Pensions dagen

Havde du hørt om pensionsdagen, før du læste dette indlæg?

ja
8
13%
nej
53
85%
ved ikke
1
2%
andet
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 62
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Pensions dagen

Indlægaf lulu-p » 5. nov 2018, 16:37

Jeg kendte ikke pensionsdagen.

Jeg sparer 17,1% op via arbejde og har gjort det i en årrække. Min mand sparer vist 18 eller 19% op. Vi indbetaler årligt ca 50.000 til ratepension som primært står i aktier.

Jeg vil gerne trække mig tidligere end de 70 år jeg formodentlig har til udsigt. Min mand er også nogle år ældre end mig, og det vil være rart at gå cirka samtidig.

Vi har umiddelbart ikke noget overblik over, hvad vi får til rådighed ved pensionsalderen. Men vi skal have kigget på det.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Pensions dagen

Indlægaf Tobywan » 5. nov 2018, 18:26

Nej har ikke hørt om dagen før nu, men har faktisk booket møde med vores pensionsrådgiver på arbejde i morgen eftermiddag. Plejer at tage en tjek med nogle års mellemrum, så der kan blive justeret hvis nødvendigt. Nu har vi fået barn imellemtiden, så der kan være lidt forsikring mv. som minimum skal tilpasses.

Jeg betaler cirka 17% af min løn og har gjort det fra før jeg blev 30. Betaler pt. ikke ekstra ind selvom vi har en ide om ikke at skulle arbejde til almindelig pensionsalder som vil være ret høj på det tidspunkt. I stedet prioriterer vi at have en ret aggressiv afdragsprofil på vores realkredit og ikke have yderligere gæld. Huset er betalt mange år inden planlagt pensionsalder, så til den tid kan vi enten øge vores forbrug, opsparing eller eventuel pensionsindbetaling.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Pensions dagen

Indlægaf Wizzze » 6. nov 2018, 05:43

På bare et år, er 33% flere unge under 35 begyndt at betale ekstra ind på deres pension. De vil ikke vente på at gå på pension til de er 70år og de regner ikke med folkepensionen som indkomstgrundlag.

https://finans.dk/privatokonomi/ECE1098 ... ef=forside
0
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Pensions dagen

Indlægaf Akehurst2 » 6. nov 2018, 15:07

Wizzze skrev:På bare et år, er 33% flere unge under 35 begyndt at betale ekstra ind på deres pension. De vil ikke vente på at gå på pension til de er 70år og de regner ikke med folkepensionen som indkomstgrundlag.

https://finans.dk/privatokonomi/ECE1098 ... ef=forside


Det er ret interessant. Der er også flere, der køber private lønforsikringer og sundhedsforsikringer: https://finans.dk/artikel/ECE4227070/Fl ... ctxref=ext og https://www.dr.dk/ligetil/210000-danske ... forsikring.

Det kunne tyde på, at folk er optagede af at sikre sig, og ikke stoler på/synes det er nok med statslige ordninger som sikkerhedsnet.
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16995
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41310

Re: Pensions dagen

Indlægaf LaMariposa » 6. nov 2018, 18:32

Har ikke hørt om pensionsdagen, men måske har jeg fået en mail om det, som jeg ikke har læst? Jeg indbetaler lidt ekstra, så mit pensionsalder hos PFA er på over 80, som de anbefaler.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Pensions dagen

Indlægaf Artem » 22. nov 2018, 22:13

Ved ikke om det er efter inspiration fra pensionsdagen, men min bankrådgiver har haft inviteret mig til møde for bla at tale om pension og forsikringer.

Hun havde da nogle gode pointer, men kan ikke se hvorfor jeg skal købe hendes produkt fra Letpension Hvor jeg mener det er bedst at have det hele samlet, men nu får jeg da et tilbud.

Men for det første mente hun at 150.000 kr er for lidt ved kritisk sygdom. Måske rigtigt nok, som jeg kan forboble ved PFA for 504 kr om året.

Hun mente også at min dækning for tab af erhvervsevne med 40% var for lav. Da det jo er blevet meget svært at få førtidspension.
Den kan jeg da godt øge til 70% for 1000 kr mere om året.
Men er helt ærligt imod at vi på den måde skal til selv at betale forsikring for alt muligt i stedet. For det kan jo ikke passe at vi både skal betale en høj skat for at bo i en socialstat, og så samtidig selv have private forsikringer der dækker hvis det går galt.

Tilsvarende mente hun også at jeg kunne spare ekstra op til pension. Kan ikke huske navnet men var noget med 5900 kr om året, som jeg så selv kunne investere gennem dem. Men det er jo igen ud fra en forudsætning om at folkepensionen forsvinder, hvor det jo ellers ser meget fornuftigt ud med de forudsætninger der er i dag.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Pensions dagen

Indlægaf Wizzze » 22. nov 2018, 22:28

Artem skrev:Ved ikke om det er efter inspiration fra pensionsdagen, men min bankrådgiver har haft inviteret mig til møde for bla at tale om pension og forsikringer.

Hun havde da nogle gode pointer, men kan ikke se hvorfor jeg skal købe hendes produkt fra Letpension Hvor jeg mener det er bedst at have det hele samlet, men nu får jeg da et tilbud.

Men for det første mente hun at 150.000 kr er for lidt ved kritisk sygdom. Måske rigtigt nok, som jeg kan forboble ved PFA for 504 kr om året.

Hun mente også at min dækning for tab af erhvervsevne med 40% var for lav. Da det jo er blevet meget svært at få førtidspension.
Den kan jeg da godt øge til 70% for 1000 kr mere om året.
Men er helt ærligt imod at vi på den måde skal til selv at betale forsikring for alt muligt i stedet. For det kan jo ikke passe at vi både skal betale en høj skat for at bo i en socialstat, og så samtidig selv have private forsikringer der dækker hvis det går galt.

Tilsvarende mente hun også at jeg kunne spare ekstra op til pension. Kan ikke huske navnet men var noget med 5900 kr om året, som jeg så selv kunne investere gennem dem. Men det er jo igen ud fra en forudsætning om at folkepensionen forsvinder, hvor det jo ellers ser meget fornuftigt ud med de forudsætninger der er i dag.


De 5900 du kan spare op er Alderspension, som netop ikke påvirker folkepensionen når den udbetales. i dag modregnes arbejdsmarkedspension i det du kan få udbetalt via folkepensionen. Meningen med Aldersopsparingen er at du sparer lidt op hvert år, og så rigtig meget de sidste 5 år før du går på pension, og de penge modregnes så ikke i hvad du får i folkepension. Det er regeringens halvhjertede forsøg på at gøre det interessant for mellemindkomster at spare op til pension.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Pensions dagen

Indlægaf Artem » 22. nov 2018, 22:42

Wizzze skrev:De 5900 du kan spare op er Alderspension, som netop ikke påvirker folkepensionen når den udbetales. i dag modregnes arbejdsmarkedspension i det du kan få udbetalt via folkepensionen. Meningen med Aldersopsparingen er at du sparer lidt op hvert år, og så rigtig meget de sidste 5 år før du går på pension, og de penge modregnes så ikke i hvad du får i folkepension. Det er regeringens halvhjertede forsøg på at gøre det interessant for mellemindkomster at spare op til pension.

Det lyder rigtigt, men det ser ikke ud til at jeg kan gøre det gennem min normale pensionsordning ved PFA?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Pensions dagen

Indlægaf Wizzze » 22. nov 2018, 22:54

Artem skrev:
Wizzze skrev:De 5900 du kan spare op er Alderspension, som netop ikke påvirker folkepensionen når den udbetales. i dag modregnes arbejdsmarkedspension i det du kan få udbetalt via folkepensionen. Meningen med Aldersopsparingen er at du sparer lidt op hvert år, og så rigtig meget de sidste 5 år før du går på pension, og de penge modregnes så ikke i hvad du får i folkepension. Det er regeringens halvhjertede forsøg på at gøre det interessant for mellemindkomster at spare op til pension.

Det lyder rigtigt, men det ser ikke ud til at jeg kan gøre det gennem min normale pensionsordning ved PFA?


Den er sikkert oprettet som en Ratepension, det kommer an på hvad aftale der ligger i din overenskomst, eller mellem dit ansættelsessted og PFA. I nogen aftaler, kan du vælge og i andre er du bundet til de valg som forbund/virksomhed har truffet.
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Privatøkonomi"