Er forbrug blevet fy?

Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf Krølle » 25. okt 2018, 18:27

DenBruneMunk skrev:
Krølle skrev:
DenBruneMunk skrev:Hvorfor er folk så forskellige, ting som er ordentlige og velproduceret, det er jo bare en variant at meningløst og tankeløst spild af penge, intet andet, bare en anden holdning til ting. Så er det jo sagt.

Jeg deler både smag for dyrt og for det billige, dyre ure, billig tøj, smarte nips eller fed elektronik og mega biler. Penge skal ikke stoppe en, men være et mål for at tjene mere, så man kan købe mere, det er jo årsagen til folk sparer op, at købe mere, prisen ikke aktuel, da man kan spare 100kr eller 1000kr, pointen er et forbrug. Og det kan være fy.


Min pointe er frihed, ikke forbrug. Jo flere aktiver, jo friere er jeg. Det handler ikke om at spare op til at købe ting men om at kunne leve uden at være bundet af krav til fremtidig indtjening.

Så flyt ud i naturen, du skal ikke bruge penge for at være fri, det er en misforståelse af den nye generation af mennesker som er afhængig af økonomisk frihed, og det er ikke frihed, du har jo behovet for at bruge penge, som du sparer op til.


Jeg bor såmænd lige så billigt i byen som i naturen (hvis vi da forudsætter, at “naturen” involverer fire vægge, et tag og indlagt vand og el), så jeg får mit naturfix ved at tage ud i den om dagenmen sove i byen om natten. Perfekt mix for mig.

I det hele taget er jeg yderst taknemmelig for at være økonomisk uafhængig på en måde, der giver den mængde af frihed. Paradoksalt nok forbruger jeg faktisk mindre jo mere økonomisk fri, jeg er :gruble:
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf Krølle » 25. okt 2018, 18:30

...og nej. Jeg har ikke “behovet for at bruge penge, som jeg sparer op til”. Jeg har behov for sikkerhed til netop at gøre, hvad der passer mig - hvilket en dag meget vel kunne indebære at forlade byen og blive en ægte hippie-trold med bare tæer og filtret hår :lol:
0
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf Lover-Moses » 3. nov 2018, 09:49

Jeg har bare altid været sparsommelig. Min eks kaldte mig nærig, men jeg synes ikke man kan kalde mig nærig som sådan. Jeg køber det jeg skal, og skal bilen fikses for 10-20.000kr, så er det bare sådan, og det ligger jeg ikke søvnløs over, og jeg handler som regel i Bilka, for der kan jeg få det jeg skal bruge, så jeg ikke skal rende i 2-3-4 forskellige butikker for at spare 50-100kr.

Men ja jeg overvejer nøje hvis jeg skal have nyt TV. Jeg har f.eks. lige købt nyt 65", og jeg nåede lige at få det på det ganske fine tilbud, inden det løb ud, fordi jeg tænker for meget over om jeg nu også har brug for det.

Men jeg er så også vokset op med ikke at have ret meget, da der kun var mig og min mor, og min far var ikke rig, nærmest det modsatte. En juleaften kunne sagtens byde på to stykker tøj og et playstation spil. Så jeg ved også hvad penge er værd. Men jeg er kun glad for det, for det gør også at jeg altid har kunne spare op, selv når jeg har været arbejdsløs.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"