Beregnet boliglån hos Nordea

HerErJeg
Indlæg: 4192
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Beregnet boliglån hos Nordea

Indlægaf HerErJeg » 26. okt 2018, 16:56

Bankerne må være blevet dødsensbange for at låne penge ud.
Vi har lige været der med henblik på at sælge vores eget og derfor ville vi gerne vide hvor meget der kunne lånes ved siden af.
Ud af en samlet indkomst på 730.000 kr brutto, så kunne vi låne 1.487.000 kr over 30 år. Det kom overhovedet ikke på tale at andet lån end fast 2% kunne være en mulighed.
Nu anbefaler Nordea så også 13.000 kr i rådighedsbeløb pr. måned, hvilket endda ligger noget over hvad vi overhovedet magter at bruge i dag.

Er det sådan det er, eller er Nordea nogle vilde fedterøve.
0
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Beregnet boliglån hos Nordea

Indlægaf Daflo » 26. okt 2018, 16:58

Vi har lige været turen igennem hos lån & spar, de krævede 15.000kr om måneden i rådighedsbeløb. Rådgiveren sagde der var blevet strammet voldsomt meget op siden i sommers.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Beregnet boliglån hos Nordea

Indlægaf billiebean » 26. okt 2018, 17:42

Vi fik beregnet i Nordea med en indkomst der er 100.000 lavere end jeres for 1 års tid siden. Der kunne vi låne til et hus til 2.150.000 og 12.000 i rådighed.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Beregnet boliglån hos Nordea

Indlægaf fisken80 » 26. okt 2018, 18:15

Det kommer nok an på flere ting. Jeg kender et par med to børn der lige har lånt seks millioner til et hus og det uden at have solgt det andet først. Deres indkomst er helt sikkert også på den gode side af millionen, men det er stadig et højt beløb.

Min veninde fik lov til at låne knap 1,3 millioner alene (med barn) med en indkomst på knap 500.000 årligt og uden nogen videre opsparing.

Så jeg tror det er rigtig forskelligt, hvad man kan få lov til.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Beregnet boliglån hos Nordea

Indlægaf Annione » 26. okt 2018, 18:37

Jeg lånte 1,7 - det er 5 gange min årsindkomst. Jeg kom med 110.000,- i udbetaling. Så derfor har jeg Lån og spar. Jeg fik nej fra Nordea, Danske Bank, AL og Jyske bank. Men L&S tude åbenbart godt.

Jeg har et fastforrentet lån på 2% og 6% på banklånet. Det er til forhandling til sommer.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Beregnet boliglån hos Nordea

Indlægaf JoyNips » 26. okt 2018, 18:44

De var ikke fedterøve overfor os for 4 mdr siden.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Beregnet boliglån hos Nordea

Indlægaf Filipai » 26. okt 2018, 19:15

Nordea er ret fedtede. Min stedmor har arbejdet mange år for dem, og hende og min far kunne ikke engang låne der.
Vi har fået lov til at danske, lån og spar og brf (mener det var de 3) til at låne mere end 4 gange vores årsindkomst, men vi skulle stadig have rådighedsbeløb på 15.000 2 voksne.
1
HerErJeg
Indlæg: 4192
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Beregnet boliglån hos Nordea

Indlægaf HerErJeg » 27. okt 2018, 14:08

Vi snakkede om efterfølgende, at hvis vi var kommet fra en lejlighed og ikke kunne medbringe gevinst fra salg, så kunne vi knapt låne til en fornuftigt hus uden at skulle renovere på egen hånd.
Hvis renten så også er 5% som for bare 20 år siden, så ville vi knapt kunne låne en million.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Beregnet boliglån hos Nordea

Indlægaf godtnavn » 27. okt 2018, 20:10

Altså vi fik at vide vi kunne købe for 2 millioner (vi var dog ikke i banken for boligkøb så kom bare tilfældigt ind på det) og selvom kæresten har en fin, dog ikke prangende løn så er jeg på su. Så vores samlede indkomst er en del lavere end der nævnes i startindlægget. Derudover hører med at I udelukkende har realkredit grundet det fra jeres tidligere bolig, altså tænker jeg I burde kunne låne endnu mere da renterne jo er markant lavere.

Jeg ville snakke med en anden bank også :)
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Beregnet boliglån hos Nordea

Indlægaf JoyNips » 28. okt 2018, 07:49

JoyNips skrev:De var ikke fedterøve overfor os for 4 mdr siden.


For at fortsætte på denne: hvor meget gæld kommer I med? Har I opsparing? Hvor i landet befinder vi os? Og er der udsigt til lønstigninger i jeres job? Hvad med jobsikkerhed?

Vi har lige knap 1 mio i årsindkomst, ingen gæld af betydning, opsparing + salg af lejlighed gav 1,1 kontant, vi har begge høj jobsikkerhed og udsigt til lønstigninger de kommende år og vi kiggede hus max 30 min fra Kbh.

Vi blev i Nordea godkendt til at købe for 4,9 mio uden problemer, så jeg tænker at der må være noget der gør, at I ikke kan godkendes til mere end 2 x årsindkomst.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Beregnet boliglån hos Nord

Indlægaf fisken80 » 28. okt 2018, 09:59

JoyNips skrev:
JoyNips skrev:De var ikke fedterøve overfor os for 4 mdr siden.


For at fortsætte på denne: hvor meget gæld kommer I med? Har I opsparing? Hvor i landet befinder vi os? Og er der udsigt til lønstigninger i jeres job? Hvad med jobsikkerhed?

Vi har lige knap 1 mio i årsindkomst, ingen gæld af betydning, opsparing + salg af lejlighed gav 1,1 kontant, vi har begge høj jobsikkerhed og udsigt til lønstigninger de kommende år og vi kiggede hus max 30 min fra Kbh.

Vi blev i Nordea godkendt til at købe for 4,9 mio uden problemer, så jeg tænker at der må være noget der gør, at I ikke kan godkendes til mere end 2 x årsindkomst.


Jeg sad lidt med samme tanke. Men omvendt kan der jo også være stor forskel på bankerne rundt om i landet selvom det er samme koncern.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
HerErJeg
Indlæg: 4192
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Beregnet boliglån hos Nordea

Indlægaf HerErJeg » 28. okt 2018, 10:11

JoyNips skrev:
JoyNips skrev:De var ikke fedterøve overfor os for 4 mdr siden.


For at fortsætte på denne: hvor meget gæld kommer I med? Har I opsparing? Hvor i landet befinder vi os? Og er der udsigt til lønstigninger i jeres job? Hvad med jobsikkerhed?

Vi har lige knap 1 mio i årsindkomst, ingen gæld af betydning, opsparing + salg af lejlighed gav 1,1 kontant, vi har begge høj jobsikkerhed og udsigt til lønstigninger de kommende år og vi kiggede hus max 30 min fra Kbh.

Vi blev i Nordea godkendt til at købe for 4,9 mio uden problemer, så jeg tænker at der må være noget der gør, at I ikke kan godkendes til mere end 2 x årsindkomst.

Den eneste gæld vi kommer med er en bil med omtrent 160.000 kr. i restgæld. Den gæld vi har på Nordea Prioritet er modregnet i en forventet salgspris.
Vi har aldrig været uden arbejde, og lønstignnger og deslige er der ikke blevet spurgt ind til.
Geografisk er vi vest for Herning, men ikke derude hvor man ikke kan se hen til naboen.
Jeg mistænker lidt vores rådgiver for at "nosse rundt i tallene". Vi har lagt et budget til os selv i Nordea Netbank, og for at vi selv kan finde ud af det, så er der ALT med. Også stærkt variable poster som benzin til begge biler.
Jeg tror at hun filtrerer udgifterne ud i Nordeas standardrubrikker, og så prøver hun at holde de udgifter tilbage som hører til under rådighedsbeløb. Det er så nok ikke helt usandsynligt, at hun har talt nogle udgifter med 2 gange, f.eks. opvarmning, el og vand, for det skulle også angives for det fiktive nye hus vi skal låne penge til. Men posten findes jo i vores budget i forvejen, og pludselig tælles det med 2 gange.
Og hvad med vores nuværende udgift til realkreditten? Er den også fjernet rent budgetmæssigt inden hun laver beregning til et nyt lån?

Den gode nyhed er, at vi nok kan nøjes med 1.500.000 kr. i lån når fortjenesten smides oven i. Så det er ingen katastrofe at det er lidt "stramt", men derfor undrer vi os alligevel over at det ikke kan blive til mere.
0
HerErJeg
Indlæg: 4192
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Beregnet boliglån hos Nordea

Indlægaf HerErJeg » 28. okt 2018, 10:20

Nu prøvede jeg lige Nordeas egen låneberegner. Med risiko for at huske lidt forkert på nogle tal, så kommer den frem til et lån 1 million højere end vores rådgiver. Det er jo meget fantastisk, hvis de ikke engang kam matche deres egen hjemmeside.
0
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 5990

Re: Beregnet boliglån hos Nordea

Indlægaf Ondemand » 28. okt 2018, 12:26

Sæt jer ned og lav jeres eget detaljerede budget hvor ALT er medregnet. Hvis I stadig mener at der er luft i budgettet til at låne mere så kontakt nogle andre banker og få et uforpligtende tilbud. Det koster ikke noget :)
0
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Beregnet boliglån hos Nordea

Indlægaf fisken80 » 28. okt 2018, 15:48

Enig, snak med andre banker. Eller bed om at få en anden rådgiver.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Privatøkonomi"