Når kæresten overfører penge til min konto for madbudget

Brugeravatar
Yuna
Indlæg: 450
Tilmeldt: 13. maj 2016, 15:51
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1527

Når kæresten overfører penge til min konto for madbudget

Indlægaf Yuna » 29. nov 2018, 16:08

Har prøvet at google men ved ikke lige hvad jeg præcist skulle skrive i søgningen :D

Jeg betaler al mad/husholdningsvarer fra min konto og ved udgang af måneden overfører min kæreste så halvdelen af beløbet ind på min konto.

Men kan der blive problemer med skat? Det er jo ikke som gave men fælles betaling, men hvordan kan man være sikker på at Skat skelner?

Har læst lidt op på lovgivningen og hvis man ikke har boet sammen i over 2 år så er reglerne strammere.

Er det mest fornuftigt at få lavet en fælleskonto med dankort, som så indkøb betales fra indtil vi har boet sammen i over 2 år?
0
Pille, pille ned...så har man taget nej-hatten på igen...
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Når kæresten overfører penge til min konto for madbudget

Indlægaf fisken80 » 30. nov 2018, 05:43

Yuna skrev:Har prøvet at google men ved ikke lige hvad jeg præcist skulle skrive i søgningen :D

Jeg betaler al mad/husholdningsvarer fra min konto og ved udgang af måneden overfører min kæreste så halvdelen af beløbet ind på min konto.

Men kan der blive problemer med skat? Det er jo ikke som gave men fælles betaling, men hvordan kan man være sikker på at Skat skelner?

Har læst lidt op på lovgivningen og hvis man ikke har boet sammen i over 2 år så er reglerne strammere.

Er det mest fornuftigt at få lavet en fælleskonto med dankort, som så indkøb betales fra indtil vi har boet sammen i over 2 år?


Altså, vi har ført mindre pengebeløb frem og tilbage mellem vores kontoer alle de år vi har været sammen og det har aldrig været et problem. Jeg kender godt reglerne, men jeg tvivler altså på, at det er noget SKAT vil gå ind i, hvis det er tydeligt, at der er tale om mindre beløb, hvor man ikke er i tvivl om, at det handler om en fælles husholdning, fordi man bor sammen.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1621
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2677

Re: Når kæresten overfører penge til min konto for madbudget

Indlægaf KIM K » 30. nov 2018, 07:56

Personligt ville jeg ingenting foretage mig.
Men hvis du er usikker og gerne vil gå med livrem og seler kan du skrive til skat og anmode om et bindende svar, så er det dem der står tilbage med aben hvis det mod forventning skulle vise sig de har vejledt dig mod praksis og regelsættet for området. Et bindende svar koster kr. 400,- og stiller dig juridisk på sikker grund. Det er bedre (men også dyrere) end en uformel forespørgsel hvor man ikke aner hvilke kompetencer den man tilfældigvis taler med udtaler sig på baggrund af.

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2242235
Senest rettet af KIM K 30. nov 2018, 08:06, rettet i alt 1 gang.
1
Jadajada
Indlæg: 721
Tilmeldt: 18. jan 2018, 21:31
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2317

Re: Når kæresten overfører penge til min konto for madbudget

Indlægaf Jadajada » 30. nov 2018, 08:03

Jeg havde en kæreste for et par år siden.
Jeg havde min egen bolig men vi var nærmest kun hos hende.
Vi havde en fælles konto til mad og rejser og en masse andet fælles.
Hun måtte stå skoleret fordi hun samtidig modtog forhøjet børneydelse som eneforsørger.

Det er min klare opfattelse at der ikke er nogen nedre grænse for nidkærheden hos skat(‘s medarbejdere). Milliard-sagerne er meget sværere at forfølge og bevise.
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29903

Re: Når kæresten overfører penge til min konto for madbudget

Indlægaf TinaW » 30. nov 2018, 08:17

Jadajada skrev:Jeg havde en kæreste for et par år siden.
Jeg havde min egen bolig men vi var nærmest kun hos hende.
Vi havde en fælles konto til mad og rejser og en masse andet fælles.
Hun måtte stå skoleret fordi hun samtidig modtog forhøjet børneydelse som eneforsørger.

Det er min klare opfattelse at der ikke er nogen nedre grænse for nidkærheden hos skat(‘s medarbejdere). Milliard-sagerne er meget sværere at forfølge og bevise.


Som enlig forsørger må du heller ikke have din kæreste sovende hele tiden, uden at det har konsekvenser. Du vil blive betragtet som ikke længere værende enlig forsørger. jeg kan ikke huske om det hedder to overnatninger om ugen eller hvad.
Jeg har ikke oplevet problemer fra SKAT eller andres side, dengang jeg boede alene med min søn og min mand, der jo dengang var min kæreste, jo boede i sit hus.
Men vi havde heller ingen fælles konti.
3
Jadajada
Indlæg: 721
Tilmeldt: 18. jan 2018, 21:31
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2317

Re: Når kæresten overfører penge til min konto for madbudget

Indlægaf Jadajada » 30. nov 2018, 08:50

SurSødSovs skrev:
Jadajada skrev:Jeg havde en kæreste for et par år siden.
Jeg havde min egen bolig men vi var nærmest kun hos hende.
Vi havde en fælles konto til mad og rejser og en masse andet fælles.
Hun måtte stå skoleret fordi hun samtidig modtog forhøjet børneydelse som eneforsørger.

Det er min klare opfattelse at der ikke er nogen nedre grænse for nidkærheden hos skat(‘s medarbejdere). Milliard-sagerne er meget sværere at forfølge og bevise.


Så stoppede hun vel med at modtage ydelsen?



Det er jeg faktisk ikke klar over. Vi er ikke sammen mere.
Ingen
Af os havde forestillet os at det at jeg betalte for min egen mad og samtidig have mit eget rækkehus kunne have nogen konsekvens.
0
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3302

Re: Når kæresten overfører penge til min konto for madbudget

Indlægaf Minionine » 30. nov 2018, 09:10

Jeg overfører til min kæreste hver måned et beløb som dækker en del af huslejen, fordi det er ham som betaler den. Det har jeg ikke tænkt mig at gøre mere ved.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Når kæresten overfører penge til min konto for madbudget

Indlægaf Stars » 30. nov 2018, 09:13

Jadajada skrev:
SurSødSovs skrev:
Jadajada skrev:Jeg havde en kæreste for et par år siden.
Jeg havde min egen bolig men vi var nærmest kun hos hende.
Vi havde en fælles konto til mad og rejser og en masse andet fælles.
Hun måtte stå skoleret fordi hun samtidig modtog forhøjet børneydelse som eneforsørger.

Det er min klare opfattelse at der ikke er nogen nedre grænse for nidkærheden hos skat(‘s medarbejdere). Milliard-sagerne er meget sværere at forfølge og bevise.


Så stoppede hun vel med at modtage ydelsen?



Det er jeg faktisk ikke klar over. Vi er ikke sammen mere.
Ingen
Af os havde forestillet os at det at jeg betalte for min egen mad og samtidig have mit eget rækkehus kunne have nogen konsekvens.

Så har hun ikke læst den Tro-og-love-erklæring, hun har skrevet under på hvert år ...
2
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Jadajada
Indlæg: 721
Tilmeldt: 18. jan 2018, 21:31
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2317

Re: Når kæresten overfører penge til min konto for madbudget

Indlægaf Jadajada » 30. nov 2018, 09:27

Stars skrev:
Jadajada skrev:
SurSødSovs skrev:
Jadajada skrev:Jeg havde en kæreste for et par år siden.
Jeg havde min egen bolig men vi var nærmest kun hos hende.
Vi havde en fælles konto til mad og rejser og en masse andet fælles.
Hun måtte stå skoleret fordi hun samtidig modtog forhøjet børneydelse som eneforsørger.

Det er min klare opfattelse at der ikke er nogen nedre grænse for nidkærheden hos skat(‘s medarbejdere). Milliard-sagerne er meget sværere at forfølge og bevise.


Så stoppede hun vel med at modtage ydelsen?



Det er jeg faktisk ikke klar over. Vi er ikke sammen mere.
Ingen
Af os havde forestillet os at det at jeg betalte for min egen mad og samtidig have mit eget rækkehus kunne have nogen konsekvens.

Så har hun ikke læst den Tro-og-love-erklæring, hun har skrevet under på hvert år ...


Det skal jeg ikke kunne sige.

Herfra: https://star.dk/media/1293/enlig-eller- ... ergere.pdf

Som modtager af sociale ydelser er det vigtigt, at du er op- mærksom på både dine rettigheder og dine pligter. I denne vejledning kan du læse om, hvilke særlige regler der gælder, når man modtager børnetilskud og/eller økonomisk friplads- tilskud som enlig.

Der er ikke faste grænser for, hvornår en person er enlig eller samlevende. Vi lever på forskellig vis, og myndighederne skal altid lave en konkret vurdering af den enkelte borgers forhold. Efter loven betragtes en person som samlevende, når perso- nen har fælles husførelse med en anden person, som det er muligt at indgå ægteskab med.
Langt de fleste mennesker er ikke i tvivl, om de er samlevende eller enlige. Som udgangspunkt er to personer, der lever sam- men på fælles bopæl samlevende, mens to personer, der lever hver for sig, er enlige. I særlige tilfælde, kan to personer, der har samme bopæl, betragtes som enlige, mens to personer, der lever hver for sig, kan betragtes som samlevende. Det er særligt de sidste tilfælde, der giver anledning til tvivl.

Fælles husførelse og muligt at indgå ægteskab efter dansk ret
Man har fælles husførelse, når man samlet set har de samme økonomiske og praktiske fordele, som gifte og samlevende har ved at være to om at betale faste og løbende udgifter og ved at være to om at udføre det praktiske arbejde i hjemmet.
Om du er enlig eller samlevende afhænger altså af, hvor man- ge økonomiske og praktiske fordele du har ved at have et for- hold til en anden person.
Citat slut


Jeg synes ikke det er umiddelbart indlysende. Mig bekendt skulle hun heller ikke betale tilbage, så vores vurdering af at vi ikke var samboende samboende holdt altså.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Når kæresten overfører penge til min konto for madbudget

Indlægaf Stars » 30. nov 2018, 09:54

Jadajada skrev:
Stars skrev:
Jadajada skrev:
SurSødSovs skrev:
Jadajada skrev:Jeg havde en kæreste for et par år siden.
Jeg havde min egen bolig men vi var nærmest kun hos hende.
Vi havde en fælles konto til mad og rejser og en masse andet fælles.
Hun måtte stå skoleret fordi hun samtidig modtog forhøjet børneydelse som eneforsørger.

Det er min klare opfattelse at der ikke er nogen nedre grænse for nidkærheden hos skat(‘s medarbejdere). Milliard-sagerne er meget sværere at forfølge og bevise.


Så stoppede hun vel med at modtage ydelsen?



Det er jeg faktisk ikke klar over. Vi er ikke sammen mere.
Ingen
Af os havde forestillet os at det at jeg betalte for min egen mad og samtidig have mit eget rækkehus kunne have nogen konsekvens.

Så har hun ikke læst den Tro-og-love-erklæring, hun har skrevet under på hvert år ...


Det skal jeg ikke kunne sige.

Herfra: https://star.dk/media/1293/enlig-eller- ... ergere.pdf

Som modtager af sociale ydelser er det vigtigt, at du er op- mærksom på både dine rettigheder og dine pligter. I denne vejledning kan du læse om, hvilke særlige regler der gælder, når man modtager børnetilskud og/eller økonomisk friplads- tilskud som enlig.

Der er ikke faste grænser for, hvornår en person er enlig eller samlevende. Vi lever på forskellig vis, og myndighederne skal altid lave en konkret vurdering af den enkelte borgers forhold. Efter loven betragtes en person som samlevende, når perso- nen har fælles husførelse med en anden person, som det er muligt at indgå ægteskab med.
Langt de fleste mennesker er ikke i tvivl, om de er samlevende eller enlige. Som udgangspunkt er to personer, der lever sam- men på fælles bopæl samlevende, mens to personer, der lever hver for sig, er enlige. I særlige tilfælde, kan to personer, der har samme bopæl, betragtes som enlige, mens to personer, der lever hver for sig, kan betragtes som samlevende. Det er særligt de sidste tilfælde, der giver anledning til tvivl.

Fælles husførelse og muligt at indgå ægteskab efter dansk ret
Man har fælles husførelse, når man samlet set har de samme økonomiske og praktiske fordele, som gifte og samlevende har ved at være to om at betale faste og løbende udgifter og ved at være to om at udføre det praktiske arbejde i hjemmet.
Om du er enlig eller samlevende afhænger altså af, hvor man- ge økonomiske og praktiske fordele du har ved at have et for- hold til en anden person.
Citat slut


Jeg synes ikke det er umiddelbart indlysende. Mig bekendt skulle hun heller ikke betale tilbage, så vores vurdering af at vi ikke var samboende samboende holdt altså.


Jeg vil ikke forsvare reglerne, for jeg synes langt hen ad vejen, de er latterlige.

Men det fremhævede betyder, at I ikke måtte købe ind fælles og lave mad fælles ... I skulle købe hver jeres mad og selv lave det.
Ligesom I ikke måtte blande jeres vasketøj, du måtte ikke støvsuge hos hende, hun måtte ikke låne din bil osv. osv.

Og eftersom I jo reelt boede hos hende, havde I jo også fælles bopæl, da man jo skal have adresse der, hvor man opholder sig mest.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Jadajada
Indlæg: 721
Tilmeldt: 18. jan 2018, 21:31
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2317

Re: Når kæresten overfører penge til min konto for madbudget

Indlægaf Jadajada » 30. nov 2018, 10:24

Stars skrev:
Jadajada skrev:Man har fælles husførelse, når man samlet set har de samme økonomiske og praktiske fordele, som gifte og samlevende har ved at være to om at betale faste og løbende udgifter og ved at være to om at udføre det praktiske arbejde i hjemmet.
Om du er enlig eller samlevende afhænger altså af, hvor man- ge økonomiske og praktiske fordele du har ved at have et for- hold til en anden person.
Citat slut


Jeg synes ikke det er umiddelbart indlysende. Mig bekendt skulle hun heller ikke betale tilbage, så vores vurdering af at vi ikke var samboende samboende holdt altså.


Jeg vil ikke forsvare reglerne, for jeg synes langt hen ad vejen, de er latterlige.

Men det fremhævede betyder, at I ikke måtte købe ind fælles og lave mad fælles ... I skulle købe hver jeres mad og selv lave det.
Ligesom I ikke måtte blande jeres vasketøj, du måtte ikke støvsuge hos hende, hun måtte ikke låne din bil osv. osv.

Og eftersom I jo reelt boede hos hende, havde I jo også fælles bopæl, da man jo skal have adresse der, hvor man opholder sig mest.



"De samme økonomiske OG praktiske fordele.
Det havde vi ikke da jeg boede i mit eget rækkehus, hvor jeg iø stadig bor. Egen bil. Egen motorcykel. Egne faste udgifter.

Men lad os bare være enige om at reglerne er tåbelige ;-)
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Når kæresten overfører penge til min konto for madbudget

Indlægaf fisken80 » 30. nov 2018, 12:00

Jadajada skrev:
Stars skrev:
Jadajada skrev:Man har fælles husførelse, når man samlet set har de samme økonomiske og praktiske fordele, som gifte og samlevende har ved at være to om at betale faste og løbende udgifter og ved at være to om at udføre det praktiske arbejde i hjemmet.
Om du er enlig eller samlevende afhænger altså af, hvor man- ge økonomiske og praktiske fordele du har ved at have et for- hold til en anden person.
Citat slut


Jeg synes ikke det er umiddelbart indlysende. Mig bekendt skulle hun heller ikke betale tilbage, så vores vurdering af at vi ikke var samboende samboende holdt altså.


Jeg vil ikke forsvare reglerne, for jeg synes langt hen ad vejen, de er latterlige.

Men det fremhævede betyder, at I ikke måtte købe ind fælles og lave mad fælles ... I skulle købe hver jeres mad og selv lave det.
Ligesom I ikke måtte blande jeres vasketøj, du måtte ikke støvsuge hos hende, hun måtte ikke låne din bil osv. osv.

Og eftersom I jo reelt boede hos hende, havde I jo også fælles bopæl, da man jo skal have adresse der, hvor man opholder sig mest.



"De samme økonomiske OG praktiske fordele.
Det havde vi ikke da jeg boede i mit eget rækkehus, hvor jeg iø stadig bor. Egen bil. Egen motorcykel. Egne faste udgifter.

Men lad os bare være enige om at reglerne er tåbelige ;-)


Det må du da gerne mene. Men du skal opholde dig der, hvor du har adresse og det gjorde du ikke. Så jeg kan godt forstå, at myndighederne kom efter hende, forhun var ikke reelt enlig.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Jadajada
Indlæg: 721
Tilmeldt: 18. jan 2018, 21:31
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2317

Re: Når kæresten overfører penge til min konto for madbudget

Indlægaf Jadajada » 30. nov 2018, 13:33

fisken80 skrev:
Det må du da gerne mene. Men du skal opholde dig der, hvor du har adresse og det gjorde du ikke. Så jeg kan godt forstå, at myndighederne kom efter hende, forhun var ikke reelt enlig.



Tak. Det var pænt af dig.
“Myndighederne” undersøgte sagen og så blev der ikke mere ud af det. Så hun var reelt enlig.
0
KasperJylland
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16. nov 2018, 08:20
Kort karma: 1
Likede indlæg: 4

Re: Når kæresten overfører penge til min konto for madbudget

Indlægaf KasperJylland » 13. dec 2018, 22:18

Hvis I ikke er på offentlig forsøgelse, så tvivler jeg på at overførsel til dækning af almindelig leve omkostninger vil bliver et problem - men den helt rigtig måde at gøre det på er ved at have en fælleskonto.
0
HerErJeg
Indlæg: 4192
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Når kæresten overfører penge til min konto for madbudget

Indlægaf HerErJeg » 15. dec 2018, 16:20

Jeg har da tit haft udlæg til bestilling af rejser og andre dyre ting, hvor der så er indbetalt store beløb.
Det ser jeg ikke som et problem
0

Tilbage til "Privatøkonomi"