Store Forskudsopgørelsesdag

Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf Torn » 13. nov 2018, 18:23

Åh, hvor er jeg forvirret. :(

I 2018 har jeg skiftet bopæl (befordring), er blevet gift, har stiftet gæld, har købt en ejerbolig, har fået en lønstigning, haft uforudsete rejsedage med job, ... hvor begynder jeg? Jeg har desuden ikke rettet noget som helst for 2018, selvom det er her alle ændringerne er sket. Av? Men så må jeg bare være på forkant med 2019. Nå, hvilke rubrikker bør jeg kigge på?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. nov 2018, 18:26

Der er sket meget i år, men ikke økonomisk.
Jeg har skiftet job, men ikke ansættelsesvilkår, så det burde køre af sig selv eller byde på så lille en difference, at det ikke er værd at bruge kræfter på.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf Madam Pomfrey » 13. nov 2018, 18:30

1234 skrev:
Madam Pomfrey skrev:Mit fradrag er faldet med ca. 1500 kr/mdr - men det skyldes manglende befordring da jeg har fået nyt job.


Mit nye job gør også at jeg falder 2000 kr/mdr i fradag!
Tilgengæld er det fedt jeg ikke skal bruge 2 timer af mit liv hver dag på at køre :banan:

Jeg har været inde at rette løn og kørsel.
Ellers så tror jeg alt det andet, sådan er rimelig korrekt.


Jeg brokker mig heller ikke...
5 km og 6 min job mod normalt 40 km og 45 min.

Tilgengæld bruger jeg jævnligt egen bil på job og får. Statens høje køretakst, så det bidrager lidt til vil økonomien den vej istedet.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf fisken80 » 13. nov 2018, 19:23

Torn skrev:Åh, hvor er jeg forvirret. :(

I 2018 har jeg skiftet bopæl (befordring), er blevet gift, har stiftet gæld, har købt en ejerbolig, har fået en lønstigning, haft uforudsete rejsedage med job, ... hvor begynder jeg? Jeg har desuden ikke rettet noget som helst for 2018, selvom det er her alle ændringerne er sket. Av? Men så må jeg bare være på forkant med 2019. Nå, hvilke rubrikker bør jeg kigge på?


Det lyder primært som noget der vil give dig penge retur i skat, fordi du får fradrag for renterne på din gæld. Og medmindre du rammer topskatten så vil du også få skat tilbage på grund af beskæftigelsesfradraget. Rejsedagene skal du selv indberette (du kan bare gøre det til foråret når årsopgørelsen kommer), hvis de har varet over 24 timer er der også noget fradrag af en art for dem.
Har du fået længere på job og er det mere end 24 kilometer om dagen? Igen du kan bare vente med at indberette kørsel til årsopgørelsen kommer, så véd du præcist, hvor mange dage det drejer sig om.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf Wizzze » 13. nov 2018, 19:40

fisken80 skrev:
Torn skrev:Åh, hvor er jeg forvirret. :(

I 2018 har jeg skiftet bopæl (befordring), er blevet gift, har stiftet gæld, har købt en ejerbolig, har fået en lønstigning, haft uforudsete rejsedage med job, ... hvor begynder jeg? Jeg har desuden ikke rettet noget som helst for 2018, selvom det er her alle ændringerne er sket. Av? Men så må jeg bare være på forkant med 2019. Nå, hvilke rubrikker bør jeg kigge på?


Det lyder primært som noget der vil give dig penge retur i skat, fordi du får fradrag for renterne på din gæld. Og medmindre du rammer topskatten så vil du også få skat tilbage på grund af beskæftigelsesfradraget. Rejsedagene skal du selv indberette (du kan bare gøre det til foråret når årsopgørelsen kommer), hvis de har varet over 24 timer er der også noget fradrag af en art for dem.
Har du fået længere på job og er det mere end 24 kilometer om dagen? Igen du kan bare vente med at indberette kørsel til årsopgørelsen kommer, så véd du præcist, hvor mange dage det drejer sig om.


Enig, der kommer dog noget ejendomsskat, men det burde ikke vælte læsset, når alt det andet er positivt

Med hensyn til forskudsopgørelsen, så fokuser på at få indberettet løn korrekt, og så ejendom og lån med. Det med at du er gift ved SKAT allerede. Men ellers skal du som fisken skriver være mere opmærksom nu til marts, når årsopgørelsen kommer, og sørge for at få alt med der.
Jeg vil ikke garantere noget, men rygtet siger at nogen herinde nok opretter en Årsopgørelsestråd når tiden nærmer sig :fløjt:
2
Do as I say! :whip:
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf fisken80 » 13. nov 2018, 19:56

Wizzze skrev:
fisken80 skrev:
Torn skrev:Åh, hvor er jeg forvirret. :(

I 2018 har jeg skiftet bopæl (befordring), er blevet gift, har stiftet gæld, har købt en ejerbolig, har fået en lønstigning, haft uforudsete rejsedage med job, ... hvor begynder jeg? Jeg har desuden ikke rettet noget som helst for 2018, selvom det er her alle ændringerne er sket. Av? Men så må jeg bare være på forkant med 2019. Nå, hvilke rubrikker bør jeg kigge på?


Det lyder primært som noget der vil give dig penge retur i skat, fordi du får fradrag for renterne på din gæld. Og medmindre du rammer topskatten så vil du også få skat tilbage på grund af beskæftigelsesfradraget. Rejsedagene skal du selv indberette (du kan bare gøre det til foråret når årsopgørelsen kommer), hvis de har varet over 24 timer er der også noget fradrag af en art for dem.
Har du fået længere på job og er det mere end 24 kilometer om dagen? Igen du kan bare vente med at indberette kørsel til årsopgørelsen kommer, så véd du præcist, hvor mange dage det drejer sig om.


Enig, der kommer dog noget ejendomsskat, men det burde ikke vælte læsset, når alt det andet er positivt

Med hensyn til forskudsopgørelsen, så fokuser på at få indberettet løn korrekt, og så ejendom og lån med. Det med at du er gift ved SKAT allerede. Men ellers skal du som fisken skriver være mere opmærksom nu til marts, når årsopgørelsen kommer, og sørge for at få alt med der.
Jeg vil ikke garantere noget, men rygtet siger at nogen herinde nok opretter en Årsopgørelsestråd når tiden nærmer sig :fløjt:


Ah, jeg var ikke lige opmærksom på, at der var tale om huskøb.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf Torn » 13. nov 2018, 20:00

Tak for svar. Lige mht. til befordring er det den modsatte vej. Jeg fik før, men skal ikke have det længere.
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf cola » 14. nov 2018, 13:43

Jeg tjekker altid min skat og sætter den så jeg får penge tilbage året efter, så jeg har aldrig min befordring på, eller en særlig høj løn, begge dele gør nemlig at mit fradrag blir større og derved betaler jeg mindre i skat, så de venter pænt til året efter :-)
Og så længe skat får deres penge er de nok ligeglad med om jeg bruger dem som opsparing, jeg får jo ingen renter om de var i banken eller hos skat. og hvis de er hos skat, så kan evt, bøder blive trukket fra de penge... dog tror jeg ikke min "rettergang" når at komme før til maj.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf Wizzze » 14. nov 2018, 20:33

Sigga skrev:Jeg har skiftet job og er gået 6000 kr ned i løn pr måned før skat. Min pension er også ændret pga anden overenskomst.

Kan det passe at mit fradrag stiger??


Går du fra topskat til ikke topskat?
Men der er sket et par justeringer for skatten i 2019 som giver de fleste lidt mere fradrag.
0
Do as I say! :whip:
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf fisken80 » 15. nov 2018, 06:34

Wizzze skrev:
Sigga skrev:Jeg har skiftet job og er gået 6000 kr ned i løn pr måned før skat. Min pension er også ændret pga anden overenskomst.

Kan det passe at mit fradrag stiger??


Går du fra topskat til ikke topskat?
Men der er sket et par justeringer for skatten i 2019 som giver de fleste lidt mere fradrag.


Mit falder så med 1500,- men det kommer ikke bag på mig, for det er ret højt lige nu, fordi der kom en justering af det tidligere i år, hvor det blev forhøjet på grund af skattelettelsen (den fra jul, der skulle have været historisk stor ifølge de stålblå øjne...). Og så er jeg sat til at betale topskat næste år, hvilket muligvis kommer til at passe. Også selvom loftet hæves i 2019.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf IrmaPigen » 15. nov 2018, 17:09

Jeg forstår slet ikke hypen.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf 1234 » 15. nov 2018, 17:56

IrmaPigen skrev:Jeg forstår slet ikke hypen.

Hypen? Er det nogen hype om forskudsopgørelserne?
Er det ikke bare noget folk retter, når de lige får tid?
Den eneste der forsøger at skabe en hype er vidst Wizz :lol:
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf Wizzze » 15. nov 2018, 19:12

1234 skrev:
IrmaPigen skrev:Jeg forstår slet ikke hypen.

Hypen? Er det nogen hype om forskudsopgørelserne?
Er det ikke bare noget folk retter, når de lige får tid?
Den eneste der forsøger at skabe en hype er vidst Wizz :lol:


Ikke hype, bare opmærksomhed, og så ved jeg at mange har spørgsmål og forståelsesproblemer med vores kære skattevæsen og det med at der er både en forskudsopgørelse og en årsopgørelse, og hvorfor man altid ender med en restskat. Og så kan man jo godt være en god virtuel nabo og hjælpe hinanden lidt. Jeg stiller jo masser af dumme og mærkelige spørgsmål rundt omkring, så må jeg jo også hjælpe med at svare på andres spørgsmål ;)
8
Do as I say! :whip:
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf godtnavn » 15. nov 2018, 22:20

Er der noget man skal ændre når man er blevet gift? Eller skal den abre se ud som den plejer?
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Store Forskudsopgørelsesdag

Indlægaf Zombie » 16. nov 2018, 12:44

Jeg har andelslån, jeg deler med kæresten.

Jeg er stoppet på ét arbejde og har fået et andet.
Men det første er jeg stadig vikar på.

Jeg skylder skat penge fra før og har derfor høj trækprocent. Men hverken de eller jeg kunne finde ud af, hvorfor der gik ged i det. Så det er jo betryggende.

Tror bare, jeg lægger mig ned og dør.
0
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Privatøkonomi"