Hvor køber du ting?

Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf Artem » 29. dec 2018, 21:27

Jeg synes mere eller mindre at man bliver tvunget til at købe mere og mere på nettet.
Ville gerne købe ting lokalt og støtte butikkerne, men ofte er det ikke muligt.

Med madvarer køber jeg lokalt, og tilsvarende også med tøj og sko som jeg gerne vil prøve inden.

Men hvis vi tager en ting som reservedele til biler, så vil FTZ ikke sælge til private, så eneste anden mulighed er Thansen, og det ikke de bedste producenter af reservedele de bruger. Sammen med at deres priser er i den høje ende. Hvorfor jeg hellere vil købe det på nettet i tyskland, med en bedre kvalitet til en lavere pris.

For et halvt år siden skulle mine forældre have ny vaskemaskine. El-salg havde et godt tilbud, som den lokale elektriker og Euronics er en del af. Men ingen af dem havde den vaskemaskine hjemme, hvor de sagde at vi skulle købe den over nettet på deres hjemmeside. Så det gjorde vi.

Der er også en del sportsudstyr jeg køber på nettet, for tiden vil jeg feks gerne have et par neopren jammer og cykelsko der ligner almindelige sko. Har tjekket lokale butikker for begge dele, så selv om det er ting jeg helst vil prøve inden, ender jeg altså med at bestille det over nettet.

Generelt køber jeg også en del tekniske ting på ebay fra kina osv. Er svært at lade være med når feks et cover til en mobil koster en brøkdel der i forhold til i butikkerne.

Tror udviklingen går imod at der vil komme rene udstillings butikker uden varer, hvor man så går på nettet og bestiller det der.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2673
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6970

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf Ladysparrow » 29. dec 2018, 21:34

Dagligvarer køber jeg lokalt, dog er vores lokale blevet rigtig skidt efter en stor renovering, og vi kan aldrig regne med at de har basisvarer længere. Det har gjort at alt julemad som ikke er købt hos små lokale producenter er købt i Malmö. Jeg endte faktisk med at skrive det i en lang mail til butikken, da jeg synes det er sørgeligt at jeg ikke længre kan købe lokal produceret mælk i mit nærområde ect. Jeg fik et svar om at de var klar over det og arbejde hårdt på at løse det, så jeg håber at kunne fortsætte med at købe lokalt. Vi har to mellemstore supermarkeder i nærmeste by og vi har altid foretrukket den ene, men nu er vi nødt til at køre forgæves efter flere varer hver gang vi handler.

Tøj og sko sker online - hvilket ikke er særligt tit.

Møbler køber køber vi allerhelst secondhand - og det sker som regel på lokale store loppemarkeder.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf Misantropen » 29. dec 2018, 23:08

Bortset fra dagligvarer vil jeg skyde på at 99% af alle mine køb sker over nettet.

Jeg vil gerne støtte fysiske butikker, men jeg synes serviceniveauet er dalet så meget de sidste 10 år at jeg ikke kan se en pointe i at jeg skal støtte dem, fremfor på nettet hvor jeg kan få en bedre og mere kompetent vejledning. Udvalget er ofte også bedre og mere lettilgængeligt for mig på nettet.

Der er enkelte fysiske butikker jeg benytter mig af fordi fagligheden og servicen er i top. Sådanne steder vil jeg meget gerne støtte.

Den største ulempe ved online handel er at man ikke har mulighed for at mærke og prøve varen før man køber, og nogle gange har jeg ikke lige fået sendt varerne retur i tide :sarkasme:

Dagligvarerkøb er vel fordelt 50/50. Jeg er glad for muligheden med at kunne købe stort ind på nettet, af bl.a toiletpapir og tunge ting, for jeg har ikke bil.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf Aima » 29. dec 2018, 23:45

I løbet af de sidste to år har jeg købt 90% af mit bras (alt der hører udenfor dagligvarekategori) på rejser. Jeg har været i Dubai fem gange på de to år, og jeg vil skyde på 75% af mit tøj/sko/tasker/hudpleje/make-up er købt dér. Jeg tror næsten, jeg kan redegøre kronologisk og detaljeret for, hvad jeg har shoppet i DK de seneste to år. To gange har jeg shoppet i Århus, begge gange noget tøj og en masse dims fra normal, én gang har jeg shoppet i en specialbutik i nabobyen, et kamera, min fotografbekendte er tilknyttet butikken og gav mig rabat. Derudover har jeg købt en juicemaskine, et smykke (gave), jeans til arbejde og nogle hudprodukter og et par mascaraer i specialbutikker i min egen by. Jeg bryder mig generelt ikke om at shoppe, jeg er overhovedet ikke vild med at gå i butikker og når jeg gør, er det altid fordi jeg mangler et eller andet konkret. Jeg har det lidt mindre anstrengt med det på rejser, dér kan det være fint nok at bruge et par halve dage på shopping, men jeg bliver aldrig sådan rigtig fan af det. Jeg går ellers gennem butiksgaden både til og fra arbejde, men jeg opdager ikke engang, når der er lukket eller åbnet en ny butik.

Jeg går snildt fire måneder uden at bruge penge på andet end dagligvarer (og her er mit forbrug også relativt småt), for så at fyre en mindre formue af den femte måned.

Når jeg forholder mig til det, ærgrer det mig da at butikkerne lukker, men jeg kan jo ikke ændre forbrugsvaner på et område, hvor jeg ikke selv har det store behov. Hvis jeg ikke havde rejst så meget, havde jeg heller ikke tilnærmelsesvist brugt de samme penge på shopping for jeg er slet ikke fristet til at købe på samme måde herhjemme. Heller ikke online.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8486

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf Raenil » 30. dec 2018, 11:26

Vi køber meget på nettet. Jeg har ikke nogen tal, men udvalget er bare større.
Hvis jeg har mulighed for at afprøve ting i fysiske butikker, køber jeg det også der. Men hvis noget skal bestilles hjem, og butikken i øvrigt ikke har været involveret, så bestiller jeg det selv.

I øvrigt ser jeg det som en støtte til vores lokale købmand - han er vel efterhånden en af de største butikker i området pga. pakkeudlevering.
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55650
Kontakt:

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf Ado » 30. dec 2018, 11:53

Bortset fra dagligvarer og mad, så handler jeg stort set mest online. Det er nemmere og langt billigere.
0
Donna Martin Graduates!
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf godtnavn » 30. dec 2018, 11:58

Det er meget forskelligt, tøj er 50-50 online og fysisk, sko er stort set altid fysiske butikker, købte dog skoene til mit bryllup online, men der kendte jeg mærket godt og vidste de var gode til min fod, samt jeg kunne ikke finde dem i en fysisk butik. Mad handler jeg i fysiske butikker, jeg vil gerne selv kunne gramse på varerne inden :genert: Møbler er fysiske butikker eller brugt via dba/loppemarkeder, vi købte dog et enkelt klapbord online da vi ikke kunne finde det i en fysisk butik, men det føltes som et sats ikke at få lov at røre ved det først, forhåbentlig er det godt når det bliver hængt op. Smykker er mest etsy eller fysiske butikker. Legetøj er 90% fysiske butikker, er faktsik kun ting som store legokasser som er bøvlede at slæbe på jeg bestiller online, men det er også noget af det eneste legetøj jeg vil købe ubeset.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf Misantropen » 30. dec 2018, 12:00

Apropos online handel og butiksdød så behøver det ikke hænge sammen.

Der er da mange små butikker der ikke er en del af en kæde, som man derfor kun kan støtte ved at købe ved dem online hvis man ikke lige bor i nærheden.
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf Myresluger » 30. dec 2018, 12:17

Jeg handler stort set ikke online. Dagligvarer er i fysisk butik - dog undtaget vores måldtidskasser fra aarstiderne - og nemlig leverer ikke i mit postnummer. Tøj og sko 95% fysisk butik, men dog stort set ikke i DK. Jeg er i USA flere gange om året, og der shopper jeg igennem. Tøjet er meget billigere og der er et meget større udvalg, jeg ved slet ikke hvad jeg skulle gøre hvis jeg ikke blev sendt til USA jævnligt i arbejdssammenhæng - jeg ville jo løbe tør for tøj, eller noget.

Hudpleje, makeup etc. Køber jeg primært på nettet - ca 75% vil jeg tro - bortset fra det jeg køber i USA.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf Wizzze » 30. dec 2018, 12:18

Aima skrev:I løbet af de sidste to år har jeg købt 90% af mit bras (alt der hører udenfor dagligvarekategori) på rejser. Jeg har været i Dubai fem gange på de to år, og jeg vil skyde på 75% af mit tøj/sko/tasker/hudpleje/make-up er købt dér. Jeg tror næsten, jeg kan redegøre kronologisk og detaljeret for, hvad jeg har shoppet i DK de seneste to år. To gange har jeg shoppet i Århus, begge gange noget tøj og en masse dims fra normal, én gang har jeg shoppet i en specialbutik i nabobyen, et kamera, min fotografbekendte er tilknyttet butikken og gav mig rabat. Derudover har jeg købt en juicemaskine, et smykke (gave), jeans til arbejde og nogle hudprodukter og et par mascaraer i specialbutikker i min egen by. Jeg bryder mig generelt ikke om at shoppe, jeg er overhovedet ikke vild med at gå i butikker og når jeg gør, er det altid fordi jeg mangler et eller andet konkret. Jeg har det lidt mindre anstrengt med det på rejser, dér kan det være fint nok at bruge et par halve dage på shopping, men jeg bliver aldrig sådan rigtig fan af det. Jeg går ellers gennem butiksgaden både til og fra arbejde, men jeg opdager ikke engang, når der er lukket eller åbnet en ny butik.

Jeg går snildt fire måneder uden at bruge penge på andet end dagligvarer (og her er mit forbrug også relativt småt), for så at fyre en mindre formue af den femte måned.

Når jeg forholder mig til det, ærgrer det mig da at butikkerne lukker, men jeg kan jo ikke ændre forbrugsvaner på et område, hvor jeg ikke selv har det store behov. Hvis jeg ikke havde rejst så meget, havde jeg heller ikke tilnærmelsesvist brugt de samme penge på shopping for jeg er slet ikke fristet til at købe på samme måde herhjemme. Heller ikke online.



Vores forbrug er noget lignende. En masse indkøb 2-3 gange om året typisk i forbindelse med udlandsrejser. Mens indkøb herhjemme er noget med et par sokker, et par underbenklæder eller en sjælden skjorte og så deo/duft/makeup ting efter behov. Så shopper frk W på nettet, typisk når hun får tilbud om gode procenter, det er længe siden jeg har set hende komme hjem med en spontan H&M pose eller lign.

Vi har ikke handlet store ting som møbler eller hvidevarer til hjemmet i lang tid, vi mangler ikke noget, og intet er gået i stykker 7-9-13.

Så vores forbrug i hverdagen er mest dagligvarer, hvor vi efterhånden nok er 60% online og 40% butikker :gruble:
Og så er der spise ude og takeaway, hvor online som Wolt, Just-Eat, Hungry og RoomService jo også er begyndt at fylde, kan ikke huske hvornår jeg sidst har ringet efter takeaway :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9010
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21827

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf Purple Haze » 30. dec 2018, 12:55

Køber vist ikke så mange ting. Udover mad og ligende.

Det jeg gør, er oftest købt i fysiske specialbutikker.
Nu mere lokale desto bedre.

Har lige købt stegen til nytårsaften i en lokal “kød-vogn” på torvet, og champagnen er købt i en af de lokale vin butikker.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf LadyFox » 30. dec 2018, 13:01

Det er meget forskelligt, jeg synes det er nemmere at handle online, men hvis jeg er i rette humør kan jeg godt lide at gå i butikker, og så køber jeg bare hvad jeg falder over med mindre at jeg tænker der er mange penge at spare på at gå online.
0
...
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf Maoam » 30. dec 2018, 13:14

Fødevarer og sko køber jeg altid i butikker. For alt andet er forskelligt om det er online eller butik. Det handler både om pris, udvalg og tilgængelighed. Kiosken i min lille by er lige lukket. Den var pakkeshop for både GLS og DAO. Nu har vi kun en Post Nord pakkeboks, og alle ved jo, at man ikke kan regne med, hvor pakken ender, hvis der ikke er plads til den.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12653
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12371

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf Guilded_Lily » 30. dec 2018, 13:36

Jeg handler stort set kun i butikker. Gaver kan ind imellem findes billigere på nettet, og så er det der, jeg shopper online. Det samme med Tombowtusser, som jeg ikke kan få i min by.

Jeg har opgivet at købe tøj på nettet, da jeg sjældent har figuren til det, jeg finder. Og jeg orker ikke bøvlet med returnering. Sko tør jeg slet ikke - jeg har meget vanskelige fødder.
Fødevarer bringes ikke ud til mit lille landsbyhul.
0
getitright
Indlæg: 147
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:59
Kort karma: 23
Likede indlæg: 268

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf getitright » 30. dec 2018, 15:25

Jeg prøver at undgå at købe fra fast fashion mærker som H&M, Zara og ASOS, som jeg ellers tidligere i stor stil har shoppet, både online og i fysiske butikker. I stedet køber jeg mit tøj i lokale genbrugsbutikker eller fra private på apps som Tradono og Depop. Men det er nok en 80%/20% fordeling, da det er lidt af en satsning at købe genbrug online, når det ikke kan byttes.

Dagligvarer handler jeg aldrig online, men i den nærmeste Netto. Indimellem i den lokale Dagligbrugs.
0
"I took a deep breath and listened to the old brag of my heart. I am, I am, I am." - Sylvia Plath

Tilbage til "Privatøkonomi"