Hvor køber du ting?

fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Hvor køber du ting?

Indlægaf fisken80 » 29. dec 2018, 19:05

Affødt af TopToys konkurs og den generelle tendens til at købe på nettet, ændrer butikslivet sig jo ret meget. Sådan noget som bøger køber jeg f.eks. stort set kun på nettet og enkelte gange i Føtex/Bilka. Tøj køber jeg meget lidt og prlmært hos et bestemt kjolemærke, der har en butik, men også har webshop og så køber jeg af og til lidt i H&M, typisk basisting.
Men køkkenting og make up og personlig pleje køber jeg stadig i fysiske butiker. Det samme med dagligvarer.

Hvor køber du ting? Og tænker du over at støtte lokale butikker/fysiske butikker? Jeg oplever at nogle på den litteraturside på Facebook jeg er med i er dybt forargede over, at mange køber bøger online eller i supermarkederne, fordi de vil bevare deres boghandler. Og indrømmet, jeg ville være SÅ ked af det, hvis boghandlerne forsvandt helt - men jeg er bare for nærig til at betale så meget ekstra for mine bøger :blush:
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf Bergen » 29. dec 2018, 19:18

Jeg tænker meget over at bevare det lokale handelsliv herunder boghandleren (der ofte ikke er dyrere med bøger end andre steder), men flere af butikkernes kundeservice og udvalg er så ringe, at internettet ofte er løsningen.
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf Lulu » 29. dec 2018, 19:36

Jeg forsøger at støtte vores bydel ved at købe så lokalt som muligt.
Og når jeg har tiden, hygger jeg mig også med at gå i butikker på gågaden eller rosengårdscenteret, men mange ting handler jeg også på nettet, fordi jeg simpelthen ikke kan få det i fysiske butikker, eller alternativt at det koster voldsomt meget mere i de fysiske butikker.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. dec 2018, 19:36

Som så mange andre køber jeg mere og mere over nettet. Det handler om pris og udvalg, men også om logistik/tid(!). Jeg har fået en postbutik meget tæt på, og når man ikke har bil eller cykel, er det dejligt præcis at vide, hvor tingen befinder sig, og hvornår man kan få fat i den. Det var det også før, hvor jeg ofte måtte med bussen for at hente en pakke. Især når det gælder større ting.
Dertil kommer, at jeg sommetider er lidt for god til at ose, og det mindskes ved målrettede bestillinger på nettet.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf Æble » 29. dec 2018, 19:43

Jeg køber så meget som muligt på nettet. Kan ikke klare store folkemængder, vores center om lørdagen er så uudholdeligt. Har ikke tid til at gå og hygge i små specialbutikker. Det skal være effektiv når der skal købes ind her.

Faktisk helt stil modsat hvad jeg gør for at få det til at fungere, så elsker jeg små butikker og koppearret og unika. Men har bare ikke tid til det.
0
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf Anne Droid » 29. dec 2018, 19:55

Æble skrev:Jeg køber så meget som muligt på nettet. Kan ikke klare store folkemængder, vores center om lørdagen er så uudholdeligt. Har ikke tid til at gå og hygge i små specialbutikker. Det skal være effektiv når der skal købes ind her.

Faktisk helt stil modsat hvad jeg gør for at få det til at fungere, så elsker jeg små butikker og koppearret og unika. Men har bare ikke tid til det.

Koppearret?

Jeg ville rigtig gerne handle mere i fysiske butikker, men orker hverken centrum eller Rosengårdcentret. Jeg kunne selvfølgelig bare vælge en anden bydel, men det er også for bøvlet. Det jeg kan købe på nettet, køber jeg der med få undtagelser.
0
Klimatosse
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf Æble » 29. dec 2018, 19:57

Anne Droid skrev:
Æble skrev:Jeg køber så meget som muligt på nettet. Kan ikke klare store folkemængder, vores center om lørdagen er så uudholdeligt. Har ikke tid til at gå og hygge i små specialbutikker. Det skal være effektiv når der skal købes ind her.

Faktisk helt stil modsat hvad jeg gør for at få det til at fungere, så elsker jeg små butikker og koppearret og unika. Men har bare ikke tid til det.

Koppearret?

Jeg ville rigtig gerne handle mere i fysiske butikker, men orker hverken centrum eller Rosengårdcentret. Jeg kunne selvfølgelig bare vælge en anden bydel, men det er også for bøvlet. Det jeg kan købe på nettet, køber jeg der med få undtagelser.


:lol: min autocorrect er syg i hovedet. Loppebutik skulle der stå.
3
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23202

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf Mani » 29. dec 2018, 19:59

Jeg køber det jeg kan i vores lille provinsby. Ellers handler jeg primært online, da jeg ikke er til shoppingcentre og fyldte gader.
Vi har en rigtig god boghandel, en ok sportsbutik, en god isenkræmmer og min frisør har et lille, men super lækkert udvalg af tøj.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf Anne Droid » 29. dec 2018, 19:59

Æble skrev:
Anne Droid skrev:
Æble skrev:Jeg køber så meget som muligt på nettet. Kan ikke klare store folkemængder, vores center om lørdagen er så uudholdeligt. Har ikke tid til at gå og hygge i små specialbutikker. Det skal være effektiv når der skal købes ind her.

Faktisk helt stil modsat hvad jeg gør for at få det til at fungere, så elsker jeg små butikker og koppearret og unika. Men har bare ikke tid til det.

Koppearret?

Jeg ville rigtig gerne handle mere i fysiske butikker, men orker hverken centrum eller Rosengårdcentret. Jeg kunne selvfølgelig bare vælge en anden bydel, men det er også for bøvlet. Det jeg kan købe på nettet, køber jeg der med få undtagelser.


:lol: min autocorrect er syg i hovedet. Loppebutik skulle der stå.


Så giver det pludselig mening :D
0
Klimatosse
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf Daine » 29. dec 2018, 20:02

Dagligvarer køber jeg stadig i butikkerne, og gerne lokalt.

Tøj og sko køber jeg som oftest online, fordi jeg har meget nemmere ved at overskue “butikken”. Vil jeg have en nederdel, klikker jeg på det udvalg. Vil jeg kigge frakker, er det den fane jeg vælger. Det er SÅ meget nemmere end i butikken, hvor det som oftest hænger 87 forskellige steder - og det er heller ikke altid de har alle størrelser fremme. Udvalget er også tit større online.

Makeup og hudplejeprodukter er sådan lidt 50/50. Er det velkendte varer, kan jeg sagtens bestille online, men skal jeg ud i at kigge farver og vurdere den, så er det lettest i butik.

Isenkram, film mv er primært online, igen fordi det er nemmere at finde det man skal bruge. Bøger går jeg benhårdt efter hvor det er billigst, og jeg har stadig kontakt til tidligere kollegaer der har været søde at købe til mig. Ellers er det hos Føtex/Bilka, men mit bogforbrug er faldet drastisk.



Jeg gad godt, at primært tøjbutikkerne prøvede at opdele butikkerne som på hjemmesiden. Altså at de varegruppeopdeler, som de ville gøre online. Gad vide om det ville gøre noget positivt for salget :gruble: Så kunne de stadig have podier med udstilling, så de kunne vise sæt-sammensætning.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf LaScrooge » 29. dec 2018, 20:06

Det afhænger meget af, hvad jeg skal have.

Kjoler køber jeg typisk online, bukser og bluser i butikker. Fodtøj i butikker.
Fødevarer og diverse i butikker, på nær de perioder, hvor jeg køber Aarstidernes måltidskasser.
Møbler og andet interiør typisk i butikker, omend jeg lige har købt et kelimtæppe online - lidt af et sats, da man ikke kan regne med farverne eller mærke kvaliteten.
Makeup i butikker, hudpleje både i butikker og online.
Bøger både i boghandler og over nettet - det afhænger af hvad jeg skal have.
Mærkelige udklædningsting eller kinky diverse: online.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf Chachacha » 29. dec 2018, 20:09

70/30 online vs i butik.

Jeg går ofte forgæves i fysiske butikker, fordi de ikke har det jeg vil have. Og jeg gider ikke rende rundt. Flere gange har jeg bestilt direkte på min telefon mens jeg forlod butikken, fordi varen ikke var der.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf Slettet bruger » 29. dec 2018, 20:18

Tøj køber jeg på nettet fordi det er tæt på umuligt at finde noget der passer mig i de fysiske butikker.

Det meste andet køber jeg i fysiske butikker, jeg har ikke rigtigt set lyset i onlinehandel andet end til ting jeg ikke lige kan finde andre steder. Jeg skal alligevel i bilen for at hente pakken i pakkeshoppen, så kan jeg lige så godt køre ned i en butik og spare ventetiden.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf Kattefjæs » 29. dec 2018, 20:54

Jeg køber stort set alt på nettet. Det er kun dagligvarer som jeg køber i butikkerne. Vi er kun to voksne så det betaler sig ikke med levering da minimumsbeløbet er ret højt i vores område - vi ville ikke kunne nå at spise alt det mad inden det blev dårligt, og vi vil gerne have friske varer hver dag.

Men stort set alt andet køber jeg på nettet.

Jeg er ude af døren fra ca. 6.30 - 18.30 hver dag. Med indkøb er jeg altså først hjemme ret sent og så kan jeg begynde på madlavning osv. Når vi har spist og vasket op, er der måske 3 timer tilbage af min dag før jeg skal i seng igen - men ofte er der også lige vasketøj og andet i den stil at tage sig af.

Med så lidt fritid gider jeg under ingen omstændigheder bruge mit liv på at gå i butikker og stå i kø. Jeg nyder ikke at shoppe og allerede inden netbutikkernes indtog var jeg hamrende træt af at gå forgæves i butikker med ringe udvalg.

Selv hvis man kunne bestille en vare hjem, så kunne der gå ugevis før den kom frem. Mange gange hørte man aldrig fra butikken igen.

Jeg har brug for alle mulige underlige ting - hudprodukter til min meget følsomme allergihud, en bestemt type shampo, parfumefri deodorant og meget andet. Mit lokale supermarked fører i princippet sådan nogle ting, men ved 9 ud af 10 besøg er de udsolgt. Men jeg kan altså ikke vente tre uger på at få en parfumefri deodorant, shampo eller whatever. Så det er godt at jeg kan bestille på nettet med levering 24 timer senere.

Jeg nyder heller ikke at købe tøj. Jeg kender min størrelse i de mærker jeg kan lide, så jeg bestiller på nettet og skulle det gå helt galt, så returnerer jeg gratis - pakken bliver tilmed hentet af et bud så jeg ikke engang skal på posthuset med den. Det slår med adskillige længder at bruge timevis i et dødssygt shoppingcenter på at prøve femten stykker tøj som ikke passer eller bare ikke føres i lige præcis min størrelse.

Når det kommer til hobby, så har jeg ikke rigtig andre muligheder end at købe på nettet, for det kan nærmest ikke lade sig gøre for selvstændige erhvervsdrivende at holde små niche-butikker kørende i byerne. Der er ikke nok mennesker som lige står og skal bruge et par meter stof, nogle nøgler garn eller en lille obskur dims til en symaskine til at de kan betale de meget høje erhvervshuslejer.

Så enten må de små butikker ud på landet hvor der er et endnu mindre kundegrundlag, eller også må de åbne en netbutik så de kan få kunder fra hele landet, uden at kunden behøver bo i gåafstand fra dem. Så det har de gjort, og jeg bestiller troligt.

Jeg ved ikke om det er trist at fysiske butikker lukker. Det er længe siden at hovedparten af de fysiske butikker har haft det, som jeg har brug for i hverdagen, og ligget indenfor overskuelig afstand af min bopæl. Så på den vis gør det ingen forskel for mig. Hvis de fysiske butikker var tilfredsstillende, så ville jeg jo bruge dem, men det er de ikke, så... Det gør jeg ikke.

Det er trist for dem som mister deres job. Men en succesfuld webshop har jo også brug for personale. En af de garnbutikker, som jeg bruger, har både teknisk personale til at køre og vedligeholde hjemmesiden, lagerarbejdere, pakkere, kundeservicemedarbejdere, regnskabspersonale og videre i den dur. Det er jo ikke sådan at der slet ikke er behov for mennesker bare fordi en butik er webbaseret.

Hvis vores behov og ønsker ændrer sig, så må butikkerne prøve at følge med og levere varen - hvis de ikke gør det, så forsvinder kunderne over til konkurrenten, og det synes jeg ikke er hverken underligt eller overraskende. Tværtimod synes jeg at det er overraskende at så mange butikker slet ikke følger med forandringerne i samfundet og prøver at tilpasse sig.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvor køber du ting?

Indlægaf Kattefjæs » 29. dec 2018, 20:58

I øvrigt får jeg leveret mine web-indkøb på min arbejdsplads, så jeg modtager alt når posten kommer. Hvis det er med levering næste dag, er det gerne omkring kl. 10 om formiddagen, direkte på skrivebordet. Det er jo fremragende.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"