Hvordan holder I budgettet?

Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf Skorstenen » 1. apr 2019, 08:30

Vi har bare en budgetkonto til faste udgifter og ikke andet.

Vi lever ret billigt madmæssigt, og det kommer nok af, at vi ikke handler ud fra lyst, men ud fra hvad der er på tilbud i de enkelte uger.
Madplanen bliver oftest lavet ud fra samme princip - eller ud fra hvad vi har i fryseren (som jo så er købt på tilbud)

Jeg køber faktisk aldrig noget til fuld pris - jo mælk og grønt - men ellers ikke. Hvorfor give 18 kr for en pakke smør, når jeg ved det jævnlig er på tilbud til 8 kr.
Det kræver lidt lagerplads og fryserplads at leve sådan dog.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf Wizzze » 1. apr 2019, 09:09

Skorstenen skrev:Vi har bare en budgetkonto til faste udgifter og ikke andet.

Vi lever ret billigt madmæssigt, og det kommer nok af, at vi ikke handler ud fra lyst, men ud fra hvad der er på tilbud i de enkelte uger.
Madplanen bliver oftest lavet ud fra samme princip - eller ud fra hvad vi har i fryseren (som jo så er købt på tilbud)

Jeg køber faktisk aldrig noget til fuld pris - jo mælk og grønt - men ellers ikke. Hvorfor give 18 kr for en pakke smør, når jeg ved det jævnlig er på tilbud til 8 kr.
Det kræver lidt lagerplads og fryserplads at leve sådan dog.


Vi er også "lagerførende" på den måde :D
26,95 for en pakke smør som nogen tager i normalpris, de må jo have spist søm :stoned:
Så vi køber også smør til fryseren når der er tilbud. Eller 34,95 for en pakke toiletpapir, når man kan få 5 pakker for en hund, no way!
(man skal bare huske at holde øje med lageret, så det ikke bliver for stort eller omvendt at man løber tør, især vigtigt med toiletpapiret :lol: )

Man gør sig selv en stor tjeneste hvis man kortlægger sit forbrug af basis varer, dem man køber igen og igen, og så holder øje med tilbud, og så køber stort ind når tilbuddet er der.
4
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf lillebjoern » 1. apr 2019, 09:11

Hvordan overholder I jeres budget?
Jeg overholder mit budget ved dagligt at tjekke min konto og "micromanage" - dvs. hvis jeg kan se midt på måneden, at jeg har brugt mindre end jeg plejer i en måned, overfører jeg til min opsparing. På den måde ved jeg præcis hvor meget der står på mine konti, og kommer ikke til at bruge "restpenge" til ligegyldige ting - de kommer over på opsparingen.

Har I flere kontoer og dankort til forskellige ting?
Ja,vi har hver en privat konto, hvor vores løn bliver udbetalt til. Så har min kæreste sin egen opsparingskonto og jeg har min egen opsparingskonto. Derudover har vi en fælles forbrugskonto, som bliver brugt til indkøb, takeaway og husholdningsudgifter.

Har I altid snacks i tasken eller en madpakke? Hvilken type mad køber I på farten?
Jeg køber meget sjældent mad på farten. Det er så dyrt, at det sjældent kan betale sig, og nu, hvor jeg tænker over det, befinder jeg mig sjældent meget langt væk fra enten mit hjem eller min arbejdsplads, hvor der er en billig kantineordning. Til daglig spiser jeg en madpakke og køber kun i kantinen, hvis jeg ikke har fået købt ind. Hvis jeg er virkelig sulten eller føler mig dårlig på farten, så køber jeg noget frugt i et supermarked eller til nøds i 7-Eleven. Hvis jeg skal på en udflugt, pakker jeg en madpakke.

Laver i madplan? Eller måske meal-prepping? Bestiller I mad på nettet?
Nej, det gør vi ikke, for vores uger er ret ustrukturerede og vi er impulsive af natur - så pludselig beslutter vi at tage i sommerhus/spise hos nogle venner/spiser ude. Jeg har smidt meget mad ud pga. det, fordi den så bliver dårlig inden vi får den spist, så det er jeg stoppet med - nu køber jeg ind til et par dage ad gangen, og så sørger jeg for at huske at fryse madvarerne, hvis der sker noget uforudset.

Hæver I pengene til mad hver måned, så i bedre kan forholde jer til beløbet?
Nej, de kommer fra vores forbrugskonto, som jeg tjekker dagligt.

Bruger I en app til at holde øje med jeres forbrug løbende?
Ja, netbank :)

Vælger I altid den billigste vare i butikken?
Det kommer an på varen... jeg undgår meget gerne budgetmærker som X-tra og Budget når det kommer til madvarer, men køber det gerne som husholdningsvarer. Jeg tjekker ugentligt tilbudsaviserne og køber gerne ind derefter. Derudover kigger jeg altid i deres madspildsmontre, hvis de har et, og bruger gerne tid på at sammenligne kilopriser på forskellige varer. Jeg har meget svært ved at betale mere for end vare, hvis jeg ved, at den er billigere et andet sted.

Har I nogle gode spare-råd?
Generelt bare kun købe dét, man har brug for. Jeg blev ofte fristet af varer i supermarkedet, som var på tilbud - mandler, mel, konserves, m.m. - men det endte som oftest med, at jeg smed varerne ud, fordi de nåede at udløbe, og at jeg jo havde købt for flere penge, end jeg reelt havde behov for.

Derudover bruger jeg tid på at sammenligne priser på internettet, når jeg skal købe tøj, elektronik, services, m.m. Pricerunner er min gode ven. Som en anden nævner, så er det en god idé at tænke over større køb i et par dage eller en uges tid. Der er ofte, hvor jeg står og tænker jeg ikke kan leve uden en trøje eller et par sko, men efter et par dage er de glemt. Jeg bruger også meget tid på at kigge på tøj på Trendsales og Tradono. Der er mange ubrugte varer, som jo oftest er til 50-80%. :)
4
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Frederik
Permanent bortvist
Indlæg: 1
Tilmeldt: 5. apr 2019, 11:02
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf Frederik » 5. apr 2019, 11:06

Jeg har en lønkonto og en opsparingskonto. Jeg har dog også valgt at investere ved siden af, så jeg har en buffer på min opsparingskonto, der hedder 20.000.

Når jeg starter måneden, så sætter jeg altid lidt ekstra over på opsparingen. Typisk 500-1000 kroner under det, jeg regner med at bruge. Det har ihvertfald hjulpet mig meget, da jeg er slem til ikke at tænke over, hvor meget jeg bruger, hvis der står en masse penge på kontoen.

Jeg tror, at det hjælper dig meget, at du tænker over det. Jeg vil anbefale dig at holde styr på, hvad du bruger en måned. På den måde vil du hurtigt få øjnene op for, om der er nogle poster, der er uforholdsmæssigt store. Her kan du eventuelt også vælge at gætte, inden du regner sammen. Så vil du helt klart få en øjenåbner indenfor nogle poster.

Bedste hilsner
Frederik
0
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2673
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6970

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf Ladysparrow » 25. apr 2019, 12:50

Vi er ikke ret gode til at holde et budget.
Vi har en konto til faste udgifter hvor samme beløb smides over på hver måned. 2 opsparingskonti - 1 till bryllup og en generel, som gælder renovering. Fælles konto hvor det resterende beløb havner. Vi bruger generelt en del penge som vi strengt taget ikke behøver og vi har ikke noget decideret lommepenge og madbudget.
1
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1786
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 127
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2277

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf computermus » 25. apr 2019, 13:45

Jeg er ikke særlig god til at holde et budget, så for mig har løsningen været at få lavet en ordning hvor jeg fast får sat et ugentligt beløb ind på min hævekonto,som der ikke kan hæves over på.
Det bedste jeg ,vidst nogensinde har gjort ,var at lave en aftale med min bank om at jeg ikke kan hæve på min budget via min computer. Det vidste jeg at jeg ikke kunne styre.
Så hvis jeg har en større udskrivning der skal betales (her tænker jeg bl.a. sko og støvler,da jeg har nogen lidt vanskelige fødder,samt en ryg der reagerer med det samme,hvis mit fodtøj ikke støtter godt) så skal jeg i min banks filial her i byen , for at hæve penge på min budget.
Efter jeg fik lavet den aftale med banken er jeg blevet meget mere bevidst omkring at holde godt øje med min budgetkonto.
Men der er stadigvæk plads til forbedring .
1
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf Mangoness » 1. jul 2019, 16:33

Nå men, det endte med 5 kontoer og 3 dankort. Så snart pengene er inde på kontoen, bliver de automatisk fordelt.

- En mad og husholdningskonto med dankort
- En diverse konto (til tandlæge, frisør, tøj, bøger, biografbesøg osv.) med dankort
- Faste udgifter med dankort (til betalingsservice og abonnementer, jeg overfører et fast beløb hver måned)
- Opsparing
- Ferieopsparing

Derudover er jeg begyndt at lave madplan (til aftensmad) og meal-preppe (til madpakken) :D

I juni gik det fint og uden problemer, så forhåbentligt bliver det ved med at være på den måde fremover :-D
Senest rettet af Mangoness 2. jul 2019, 10:23, rettet i alt 1 gang.
4
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15288
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf Delfin » 1. jul 2019, 20:05

Jeg har budgetkonto, hvor jeg overfører et fast beløb til hver måned og rådighedsbeløbet derefter er stort set ens hver måned.
Sidst på måneden overføres overskuddet til opsparing. Beløbet er varierende efter forbruget den måned.
Husholdningsbudgettet indeholder en stor del tilbud, datovarer, lave mad til flere dage og fryse ned, bruge rester til nye retter osv for at undgå for meget madspild. Jeg klargør i perioder egnede grøntsager til en uges tid af gangen og opbevarer dem i tætsluttende bøtter i køleskabet. Det tror jeg, at jeg sparer en del på, da jeg er sikker på at få det spist, når det er hurtigt og let at gå til. Med nonfood forsøger jeg at undgå impulskøb ved at tænke over, om jeg virkelig behøver det eller bare har lyst til det. (Det virker ikke hver gang :D )

Opsparing er beregnet til større udgifter som nyanskaffelser af hårde hvidevarer, transportmidler, møbler, ferier mv.
Resten er til at forsøde alderdommen med
1
14 11 14
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf dykkersild » 2. jul 2019, 07:04

Vi har:
hver vores lønkonto. Løber den ene tør for penge, overføre den anden blot. Jeg betaler som oftes mad og hverdagsting og manden betaler når vi er ude for jeg gider ikke gå med pung/kort.
en budgetkontor - her overfører vi det planlagte samt til mindre uforudsete.
en opsparingskontor - alt hvad der er til overs ved mdr.slut overføres dertil. Den kan man bruge af til større ting og så er det til rejser og fornøjelser. Vi har aldrig talt grænser for beløb men jeg ville nok nævne det for manden, hvis jeg trak mere end 10.000,- ud til en ting til mig selv.

Derudover en prioritetslån som er betalt ud bortset fra 34 øre - således at vi til hver en tid, kan låne penge "af os selv" hvis det en dag skulle blive nødvendigt. Banken har prøvet at annullere det men så længe de ikke kan tilbyde noget tilsvarende, holder jeg stædigt fast i den løsning.
1
Brugeravatar
Firefoxii
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26. sep 2019, 06:54
Kort karma: 0
Geografisk sted: Capital
Kontakt:

Re: Hvordan holder I budgettet?

Indlægaf Firefoxii » 26. sep 2019, 07:10

Normalt er det bedste løsning at hæve kontanter og så ligge dem i kurverter for at få den bedste forståelse. Jeg har brugt app´en Spiir til at holde styr på hvad jeg bruger min penge til, så jeg efterfølgende kan se hvor det er jeg bruger mine penge.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"