Hvad gider du ikke give penge for?

Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad gider du ikke give penge for?

Indlægaf kidkomb » 22. maj 2018, 07:36

Håndsæbe. Hvorfor give 40-80kr pr liter, når jeg kan give 11kr pr liter, hvis jeg selv fylder op?
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9511
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 993
Likede indlæg: 26581

Re: Hvad gider du ikke give penge for?

Indlægaf Santa » 22. maj 2018, 10:16

Malerarbejde.

Det er virkelig ikke svært at male selv. Grundig forberedelse, den rigtige type maling og så ikke være nærig med den. Overhold tørretiderne sådan ca.
Det koster kun tid og muskelkraft.

Men hvis jeg var rig, så jo. Selvom jeg faktisk finder det tilfredsstillende at male.
4
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Hvad gider du ikke give penge for?

Indlægaf Pax Romana » 22. maj 2018, 10:27

Jeg gider ikke betale for at betale.
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16987
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41294

Re: Hvad gider du ikke give penge for?

Indlægaf LaMariposa » 22. maj 2018, 11:07

abcd skrev:
DetSorteCirkus skrev:
LaMariposa skrev:Jeg betaler gerne for frisør, men priserne er da helt skøre. F... nej om jeg vil give 400 kr for at få klippet mit standard kommunefarvede hår. Så jeg giver at princip ikke over 200 kr for det.


Jeg giver 150 kr. hos en uddannet frisør, der får det overstået på 15-20 minutter.
Det er faktisk vigtigt for mig, at der slet ikke er tid til kreativitet og forslag, for de gange, hvor det er forsøgt med mit hår, er det gået galt. Da min faste frisør engang havde lukket, gik jeg til en dobbelt så dyr, som ordnede samme opgave på dobbelt så lang tid og til slut glattede mit hår. Det så rigtig pænt ud, men forsvandt jo hurtigt igen.

Det er ikke, fordi jeg synes, at frisørfaget bare handler om at sørge for, at folk kan se ud af øjnene igen, eller at det er pjat, når en stor opgave koster; jeg har bare ikke brug for alt det, en frisør også kan.


Jeg har altid tænkt at frisør må være noget af det dårligt lønnede faglærte arbejde man kan komme i nærheden af. 150,- for 20 minutter er jo en elendig betaling for et job der aflønnes i 20 minutters intervaller. De første 30 kroner er moms. Så er der 120,- tilbage. Man kan ikke i praksis fakturere 100% af sin tid, der er forskelligt overhead, så de 20 minutter er måske 25 minutters arbejdstid. Det giver ca. 280,- i timen. 6 ugers betalt ferie, og så er man på 250,- i timen. Så er der lokale, materialer osv., det er måske 50,-, så er man på 200,-. Sygdom og børns sygdom, 2 uger om året, og så er man på 190,- i timen. 12% pension, så er man på 170,- i timen. Og det er uden der er betalt overskud til en evt. ejer af salonen, og lønnen forudsætter at man kan finde nok kunder hele tiden, det går ikke at man har en times hul her og der i kalenderen, det får hurtigt betalingen til at styrtdykke. De betingelser ville jeg ikke arbejde under.

Sammenligner man f.eks. med en elektriker, tager han for det første minimum 600,- i timen, og han arbejder typisk flere timer ad gangen, så han skal ikke have en ny kunde hvert 20. minut. Og han skal ikke have et lokale til modtagelse af kunder, han kommer i en bil og han fakturerer køretiden.


Er helt sikker på, at du har en god pointe her. Men om det kommer frisørens løn tilgode, at man betaler mere for klipningen, det ved jeg faktisk ikke? :gruble: Tænker, at der må gå meget til husleje et. hos de frisører, der f.eks. ligger på Frederiksberg eller i inde by. Og det gider jeg ikke betale ekstra for.

Min frisør virker nu til at være ret cool. Hun er kun sig selv og en anden i salonen, og hun har haft den i over 20 år, så på en eller anden måde må det kunne løbe rundt.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8231

Re: Hvad gider du ikke give penge for?

Indlægaf Fru Himmelblå » 22. maj 2018, 16:23

Selma156 skrev:Jeg er underligt stolt over, at jeg i en alder af 27 år aldrig har brugt penge på en støvsuger. De har ligesom altid bare.. Været der. Kan næsten ikke komme på noget mere kedeligt at bruge penge på.


Da kæresten og jeg flyttede han sammen, prøvede han med: "Hvorfor skal vi købe en støvsuger, vi har jo en kost?" :sarkasme: Helt sikkert fister! Ca. 2 dage efter havde jeg været i Elgiganten og kom hjem med en Miele!
3
Vir prudens non contra ventum mingit
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Hvad gider du ikke give penge for?

Indlægaf Lulu » 22. maj 2018, 16:36

billiebean skrev:
Selma156 skrev:Jeg er underligt stolt over, at jeg i en alder af 27 år aldrig har brugt penge på en støvsuger. De har ligesom altid bare.. Været der. Kan næsten ikke komme på noget mere kedeligt at bruge penge på.


Kan umiddelbart godt se hvad du mener. Men de penge vi gav for vores robotstøvsuger (på tilbud!) er godt nok nogen af de bedste penge vi nogensinde har givet ud på noget som helst!


Samme her :love: møffe :love:
Men jeg bander den langt væk når den lægger sig ud med kattens mad. For det står på en bakke, og den kan fint komme op, men nægter at køre ned. Det er lidt træls.
1
Pilen
Indlæg: 116
Tilmeldt: 2. jun 2016, 20:05
Kort karma: 24
Likede indlæg: 222

Re: Hvad gider du ikke give penge for?

Indlægaf Pilen » 22. maj 2018, 18:34

- Er med på gebyrer for at få at lov at betale noget.

- Har aldrig været i solarium og har ikke planer om at skulle det. Ja, den naturlige sol er sjælden gæst i på vores breddegrader - udover lige nu. Men bleghed er ganske fint med mig.

- Jeg har aldrig kørt nogle af mine biler i vaskehal. Vasker da bilen en sjælden gang i mellem derhjemme (eller beordrer den værre halvdel til det), hvis der er fugleklatter, for ikke at skade lakken. Men jeg sætter nok bare ikke pris nok på synet af en nyvasket bil til at bruge de penge på vaskehal.

- Bilreparationer. Min kæreste er mekaniker og klarer alt selv på bilerne. Desværre er vi nødt til at køre til det årlige service for at opretholde garantien. Men de får pænt at vide, at de kun skal lave lige præcis det, som er nødvendigt for et stempel ;)
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Hvad gider du ikke give penge for?

Indlægaf godtnavn » 4. jun 2018, 07:19

Maoam skrev:
Confucius skrev:Nyheder. Jeg bruger ikke penge på abonnement eller aviser i løssalg, da jeg altid kan få de nyheder, jeg ønsker, gratis.

Jeg bruger også virkelig sjældent penge på et lykønskningskort til en gave. Det er SÅ spild af penge, da det normalt bare læses med et halvt øje, mens modtagerens koncentration er på selve gaven. Og det smides jo bare ud bagefter.

Drikkepenge betaler jeg af princip aldrig.


Jeg har det lige som dig med lykønskningskort, men det er et krav i min familie, og jeg synes den eneste fordel ved dem er, at fortælle hvem en gave er fra, til en fest med mange gaver.

Jeg køber de billigste pakker med 4 lykønskningskort. Det er spild at give mere for et kort, der læses på få sekunder.


Jeg er begyndt at gå i genbrug butikker og finde bøger i steder, så skriver jeg hilsnen på første side, og man kan ofte finde en bog modtageren vil synes er sjov/hyggelig for 20 kr, som et kort også ofte koster :)
3

Tilbage til "Privatøkonomi"