Store Forskudsopgørelsesdag

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf Wizzze » 13. nov 2018, 12:10

Muspel skrev:Åh. Jeg magter det ikke. Jeg er lige blevet arbejdsløs, og aner jo ikke, hvor længe jeg er det.

Hvad gør jeg så?


Forskudsudsopgør som om du er arbejdsløs hele året, og når du så får job, går du ind og ændrer forskudsopgørelsen igen. Forskudsopgørelsen er ment som et levende dokument som hele tiden justeres som året går, og ens "gæt om fremtiden" bliver mere faktuelle.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf Stars » 13. nov 2018, 12:12

Wizzze skrev:Forskudsopgørelsen for 2019 er kommet og er nu tilgængelig på Skat.dk

Har SKAT givet dig lønforhøjelse, og sat trækprocenten helt hen i vejret? Har du fået nyt job og dertilhørende løn? eller det modsatte er du stoppet på job, med deraf følgende indkomstnedgang? Har du købt hus eller lejlighed, eller solgt hus eller lejlighed? Støtter du velgørende foreninger?, har du mange rejsedage?

Der er virkelig mange årsager til at tjekke forskudsopgørelsen, og rette den tid, for SKAT ved ikke noget, de gætter ud fra tidligere, og de kan virkelig gætte forkert.

Jeg har f.eks. rettet til og sparet et point i trækprocent og fået over 1.000kr. mere i månedligt fradrag, det er jo også en slags penge ;)

Dette er tråden for alle de forvirrede og usikre, der gerne vil spørge eller have hjælp til forskudsopgørelsen, så de ikke får en slem huskekage fra SKAT i fremtiden. Der findes ingen "dumme" spørgsmål, så kom og lad os hjælpe hinanden.


PS. Og nej det er ikke årsopgørelsen der er kommet, så du kan ikke se hvor meget du skal have tilbage i skat, den kommer først til marts næste år :D


Plejer forskudsopgørelsen ikke være baseret på de faktiske tal fra forrige år?
For jeg mener da, jeg plejer at fjerne mit fagforeningsfradrag og rentefradrag og evt. forhøje min renteindtægt ... det har Skat gjort for mig i år, så jeg slipper for at rette det :gruble:

Og ja - jeg HAR læst, at vi ikke længere får renter af den overskydende skat :sur:
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf Muspel » 13. nov 2018, 13:11

Wizzze skrev:
Muspel skrev:Åh. Jeg magter det ikke. Jeg er lige blevet arbejdsløs, og aner jo ikke, hvor længe jeg er det.

Hvad gør jeg så?


Forskudsudsopgør som om du er arbejdsløs hele året, og når du så får job, går du ind og ændrer forskudsopgørelsen igen. Forskudsopgørelsen er ment som et levende dokument som hele tiden justeres som året går, og ens "gæt om fremtiden" bliver mere faktuelle.



Tak til både dig og daime :)
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf 1234 » 13. nov 2018, 16:07

Madam Pomfrey skrev:Mit fradrag er faldet med ca. 1500 kr/mdr - men det skyldes manglende befordring da jeg har fået nyt job.


Mit nye job gør også at jeg falder 2000 kr/mdr i fradag!
Tilgengæld er det fedt jeg ikke skal bruge 2 timer af mit liv hver dag på at køre :banan:

Jeg har været inde at rette løn og kørsel.
Ellers så tror jeg alt det andet, sådan er rimelig korrekt.
1
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf fisken80 » 13. nov 2018, 16:10

Rosa Espinosa skrev:Jeg troede ikke man skulle ændre på noget, når man gik ned i løn? Troede kun når det gik den anden vej.


Det skal du, fordi du får beskæftigelsesfradrag ud fra, hvor meget du tjener. Så hvis du går ned i løn skal du have mindre i beskæftigelsesfradrag.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf Wizzze » 13. nov 2018, 16:35

Rosa Espinosa skrev:
fisken80 skrev:
Rosa Espinosa skrev:Jeg troede ikke man skulle ændre på noget, når man gik ned i løn? Troede kun når det gik den anden vej.


Det skal du, fordi du får beskæftigelsesfradrag ud fra, hvor meget du tjener. Så hvis du går ned i løn skal du have mindre i beskæftigelsesfradrag.


Kan I så måske fortælle hvad man skal gøre så? :blush:

Inde på Skat står der i feltet lønindkomst:
- Din almindelige løn (efter fradrag af ATP-bidrag og arbejdsgiveradministreret pensionsbidrag).
- Feriegodtgørelse og feriepenge fra din arbejdsgiver.
-Arbejdsgiverbetalt sundhedsforsikring.

Hvor på ens lønseddel ser man det tal man skal gå ud fra, for de tre ovenstående linjer dækker jo ret meget.


Der står typisk noget med A-indkomst eller A-skatte indkomst eller A-skattegrundlag, det er din indkomst/løn incl ferie osv. men efter at der er trukket til evt. pension og de 8% der trækkes i AM-bidrag.
0
Do as I say! :whip:
Pityt
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5055

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf Pityt » 13. nov 2018, 16:40

Jeg skal på dagpenge fra 1/12 og jeg fatter ikke en skid.
Plejer ellers at have ret godt styr på det, men i forskudsopgørelsen står der noget om gruppelivsforsikring og jeg aner ikke, om det skal fjernes samtidig med at jeg fjerner lønindkomst (som bliver erstattet af dagpenge) og min pension :gruble:

Og hvad med ferie? Jeg har overhovedet ikke brugt min ferie fra i år, så regner med at holde ferie i februar/marts...og så kommer der jo et nyt feriekort 1. Maj :lol:

Jeg et forvirret :forvirret:
0
What's done in the dark will be brought to the light
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf Slettet bruger » 13. nov 2018, 16:45

Wizzze skrev:
ajnaM skrev:Jeg er med på skatte-teenage-holdet og kan slet ikke overskue det.

Jeg får en god lønforhøjelse til maj. Skal man så rette det allerede nu? :gruble:


Det vil være en god idee, så bliver effekten spredt over hele året, alternativt kan du vente med at rette til i maj, når ændringen sker.


Eller skrive 0 kroner på forskudsopgørelsen og rette det omkring september, så får man sine penge så tidligt som muligt.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf Wizzze » 13. nov 2018, 16:57

Pityt skrev:Jeg skal på dagpenge fra 1/12 og jeg fatter ikke en skid.
Plejer ellers at have ret godt styr på det, men i forskudsopgørelsen står der noget om gruppelivsforsikring og jeg aner ikke, om det skal fjernes samtidig med at jeg fjerner lønindkomst (som bliver erstattet af dagpenge) og min pension :gruble:

Og hvad med ferie? Jeg har overhovedet ikke brugt min ferie fra i år, så regner med at holde ferie i februar/marts...og så kommer der jo et nyt feriekort 1. Maj :lol:

Jeg et forvirret :forvirret:


Gruppelivsordningen forsvinder når du stopper med at jobbe, så væk med den.

Ferie er så en anden sag. I år er du ikke den eneste der er forvirret, da der fra november gælder nye regler i forbindelse med at ferieloven ændres.
Når du stopper med at arbejde, så skal din arbejdsgiver opgøre og indbetale dem til en offentlig feriepenge konto, og så skal du næste år via borger.dk bede om dem når du holder ferie. Hidtil har reglen været at feriepengene beskattes det år de optjenes, så når de opgøres pr. 1/12, så burde skatten falde her, altså i år 2018, men fordi de nye regler kommer ind over, så kan indbetalingerne blive skubbet til 2019, og så tæller de måske først med der, lige nu kan ingen give et præcist svar. Jeg ville kontakte SKAT og få noget på skrift fra dem, om hvordan du skal forholde dig, men umiddelbart burde ferie høre til her i 2018.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf Wizzze » 13. nov 2018, 16:59

Rosa Espinosa skrev:
Wizzze skrev:
Rosa Espinosa skrev:
fisken80 skrev:
Rosa Espinosa skrev:Jeg troede ikke man skulle ændre på noget, når man gik ned i løn? Troede kun når det gik den anden vej.


Det skal du, fordi du får beskæftigelsesfradrag ud fra, hvor meget du tjener. Så hvis du går ned i løn skal du have mindre i beskæftigelsesfradrag.


Kan I så måske fortælle hvad man skal gøre så? :blush:

Inde på Skat står der i feltet lønindkomst:
- Din almindelige løn (efter fradrag af ATP-bidrag og arbejdsgiveradministreret pensionsbidrag).
- Feriegodtgørelse og feriepenge fra din arbejdsgiver.
-Arbejdsgiverbetalt sundhedsforsikring.

Hvor på ens lønseddel ser man det tal man skal gå ud fra, for de tre ovenstående linjer dækker jo ret meget.


Der står typisk noget med A-indkomst eller A-skatte indkomst eller A-skattegrundlag, det er din indkomst/løn incl ferie osv. men efter at der er trukket til evt. pension og de 8% der trækkes i AM-bidrag.


Okay, det har jeg fundet. Skal jeg så gange det med 12 og skrive det i lønindkomst feltet?


Hvis din indkomst er nogenlunde ens hver måned, så ja, og husk at tjekke at det er den månedlige A-indkomst du har fundet og ikke den akkumulerede årlige A-indkomst ;)
0
Do as I say! :whip:
Pityt
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5055

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf Pityt » 13. nov 2018, 17:08

Wizzze skrev:
Pityt skrev:Jeg skal på dagpenge fra 1/12 og jeg fatter ikke en skid.
Plejer ellers at have ret godt styr på det, men i forskudsopgørelsen står der noget om gruppelivsforsikring og jeg aner ikke, om det skal fjernes samtidig med at jeg fjerner lønindkomst (som bliver erstattet af dagpenge) og min pension :gruble:

Og hvad med ferie? Jeg har overhovedet ikke brugt min ferie fra i år, så regner med at holde ferie i februar/marts...og så kommer der jo et nyt feriekort 1. Maj :lol:

Jeg et forvirret :forvirret:


Gruppelivsordningen forsvinder når du stopper med at jobbe, så væk med den.

Ferie er så en anden sag. I år er du ikke den eneste der er forvirret, da der fra november gælder nye regler i forbindelse med at ferieloven ændres.
Når du stopper med at arbejde, så skal din arbejdsgiver opgøre og indbetale dem til en offentlig feriepenge konto, og så skal du næste år via borger.dk bede om dem når du holder ferie. Hidtil har reglen været at feriepengene beskattes det år de optjenes, så når de opgøres pr. 1/12, så burde skatten falde her, altså i år 2018, men fordi de nye regler kommer ind over, så kan indbetalingerne blive skubbet til 2019, og så tæller de måske først med der, lige nu kan ingen give et præcist svar. Jeg ville kontakte SKAT og få noget på skrift fra dem, om hvordan du skal forholde dig, men umiddelbart burde ferie høre til her i 2018.

1000 tak for hjælpen :blomst: Jeg må kontakte SKAT og høre dem ad om ferien :)
0
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf Wizzze » 13. nov 2018, 17:15

Rosa Espinosa skrev:
Wizzze skrev:
Rosa Espinosa skrev:
Wizzze skrev:
Rosa Espinosa skrev:
fisken80 skrev:
Rosa Espinosa skrev:Jeg troede ikke man skulle ændre på noget, når man gik ned i løn? Troede kun når det gik den anden vej.


Det skal du, fordi du får beskæftigelsesfradrag ud fra, hvor meget du tjener. Så hvis du går ned i løn skal du have mindre i beskæftigelsesfradrag.


Kan I så måske fortælle hvad man skal gøre så? :blush:

Inde på Skat står der i feltet lønindkomst:
- Din almindelige løn (efter fradrag af ATP-bidrag og arbejdsgiveradministreret pensionsbidrag).
- Feriegodtgørelse og feriepenge fra din arbejdsgiver.
-Arbejdsgiverbetalt sundhedsforsikring.

Hvor på ens lønseddel ser man det tal man skal gå ud fra, for de tre ovenstående linjer dækker jo ret meget.


Der står typisk noget med A-indkomst eller A-skatte indkomst eller A-skattegrundlag, det er din indkomst/løn incl ferie osv. men efter at der er trukket til evt. pension og de 8% der trækkes i AM-bidrag.


Okay, det har jeg fundet. Skal jeg så gange det med 12 og skrive det i lønindkomst feltet?


Hvis din indkomst er nogenlunde ens hver måned, så ja, og husk at tjekke at det er den månedlige A-indkomst du har fundet og ikke den akkumulerede årlige A-indkomst ;)


Kan I lave et regnestykke for at vise det :genert:

Så vidt jeg har forstået så skal man regne det ud fra ens løn før skat, ATP-bidrag og feriegodtgørelse og bidrag.


Hvad er din månedslønløn, hvad betaler du til pension, får du feriepenge, eller ferie med løn og får du så 1, 1½ eller 1,95% i feriegodtgørelse?
send evt i pb eller kort
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf LadyFox » 13. nov 2018, 17:48

Jeg er helt lost i det der forskudsophørelse, årsopgørelse og sådan. Det er ikke noget jeg har ændret i før. Og nu et jeg gået fra ressourcefotløbsydelse til at få både elevløn, revalideringsydelse OG jobpræmie hver måned. Jeg kan slet ikke overskue det, overvejer bare at lade være, og se hvad der sker :genert:
0
...
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf Wizzze » 13. nov 2018, 17:51

Rosa Espinosa skrev:
Wizzze skrev:
Rosa Espinosa skrev:
Wizzze skrev:
Rosa Espinosa skrev:
Wizzze skrev:
Rosa Espinosa skrev:
fisken80 skrev:
Rosa Espinosa skrev:Jeg troede ikke man skulle ændre på noget, når man gik ned i løn? Troede kun når det gik den anden vej.


Det skal du, fordi du får beskæftigelsesfradrag ud fra, hvor meget du tjener. Så hvis du går ned i løn skal du have mindre i beskæftigelsesfradrag.


Kan I så måske fortælle hvad man skal gøre så? :blush:

Inde på Skat står der i feltet lønindkomst:
- Din almindelige løn (efter fradrag af ATP-bidrag og arbejdsgiveradministreret pensionsbidrag).
- Feriegodtgørelse og feriepenge fra din arbejdsgiver.
-Arbejdsgiverbetalt sundhedsforsikring.

Hvor på ens lønseddel ser man det tal man skal gå ud fra, for de tre ovenstående linjer dækker jo ret meget.


Der står typisk noget med A-indkomst eller A-skatte indkomst eller A-skattegrundlag, det er din indkomst/løn incl ferie osv. men efter at der er trukket til evt. pension og de 8% der trækkes i AM-bidrag.


Okay, det har jeg fundet. Skal jeg så gange det med 12 og skrive det i lønindkomst feltet?


Hvis din indkomst er nogenlunde ens hver måned, så ja, og husk at tjekke at det er den månedlige A-indkomst du har fundet og ikke den akkumulerede årlige A-indkomst ;)


Kan I lave et regnestykke for at vise det :genert:

Så vidt jeg har forstået så skal man regne det ud fra ens løn før skat, ATP-bidrag og feriegodtgørelse og bidrag.


Hvad er din månedslønløn, hvad betaler du til pension, får du feriepenge, eller ferie med løn og får du så 1, 1½ eller 1,95% i feriegodtgørelse?
send evt i pb eller kort


Det er for pinligt :genert: Men tusind tak for at tage dig tid til spørgsmål hver gang, du er en skat (høhø).


OK, så omregn fra dette eksempel
løn 20.000
pension 5% selv + 10% arbejdsgiver
ATP ca. 100kr for en månedslønnet
Feriegodtgørelse 1% = 2400kr pr år

Regne stykke
20.000 x 5% = 1000kr. til pension
19.000 x 8% = 1520kr til AM bidrag

Løn til indberetning: 20.000 - 1.000 - 1520 - 100(atp) = 17.380 x 12 måneder = 208.560 + 2400 ferie = 210.960 som skrives i lønindkomst feltet på forskudsopgørelsen.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf Planten » 13. nov 2018, 17:56

Intet skulle ændres på min - eller, jeg kunne da godt ændre på befordring, men det har jeg ikke lyst til. Jeg er ikke god til at binde mig :D Tænk engang, hvis jeg skulle finde på at flytte. Det passer mig fint bare at have registreret halvdelen af min kørsel.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"