 30. mar 2019, 11:16

Hvis der er noget jeg gerne vil købe venter jeg som regel også lige nogle dage og overvejer om jeg virkelig har brug for det. Det har jeg som regel ikke når det kommer til stykket.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Privatøkonomi"