Beregnet boliglån hos Nordea

Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Beregnet boliglån hos Nordea

Indlægaf Madam Pomfrey » 28. okt 2018, 18:59

jeg ville prøve andre banker også.
Og ikke kun se på renten, men også bidragssatser o.a.

Vi endte i sparekassen sjælland, da nordea, danskebank og brf lukkede dørene i gr. en ejedomsinvestering min eksmand havde.
Men sparekassen var intet problem, og det var en lille smule dyrere på månedsbasis end f.x brf ville være det. Men for det lille merbeløb følger der derimod en super god og personlig bankrådgivning, så det er hver en krone værd.

Jeg købte min eksmand ud af bolige, vurdering gjorde at jeg kan nøjes med realkreditlån. Men med en brutto års indkomst på ca. 400.000 kr + børnepenge og børnefamilieydelse (11.500/mdr) var det på ingen måde et problem. jeg skulle bare sende et budget over indtægter og udgifter, - hvor mit rådighedsbeløb vist er estimeret til 12.000 kr /mdr
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Beregnet boliglån hos Nordea

Indlægaf TomKah » 30. nov 2018, 15:41

Dengang vi købte hus (2004 så før finanskrisen) kunne vi låne 2,2 mio. Vi havde en indkomst på omkring 800000 kr og en friværdi på 800000 kr (dvs vi blev godkendt til 3 mio).
Vi endte med at købe for 3,5, men lånte differencen privat.
I dag er vi gældfri på trods af at vi har fået tre børn i mellemtiden. Selv med tre børn tror jeg ikke vi bruger 15000 kr i rådighedsbeløb, men hånden på hjertet ved jeg det ikke.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Beregnet boliglån hos Nordea

Indlægaf Mi55y » 3. dec 2018, 09:16

Vi kom fra lejelejlighed med 300k i opsparing og lønindkomst på 1mio og ifølge Nordea kunne vi købe for 2,9 og låne til 5,5. Vi endte hos Lån og Spar, som lånte os til 4,2 og vi købte for 3,3.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Beregnet boliglån hos Nordea

Indlægaf HerErJeg » 22. feb 2019, 15:40

Så bliver det spændende. Vi skal over til bankdamen på mandag og til ejendomsmægler på onsdag.
Jeg er et eller andet sted ligeglad om vi ikke bliver godkendt til ligeså meget som deres låneberegner antyder, men jeg vil have lov til at kunne købe for 2,3 eller 2,4 mill.
Nu har jeg siddet og tværet i budgettet på netbank. Det ene billån er betalt ud (2000 kr), så var der en post til fremtidig opsparing til ny bil, den har jeg også slettet.
Det er em god ide at kunne spare op, men det skal ikke figurere som noget banken kan misforstå som en udgift.
Vi betaler 10.000 kr. i kvartalet på nuværende realkreditlån.
Når indtægter og udgifter trækkes fra hinanden, så er der 80.000 kr. i overskud inklusive vores nuværende udgift til lån.

Så hun skal bare klappe i, og acceptere at vi vil købe det hus vi kan lide. I øvrigt har vi mindst 700.000 kr. i hånden når vi har solgt + 120.000 kr. på en opsparingskonto, så jeg faktisk målløs over at hun langer så konservativt tal ud, ikke engang 2 millioner i købssum.
Senest rettet af HerErJeg 22. feb 2019, 15:43, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Beregnet boliglån hos Nordea

Indlægaf Tux » 22. feb 2019, 15:43

HerErJeg skrev:Så bliver det spændende. Vi skal over til bankdamen på mandag og til ejendomsmægler på onsdag.
Jeg er et eller andet sted ligeglad om vi ikke bliver godkendt til ligeså meget som deres låneberegner antyder, men jeg vil have lov til at kunne købe for 2,3 eller 2,4 mill.
Nu har jeg siddet og tværet i budgettet på netbank. Det ene billån er betalt ud (2000 kr), så var der en post til fremtidig opsparing til ny bil, den har jeg også slettet.
Det er em god ide at kunne spare op, men det skal ikke figurere som noget banken kan misforstå som en udgift.
Vi betaler 10.000 kr. i kvartalet på nuværende lån.
Når indtægter og udgifter trækkes fra hinanden, så er der 80.000 kr. i overskud inklusive vores nuværende udgift til lån.

Så hun skal bare klappe i, og acceptere at vi vil købe det hus vi kan lide.
I øvrigt har vi mindst 700.000 kr. i hånden når vi har solgt + 120.000 kr. på en opsparingskonto, så jeg faktisk målløs over at hun langer så konservativt tal ud, ikke engang 2 millioner i købssum.

Eller også skal I bare finde en anden bank, hvis I ikke kan det, så er der nok noget om snakken..
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Beregnet boliglån hos Nordea

Indlægaf HerErJeg » 22. feb 2019, 15:47

Tux skrev:
HerErJeg skrev:Så bliver det spændende. Vi skal over til bankdamen på mandag og til ejendomsmægler på onsdag.
Jeg er et eller andet sted ligeglad om vi ikke bliver godkendt til ligeså meget som deres låneberegner antyder, men jeg vil have lov til at kunne købe for 2,3 eller 2,4 mill.
Nu har jeg siddet og tværet i budgettet på netbank. Det ene billån er betalt ud (2000 kr), så var der en post til fremtidig opsparing til ny bil, den har jeg også slettet.
Det er em god ide at kunne spare op, men det skal ikke figurere som noget banken kan misforstå som en udgift.
Vi betaler 10.000 kr. i kvartalet på nuværende lån.
Når indtægter og udgifter trækkes fra hinanden, så er der 80.000 kr. i overskud inklusive vores nuværende udgift til lån.

Så hun skal bare klappe i, og acceptere at vi vil købe det hus vi kan lide.
I øvrigt har vi mindst 700.000 kr. i hånden når vi har solgt + 120.000 kr. på en opsparingskonto, så jeg faktisk målløs over at hun langer så konservativt tal ud, ikke engang 2 millioner i købssum.

Eller også skal I bare finde en anden bank, hvis I ikke kan det, så er der nok noget om snakken..

Vores realkreditlån (F5) er under omlægning lige nu, det skal jo gøres. Det falder så ikke på plads før til 1/4, så kan vi skifte bank her midt i det hele?
For at kunne indfri vores lån billigst muligt i tilfælde af salg, så har vi valgt kort rente.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Beregnet boliglån hos Nordea

Indlægaf Tux » 22. feb 2019, 19:30

HerErJeg skrev:
Tux skrev:
HerErJeg skrev:Så bliver det spændende. Vi skal over til bankdamen på mandag og til ejendomsmægler på onsdag.
Jeg er et eller andet sted ligeglad om vi ikke bliver godkendt til ligeså meget som deres låneberegner antyder, men jeg vil have lov til at kunne købe for 2,3 eller 2,4 mill.
Nu har jeg siddet og tværet i budgettet på netbank. Det ene billån er betalt ud (2000 kr), så var der en post til fremtidig opsparing til ny bil, den har jeg også slettet.
Det er em god ide at kunne spare op, men det skal ikke figurere som noget banken kan misforstå som en udgift.
Vi betaler 10.000 kr. i kvartalet på nuværende lån.
Når indtægter og udgifter trækkes fra hinanden, så er der 80.000 kr. i overskud inklusive vores nuværende udgift til lån.

Så hun skal bare klappe i, og acceptere at vi vil købe det hus vi kan lide.
I øvrigt har vi mindst 700.000 kr. i hånden når vi har solgt + 120.000 kr. på en opsparingskonto, så jeg faktisk målløs over at hun langer så konservativt tal ud, ikke engang 2 millioner i købssum.

Eller også skal I bare finde en anden bank, hvis I ikke kan det, så er der nok noget om snakken..

Vores realkreditlån (F5) er under omlægning lige nu, det skal jo gøres. Det falder så ikke på plads før til 1/4, så kan vi skifte bank her midt i det hele?
For at kunne indfri vores lån billigst muligt i tilfælde af salg, så har vi valgt kort rente.

Det tænker jeg ikke der er noget i vejen for - realkreditlånet må jo så bare blive i det institut det er i nu. Men der er som sådan ikke noget i vejen for at I flytter alt andet..
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Beregnet boliglån hos Nordea

Indlægaf LaScrooge » 22. feb 2019, 19:39

Prøv måske at indhente tilbud via mybanker. Jeg er i gang med at skifte bank på det grundlag, forlænger min lånetid med 10 år, får markant lavere rente og sparer over 40.000 i tilbagebetaling.
0
And we both know: I will be delicious
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4051

Re: Beregnet boliglån hos Nordea

Indlægaf Fynerfin82 » 22. feb 2019, 20:26

Lad være med at tage mere end højest nødvendigt med i budgettet. Undlad opsparing og alle de frivillige udgifter (frisør, gaver, mv). Sæt benzinudgiften relativt lavt.
Nordea (og andre banker) kan være tunge at danse med, når det kommer til rådighedsbeløb og derfor er det bedre at man selv ved, at der skal være plads til opsparing, frisør, gaver, mv i rådighedsbeløbet.
Og få endelig nogen forskellige bankers tilbud, boligejere er nok den kundegruppe bankerne allerhelst vil have og der er derfor potentiale for at få en bedre pris end Nordeas udspil.
1
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Beregnet boliglån hos Nordea

Indlægaf MrMister » 4. mar 2019, 17:58

Vi kom i 2014 med 900.000 brutto, 3 børn og ingen opsparing. Vi blev godkendt til 3.5 mio.

Vi har lige omlagt til forbedringer. Der kom vi med 1.7 mio i friværdi, 1.2 mio brutto og stadig 3 børn. Der blev vi godkendt til >5 mio (kender ikke det eksakte, da vi ikke skal sælge / købe dyrere).

Bankens gyldne regel ift husstandsindkomst og påståede rådighedsbeløb er blandt andet “show it, dont tell it!” Hvis I kan klare jeg for mindre end det rådighedsbeløb banken mener i kan, bør i kunne spare difference op. Dét giver respekt og troværdighed
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Beregnet boliglån hos Nordea

Indlægaf Aquadorable » 8. mar 2019, 19:56

Vi har en årsindkomst på 1250000 kroner og kan låne 4-4,5 x årsindkomst. Mener der bliver krævet 15000,- i rådighedsbeløb for os - to voksne og et barn.
0
K - 12.06.18 :love:

Tilbage til "Privatøkonomi"