Sparetråd!

Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Sparetråd!

Indlægaf Maoam » 4. sep 2018, 17:13

Jeg er med! Mit budget er meget stramt efter jeg er flyttet for mig selv i lejlighed.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Sparetråd!

Indlægaf godtnavn » 4. sep 2018, 17:42

Jeg vil også gerne være med, vores madbudget har sejlet lidt den sidste måned, så nu vil jeg gerne have styr på det så vi bruger 1.000 kr/ugen :) Derudover vil jeg også gerne holde min diverse på under 1000 kr (undtagen to store gaver der skal gives, bryllup og 30 års), det bør altså kunne lade sig gøre!

Og det kan godt være det ikke lyder som voldsom besparelse, men i forhold til de sidste måneder er det at sparer :lol:
0
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Sparetråd!

Indlægaf Fru.skruk » 4. sep 2018, 20:05

Jubiiiiiiii!!!!!!

Jeg vil også gerne være med!

Jeg skal lige tænke over hvilke mål, jeg vil sætte op. Måske vil jeg

1. prøve at skrive (læs: få gennemtænkt) hvad der skal købes af diverse den kommende måned. Og så KUN købe det.
2. Have 0-købs dage. Altså enkelte dage i løbet af ugen, hvor jeg slet ingen penge bruger :8:
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Sparetråd!

Indlægaf Pjeps » 4. sep 2018, 20:29

Jeg er med, når jeg kommer hjem fra ferie :D

Jeg er frygtelig til at købe til lageret, så jeg skal have brugt op, så mit madbudget bliver sat på skrabebudget, så jeg skal tage udgangspunkt i de ting jeg har liggende. Jeg tænker max 250 om ugen.
0
:ninja:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Sparetråd!

Indlægaf Daine » 4. sep 2018, 21:15

Jeg vil også gerne være med, måske dét kan hjælpe på min slatne rygrad. Jeg er pt på dagpenge og har en københavnertur i efterårsferien der gerne må spares lidt op til (overnatninger og togbilletter er dog betalt, og jeg har sparet penge op til et CopenhagenCard. Men alt derudover skal jeg lige have styr på).

Mit budget siger:
400 kr/uge til mad og div personlige fornødenheder.
1000 kr til fornøjelser/tøj mv. pr måned.

Indtil videre har jeg ikke kunnet holde det, jeg er VIRKELIG dårlig til at være ledig. Jeg spiser og hyggeshopper alt for meget, fordi jeg keder mig. Men det skal sgu være løgn skal det. Fra næste uge skal jeg på kursus i 6 uger og der skal strammes op, så jeg ikke køber junk.

Så mine mål er:
1) Madpakke med HVER dag! Både så jeg kan spise morgenmad (i toget/på banegården, afhængigt af transportmuligheder) samt frokost. Derudover sunde snacks som gulerødder, blomkålsbuketter og lidt mandler til den lille sult midt på eftermiddagen. Jeg skal være væk fra kl 6.15-17 hver dag, så jeg skal passe på med ikke at ryge i sukkerfælden. Der skal drikkes vand til alle måltider - egen flaske til genopfyld skal medbringes ;)

2) Købe fornuftigt og sundt ind. Spis efter hvad jeg har, min fryser er propfyldt med hjemmelavet mad der bare lige skal varmes op, det skal jeg blive bedre til at bruge. Efter en lang dag tænker jeg det er perfekt, at jeg bare skal koge ris/pasta og varme en gryderet. Og mad i løbet af dagen skal være rugbrød med godt pålæg, det mætter og rækker langt.

3) Lade være med at shoppe! Jeg mangler ved Gud ikke noget, og jeg skal blive bedre til at bruge det jeg har!

Jeg starter allerede nu, der er ingen grund til at udskyde det, men madpakkedelen er så ikke aktuel.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Sparetråd!

Indlægaf lillebjoern » 5. sep 2018, 07:16

Jeg vil også være med. Jeg sparer ikke konkret op til noget pt. - bortset fra en måske-rejse til Asien engang i foråret - men jeg elsker at spare og elsker at tale med på ting, hvor man kan spare noget :genert: Mit budget er egentlig OK, og jeg har talt vores supermarkedsboner sammen for hhv. juli og august, og der bruger vi omkring 2000 i alt (vi er to voksne, der bor sammen).

Jeg satser ligesom Daine på at have frokost med på arbejdet hver dag, og mangler derfor inspiration til relativt billige frokostløsninger. Dog er jeg lidt i tvivl om det kan betale sig for mig. En fin portion mad i kantinen på mit arbejde koster 25,- og jeg har svært ved at holde mig under 125,- hvis jeg skal lave frokost hjemmefra fem dage om ugen alligevel og det skal være mere end bare rugbrød og leverpostej. Indtil videre har jeg levet af knækbrød, ost og pølse, men det er altså skrabet på et langsigtet plan, omend det er billigt (10,- for knækbrød, 15,- for spegepølse og 15,- for ost).

Derudover er vi herhjemme rigtig dårligt til at tjekke vores fryser, og kommer ofte til at købe dobbelt. Vi skal være bedre til at anvende de madvarer, vi har.

Men det er sådan dét lige nu. Kommer sikkert på mere. :D
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Sparetråd!

Indlægaf Pandesteg » 5. sep 2018, 07:27

I'm in! Jeg vil gerne blive bedre til at planlægge vores måltider og indkøb. Både for at spare, men også for at undgå at smide så meget mad ud. Vi har både kompost og høns, der er aftagere af køkkenaffald, men det virker bare lidt fjollet at stå og smide frugt og grønt ud til hønsene, fordi man ikke lige fik det spist :rulle: Min privatøkonomi kunne også godt trænge til en opstrammer - den er noget slatten efter sommeren og med upcoming dåb af min niece, arbejdstur til USA (hvor jeg skal shoppe vinter-garderobe) og efterfølgende jul, så er der gode grunde til at få min konto på ret køl igen.

Mål for september:

1) Lave madplan for 2 mennesker (3 måltider om dagen) og handle ind ud fra denne

2) Sørge for at konsultere køleskab og vores kæmpe kumme-fryser i henhold til ovenstående

3) Ingen større køb i september udover dåbsgave til min niece

4) Proppe udgifter ind i et excelark for at skabe overblik over, hvad jeg/vi egentlig bruger penge på
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Sparetråd!

Indlægaf Persnikedy » 5. sep 2018, 07:30

Jeg har her i forår og sommeren, og stadig her til efteråret haft alt for mange ting jeg skulle til. Bryllupper, ferier, runde fødselsdage mm. Det har tømt min opsparing totalt, så jeg skal også have den fyldt op igen.

Jeg er alt for god til at bruge penge på madposten, og skal virkelig lære at styre mig.
Jeg har ikke en kæmpe fryser fyldt med vare men mit tørvare skab er ved at flyde over.
Jeg keder mig og shopper derfor... og det skal stoppes

Jeg laver nu madplan for 3 dage af gangen, jeg skal blive bedre til at lave mindre potioner, og skal nok også bare lære at styre mig - mådehold er ikke min stærke side.

Jeg vil nok mest lure med herinde og se hvad i andre finder på :-D
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Sparetråd!

Indlægaf Daine » 5. sep 2018, 08:48

Det kan anbefales at lave en oversigt over hvad og hvor meget man har i fryseren - og så hænge den på feks køleskabet. Jeg gør det, når jeg bar gang i projekt tøm-fryseren og det er så meget nemmere at lave en varieret madplan ud fra det :)
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Sparetråd!

Indlægaf godtnavn » 10. sep 2018, 11:33

Her går der 1000 kr på husholdningskontoen hver uge, sidste uge startede denne måned og der var underskud på madkontoen, så vi overførte ekstra og dækkede underskuddet (hvilket jo er det vi skal over til aldrig at have brug for igen). Men i dag før de nye 1000 kr gik ind stod der sgu 237 kr :banan:

Satser på at overskuddet er steget til 400 kr når næste uge er gået, men så længe der ikke er minus er det godkendt :) Vi har lige nogle dyrere råvarer som vi skal have fyldt op af igen, tilgengæld har vi en dag hvor vi ikke spiser hjemme :)
0
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Sparetråd!

Indlægaf Fru.skruk » 10. sep 2018, 12:22

Jeg har allerede brugt alt for mange penge på daglivare og deslige.

- 1900 kr på daglivarer (og jeg er ved at skulle købe ind igen). Det er 2 x nemlig.com, 1 x Føtex (til fødselsdagsfest) og 1 x opsupplering

- 800 specialbutik/kiosk (Nespresso (til ca. 2 mdr håber jeg) og fredagsslik)

- 250 kr på frokost/aftensmad på arbejdet

Jeg ved godt, at vi kunne have undværet kaffen. Men stadig 190 kr pr dag. Det er da også en skat penge. Af de 1900 kr er 500 kr brugt på fødselsdagsfest og gr. manglende tid/overskud blev det lidt dyrere end nødvendigt.

Til gengæld så har jeg ikke brugt ret meget på diverse, nemlig kun

- 275 kr

Det skynder jeg mig lige at skrive, for jeg skal nemlig ud at spise i aften :love: med to veninder.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Sparetråd!

Indlægaf Pandesteg » 10. sep 2018, 13:30

Det går megadårligt ift ikke at bruge penge på personlige “unødvendige” ting (måtte kun købe dåbsgave til min niece). I lørdags købte jeg nye urtepotter og planter i Bilka fordi jeg synes vores soveværelse trængte og søndag fik jeg at vide at min papsøster er gravid, så har lige været ude og købe garn til babytæppe... men ellers går det meget godt!
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Sparetråd!

Indlægaf Stars » 11. sep 2018, 05:15

kartoffelpizza skrev:Jeg tror jeg fra 1/10 vil prøve at overføre ugentligt til husholdning som godtnavn. Det kunne nok løsne lidt op for overforbrug i starten af måneden.
Derudover vil jeg tælle bonner i oktober, november og december


Det mest effektive for mig ved at tælle bonner var:
"Behøver jeg virkelig dette her, eller kan det vente, så er der en bon mindre at tælle" :genert:
Jeg skrev dem ind i et regneark hver aften, så det ikke nåede at blive en uoverskuelig bunke.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Sparetråd!

Indlægaf lillebjoern » 11. sep 2018, 11:12

Vi får fælles budgetkonto fra på næste mandag, så der vil vi virkelig kunne få et overblik over vores månedlige udgifter i vores husholdning.

Vi har inden for de sidste par dage også aftalt, at vi gerne vil nå en rejse til Asien inden vi forsøger at få børn, så det skal der også spares sammen til. Lige nu tænker jeg det bliver nemt nok - det, vi har regnet med rejsen ville koste os pr. person, kan jeg spare sammen på én måned. Men jeg er i den beregning også opmærksom på, at jeg ikke har talt uforudsete udgifter, bil, julegaver, fødselsdagsgaver, m.m. med. Og jeg tjener for første gang nogensinde lidt mere end min kæreste, så det skal jeg også huske at indregne.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Lava11
Indlæg: 62
Tilmeldt: 12. jan 2018, 12:09
Kort karma: 6
Likede indlæg: 118

Re: Sparetråd!

Indlægaf Lava11 » 18. sep 2018, 12:42

jeg bor alene - og vil egentlig rigtig gerne lave det samme trick som jer andre - at overføre / hæve til hver uge :)

men hvad er passende for en person?

og er jeres inklusiv husholdningsprodukter/bind osv ? :)
0

Tilbage til "Privatøkonomi"