Sparetråd!

Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Sparetråd!

Indlægaf Persnikedy » 20. okt 2018, 09:03

Pjeps skrev:Godt jeg har sparet så meget, for nu kan jeg så bruge pengene på en ny ovaskemaskine :sur:


Nogle gange tænker jeg at ens omgivelser ved at der står penge på opsparingen og vælger at gå i stykker af samme grund. 5000kr sparet op? Jamen så skal computeren da gå i stykker. 1000kr sparet op? Så gør en af tænderne ondt
2
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14465

Re: Sparetråd!

Indlægaf Pjeps » 20. okt 2018, 10:27

Persnikedy skrev:
Pjeps skrev:Godt jeg har sparet så meget, for nu kan jeg så bruge pengene på en ny ovaskemaskine :sur:


Nogle gange tænker jeg at ens omgivelser ved at der står penge på opsparingen og vælger at gå i stykker af samme grund. 5000kr sparet op? Jamen så skal computeren da gå i stykker. 1000kr sparet op? Så gør en af tænderne ondt


Ja :lol2:

Tal ikke om tænder, får færdiggjort et tandimplantat om en uge, så bliver der spist endnu en luns af opsparingen :trist:
0
:ninja:
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Sparetråd!

Indlægaf Persnikedy » 20. okt 2018, 10:50

Pjeps skrev:
Persnikedy skrev:
Pjeps skrev:Godt jeg har sparet så meget, for nu kan jeg så bruge pengene på en ny ovaskemaskine :sur:


Nogle gange tænker jeg at ens omgivelser ved at der står penge på opsparingen og vælger at gå i stykker af samme grund. 5000kr sparet op? Jamen så skal computeren da gå i stykker. 1000kr sparet op? Så gør en af tænderne ondt


Ja :lol2:

Tal ikke om tænder, får færdiggjort et tandimplantat om en uge, så bliver der spist endnu en luns af opsparingen :trist:


Jeg mærkede faktisk et jag i en tand da jeg skrev det, så måske jeg har jinxet mit selv :genert:
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14465

Re: Sparetråd!

Indlægaf Pjeps » 20. okt 2018, 11:31

Persnikedy skrev:
Pjeps skrev:
Persnikedy skrev:
Pjeps skrev:Godt jeg har sparet så meget, for nu kan jeg så bruge pengene på en ny ovaskemaskine :sur:


Nogle gange tænker jeg at ens omgivelser ved at der står penge på opsparingen og vælger at gå i stykker af samme grund. 5000kr sparet op? Jamen så skal computeren da gå i stykker. 1000kr sparet op? Så gør en af tænderne ondt


Ja :lol2:

Tal ikke om tænder, får færdiggjort et tandimplantat om en uge, så bliver der spist endnu en luns af opsparingen :trist:


Jeg mærkede faktisk et jag i en tand da jeg skrev det, så måske jeg har jinxet mit selv :genert:

Eij det er bare ligesom tanken om lus , så klør håret :lol:
1
:ninja:
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Sparetråd!

Indlægaf godtnavn » 20. okt 2018, 16:41

pige1987 skrev:
Ja det betyder lige mine årlige faste udgifter går fra 16000 kr til 9800 kr.. :gogo:


Hvordan bor du siden du kan have så lave faste udgifter? Det er hvad vi har om måneden :genert: Alene mandens fagforening og a-kasse ryger over det beløb :lol:

De bruger stadig 3700 kr på tv/internet, licens er ca 2400, og 600 til mobil, så er der da ikke meget mere end et par hundrede tilbage til el og husleje, fagforening/a-kasse, forsikringer osv. om måneden? Hvordan filan gør du? Jeg gad godt at have så lave faste udgifter, vi ville jo leve som konger :D
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Sparetråd!

Indlægaf godtnavn » 20. okt 2018, 18:05

pige1987 skrev:
godtnavn skrev:
pige1987 skrev:
Ja det betyder lige mine årlige faste udgifter går fra 16000 kr til 9800 kr.. :gogo:


Hvordan bor du siden du kan have så lave faste udgifter? Det er hvad vi har om måneden :genert: Alene mandens fagforening og a-kasse ryger over det beløb :lol:

De bruger stadig 3700 kr på tv/internet, licens er ca 2400, og 600 til mobil, så er der da ikke meget mere end et par hundrede tilbage til el og husleje, fagforening/a-kasse, forsikringer osv. om måneden? Hvordan filan gør du? Jeg gad godt at have så lave faste udgifter, vi ville jo leve som konger :D


Jeg har også regnet forkert kan jeg nu se. De 16000 er uden tv og net.. :gab: Så ialt om året 23.560 kr.... :genert:

Så nye ca tal :
23560kr om året i faste
minus 2400kr(træning om året)
minus 7560 (yousee tv+bredbånd)
= 13600

Tv2play+ bredbånd = 3720 + 13600

Ialt: 17320 (besparelse på 6240 kr om året :dance: )


Forsikringer(ulykke, bil+vægtafgift og indbo.) 6500 kr
Danmark 1400 kr
Kontaktlinser 2000kr
Dr licens 2600 kr
Mobil 1000 kr

Vær obs på husleje ikke er medregnet. Jeg giver 4000 kr inkl alt om måneden. :)

Helt samlet - husleje + faste udgifter - ca 5500 kr om måneden...

(Beklager det er vist meget rodet det her indlæg... :ad!: )


Uden husleje giver det meget bedre mening :lol: Synes dine forsikringer er høje, men jeg er omvendt studerende og får billige forsikringer, samt har ikke bil, så der spares en del ;)
Men kan godt se vi har ret mange udgiftsposter i forhold til dig, vi burde kunne skærer lidt ned, pt ligger vi lige under 10.000 kr/mnd og selvom det er med husleje synes jeg det er højt!
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14465

Re: Sparetråd!

Indlægaf Pjeps » 26. okt 2018, 06:37

Det er gået over alt forventning, status 888,50 kr brugt de sidste 4 uger woohooo!
6
:ninja:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Sparetråd!

Indlægaf Daine » 28. okt 2018, 08:01

Nå men, jeg fik aldrig gjort andet end at skrive en lang smøre herinde - og så lykkeligt lukke øjnene og bare fortsætte som vanligt.

Det ændrer sig nu. Jeg har SÅ meget mad i mine frysere og der skal tømmes ud både der, og i skabene, den næste måneds tid. Så jeg har sat mit madbudget til 200 kr om ugen (normalt 400) fra på fredag, men starter selvfølgelig allerede nu med at efterleve det.
Jeg laver madplan til hver uge, med hovedbasis på hvad jeg har herhjemme og køber så kun lidt supplerende ind. Det burde være nok, når det ‘kun’ er en måned - derefter er der forhåbenligt tømt så meget ud at jeg skal have købt basislager ind igen.

Derudover har jeg givet mig selv et shoppestop frem til Black Friday. Det eneste jeg mangler og som jeg må købe, er strømper. Mine nuværende er i den grad slidt op, så det skal jeg se om jeg ikke kan få købt på tirsdag. Det er ca 200/250 kr. Derudover ... mangler jeg INTET.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Sparetråd!

Indlægaf Wizzze » 28. okt 2018, 08:20

Ved godt denne artikel er fra UK, men stadig interessant og inspirerende https://www.bbc.co.uk/bbcthree/article/ ... 3cc040e33d

Ikke at vi behøver spare, men oven på en oktober hvor vi har rejst, og spist ude hver dag, og en kommende december med masser af arrangementer og julefrokoster og spise ude, så synes vi det kunne være sundt med en "sparemåned" her i november.
Take away skal foregå fra fryseren :D og spise ude er forbudt, med mindre det er noget job-relateret man ikke kan sige nej til. Shopping er forbudt undtaget juleforberedelse og gaver, og dagligvare indkøb skal så vidt muligt begrænses til et ugentligt indkøb af 800kr. og småting/specialvarer til maks 200kr. så samlet 4k i nov. eller halvdelen af normalen. Så mere fokus på madplaner, overholde dem :genert: og få brugt alle indkøb/rester.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Sparetråd!

Indlægaf Persnikedy » 28. okt 2018, 09:46

Jeg fik brugt alt for mange penge denne måned - men til gengæld er de fleste julegaver i hus så jeg tænker ikke det gik helt galt alliegevel. Jeg fik dog også spist næsten alt jeg ahvde i fryseren (der er en halv pose ærter og en pose med en potion gryderet tilbage). Til gengæld er mit tørvare skab fyldt, mest af tørvare som har været på tilbud med ikke ligefrem er madvare (fx til varm kakao, eller yndlings kopsupperne som ikek ligefrem fylder i maven). Mit pasta stash er også ved at være udtømt - det er ellers en sjældenhed at det ryger i bund.
I den kommende måned har jeg en masse aftaler som både er sociale og ikke ligefrem de bedste for pengepungen men så må jeg fortsætte endnu mere med madplaner og se om jeg ikke kan rydde op i skabene.
Der er også planlagt julebagnings weekend med en ven så der ryger der nok en god sjat på det.. Dog har jeg masser af vaniljestænger, lurpak smør, chocolade og marcipan så de dyre ingredienser er klaret
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Sparetråd!

Indlægaf DetSorteCirkus » 31. okt 2018, 14:00

:wave:

Jeg er med fra nu af.
Med et månedligt rådighedsbeløb på ca. 15.000 kr., en opsparing på små 200.000 og ingen gæld er det egentlig ikke, fordi jeg BEHØVER at spare, men dels går jeg og pusler med nogle fremtidsplaner, som vil betyde, at jeg skal (og gerne vil!) leve for opsparede penge i en periode, dels gider jeg bare ikke forbrug pt., og hvorfor så ikke få sparet lidt ekstra op?

Tidspunktet er også gunstigt, fordi jeg helt automatisk køber færre luksusvarer efter min mors død. Gennem de fire år, hvor hun var syg, havde jeg den klare målsætning, at jeg ikke bagefter ville sidde og gruble over alle de ting, jeg gerne ville have glædet hende med, mens hun stadig levede, så ikke mindst mens jeg har haft fast arbejde, har den ikke fået for lidt med lækker chokolade, blomster, middage ude, kongeligt porcelæn, weekendophold, oplevelser, bladabonnement og store gaver til jul og fødselsdage og sommetider "bare-fordi", og jeg fortryder ikke noget af det, for det var meningsfyldt forbrug for mig. Det vil det derimod ikke blive , hvis jeg overflytter alle de ting til mit eget liv. Det vil bare blive tomme vaner. Og det vil en fortsættelse af min rejsefrekvens egentlig også, kan jeg mærke. Jeg har rejst helt vildt meget de senere år, og det skal heller ikke blive noget, jeg bare gør, fordi det da er meget rart. Men igen, det var sjovt, så længe det varede og gav en masse mening og glæde. Nu vil jeg bare noget andet.

Helt lavpraktisk begynder jeg med et (elektronisk) kuvertsystem med 500 kr. pr. uge til mad og diverse.
Jeg glæder mig faktisk til det :)
5
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Sparetråd!

Indlægaf lillebjoern » 31. okt 2018, 16:14

Jeg klarede den på 800 kr. på 12 dage trods nogle ret dumme udgifter, fordi mig og min kæreste ikke har fået koordineret indkøb. Men det er jeg godt nok stolt over, når jeg tvivlede på, om jeg kunne klare det med 1200 :D
1
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Sparetråd!

Indlægaf lillebjoern » 31. okt 2018, 16:15

Har i øvrigt sat 10.000 på opsparingen i dag, og planen er ikke at tage en eneste øre af dem, selvom jeg har en regning der skal betales, og en del af julegaverne også købes i denne måned. Spændende om det holder :)
3
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Sparetråd!

Indlægaf Krølle » 31. okt 2018, 19:11

Jeg er på fra november. Det er godt nok umanerligt dårligt timet pga fødselsdag og jul, så ambitionsniveauet er lavt og består mest i at holde mad/husholdning på 3.000kr/mdr. Jeg har sygt mange udgifter til lejligheden i form af hvidevarer og istandsættelse, så hvis opsparing kan blive 5.000kr/mdr resten af året, er jeg glad.
1
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Sparetråd!

Indlægaf Sof » 31. okt 2018, 19:36

Vi (mest mig, for det er mig der laver madplan, handler og laver mad) har simpelthen været så seje i oktober :banan:

Er gået over til at handle 1 gang ugentligt på Nemlig og at sende kæresten afsted efter frisk mælk sidst på ugen, han er meget bedre til at holde sig til listen :blush:

Vi har - inkl den ugentlige mælketur fredag - brugt for 2.200 kr på alt husholdning og mad. Synes det er helt vildt, det plejer mindst at være 3 gange det beløb.

I de 2.200 er også at vi har haft gæster til middag 3 gange, efterårsferie hvor jeg havde fri med vores dreng og ikke sparede på snacks og at jeg har lavet kager til en venindes store fødselsdag. Vi har fået ryddet en smule ud i fryser og skabe, men der er stadig nok til at vi kan fortsætte i november.

Er lidt stolt :ninja:
9

Tilbage til "Privatøkonomi"