Er gavekort købt online undtaget fra de 14 dages fortrydelsesret?

avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Er gavekort købt online undtaget fra de 14 dages fortrydelsesret?

Indlægaf avdotja » 9. jan 2019, 19:05

DenBruneMunk skrev:
avdotja skrev:
Olaf skrev:
Pax Romana skrev:Mener bestemt at et digitalt gavekort er gyldigt i 3 år og kan i den periode indløses til kontanter. Det er ikke noget forretningen kan afskrive sig.


Som jeg husker det, er sportsmasters gavekort ikke elektronisk men ellers er det vidst korrekt at elektroniske gavekort altid kan indløses (dog evt med et gebyr med mindre gavekortet er udløbet)

Det er ikke elektronisk.

Men jeg ønsker reelt ikke at indløse det, men at benytte mig af de 14 dages fortrydelsesret der normalt er når man køber varer online (gavekort er købt online).

Nappet fra deres online side, og som er de betingelser køber har indvilget til ved køb af dette.

12. Gavekort

Gavekort til SPORTMASTER kan købes hhv. på SPORTMASTER.dk og i vores butikker. Der kan online vælges mellem faste beløb på 200kr, 300kr, 400kr, 500kr og 1000kr. På nuværende tidspunkt kan gavekort ikke indløses på SPORTMASTER.dk eller i Illum på Strøget og Magasin på Kgs. Nytorv i København, men i de resterende mange SPORTMASTER-butikker.

Gavekort har en gyldighed på 2 år fra udstedelsesdatoen og kortet er at sidestille med kontanter, hvorfor bortkomne gavekort ej erstattes. Ydermere kan gavekort ikke ombyttes til kontanter.


Jeg synes deres betingelser er ringe formuleret, så jeg kan ikke se køber af gavekort har indvilget til at acceptere at gavekort ikke kan refunderes, da dette ikke fremgår specifikt at man skal acceptere det men bare at man informeres ved købet. Det er ikke helt det samme som jeg nævnte i andet indlæg. Problemet er kun, det står der, også inden man trykker køb, så spørgsmålet er hvor kort kan man beskriver du accepterer at miste fortrydelsesretten både ved fjernsalg og i butik. (som de altså også har glemt at være specifikke om)

Jeg synes faktisk at Sportmaster er forholdvis klar i mælet omkring at dets egne betingelser ikke tillade køber at få penge tilbage for gavekort. Men det er sådan set underordnet, da de ikke kan stille en køber dårligere end lovgivningen alligevel - og det er den lovbestemte fortrydelsesret på 14 dage ved onlinekøb, som jeg ønsker at benytte mig af.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Er gavekort købt online undtaget fra de 14 dages fortrydelsesret?

Indlægaf avdotja » 9. jan 2019, 19:10

fisken80 skrev:...
Kan man ikke skrive til forbrugerrådet og spørge? Altså ikke starte en sag, men bare forespørge.

Gud jo, det kan man faktisk. Syntes ellers jeg havde tjekket og set at det kunne man ikke, men det kan jeg da godt se at man kan nu. Har sikkert været inde på forbrugerstyrelsen i stedet for :lol:
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Er gavekort købt online undtaget fra de 14 dages fortrydelsesret?

Indlægaf avdotja » 9. jan 2019, 19:13

JoyNips skrev:Har du set denne? https://www.forbrug.dk/raad-og-rettighe ... -julegave/
Det kan være, den besvarer dit spørgsmål.

Ellers vender jeg gerne tilbage senere med et længere svar.

Kan ikke umiddelbart finde svaret, men det er altså heller ikke noget der haster mere end det jager :) Fisken var også så flink at gøre mig opmærksom på at man kunne ringe til Forbrugerrådet og spørger, så det tænker jeg at jeg vil forsøge!
0
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Er gavekort købt online undtaget fra de 14 dages fortrydelsesret?

Indlægaf fisken80 » 9. jan 2019, 19:14

avdotja skrev:
fisken80 skrev:...
Kan man ikke skrive til forbrugerrådet og spørge? Altså ikke starte en sag, men bare forespørge.

Gud jo, det kan man faktisk. Syntes ellers jeg havde tjekket og set at det kunne man ikke, men det kan jeg da godt se at man kan nu. Har sikkert været inde på forbrugerstyrelsen i stedet for :lol:


Jeg er ret nysgerrig efter at vide om de kan afvise at betale pengene tilbage, så jeg synes klart du skal skrive. Og huske at opdatere herinde selvfølgelig :P
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Er gavekort købt online undtaget fra de 14 dages fortrydelsesret?

Indlægaf avdotja » 9. jan 2019, 19:16

fisken80 skrev:
avdotja skrev:
fisken80 skrev:...
Kan man ikke skrive til forbrugerrådet og spørge? Altså ikke starte en sag, men bare forespørge.

Gud jo, det kan man faktisk. Syntes ellers jeg havde tjekket og set at det kunne man ikke, men det kan jeg da godt se at man kan nu. Har sikkert været inde på forbrugerstyrelsen i stedet for :lol:


Jeg er ret nysgerrig efter at vide om de kan afvise at betale pengene tilbage, så jeg synes klart du skal skrive. Og huske at opdatere herinde selvfølgelig :P

Du skal få en personlig notificering når jeg opdaterer :P
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Er gavekort købt online undtaget fra de 14 dages fortrydelsesret?

Indlægaf DenBruneMunk » 9. jan 2019, 19:27

Synes desværre der er masser af sider som kalder gavekort "elektronisk indhold"

http://www.butcher.dk/da-dk/handelsbetingelser/
en mere
https://sendentanke.dk/pageview/terms

Det link er bare et af mange eksempler, og her mister du fortrydelsesretten og der er masser af gavekort sider, hvor de definerer det sådan, fysisk eller elektroniske varianter. Vigtigt for alle, er de beskriver det i deres betingelser, og igen, sportsmaster gør det ikke, så det er nok ikke dem som vinder, når deres side ikke oplyser køber om korrekte vilkår for køb af digitale tjenester, som gavekort der sendes.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Er gavekort købt online undtaget fra de 14 dages fortrydelsesret?

Indlægaf JoyNips » 9. jan 2019, 19:34

avdotja skrev:
fisken80 skrev:...
Kan man ikke skrive til forbrugerrådet og spørge? Altså ikke starte en sag, men bare forespørge.

Gud jo, det kan man faktisk. Syntes ellers jeg havde tjekket og set at det kunne man ikke, men det kan jeg da godt se at man kan nu. Har sikkert været inde på forbrugerstyrelsen i stedet for :lol:


I gamle dage (host, i min tid, mimre!) lå Forbrugerklagenævnet også i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og vi havde en hotline man kunne ringe til eller chatte med. Så skete udflytningen, hotlinen er nedlagt og nu ligger selve forbrugerklagenævnet i Nævnenes Hus, mens Forbrug.dk stadig styres af KFST.

Man kan derimod ikke “starte en sag” i Forbrugerrådet. De er en interesseorganisation med en politisk agenda, ikke et klageorgan.

Nå, det var et sidespring.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Er gavekort købt online undtaget fra de 14 dages fortrydelsesret?

Indlægaf JoyNips » 9. jan 2019, 19:46

DenBruneMunk skrev:Så tror jeg du har præsenteret årsagen selv,
Særlige varer, der er lavet specielt til dig, kan du heller ikke fortryde.
Gavekortet er lavet på kundens foranledning og er ikke standard, selvom beløbene måske er, så denne kan de vel komme langt med, og så er pengene altså tilbage hos forhandleren ved special vare solgt. Men det tror jeg ikke du eller jeg kan afvise eller gøre mere ved, så skal forbrugerklagenævnet måske køre sagen, for ved fjernsalg er der undtagelser men ellers burde den være mulig at vurdere, spørgsmål er om det er special vare


Her er jeg nødt til at pointere at du ikke forstår begrebet “specialfremstillede varer” korrekt.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Er gavekort købt online undtaget fra de 14 dages fortrydelsesret?

Indlægaf DenBruneMunk » 9. jan 2019, 20:06

JoyNips skrev:
DenBruneMunk skrev:Så tror jeg du har præsenteret årsagen selv,
Særlige varer, der er lavet specielt til dig, kan du heller ikke fortryde.
Gavekortet er lavet på kundens foranledning og er ikke standard, selvom beløbene måske er, så denne kan de vel komme langt med, og så er pengene altså tilbage hos forhandleren ved special vare solgt. Men det tror jeg ikke du eller jeg kan afvise eller gøre mere ved, så skal forbrugerklagenævnet måske køre sagen, for ved fjernsalg er der undtagelser men ellers burde den være mulig at vurdere, spørgsmål er om det er special vare


Her er jeg nødt til at pointere at du ikke forstår begrebet “specialfremstillede varer” korrekt.

Det forstår jeg, og derfor ville jeg bruge den digitale tilgang til produktet, som ville være unik, hvis kortet havde navn på kort, så var det ikke længere et generisk kort men special tryk. Måske er det bare din opfattelse som fejler der :)

Glem ikke at det nu ser ud til at rigtig mange forretninger bruger den digital fremstilling til det fysiske kort, som argument for at få samtykke for at man mister fortrydelsesret ved køb, og måske tænkte en hos sportsmaster dette men har glemt at påpege detaljer på deres side. Om den holder for dem tror jeg ikke hvis man når at kopiere deres betingelser og gemme dem, hvis de ikke er sendt med faktura når gavekort først blev købt.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Er gavekort købt online undtaget fra de 14 dages fortrydelsesret?

Indlægaf avdotja » 9. jan 2019, 20:21

DenBruneMunk skrev:Synes desværre der er masser af sider som kalder gavekort "elektronisk indhold"

http://www.butcher.dk/da-dk/handelsbetingelser/
en mere
https://sendentanke.dk/pageview/terms

Det link er bare et af mange eksempler, og her mister du fortrydelsesretten og der er masser af gavekort sider, hvor de definerer det sådan, fysisk eller elektroniske varianter. Vigtigt for alle, er de beskriver det i deres betingelser, og igen, sportsmaster gør det ikke, så det er nok ikke dem som vinder, når deres side ikke oplyser køber om korrekte vilkår for køb af digitale tjenester, som gavekort der sendes.

Men jeg har jo netop modtaget et fysisk gavekort, så det kan dårligt kaldes elektronisk indhold.

Men tak for links, for via dem fandt jeg forbrugeraftalelovens paragraf 18 med - hvad jeg antager er - den fulde liste af undtagelser og jeg kan simpelthen ikke se at et gavekort hører til i nogen af disse: https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... 60666#Kap4

Om Sportsmaster så vil rette sig efter dette, er så ikke til at sige :rulle:
Senest rettet af avdotja 9. jan 2019, 20:23, rettet i alt 1 gang.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Er gavekort købt online undtaget fra de 14 dages fortrydelsesret?

Indlægaf avdotja » 9. jan 2019, 20:22

Jeg får i øvrigt ret mange bannerreklamer for Sportsmaster i øjeblikket :lol:
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Er gavekort købt online undtaget fra de 14 dages fortrydelsesret?

Indlægaf DenBruneMunk » 9. jan 2019, 20:49

avdotja skrev:Men jeg har jo netop modtaget et fysisk gavekort, så det kan dårligt kaldes elektronisk indhold.

Lige meget hvad, så er sportsmaster betingelser rigtig dårligt skreven, så de kan dårligt vinde på mine argumenter, når de ikke engang står på siden. Så forhold dig til at de ikke overholder loven omkring fjernsalg, så er den nok ikke længere hos dem. Heldigvis.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Er gavekort købt online undtaget fra de 14 dages fortrydelsesret?

Indlægaf avdotja » 10. jan 2019, 10:14

Har været i kontakt med Forbrugerrådet/Tænk og de sagde (selvfølgelig...) at returretten også var gældende for gavekort købt online og at Sportsmaster ikke bare kunne henvise til egne regler, hvis de stillede en dårligere end lovgivningen. Så nu har jeg kontaktet Sportsmaster igen.

Men jeg kan simpelthen ikke forstå at så stor en kæde ikke har styr på noget så grundlæggende. Hvis det så bare var en enkelt uvidende medarbejder, men indtil videre har jeg haft fat i mindst tre forskellige.
7
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Er gavekort købt online undtaget fra de 14 dages fortrydelsesret?

Indlægaf avdotja » 11. jan 2019, 21:01

Nå de er vendt tilbage. De holder stadigvæk fast i at de ikke behøver tilbagebetale pengene, men har valgt alligevel at gøre det som en ekstraordinær service :rulle:.

Minus fragtomkostningerne skriver de dog - og så vidt jeg kan se betyder det at jeg har betalt både for den oprindelige forsendelse og returnering. Ifølge loven skal jeg også have de penge, der blev betalt for forsendelse af pakken i første omgang, retur; men i og med at pengene blev tilbagebetalt til et udenlandsk kort (det var en gave fra en ven bosat i udlandet), så kan jeg ikke være 100% sikker på at det lavere beløb ikke bare skyldes en dårlig kurs.

Jeg har ærlig talt lyst til at klage over forløbet. Der er nu mindst fire forskellige supportmedarbejdere der har prøvet at påstå at de ikke skulle tilbagebetale pengene med forskellige begrundelser; den sidste her fra i dag, syntes det var passende at vedhæfte afsnittet med at specialfremstillede varer var undtaget og i øvrigt henvise til de generelle bytteregler (som altså er noget helt andet).

Og så irriterer det mig helt utroligt at de ikke vil anerkende at de tager fejl men holder fast i at det er mig der er forkert på den - selv når de skriver at pengene bliver refunderet. Det er simpelthen så flabet en opførelse.

Men de eneste kontaktoplysninger jeg kan finde på deres hjemmeside er til supporten, så tænker at det får jeg nok ikke noget ud af.
1
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Er gavekort købt online undtaget fra de 14 dages fortrydelsesret?

Indlægaf fisken80 » 12. jan 2019, 09:05

avdotja skrev:Nå de er vendt tilbage. De holder stadigvæk fast i at de ikke behøver tilbagebetale pengene, men har valgt alligevel at gøre det som en ekstraordinær service :rulle:.

Minus fragtomkostningerne skriver de dog - og så vidt jeg kan se betyder det at jeg har betalt både for den oprindelige forsendelse og returnering. Ifølge loven skal jeg også have de penge, der blev betalt for forsendelse af pakken i første omgang, retur; men i og med at pengene blev tilbagebetalt til et udenlandsk kort (det var en gave fra en ven bosat i udlandet), så kan jeg ikke være 100% sikker på at det lavere beløb ikke bare skyldes en dårlig kurs.

Jeg har ærlig talt lyst til at klage over forløbet. Der er nu mindst fire forskellige supportmedarbejdere der har prøvet at påstå at de ikke skulle tilbagebetale pengene med forskellige begrundelser; den sidste her fra i dag, syntes det var passende at vedhæfte afsnittet med at specialfremstillede varer var undtaget og i øvrigt henvise til de generelle bytteregler (som altså er noget helt andet).

Og så irriterer det mig helt utroligt at de ikke vil anerkende at de tager fejl men holder fast i at det er mig der er forkert på den - selv når de skriver at pengene bliver refunderet. Det er simpelthen så flabet en opførelse.

Men de eneste kontaktoplysninger jeg kan finde på deres hjemmeside er til supporten, så tænker at det får jeg nok ikke noget ud af.


Skriv til en af formiddagsaviserne. Det er lige den slags de vil elske at tage fat i. Så kan de indhente udtalelser fra forbrugerrådet og de kan foreholde dem for Sportsmasters kommunikationschef, der så må beklage og sige, at det naturligvis er en beklagelig fejl. Og i fremtiden kan folk, der står i samme situation som dig så henvise til artiklen. Også ved andre firmaer.
Men lad være med selv at udtale dig til artiklen, for så kommer der med statsgaranti til at være kommentarer om, at du er forkælet, grådig, dum, debil og i øvrigt burde hænge dig selv... (jeg kender Facebook for godt, sorry).
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Privatøkonomi"