Er forbrug blevet fy?

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Er forbrug blevet fy?

Indlægaf Wizzze » 22. okt 2018, 10:40

Vi er midt i et opsving, danskerne har generelt flere penge mellem hænderne end nogensinde for, men vi bruger dem ikke, økonomerne er forvirrede :forvirret:

Da der sidst var opsving før finanskrisen, brugte danskerne 95% af den løn vi havde tilbage efter faste udgifter var betalt, på forbrug. Nu bruger vi "kun" 77% af vores løn efter faste udgifter på forbrug.

https://politiken.dk/oekonomi/art678517 ... A5-pengene

https://www.retailnews.dk/article/view/ ... sk_opsving

Forbrug er blevet noget forkert, nærmest noget fy, er man forbruger, er man også nærmest et miljøsvin, og en klimafornægter. Og låner man ligefremt til forbrug så er man da helt galt afsporet, lånere bliver der nærmest set ned på, på samme måde som der bliver set ned på overvægt og fedme.

https://politiken.dk/oekonomi/art678535 ... il-forbrug

https://www.dr.dk/radio/p1/p1-morgen/p1 ... #!02:16:53

Er forbrug blevet FY, er man uncool som forbruger? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14465

Re: Er forbrug blevet fy

Indlægaf Pjeps » 22. okt 2018, 11:04

Ja jeg tror at befolkningen er blevet mere bevidste om det overforbrug mange af os har. Genbrug og deleøkonomi har fundet vej til de fleste forbrugere, og dermed må det generelleforbrug jo falde.

Selvom min økonomi sagtens kunne bruges til flere forbrugsgoder, så har jeg bare opdaget at mange ting ikke gør mig lykkeligere, og kan jeg bidrage til at belaste miljøet mindre ved at holde igen, så er det win win for mig.

Jeg finder det fjollet når folk låner til luksus forbrug, især hos åger-rente låneforretninger. Jeg har selv som ung været nødt til at tage et par afbetalingsløsninger på nødvendige ting, og gjorde det også et par gange til luksus. Der hev min bank fat i mig og lavet de lån om til noget der var mere fair forrentet og så stoppede jeg med den slags pjat.
4
:ninja:
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf Lykke » 22. okt 2018, 11:08

Jeg synes materielle ting er lidt kedeligt at bruge penge på. Vil langt hellere bruge penge på kulturelle oplevelser.

Jeg synes ikke at forbrug er fy og noget man skal skamme sig over.
Jeg holder af at bruge penge på årskort til museum, teater, biografture osv. Køber mange ting brugt, men at andre ikke gør det samme, det må de om. Det er jo et frit land.
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf Misantropen » 22. okt 2018, 11:24

Jeg vidste ikke at der bliver set ned på folk der generelt bruger penge. Kommer det ikke mere an på om det er fornuftige køb/investeringer eller fråds og spild af penge? :gruble:
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. okt 2018, 11:34

Er vi ikke bare blevet klogere og mere fornuftige, og har hvad vi har brug for???
Jeg tænker også det miljømæssige spiller ind, at vi er blevet bedre til at tænke os om, og godt kan "nøjes"

Altså personligt har jeg brugt flere penge end nogensinde før indeværende år :D så det er ikke min skyld :fløjt: :genert:
Men pengene er brugt nogenlunde fornuftigt og med omtanke, ikke bare hældt ud af vinduet.
jeg ligger dog ikke på et forbrug på 95% af mine overskydende midler.
jeg tager ikke lån til forbrug, ud over bil og bolig, og jeg kunne godt finde på at lease min næste bil istedet for at købe.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf DenBruneMunk » 22. okt 2018, 12:23

Wizzze skrev:Er forbrug blevet FY, er man uncool som forbruger? :gruble:

Nu ser jeg luksusfælden :) JAHH, super program, not!

Vi er nok gode til at se andre bruge penge forkert, og så være politisk korrekte, især når der er et enormt overforbrug, som ikke kan styres.

Det er så måske kun få procent af befolkningen og ekstremer men vi er derude, der er forbrugere, som kan købe sig i kontante fornøjelser og bruge 25.000 på 2 måneder bare på sjov og ballade, så bruger med 30.000 mere den næste måned, ikke just fordi man overforbruger men fordi man har sparet op og måske investerer i fremtiden men som økonomi og budget lyder det vildt at ens kontanter bruges sådan, af nogle.

Vi er nærig , eller vi glædes ved at købe, og andre glædes ved andre køb og shopperi, altså dem som tjener på os.

Opdragelse og indkomst, sætter normalt grænser for hvad er normalt og hvad gør man bare i livet.

Jeg elsker at bruge penge, dog kun mine egne på konto'n :)

Jeg ved ikke om tråden har nogle associationer med Britta Nielsen her? Det har da været en som kunne snolde og bruge penge over tid, endda 123Mil af dem.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf sigge » 22. okt 2018, 12:43

Jeg er i hvert fald indenfor det seneste år blevet mere opmærksom på mit eget forbrug. Jeg synes, jeg bruger for mange penge uden at tænke over det. Jeg har et rådighedsbeløb (ud over opsparing) på knapt 9000 kr. om måneden. Og det irriterer mig, at jeg de fleste måneder bruger alle pengene uden, at jeg for alvor har været bevidst om dem allesammen.

Derfor satte jeg mig selv på shoppestop fra nytår. Men selvom jeg så ikke købte en masse tøj og sko til mig selv, brugte jeg pengene alligevel. Så har jeg bare brugt flere penge på oplevelser og gaver. Derfor vil jeg gerne arbejde på at blive endnu mere bevidst om, hvad jeg egentlig bruger penge på. Jeg vil stadig gerne i teatret og ud at spise, og jeg gider ikke at sætte et decideret budget op for dette, men jeg vil gerne blive lidt bedre til lige at tænke over udgiften, inden jeg bare fyrer pengene afsted.

Jeg sparer op bl.a. for at kunne rejse. Så jeg sparer egentlig op for at kunne bruge pengene igen. Alligevel nager det mig, at jeg har trukket over 20.000 kr. ud af min opsparing ifm. min nylige rejse til New York. Det er så til gengæld en dum følelse, eftersom det jo lige netop er til den slags, jeg har min opsparing. Men jeg tænker, at hvis mit løbende forbrug bliver sat en smule ned, så kan jeg bedre finde penge til mindre rejser i min daglige økonomi uden at tære på opsparingen. Så det vil jeg arbejde hen imod.

Så ja, jeg er nok også en af dem, som har sat forbruget ned. Jeg ved ikke, om jeg ser ned på folk, der bruger alle deres penge hver måned. Hvis bare det er et bevidst valg (og ikke som mig rent og skært lal), er det fint nok. Men jeg rynker nok lidt på næsen af folk, som låner til rent forbrug. Det er så nok bare jyden i mig - eller måske mere et forsigtighedsprincip. Det er fint nok, at jeg kan købe mine nye briller på afbetaling uden renter og gebyrer, men jeg vil hellere betale kontant her og nu. Jeg ved, hvilke penge jeg har at gøre godt med her og nu, men jeg ved ikke, hvordan det ser ud om et år. Skulle jeg nu miste mit job til den tid el.lign., kan 200 kr./md til afbetaling af briller jo pludselig godt være mange penge ud af et begrænset budget. Det kan man i hvert fald få mange havregryn for.
0
You can't spell awesome without me.
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf fisken80 » 22. okt 2018, 13:00

Det håber jeg da lidt, at det er. Jeg er selv blevet langt mere bevidst om mit forbrug siden dengang før finanskrisen, hvor jeg i langt højere grad end i dag købte nipsbras i supermarkederne. Og dengang var jeg endda på SU.

Alt det plastiklort der kan købes i nonfood-afdelingerne, Tiger og Søstrene Grene er en kæmpe klimasynder. Nok måske endda større end kødforbruget når det gøres op. Alligevel oplever jeg blandt mine kolleger, at det at spise oksekød nærmest er skyld i, at jorden går under i morgen, mens det er helt fjong at bruge flere hundrede kroner på ligegyldigt bras i Tiger flere gange om måneden. Og i øvrigt også altid købe nonfood når man handler.

Jeg er enormt bevidst om, at jeg ikke køber ting bare for at købe. Jeg har lige været i Rom og flere kvindelige kolleger vil høre om, hvad jeg så shoppede. Svaret var to par glasøreringe... jeg mangler ikke noget, så hvorfor skulle jeg købe ting jeg ikke har brug for bare fordi jeg er uden for Danmark?

Det er da glædeligt, hvis andre gør det samme, det er bare ikke det jeg selv oplever i min omgangskreds.
10
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf Chichu » 22. okt 2018, 13:21

Jeg tror i hvert fald, at der er en minimalistisk trend i tiden, hvor man ser mere kritisk på sig eget forbrug og hvad man egentlig har brug for. Og det giver nok meget god mening med sådan en modreaktion til 00’ernes hovedløse forbrug (mit eget inklusiv).

For mig er det egentlig ikke så vigtigt om man har pengene eller om man låner dem. For mig handler det om at det ikke harmonerer særlig godt med mine værdier at smide en masse penge efter ting, man ikke decideret har brug for - både pga planetens knappe ressourcer, men også fordi der stadig er børn der dør af sult i verden og måske skulle man/vi bruge lidt flere penge på at hjælpe dem i stedet for at købe endnu en ny carbonracer eller designertaske. Det er i hvert fald mit perspektiv :)
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf Artem » 22. okt 2018, 14:33

Nu har jeg aldrig haft et stort forbrug, som nok også er grunden til at jeg altid har kunne spare op, selv på en lav indkomst.
Men ja det kunne godt se ud til at der er en mere generel tendens mod ikke at forbruge så meget. Et eller andet sted så når vi vil også et maks?

Ved ikke om det bare er min familie, men der er ikke rigtig nogle der mangler noget mere, hvorfor ønskeseddel til jul og fødselsdage mest er penge og gavekort. For vi har det vi har brug for, og er dumt at få flere ting bare til at stille ind i skabet.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf Krølle » 22. okt 2018, 15:00

Jeg har lige indrettet en lejlighed på 83 m2 fra scratch inklusiv køkkenting, pynt og dims (som jeg har VIRKELIG meget af) men eksklusiv seng for under 20.000 (enkelte brugte møbler havde jeg i forvejen men har indregnet i totalbeløbet). Det er ikke gjort som et egentligt forsøg på at spare og være politisk korrekt, men det slår mig alligevel, at det er rørende billigt sammenlignet med at købe nyt bras. Vi taler vel at mærke danske møbelklassikere, B&G service, Le Creuset gryder + pander og Lyngby glas.
Jeg er faktisk en smule stolt af, at jeg ikke alene har købt bæredygtigt og billigt men også kvalitet, der holder nærmest uendeligt og - i al ubeskedenhed - er super tjekket at se på. Lige på det punkt synes jeg faktisk, at jeg sætter et godt eksempel, selvom jeg aldrig ville se skævt til venner og bekendte, der vælger anderledes. For mig er det bare naturligt, og jeg håber, jeg via eksempel kan inspirere folk til at løbe brugt (og billigt :-D)
3
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf Krølle » 22. okt 2018, 15:04

Havde jeg købt nyt i tilsvarende kvalitet, ville en enkelt sofa eller mit samlede køkkengrej have kostet det samme som den samlede udgift. Det giver da stof til eftertanke.
2
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf LaScrooge » 22. okt 2018, 15:37

Det er i mine øjne indlysende, at man bliver mere påholdene, når den sikkerhed, der før kendetegnede vores samfund, er undergravet som den er. Når alt der skal samle os op hvis vi falder er lig med en evighed i Helvede, så tror jeg man vil gøre rigtig meget for at undgå det, og det kan man fx ved at have en stor opsparing. Og alt opsparet bliver som bekendt ikke brugt.
4
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf DenBruneMunk » 23. okt 2018, 12:14

pige1987 skrev:MEN det er altså mine egne penge jeg bruger på den "luksus"(sundt eller ej.. ;-) ) og jeg har aldrig ubetalt regninger, aldrig haft gæld/lån og en opsparing på 5000 kr pr måned.

Så er du skal huske; sæt grænser for den opsparing, du kan på grund af overforbrug på slik, ende med at få livsstil sygdomme eller værre, og så er dine hårdt opsparede penge spildte hvis du ender med en kedelig konsekvens, så det er ikke altid fornuftigt og personligt synes jeg ikke den kombination er god. Det er så min holdning :)
Nogle af disse sygdomme stopper glæden ved en fed bankbog, og så skal du bare ud i at lade andre arve, vil du det, hvor du selv kunne more dig.

Det er klart fornuftigt at spare, og så skal man bare sikre man også kan nå at bruge de penge, hvis det er til en tidlig pension :)
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Er forbrug blevet fy?

Indlægaf Spjaerten » 23. okt 2018, 12:15

Mange af os har ikke haft den lønstigning det offentlige har gennem de sidste år. Meget blir dyrere og husleje/køb er kum blevet dyrere med årene.
Så sådan en som mig har været tvunget til at sætte forbruget ned.
0
Tryk på * :slem:

Tilbage til "Privatøkonomi"