Insp.: Hvor store faste udgifter har du om måneden?

fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Insp.: Hvor store faste udgifter har du om måneden?

Indlægaf fisken80 » 21. jul 2018, 13:53

MOGA skrev:Beklager, jeg tydeligvis ikke kan huske det korrekte ord. Lad mig rette det til det tilskud lægen selv ansøger om for patienten, men som jeg ikke kan huske hvad hedder, men som åbenbart ikke er kronikertilskud.


Det hedder individuelt medicintilskud, men det er ret få ting det reelt kan søges til. Der kan søges om enkelttilskud, hvis der er tale om medicin, der normalt ikke er tilskud til. Der kan søges om tilskud til et dyrere synonymt lægemiddel end det billige alternativ, f.eks. hvis der er noget i den billige udgave man ikke kan tåle. Og så kan der søges om terminal tilskud, hvis man som døende tilbringer den sidste tid hjemme frem for på et sygehus.

Til gengæld er der et loft på 4030 kroner for hvad man selv kan komme til at betale for tilskudsgodkendt medicin pr år.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Insp.: Hvor store faste udgifter har du om måneden?

Indlægaf Torn » 21. jul 2018, 14:25

Vi er to voksne og vi bor i ejet hus. Vi har ikke fællesøkonomi. Vores fælles budget månedligt lyder på:

Faste udgifter (realkreditlån, hus-, indbo-, ulykkes- og rejseforsikring, licens, vand, varme, el, ejendomsskat): 10.250,-
Fast overførelse til renovering af hus: 10.000,-
Fast overførelse til fælles mad- og dagligvarekonto: 3.000,-
I alt: knap 24.000,-

Vi har arbejdsgiverbetalt internet og telefoni, vi har fravalgt TV-udbyder og vi har ikke nogen banklån. Den ene af os har bil, som betales individuelt.

Det overrasker mig, at vi til sammen overfører cirka 24.000,- fast hver måned. Hold da fast. Men altså, de 10.000,- går jo til den igangværende renovering af vores hus. Når den er ovre, bør vi kunne mærke det på egne konti. Meeen. Mon ikke vi så bare sparer sammen til federe rejser? Det håber jeg.

Udover de faste udgifter bruger jeg selv cirka 2.000,- på fornøjelser, og jeg sætter 1.000,- over på min private opsparing. Derudover har jeg et lille privat budget - omtrent 1.000,- - til a-kasse, fagforening, kontaktlinser og sport. Og så er der heller ikke flere penge at tage af for mit vedkommende.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Insp.: Hvor store faste udgifter har du om måneden?

Indlægaf Juki » 21. jul 2018, 15:46

MOGA skrev:Beklager, jeg tydeligvis ikke kan huske det korrekte ord. Lad mig rette det til det tilskud lægen selv ansøger om for patienten, men som jeg ikke kan huske hvad hedder, men som åbenbart ikke er kronikertilskud.

Det er rigtigt nok det du skriver med kronikertilskud. De regler der engang var er bare lavet om :)

https://laegemiddelstyrelsen.dk/da/nyhe ... anuar-2016

https://laegemiddelstyrelsen.dk/da/nyhe ... mber-2015/ (Om medicintilskud)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Insp.: Hvor store faste udgifter har du om måneden?

Indlægaf Neenah » 21. jul 2018, 16:48

17000 på budgetten
12000 til opsparing
4000 til husholdning

Resten til lommepenge. Vi har omkring 40K udbetalt til to voksne (og et barn lige om lidt).
Pension indbetaler vi til før skat.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Insp.: Hvor store faste udgifter har du om måneden?

Indlægaf Aima » 21. jul 2018, 16:50

Vira skrev:
MOGA skrev:
Vira skrev:
MOGA skrev:
Aima skrev:Husleje (inkl.varme, vand og el): 4800,-
Spotify, Storytel, fitness og mobil/internet: 1200.-

Og så kiggede jeg lige på den der kvittering fra apoteket, da jeg havde hentet medicin i går. Jeg har i 2018 indtil videre brugt 1600 kr. pr måned på medicin. Det synes jeg sgu godt nok er meget. Udover allergi og min øjensygdom fejler jeg intet. Dyre dråber, jeg kyler i øjnene. Til gengæld betaler det offentlige mine linser.

Mine forsikringer betaler min mor, og det har hun altid gjort. Det startede med at hun betalte dem som en hjælp, da jeg flyttede hjemmefra som 18-årig og gik i gymnasiet. Selvom jeg jævnligt siger, jeg gerne selv vil betale dem, insisterer hun, for så “passer hun stadig lidt på mig”. Det kommer nok aldrig til at ændre sig.


Medicinen har muligvis kostet 1600 kr. pr. måned, men du skulle meget gerne have betalt langt mindre:

https://laegemiddelstyrelsen.dk/da/tils ... sgraenser#

Kun hvis der er tilskud til medicinen :)


Hvis man er kroniker og ens læge ikke har søgt tilskud, så er der da noget at arbejde med.


Kronikkertilskud skal ikke søges, det kører automatisk


Min øjensygdom er kronisk, men de komplikationer ifb. med min sygdom, som er dét, jeg har fået medicin for, er jo ikke, så nej, intet kronikertilskud dér. Derudover er det langt fra alle af de præparater jeg bruger, der er tilskudsberettiget. De 1600,- i snit pr. måned, er når alt tilskud er trukket fra.

Jeg tæller fx. også salvtvandsampuller og (fire typer) viskøse dråber med i ‘medicinforbruget’, selvom det jo i princippet ikke er medicin.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Insp.: Hvor store faste udgifter har du om måneden?

Indlægaf fisken80 » 21. jul 2018, 19:41

Aima skrev:
Vira skrev:
MOGA skrev:
Vira skrev:
MOGA skrev:
Aima skrev:Husleje (inkl.varme, vand og el): 4800,-
Spotify, Storytel, fitness og mobil/internet: 1200.-

Og så kiggede jeg lige på den der kvittering fra apoteket, da jeg havde hentet medicin i går. Jeg har i 2018 indtil videre brugt 1600 kr. pr måned på medicin. Det synes jeg sgu godt nok er meget. Udover allergi og min øjensygdom fejler jeg intet. Dyre dråber, jeg kyler i øjnene. Til gengæld betaler det offentlige mine linser.

Mine forsikringer betaler min mor, og det har hun altid gjort. Det startede med at hun betalte dem som en hjælp, da jeg flyttede hjemmefra som 18-årig og gik i gymnasiet. Selvom jeg jævnligt siger, jeg gerne selv vil betale dem, insisterer hun, for så “passer hun stadig lidt på mig”. Det kommer nok aldrig til at ændre sig.


Medicinen har muligvis kostet 1600 kr. pr. måned, men du skulle meget gerne have betalt langt mindre:

https://laegemiddelstyrelsen.dk/da/tils ... sgraenser#

Kun hvis der er tilskud til medicinen :)


Hvis man er kroniker og ens læge ikke har søgt tilskud, så er der da noget at arbejde med.


Kronikkertilskud skal ikke søges, det kører automatisk


Min øjensygdom er kronisk, men de komplikationer ifb. med min sygdom, som er dét, jeg har fået medicin for, er jo ikke, så nej, intet kronikertilskud dér. Derudover er det langt fra alle af de præparater jeg bruger, der er tilskudsberettiget. De 1600,- i snit pr. måned, er når alt tilskud er trukket fra.

Jeg tæller fx. også salvtvandsampuller og (fire typer) viskøse dråber med i ‘medicinforbruget’, selvom det jo i princippet ikke er medicin.


Det giver mere mening, at du så ikke får tilskud til det hele. Men det er sgu godt nok mange penge hver måned. Er det tilskudsberetiget kan det i snit kun blive lidt over 300 kroner om måneden.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Insp.: Hvor store faste udgifter har du om måneden?

Indlægaf Sangius » 21. jul 2018, 19:43

Ca 32.000 kr alt inklusiv.

Det er hus, bil, institution, forsikringer osv. Vi har kun meget få unødige udgifter.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Insp.: Hvor store faste udgifter har du om måneden?

Indlægaf Aquadorable » 21. jul 2018, 20:08

Vi har 52500,- udbetalt om måneden. Knap 30.000,- går til faste udgifter, og så sparer vi 8.000,- op hver måned. Resten snolder vi op.

Vi er to voksne og en baby :)
0
K - 12.06.18 :love:
Xnaiv
Indlæg: 236
Tilmeldt: 9. okt 2015, 18:54
Kort karma: 32
Likede indlæg: 339

Re: Insp.: Hvor store faste udgifter har du om måneden?

Indlægaf Xnaiv » 28. jul 2018, 10:23

Vi overfører kr. 12.000 til budgettet hver måned. Dette er inkl. alle udgifter til hus, afvikling på realkreditlån, rengøring, vinduespudser, forsikringer, a-kasse, mobil/internet mv. Og så er der en årlig buffer til nye dæk eller lingnende på bilen.

Spiir fortæller mig der gennemsnitligt har været er overskud på kr. 17.750 hver måned, men det er også kun fordi vi har investeret en del penge det seneste år bl.a. på en meget stor ny terrasse, campingvogn, møbler mv. Ellers er overskuddet ca. på de kr. 25-28.000/mdr.

Ja, og resten bruger vi så løs af ;) Vi kunne helt sikkert godt spare mere end vi gør, men jeg synes det kan være en svær balancegang om at "leve livet" og være økonomisk fornuftig hele tiden :)
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Insp.: Hvor store faste udgifter har du om måneden?

Indlægaf achillaxedprune » 29. jul 2018, 17:04

Tjekkede lige Spiir: 40.000 kr. i udgifter i gennemsnit gennem de sidste 12 måneder...!!! What.the.fuck.
Dertil skal ligges 14.000 kr. til husholdning og lommepenge.

Marts måned sidste år har vi haft udgifter for 96.000! :panik:

Ej, det er jo nogle helt vanvittige tal... :lol:
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Insp.: Hvor store faste udgifter har du om måneden?

Indlægaf avdotja » 29. jul 2018, 19:59

Xnaiv skrev:Vi overfører kr. 12.000 til budgettet hver måned. Dette er inkl. alle udgifter til hus, afvikling på realkreditlån, rengøring, vinduespudser, forsikringer, a-kasse, mobil/internet mv. Og så er der en årlig buffer til nye dæk eller lingnende på bilen.

Spiir fortæller mig der gennemsnitligt har været er overskud på kr. 17.750 hver måned, men det er også kun fordi vi har investeret en del penge det seneste år bl.a. på en meget stor ny terrasse, campingvogn, møbler mv. Ellers er overskuddet ca. på de kr. 25-28.000/mdr.

Ja, og resten bruger vi så løs af ;) Vi kunne helt sikkert godt spare mere end vi gør, men jeg synes det kan være en svær balancegang om at "leve livet" og være økonomisk fornuftig hele tiden :)

Jeg forstår simpelthen ikke dit indlæg :blush: Hvad er overskuddet efter? Budgetkonto og forbrug?
0
Xnaiv
Indlæg: 236
Tilmeldt: 9. okt 2015, 18:54
Kort karma: 32
Likede indlæg: 339

Re: Insp.: Hvor store faste udgifter har du om måneden?

Indlægaf Xnaiv » 29. jul 2018, 20:49

avdotja skrev:
Xnaiv skrev:Vi overfører kr. 12.000 til budgettet hver måned. Dette er inkl. alle udgifter til hus, afvikling på realkreditlån, rengøring, vinduespudser, forsikringer, a-kasse, mobil/internet mv. Og så er der en årlig buffer til nye dæk eller lingnende på bilen.

Spiir fortæller mig der gennemsnitligt har været er overskud på kr. 17.750 hver måned, men det er også kun fordi vi har investeret en del penge det seneste år bl.a. på en meget stor ny terrasse, campingvogn, møbler mv. Ellers er overskuddet ca. på de kr. 25-28.000/mdr.

Ja, og resten bruger vi så løs af ;) Vi kunne helt sikkert godt spare mere end vi gør, men jeg synes det kan være en svær balancegang om at "leve livet" og være økonomisk fornuftig hele tiden :)

Jeg forstår simpelthen ikke dit indlæg :blush: Hvad er overskuddet efter? Budgetkonto og forbrug?


Jep :)

Indtægt xx.xxx
- Budget 12.000
- forbrug xx.xxx
= overskuddet

Indtægt og forbrug svinger relativt meget hver måned:)
1
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Insp.: Hvor store faste udgifter har du om måneden?

Indlægaf Sukisaki » 8. aug 2018, 16:14

Mine faste udgifter ser ca. sådan her ud:
Bolig: ca 5000 inkl. forbrug og renter på andelslån
Fagforening og a-kasse: 1000 kr
Forsikringer: 450 kr (indbo,ulykke, Danmark og kæledyr)
Licens: 215 kr

Mit arbejde betaler tv, internet og telefon så det betaler jeg skatten af. Derudover har jeg noget massage gennem en bruttolønsordning. Så der er lige et par hundrede kroner der ryger inden jeg får lønnen. Hvad det reelt koster mig ved jeg faktisk ikke.
0
Summer
Indlæg: 996
Tilmeldt: 18. jun 2017, 20:45
Kort karma: 47
Likede indlæg: 1314

Re: Insp.: Hvor store faste udgifter har du om måneden?

Indlægaf Summer » 9. aug 2018, 21:06

Vi er to voksne :)

Hvad jeg betaler i måneden er:
Budgettet: 9.800 kr. (fællesudgifter og mine egne udgifter oveni)
Egen opsparing: 1000 kr.
Fællesopsparing: 1.500 kr.
0
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Insp.: Hvor store faste udgifter har du om måneden?

Indlægaf didas » 9. aug 2018, 21:21

Vi er to voksne.

Jeg overfører 6500kr til min kæreste, det dækker el, vand, varme forsikringer osv. + et fælles lån til ombygning af huset. Han betaler selv de alm. terminer, da han er eneejer på skødet.

Så overfører jeg 3100kr til min egen budgetkonto til diverse forsikringer, billån osv. Og så overfører jeg 3000kr til opsparingskontoen. Det er ikke hver måned, det hænger sammen, men så låner jeg lidt af opsparingen :lol:
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:

Tilbage til "Privatøkonomi"