betalingsfrist samme dag som udskrivning af faktura dato?

Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

betalingsfrist samme dag som udskrivning af faktura dato?

Indlægaf DenBruneMunk » 31. okt 2018, 22:24

Et hurtigt spørgsmål,
Har fået en Faktura på et indkøb som leveres om nogle dage, den er udskrevet her til aften 18.00 og betalingsfrist er idag? Er det reelt muligt, og så skal man overføre penge til anden bank, hvordan kan sådan et krav lige lade sig gøre? Med efterfølgende krav om pålægning af rente hvis regning ikke betales samme dag? Kan man det?
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: betalingsfrist samme dag som udskrivning af faktura dato?

Indlægaf Daine » 31. okt 2018, 22:31

Jeg googlede og fandt dette. Men det er fra 2014, så det er muligvis forældet.

Betalingsfrist på regningen
Du skal betale regningen senest den dato, der er angivet på regningen som sidste rettidige indbetalingsdato. Du har betalt til tiden, hvis du har betalt på posthuset eller i banken eller har overført pengene den sidste dag. Pengene behøver ikke at være kommet frem til modtageren. Der er ikke nogen regel for, hvor lang betalingsfristen skal være, men du skal have mindst nogle dage, så du kan nå at komme på posthuset eller i banken.

https://www.forbrug.dk/artikler/forbrug ... gsfrister/
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: betalingsfrist samme dag som udskrivning af faktura dato?

Indlægaf DenBruneMunk » 31. okt 2018, 22:38

Det som jeg undrer mig lidt over, er betalingsfrist er samme dag som udskrift, og elektronisk afsendelse er kl. 18 ?

Jeg har også læst at disse betalingsbetingelser skal stå på ordre bekræftelse, det gjorde de ikke, den var blank?
Andre steder står at renter, tæller fra påbegyndt måned , og det er jo tilfældigvis 1.11 imorgen, lidt mærkeligt? eller bare tilfældigt.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20968

Re: betalingsfrist samme dag som udskrivning af faktura dato?

Indlægaf Misantropen » 1. nov 2018, 00:25

Prøv at kontakte firmaet og spørg hvordan deres betingelser hænger sammen med de manglende oplysninger og svarfristen.

Min erfaring er at firmaer ikke altid har helt styr på love og regler. Jeg bestilte fx engang nogle varer hvor de skrev man kun kunne reklamere over varerne, hvis de gik i stykker i løbet af det første 14 dage. Jeg kan ikke huske hvordan det var formuleret, men det var i hvert fald ikke lovligt. Varerne var en form for værktøj/redskaber, så ikke noget med en kort holdbarhedsdato eller noget uerstatteligt.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23201

Re: betalingsfrist samme dag som udskrivning af faktura dato?

Indlægaf Mani » 1. nov 2018, 05:25

Der kan godt være betalingsbetingelse = netto kontant = samme dag, hvis det er noget du skal have leveret inden for få dage - så de kan sikre din betaling er gået ind før levering.

Rettidig betaling er at du sætter den til betaling den dag, der fremgår som fristen. Det betyder beløbet ofte først går ind på modtagers konto hverdagen efter.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: betalingsfrist samme dag som udskrivning af faktura dato?

Indlægaf Stars » 1. nov 2018, 06:10

Der er en fejl i vores systemer som gør, at der øverst i fakturahovedet står, at forfaldsdato er den dag, fakturaen er udskrevet.
Modtager får iøvrigt tidligst fakturaen dagen efter.
Nederst ved girokort-delen står den rigtige forfaldsdato.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: betalingsfrist samme dag som udskrivning af faktura dato?

Indlægaf DenBruneMunk » 1. nov 2018, 08:50

Takker,
Jeg har dog betalt.

Det var ikke net handel her, manden sælger ikke med betalingskort service, så desværre svært at få dankort brugt. Og det var ikke erhvervs(b2b) handel, en ren firma til privat handel.

Er lidt strengt at skrive betalingsfrist samme dag som faktura udstedes om aften, når det reelt ikke er muligt at opkræve renter før efter 30 dage alligevel, så kunne betaling godt udskydes 2-3 dage, altså når levering var sket :)

Nå, jeg stoler på manden, der er intet som indikerer andet, bare overrasket over faktura igår :)
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: betalingsfrist samme dag som udskrivning af faktura dato?

Indlægaf Skorstenen » 1. nov 2018, 12:04

DenBruneMunk skrev:Takker,
Jeg har dog betalt.

Det var ikke net handel her, manden sælger ikke med betalingskort service, så desværre svært at få dankort brugt. Og det var ikke erhvervs(b2b) handel, en ren firma til privat handel.

Er lidt strengt at skrive betalingsfrist samme dag som faktura udstedes om aften, når det reelt ikke er muligt at opkræve renter før efter 30 dage alligevel, så kunne betaling godt udskydes 2-3 dage, altså når levering var sket :)

Nå, jeg stoler på manden, der er intet som indikerer andet, bare overrasket over faktura igår :)


Jeg tænker han har manglet lidt oktober omsætning og ikke lige været opmærksom på at ændre forfaldsdatoen.
Jeg tvivler så også meget på, at han vitterligt påbegynder en rentetilskrivning så hurtigt.
1

Tilbage til "Privatøkonomi"