Julen varer længe koster mange penge!

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Julen varer længe koster mange penge!

Indlægaf Wizzze » 19. dec 2018, 14:28

Julen bliver dyrere og dyrere :8:
http://livsstil.tv2.dk/forbrug/2018-12- ... -regningen

Gaver, mad, transport, pynt, træ osv. osv. I alt bruger gennemsnitsdanskeren 5.100kr. på julen. Men gennemsnit dækker som bekendt over at nogen bruger mindre, nogen bruger mere, og nogen bruger lige omkring gennemsnittet.

Ved du hvad julen koster? Har du et budget, eller bruger du bare og kigger på hvad det har kostet senere?

0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Julen varer længe koster mange penge!

Indlægaf Wizzze » 19. dec 2018, 14:33

Vi har ikke et egentligt julebudget, vi bruger vores alm. husholdningsbudget i dec. på ting som mad og drikke, pynt osv. Det vi køber i december er bare anderledes fra resten af året. And & tilbehør, sild, sylte osv. guf, kanel, marcipan mm.

Gaver betales ud af lommepengene/opsparing, har ikke et budget, men tæller lige på fingre hvor mange gaver der skal gives, og til hvem, det giver sådan et cirkus tal.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Julen varer længe koster mange penge!

Indlægaf Torn » 19. dec 2018, 14:38

Vi har ikke noget budget til julen, der finder vi bare pengene på vores forbrugskonti. Jeg bruger cirka 1000 kr. på julegaverne og cirka 300 kr. på transport i juledagene. Julemiddagen får jeg foræret, da mine forældre + familie inviterer til diverse. Jeg køber nok lidt mere slik i december end jeg normalt ville gøre... der er måske for 200 kr. ekstra også.

Alt i alt: 1.500,- på jul. Jeg falder således under gennemsnittet, men jeg er heller ikke den store forbrugsgris (undgår fx at købe pynt og nips).
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Julen varer længe koster mange penge!

Indlægaf JoyNips » 19. dec 2018, 15:02

Vi har ikke et budget som sådan, men vi tænker generelt over vores forbrug, både i forhold til omfang og hvad vi så vælger at bruge pengene på. Vi har fx holdninger til bæredygtighed, miljø, emballage, dyrevelfærd osv.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 518
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Julen varer længe koster mange penge!

Indlægaf SonataA » 19. dec 2018, 15:26

Vi ligger en del over. Jeg tror vi køber for 6-7.000 kr gaver, så er der julemad og drikkelse hvor jeg tror vi bruger en 2-3.000 kr.
Og det er sikkert mere? Og i virkeligheden alt for meget.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Julen varer længe koster mange penge!

Indlægaf FormerlyKnownAs » 19. dec 2018, 15:32

Vi køber ikke en masse snack, knas og noget videre til mad og drikke. Køber pebernødder istedet for et eller andet andet, men det er ikke de store merudgifter julen medfører. Julegave er for et par 1000, men ikke noget vi sparer op til som sådan. Holdes julen hos os er der naturligvis en udgift forbundet med et måltid udover det sædvanlige. Men det bruger vi jo også når vi har gæster ellers, altså at købe ind til ekstra kræs om mad, snack og drikke. Så vi trækker ikke niveauet op
0
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4051

Re: Julen varer længe koster mange penge!

Indlægaf Fynerfin82 » 19. dec 2018, 17:11

Vi tænker nok ikke så meget over hvad det koster, men en hurtig sammentælling siger mig at vi er lige over gennemsnittet. Vi bruger Ca 3.500 - 4.000 kr på gaver, 500 kroner på transport til diverse arrangementer, 500 på pynt, guf og træ, et par hundrede ekstra på maden, 1000 kroner til adventsgaver og diverse pakkespilsgaver. Og dertil kommer der sikkert flere ting, jeg ikke kan huske på stående fod.

Vi har ikke noget budget og jeg regner absolut ikke på hvad vi har brugt efterfølgende, for så tror jeg sgu at jeg bliver lidt halv deprimeret over det høje beløb.
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Julen varer længe koster mange penge!

Indlægaf Velvet-Goldmine » 19. dec 2018, 17:24

Der er jo en ret stor forskel på om man er den der skal holde jul, eller om man bare fræser ud til et veldækket bord.
I år holder jeg og det bliver sgu halvpebret. Selve julemiddagen er ikke så slem igen, men så er der rødvine, portvin til ris a la manden, likør til kaffen, øl og vand og masser af chokolade og guf, foruden at pynten til træet lige skulle opdateres.
- nå ja, jeg har også lige overnattende gæster i 2-3 dage så alle måltider (incl. julefrokost m. øl og snaps) her skal der også sørges for, og jeg er jo kun mig og 1 indkomst.
Til gengæld har jeg ikke mange udgifter til gaver.

Jeg glæder mig til at holde jul, selv om det ovenstående kan virke lidt bittert :lol:
Senest rettet af Velvet-Goldmine 19. dec 2018, 17:32, rettet i alt 2 gange.
5
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Julen varer længe koster mange penge!

Indlægaf Kattefjæs » 19. dec 2018, 17:33

Jeg har ikke rigtig regnet på det, men jeg er ret sikker på at jeg er langt under gennemsnittet!

Stort set alle gaver er hjemmelavede og jeg køber materialer i løbet af året når de er på tilbud, så det er som regel meget lidt jeg behøver købe når vi når til december.

Jeg skal måske bruge nogle ekstra penge på frimærker, kort, papir og bånd, men det plejer ikke at være galt.

Jeg er kun på gave med nærmeste familie og manden (han står for gaverne til egne familiemedlemmer), så det er ikke ret mange gaver.

Der er dog fem børn og det sker selvfølgelig at de får noget specifikt legetøj som koster mere end en hjemmelavet gave, men i år er det faktisk kun den ene nevø hvor det er tilfældet, og det er kun en professorterning til 90kr, så det gik lige.

Jeg er helt sikker på at jeg ikke har brugt mere end 400kr på fem børn og fem voksne i år, så det er jo ret lidt.

Min mand plejer jeg at sætte op mod 1000kr af til som den absolut eneste.

Jeg begyndte at arbejde i UK i august måned for nogle år tilbage, og da vi nåede til december havde jeg selvfølgelig ikke lært folk super godt at kende, men jeg vidste så heller ikke rigtig hvilke traditioner de havde i den forbindelse. Det viste sig så at de ansatte her plejer at give hinanden små gaver, mere symbolske end noget andet, men jeg syntes alligevel at det var lidt akavet den første jul hvor jeg så fik en masse små ting og slet ikke selv havde tænkt på det.

Jeg har aldrig oplevet arbejdspladser hvor man gav hinanden julegaver, så det var noget nyt for mig. Jeg er ikke engang på gave med mine bedste venner. :lol:

I år lavede jeg så små sæber til mine kolleger. Småt, ikke noget særlig vildt, men det var noget jeg brugte tid på at lave selv for at gøre folk glade, og det blev virkelig værdsat. Jeg brugte vel i alt 150kr. på samtlige kolleger (og nærmeste samarbejdspartnere), hvilket blev omtrent 20 personer, så det syntes jeg var fint.

Med gaver, kort og indpakning er jeg ret sikker på at jeg ikke har brugt mere end 2000kr, og det er fordelt over hele året, så det syntes jeg er ok.

I år skal vi til min mands familie, så han har betalt billetterne (1000kr.) og hans mor insisterer på at vi ikke må betale for noget, så vi tager kun nogle småkager med...

Så det er fire dage hvor vi ikke skal købe noget mad, og det er jo okay for budgettet. :)

Jeg har fået så meget chokolade og så mange kager, slikposer og flasker vin fra alle mulige kanter at jeg ikke behøver købe noget som helst af den slags heller.

Vi spiser helt almindelig mad mellem jul og nytår, så det er nærmest kun nytårsaften hvor vi skal klare os selv. Det bliver jo forfærdeligt! Så er der slet ingen som tager sig af os. :nej:

Spøg til side, vi er alt for privilegerede og folk giver os simpelthen for mange gaver. Det er helt unødvendigt, men det er selvfølgelig kun dejligt at vide at man er holdt af og at folk tænker på én. :lun:
1
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Julen varer længe koster mange penge!

Indlægaf Persnikedy » 19. dec 2018, 17:41

Tjo, det passer vist meget godt med alt juleriet inkluderet.

Der er jo mad (gæster til mad, konfekt, det lille ekstra i julen), pakker (gaver, erkendelser, pakkeleg, pakkekalendre til venner og debatten), pynten (et apr ekstra kugler på træet, måske en lille nisse), og ekstra billetter til oplevelser (den gamle by, koncerter mm)
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2593
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Julen varer længe koster mange penge!

Indlægaf Anlewi » 19. dec 2018, 17:42

Jeg tror vi ligger omkring 3500kr på gaver og mad
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Julen varer længe koster mange penge!

Indlægaf Delfin » 19. dec 2018, 20:05

Jeg ligger på omkring 12-1500 til gaver og nogenlunde det samme på transport i år
0
14 11 14
Brugeravatar
Copycat
Indlæg: 31
Tilmeldt: 7. nov 2016, 22:25
Kort karma: 4
Likede indlæg: 15

Re: Julen varer længe koster mange penge!

Indlægaf Copycat » 19. dec 2018, 20:52

Jeg har ikke noget budget, men prisen på julen svinger ikke ret meget hos mig fra år til år. Jeg har et cirka beløb jeg regner med at bruge på gaver og mad og det plejer at holde stik. Og det er ikke noget der som sådan vælter budgettet :)
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22868

Re: Julen varer længe koster mange penge!

Indlægaf POCKETKITTEN » 19. dec 2018, 21:00

Bruger 5.500 på gaver alene. Plus to dyre pakkekalendere til min kæreste og mor. Tør ikke regne på dem.

Det er totalt langt ude.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Julen varer længe koster mange penge!

Indlægaf Viskelæder » 19. dec 2018, 21:16

Pakkekalender til min søster: ca. 2000-2500kr i år (meget stor/dyr i år)
Julegaver: 1600
Transport til/fra Jylland: 1000kr
Indkøb til julemad mv: 400

I alt 5000-5500. Og jeg har 5000 kr om måneden til mad, sjov, alt andet end faste udgifter. Jeg er fucking broke :lol2:
0

Tilbage til "Privatøkonomi"