Indefrysningsordning for grundskyld

Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8524
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15155

Indefrysningsordning for grundskyld

Indlægaf Zonta » 8. jun 2018, 17:36

Er der en, der kan forklare mig hvad det går ud på? Sådan helt konkret :genert: Jeg synes ikke jeg er decideret dum, men jeg forstår ikke hvad det skal til for og hvad det betyder for min/vores økonomi på længere sigt? :gruble:

Hvis I kender reddit, så har de en subreddit, der hedder ELI5 (Explain Like I'm 5), så forklar det lige som om jeg var 5 år gammel :lol:
0
J, juli 2018.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Indefrysningsordning for grundskyld

Indlægaf Slettet bruger » 8. jun 2018, 17:58

Hvis du køber et hus til 5 millioner, og det stiger til 15 millioner, vil din grundskyld stige til det 3-dobbelte. For at undgå at du går fra hus og hjem, kan du vente med at betale grundskylden til du sælger huset. Til den tid har du 10 millioner i overskud, så forventningen er at du har råd til at betale den skat du skylder.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8524
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15155

Re: Indefrysningsordning for grundskyld

Indlægaf Zonta » 8. jun 2018, 20:21

abcd skrev:Hvis du køber et hus til 5 millioner, og det stiger til 15 millioner, vil din grundskyld stige til det 3-dobbelte. For at undgå at du går fra hus og hjem, kan du vente med at betale grundskylden til du sælger huset. Til den tid har du 10 millioner i overskud, så forventningen er at du har råd til at betale den skat du skylder.

Men er det ikke de helt normale vilkår? Alle de ejendomsskattebilletter, der er blevet sendt ud nu er der vedhæftet et dokument med den her indefrysningsordning, der løber fra 2018-2020.
0
J, juli 2018.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Indefrysningsordning for grundskyld

Indlægaf Slettet bruger » 9. jun 2018, 04:07

Zonta skrev:
abcd skrev:Hvis du køber et hus til 5 millioner, og det stiger til 15 millioner, vil din grundskyld stige til det 3-dobbelte. For at undgå at du går fra hus og hjem, kan du vente med at betale grundskylden til du sælger huset. Til den tid har du 10 millioner i overskud, så forventningen er at du har råd til at betale den skat du skylder.

Men er det ikke de helt normale vilkår? Alle de ejendomsskattebilletter, der er blevet sendt ud nu er der vedhæftet et dokument med den her indefrysningsordning, der løber fra 2018-2020.


Førhen var indefrysning kun for pensionister. Nu bliver det for alle. Fra 2018 til 2020 er der tvungen indefrysning af stigninger. Fra 2021 kan man selv vælge om man vil indefryse, og til den tid er det både grundskyld og ejendomsværdiskat der indefryses. Derudover kommer der fra 2021 rente på gælden, det er der ikke fra 2018 til 2020. Så vidt jeg har forstået.

Så hvis grundskylden er 10.000,- om året når du køber et hus, og den stiger til 20.000,- efter er år på grund af værdistigninger, kan du indefryse den årlige stigning på 10.000,-. Hvis du sælger huset 10 år senere, skal du så bruge noget af fortjenesten fra salget til at betale de 100.000,- + renter du har oparbejdet i grundskyldsgæld.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"