Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf Aima » 25. jan 2019, 07:46

Jeg er aktuelt uden indtægt af nogen art, og med det der stod på min konto, da jeg blev syg, kan jeg klare mig til april. Maj, hvis de to veninder jeg har lånt penge for over et år siden, får overført det de skylder. Så et halvt år i alt. Havde jeg ikke fyret en formue af på rejser i 2018, den ene i månederne lige inden jeg blev syg, ville jeg kunne have klaret mig et år oveni uden at skære noget fra. Skulle det gå helt galt, har jeg derudover et par tasker eller tre og nogle smykker, jeg kan sælge.

Jeg har prøvet at måtte vende hver en øre og være afhængig af, pengene gik ind som de skulle, for at jeg kunne betale husleje. Det har sat et aftryk, så udover nogle bedre arbejdsvilkår, er det første jeg skal igang med, når jeg er back on track, at lave en ny opsparing. Jeg har det bedst sådan.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5395
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10424

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf lillebjoern » 25. jan 2019, 07:59

Ca et halvt år vil jeg tro - og det er en dejlig og tryg følelse.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf hotlips » 25. jan 2019, 08:05

Nej men det har jeg kunnet og jeg har også prøvet det, Assens kommune har engang tilbageholdt min løn i tre måneder, jeg måtte vade ind på borgmester kontoret før jeg fik nogen til at vågne op og så måtte jeg oveni true med en anmeldelse for dokumentfalsk, men så fik jeg da også mine penge.

Jeg måtte låne til at leve for, og selvom det ikke var noget problem dengang så blev det så dyrt i gebyrer og så videre at det faktisk blev en temmeligt dyr omgang som jeg stadig synes det var uretfærdigt at jeg hang på at betale.

Så jeg tænker at selv de der kan klare sig i USA nok kommer til at kunne mærke det her i lang tid fremover og jeg har virkelig ondt af dem, det er en hæslig følelse at sidde i møg til halsen uden man har gjort noget galt og uden man har nogen indflydelse på hvad der sker.
1
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf thomassneum » 25. jan 2019, 08:13

Så måtte jeg modvilligt, skære ned på bajerne. :nerve:
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf DenBruneMunk » 25. jan 2019, 08:16

Jeg tror vi alle kan klare den, hvis vi må erstatte løn med gæld :) Det er i hvert fald der, folk ser penge på kistebunden som ikke eksisterer, fællesbudget, kassekredit, kviklån osv... Har man ingen selv, kan man tage af andres i et fællesskab så overlever man, og det har flere i Danmark jo været igennem også dem som ikke klarede det, når manden/konen ingen penge havde.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36814

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf Daine » 25. jan 2019, 08:21

Nope, ikke engang én måned. At have hus og være på dagpenge har drænet min konto. Jeg har dog en kassekredit tilknyttet min lønkonto, så hvis den tæller med ville jeg kunne klare 2 1/2 måned. Men der skal jo betales renter.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16241
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1409
Likede indlæg: 30220

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf TinaW » 25. jan 2019, 09:56

Vi kunne nok klare os en måneds tid, hvis det var begge lønninger der udeblev.
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1628
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2697

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf KIM K » 25. jan 2019, 10:01

Vi har lavet luft i økonomien bl.a. for at kunne modstå situationer som denne. Der står næsten altid et sekscifret tal på bankbøgerne, derudover har vi en større del af vores opsparing placeret i let omsættelige værdipapirer for frie midler. Begynder vi at sælge ud af investeringerne ville vi kunne klare os i årevis uden at skære ned på levefoden.
0
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf MOGA » 25. jan 2019, 10:42

Både og.

Jeg har en andelsboligkredit med god luft. Luften er der, fordi jeg prioriterer at betale ind der, hvilket jo så betyder, at jeg ikke sparer vanvittigt meget op ved siden af. Så jeg ville kunne klare mig i måske et halvt år ved at gøre brug af den, men det ville ikke være med min gode vilje.
0
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf Stitch » 25. jan 2019, 10:55

Lige pt ja. Så kunne jeg klare mig et halvt års tid. Men er ved at løbe bolig, så opsparingen ryger der, når det er.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24917

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf sigge » 25. jan 2019, 11:01

Med min nuværende opsparing kunne jeg klare mig 3-4 måneder. Men jeg ville nok skulle droppe den ene eller begge mine rejser til Barcelona, selvom jeg har købt flybilletter, som ikke kan refunderes.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. jan 2019, 11:03

Ville kunne klare mig i omkring toethalvt år, medmindre der dukkede uforudsete udgifter op.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf JoyNips » 25. jan 2019, 11:04

ja, lidt tid kunne vi godt. Men vi er begge statsansatte, så det ville ramme hårdt med en nedlukning af hele den statslige sektor i længere tid.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2575
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7614

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 25. jan 2019, 11:16

Med mine faste udgifter vil jeg kunne klare mig ca. 3 måneder hvis jeg solgte mine aktier. Derefter ville jeg få frigivet nogle ejendomsinvesteringer der ville give mig en måneds tid mere. Vi har så en pæn opsparing der er sat af til renovering af hus, der kunne bruges i værste fald.
Men jeg ville nok egentlig bare begynde at arbejde sort og tjene mine penge på den måde. Tiden skal jo bruges på noget alligevel og min loyalitet ville nok kunne ligge på et meget lille sted hvis det offentlige tilbageholdt min løn.
0
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf MOGA » 25. jan 2019, 11:29

NejJegErIkkeAsiat skrev:Med mine faste udgifter vil jeg kunne klare mig ca. 3 måneder hvis jeg solgte mine aktier. Derefter ville jeg få frigivet nogle ejendomsinvesteringer der ville give mig en måneds tid mere. Vi har så en pæn opsparing der er sat af til renovering af hus, der kunne bruges i værste fald.
Men jeg ville nok egentlig bare begynde at arbejde sort og tjene mine penge på den måde. Tiden skal jo bruges på noget alligevel og min loyalitet ville nok kunne ligge på et meget lille sted hvis det offentlige tilbageholdt min løn.


Hvis du kunne få “lov” til at arbejde sort. Jeg har fx nogle skolevenner, som er i Coast Guard, og de skal passe deres arbejde præcis som før - bare uden løn. Så kan man måske arbejde i fritiden, men det kan måske være svært at presse 37 timer ind ved siden af.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"