Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf fisken80 » 25. jan 2019, 19:54

abcd skrev:Ikke mere end en måned. Vil ikke have så mange penge til at stå når vi også har gæld.


Jeg skal lige forstå dig ret. Bruger I så de penge I sparer sammen hver måned på at betale ekstra af på jeres gæld? Eller har I bare ikke mulighed for at spare så meget op?
Vi har ikke andet gæld end vores realkreditlån og det er jo ikke sådan noget man bare lige betaler ekstra ind på. Så vi sparer ret meget op.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf dgd2007 » 25. jan 2019, 21:16

Ja.
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14465

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf Pjeps » 25. jan 2019, 21:44

Ja jeg tænker at jeg ville kunne klare mig et lille års tid.
0
:ninja:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf Slettet bruger » 26. jan 2019, 06:51

fisken80 skrev:
abcd skrev:Ikke mere end en måned. Vil ikke have så mange penge til at stå når vi også har gæld.


Jeg skal lige forstå dig ret. Bruger I så de penge I sparer sammen hver måned på at betale ekstra af på jeres gæld? Eller har I bare ikke mulighed for at spare så meget op?
Vi har ikke andet gæld end vores realkreditlån og det er jo ikke sådan noget man bare lige betaler ekstra ind på. Så vi sparer ret meget op.


Indtil for nylig har vi betalt af på de sidste 20% af huset, og der har vi kunnet betale ekstra som vi havde lyst, så det har vi gjort. Det er vi blevet færdige med. Resten er et prioritetslån, så ikke realkredit, og min forståelse er at det kan vi også betale ekstra på, men vi har faktisk ikke prøvet endnu. Grunden er at vi har valgt at de penge vi ikke længere betaler til de 20% af huset, går til en længere ferie vi vil på når min kone har afsluttet sin uddannelse om knap et år. Når vi kommer hjem fra det, får hun forhåbentlig et job, og det vil give vores økonomi et gevaldigt løft som jeg gerne vil bruge på at få husgælden ned på måske 50%. Derefter tænker jeg det giver mere mening at spare op i andre ting også, men den tid den glæde.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf fisken80 » 26. jan 2019, 07:53

abcd skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:Ikke mere end en måned. Vil ikke have så mange penge til at stå når vi også har gæld.


Jeg skal lige forstå dig ret. Bruger I så de penge I sparer sammen hver måned på at betale ekstra af på jeres gæld? Eller har I bare ikke mulighed for at spare så meget op?
Vi har ikke andet gæld end vores realkreditlån og det er jo ikke sådan noget man bare lige betaler ekstra ind på. Så vi sparer ret meget op.


Indtil for nylig har vi betalt af på de sidste 20% af huset, og der har vi kunnet betale ekstra som vi havde lyst, så det har vi gjort. Det er vi blevet færdige med. Resten er et prioritetslån, så ikke realkredit, og min forståelse er at det kan vi også betale ekstra på, men vi har faktisk ikke prøvet endnu. Grunden er at vi har valgt at de penge vi ikke længere betaler til de 20% af huset, går til en længere ferie vi vil på når min kone har afsluttet sin uddannelse om knap et år. Når vi kommer hjem fra det, får hun forhåbentlig et job, og det vil give vores økonomi et gevaldigt løft som jeg gerne vil bruge på at få husgælden ned på måske 50%. Derefter tænker jeg det giver mere mening at spare op i andre ting også, men den tid den glæde.


Det kan godt være mig der er dum, men sparer I så ikke også op, hvis I sparer sammen til en længere ferie?
Jeg ved ikke, hvordan det er med prioritetslån, men jeg tror du har ret i, at man kan betale ind på det som man har lyst. Det kan man principielt også på et realkreditlån, men det er ret omstændigt og koster et gebyr på 1700 kroner i vores realkreditinstitut. Vi gjorde det nemlig for et par år siden, da vi havde sparet temmelig meget op.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf Slettet bruger » 26. jan 2019, 07:59

fisken80 skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:Ikke mere end en måned. Vil ikke have så mange penge til at stå når vi også har gæld.


Jeg skal lige forstå dig ret. Bruger I så de penge I sparer sammen hver måned på at betale ekstra af på jeres gæld? Eller har I bare ikke mulighed for at spare så meget op?
Vi har ikke andet gæld end vores realkreditlån og det er jo ikke sådan noget man bare lige betaler ekstra ind på. Så vi sparer ret meget op.


Indtil for nylig har vi betalt af på de sidste 20% af huset, og der har vi kunnet betale ekstra som vi havde lyst, så det har vi gjort. Det er vi blevet færdige med. Resten er et prioritetslån, så ikke realkredit, og min forståelse er at det kan vi også betale ekstra på, men vi har faktisk ikke prøvet endnu. Grunden er at vi har valgt at de penge vi ikke længere betaler til de 20% af huset, går til en længere ferie vi vil på når min kone har afsluttet sin uddannelse om knap et år. Når vi kommer hjem fra det, får hun forhåbentlig et job, og det vil give vores økonomi et gevaldigt løft som jeg gerne vil bruge på at få husgælden ned på måske 50%. Derefter tænker jeg det giver mere mening at spare op i andre ting også, men den tid den glæde.


Det kan godt være mig der er dum, men sparer I så ikke også op, hvis I sparer sammen til en længere ferie?
Jeg ved ikke, hvordan det er med prioritetslån, men jeg tror du har ret i, at man kan betale ind på det som man har lyst. Det kan man principielt også på et realkreditlån, men det er ret omstændigt og koster et gebyr på 1700 kroner i vores realkreditinstitut. Vi gjorde det nemlig for et par år siden, da vi havde sparet temmelig meget op.


Jo, jeg svarede ud fra vores normalsituation som er at vi har 30-40.000 til uventede ting og resten ryger på gæld, sådan har det været siden vi købte hus i 2015. I år kører vi en speciel situation da vi gerne vil bruge 150.000 på en lang ferie. Derefter er det tilbage til at have 30-40.000 til rådighed.
0
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4051

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf Fynerfin82 » 26. jan 2019, 09:21

Vi ville sagtens kunne klare os et halvt års tid,hvis det var begge vores lønninger der udeblev. Vi kører med en relativ kort løbetid på vores realkreditlån, så hvis det var nødvendigt ville det kunne lægges om til et 30 årigt lån og så ville vi kunne klare os et års tid, måske lidt længere.
0
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf Chichu » 26. jan 2019, 09:29

Kun en måneds tid. Har lige købt hus og er ved at sætte i stand, så opsparingen er til at overse. Men tænker at jeg ville kunne snakke med mine forældre, hvis det virkelig brændte på.

Glæder mig til at få en lidt større opsparing.
0
Brugeravatar
Lucia
Indlæg: 1545
Tilmeldt: 20. dec 2015, 14:42
Kort karma: 66
Likede indlæg: 2154

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf Lucia » 26. jan 2019, 19:16

Hvis min situation ellers fortsætter som nu, så ville jeg nok kunne klare mig godt et års tid uden løn uden at skulle skære ned på min levestandard.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf Madam Pomfrey » 26. jan 2019, 21:35

Jeg ville nok kunne holde den gående et halvt års tid.
Jeg har opsparing og kassekredit.
Jeg tror også jeg ville kunne vælge at bruge afdragsfrihed på mit realkredit lån.
Jeg kunne pause afdrag på et lån fra min mor
Der er helt sikkert forbrug vi ville kunne skrue ned for.

Jeg har anden indtægt i form af huslejeindtægt, børnefamilieydelse + tillæg til enlig forsørger, samt børnebidrag fra ungernes far.
Det er selvfølgelig også påvirkelige faktorer.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1592
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 204
Likede indlæg: 2899

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf Kilix » 26. jan 2019, 23:50

Har lige regnet paa det: 19 maaneder med faste udgifter (uden lejligheden i Lux), samt vores saedvanlige leve standard (som egentligt ikke er specielt vild). 12 maaneder med lejligheden i Lux.

Det er faktisk meget rart at taenke paa, men med en komplet hus renovering lige rundt om hjoernet, forbliver det ikke en realitet ret laenge.
0
Brugeravatar
klumphen
Indlæg: 1682
Tilmeldt: 1. jan 2016, 17:57
Kort karma: 288
Likede indlæg: 3216

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf klumphen » 27. jan 2019, 18:06

Jeg kan klare mig uden indtægt i flere år. Jeg har et lavt forbrug og en del opsparing.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23203

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf Mani » 27. jan 2019, 19:01

Ja, det er et dyrt år i år med 2 på efterskole, men vi kunne godt klare adskillige måneder trods alt.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf MyGirl » 28. jan 2019, 09:55

Vi kunne i fortsætte vores levestil i hvert fald et halvt år, hvis begge indtægter udeblev.

Ungernes konfirmation og vores bryllup ville dog ikke blive nær så festlige som vi planlægger. :D
0
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 679
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf Kruspersille » 28. jan 2019, 18:54

Et par måneder måske, men for lånte penge (kassekredit).
0

Tilbage til "Privatøkonomi"